Wat noem jij "preuts"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:09

Ik vind dat naakt zijn best wat normaler mag worden. Even omkleden op het strand bijvoorbeeld lijkt me echt niet iets geks.

Nu zien we toch vooral "perfecte" lichamen in reclame of op TV, dat is denk ik eerder waar de onzekerheid en behoefte aan validatie voor fysiek uiterlijk vandaan komt dan naaktheid an sich. Ik denk dat het juist heel bevrijdend zou zijn en goed voor het (fysieke) zelfbeeld van mensen als naakt zijn normaler zou zijn, en als het niet meer direct geassocieerd wordt met seks of schaamte.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:15

Mews schreef:
Ik vind dat naakt zijn best wat normaler mag worden. Even omkleden op het strand bijvoorbeeld lijkt me echt niet iets geks.

Nu ik erover nadenk, ik loop survivalruns (momenteel natuurlijk even niet). Maar na een run in de winter staan er vaak warmte baden voor de lopers om op temperatuur te komen. Zijn echt grote baden waar je zo met een man of 8 in kan zitten. Daar zit iedereen gewoon in sportondergoed in. En dan ook echt op de wijze 'hoppa koud spul uit en plof bij onbekenden in bad en gezelligheid'.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:17

Mews schreef:

Nu zien we toch vooral "perfecte" lichamen in reclame of op TV, dat is denk ik eerder waar de onzekerheid en behoefte aan validatie voor fysiek uiterlijk vandaan komt dan naaktheid an sich. Ik denk dat het juist heel bevrijdend zou zijn en goed voor het (fysieke) zelfbeeld van mensen als naakt zijn normaler zou zijn, en als het niet meer direct geassocieerd wordt met seks of schaamte.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vooral voor jongeren lijkt het mij heel gevaarlijk om vooral 'perfecte' naakte lijven te zien. Daardoor krijg je al snel een hekel aan je eigen lijf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:18

Nou, ik ben niet echt preuts denk ik. Maar mijn borsten en mijn onderkant houd ik graag voor mezelf. Ik houd ook niet van sauna’s en zou me nooit omkleden op het strand. Ik zie er ook niks in om mezelf in bikini of lingerie op internet te zetten. Maar echt heel preuts ben ik niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:27

Ik denk wel dat ik preuts ben met openbare dingen. Ik weet wat social media doet met mensen en naaktbeelden. Ik denk dat als je ooit ergens naakt op tv of media bent geweest dat mensen je kunnen herkennen en dat zou in mijn werk niet fijn zijn. Ik heb ook niet de mindset om te denken:boeien..

Ik zou me best wel schamen als iemand mij daarmee zou confronteren. Dus ik zou zeker niet in mn nakie door BB lopen of naar een naaktsauna gaan. No thnx.
Maar doe dit thuis wel als ik onder douche uit kom maar zelfs dan denk ik wel: ik hoop dat niemand me ziet of iig geen telefoontje in de aanslag heeft.

Amber_anne

Re: Wat noem jij "preuts"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:29

Ik denk juist dat naakt wel wat normaler mag worden. Kinderen groeien dan op met de kennis dat iedereen er anders uit ziet en dat dat heel normaal is

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:42

Ik vind dat naakt tegenwoordig veel minder normaal is dan toen ik jong was. Toen ik tiener was zaten alle vrouwen topless op het strand. Nu zie je dat bijna nooit meer ( ik doe het zelf ook niet meer).

Ik ga zo naar de sauna, kleed me makkelijk uit bij een huisarts of fysio en loop in huis ook wel eens bloot rond. Toch ben ik wel preutser dan vroeger. En ik zou me niet prettig voelen als heel Nederland mij in mijn blote billenn zou zien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:13

Ik ben totaal niet preuts.
Maar ik ga niet zo snel naar de maakt sauna. En op het strand lig ik niet topless.
Maar dit heeft meer te maken met de mobieltjes van tegenwoordig. Voor je het weet filmt iemand je stiekem.

Verder heb ik weinig schaamte. Bij mijn vrienden zou ik mij rustig durven omkleden. Als ik een weekendje weg ben met een vriendin loop ik rustig naakt van de douche naar mijn kleding. En zij ook. Bij een eerste x met een nieuwe lover heb ik geen probleem met naakt zijn met het licht aan bijv.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:26

Toffeltje schreef:
Mews schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vooral voor jongeren lijkt het mij heel gevaarlijk om vooral 'perfecte' naakte lijven te zien. Daardoor krijg je al snel een hekel aan je eigen lijf.

Idem. Daarom vind ik tiktok soms wel erg nuttig - "thirst traps" zogezegd van vrouwen en mannen die geen perfect lijf hebben, maar zichzelf wel in de kijker zetten. Dat is óók nodig. Als we denken van de "perfecte" lichamen dat zij aandachttrekkers zijn en tegelijkertijd het enige "juist", tja... je kan evengoed je zelfvertrouwen wegspoelen dan.

Van mij mag er ook wat meer naakt zijn, of wat meer kledingstijlen en dergelijke die wat gedurfder zijn. Totaal geen probleem mee. Maar hoe je lichaam eruit ziet doet veel in kledingkeuze en bloot tonen, en hoe mensen dat zien. Ik word er idioot boos van dat als dames met grote borsten een jurk aandoen ze "onzedig" zijn en commentaar krijgen, terwijl dames met een A cup in dezelfde jurk "preuts" genoemd kunnen worden. So what, er welft wat meer bovenaan? Zoek een hobby...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:06

ik denk dat ik niet direct heel preuts ben, als iemand mijn tatoeage op mijn gereconstrueerde borst wil zien heb ik daar over algemeen vrij weinig problemen mee. Uiteraard niet aan jan en alleman en sinds mijn relatie eigenlijk zeer zelden aan mannen. in ondergoed loop ik ook rustig rond bij vrijwel iedereen. Maar zoals bij bb het douchen zou ik ook wel iets moeite mee hebben, dat hoeft van mij niet heel nl en België te zien, mijn huisgenoten zou ik met de vrouwen uiteindelijk niet zo een moeite hebben

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:09

Nou, nou, nou, wat een vooroordelen weer. :+
Ik heb een redelijk uitdagende FB foto, maar hij is schitterend gemaakt. Ik plaats wel meer uitdagende foto's op FB, wel sinds een paar dagen mijn profiel dichtgetimmerd, dit ivm nieuwe vriendin van een ex.

Nee, ik plaats die foto's niet omdat ik aandacht nodig heb, dat krijg ik toch wel.
Ja, ik ben best een goed mens, ik leef met respect voor dier en natuur en red puppies.
Naar het strand ga ik never omdat, nu komt ie, ik afkeer heb van mensen. Ik wil niet naast bezwete lijfen liggen, ik wil niet onder dezelfde douche staan en ik wil ze al helemaal niet naakt zien. En dus doe ik ook niet mee met dergelijke programma's, het idee alleen al.

Uiteraard heb ik een aantal uitzonderingen op de regel, maar dat zijn er niet veel.

Dus wat is preuts? Ik weet het niet. Je mag mij best zien, ik wil jou alleen niet zien. :+

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:22

Ik ben niet preuts aangelegd en heb dan ook geen problemen om naar een sauna te gaan of een topje te verwisselen op het strand vind ik ook nog prima. Het ligt er in mijn ogen aan hoe je er mee omgaat. Is het puur voor de aandacht en kijk je wild om je heen om te zien of anderen op dat moment op je letten - en die types die herken je zo uit duizenden - dan vind ik het pure aanstellerij en vind ik het goedkoop en ordinair als je je zo gedraagt naar de buitenwereld. Maar buiten de aandachttrekkers om; wat is er nu mis met blootzijn? Het is (en altijd al geweest) zo'n inssue...

Maar als ik met vrienden op vakantie ben en ik loop toevallig uit de douche met alleen een handdoek om mee heen - so what? Ik vind het in deze dan niet nodig om naakt uit de douche te komen en zo snel naar de slaapkamer te gaan om me daar om te kleden, maar dat vind ik meer een kwestie van rekening houden met mensen en daarom doe ik wel een handdoek om.
Zo ken ik ook een vriendin en die heeft er onwijs veel moeite mee (zit letterlijk ook anders in haar vel) en kan het juist niet waarderen als je zo vrij beweegt. Het is maar net hoe je er zelf in staat en hoe je in je velletje zit én steekt :Y)

Thuis met partnerlief zijn wij totaal niet preuts naar elkaar toe (en vind dat eerlijk gezegd ook wel vreemd als je dat in een relatie naar elkaar toe wel hebt). Thuis ook altijd meegekregen dat bloot zijn heel normaal is en hoort bij je lijf. Zag gerust heel het gezin in de douche oid.

Ik ben trots op mijn lichaam, maar met zo'n programma mee doen? Nee bedankt! Ik vind dat meer aandachttrekkerij/ordinair en dat heeft niets met mijn preutsheid te maken. Gelukkig ken ik het programma dan ook niet :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:28

Toffeltje schreef:
En blijkbaar wordt je door sommigen als een slechte ouder gezien als je je kind naakt laat rondlopen. Ik vind het juist belangrijk om mijn kind zonder preutsheid op te voeden. Ik denk namelijk dat veel problemen rond seksualiteit met preutsheid en schaamte te maken hebben.

Ik weet niet of je op mij doelt omdat ik die vraag aanhaalde, maar zo bedoelde ik het niet. Ik vind kinderen sowieso geen reet aan, dus wat een ouder ermee doet, moet diegene lekker zelf weten :'). Ik vind het gewoon ter bescherming van je eigen kind als je die gewoon kleding aan laat houden buitenshuis. Er lopen genoeg gekken rond en met het digitale tijdperk is een gek iets zo maar gebeurd.
Edit: Ik bedoel dus: laat de keuze aan hunzelf als ze eenmaal oud genoeg zijn.

Maargoed, waarom kun je dan bijv. je kind niet binnenshuis (of in de tuin. andere benaming: openbaar) leren dat naakt niet erg is? Waarom moet dat buiten, in het zicht van anderen? Jij en je kinderen kunnen je er wel gemakkelijk bij voelen, maar dat hoeft niet voor die 100 anderen die zich eromheen bevinden te gelden. Iedereen kan in het openbaar toch gewoon een klein beetje rekening met elkaar houden? Dat heeft imo niets met preutsheid of slecht ouderschap te maken. Dat heeft te maken dat elk mens anders denkt en dat er hierdoor een gemiddelde genomen moet of kan worden. Naar een sollicitatie trek je toch zeker ook geen tijgerpakkie met open kruis aan? *alhoewel, voor sommige beroepen is dat juist wel handig misschien

Ik ben zeer zeker van dat moet iedereen lekker zelf weten en daar zal je me nooit over horen. Hetzelfde als die bouwvakker aan het werk of diezelfde bouwvakker in de supermarkt in blote bast. Maar in het laatste geval heb ik er zeker wel mijn gedachtes bij.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 07-01-21 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:31

Elisa2 schreef:
Imo ligt de focus teveel op uiterlijk, zeker bij vrouwen..kijk eens naar een willekeurige reclame en je wordt gek van de schoonheidsproducten of verleidelijke kleding die aangeboden wordt. Het lijkt alsof je als vrouw alleen maar mee telt als je er perfect uit ziet daar worden mensen onzeker van.
Ik heb het niet over mezelf, ben gezegend met een mooi figuur, goed in verhouding en een leuk koppie.

Ik keek laatst een docu waar dit over ging, jonge meiden met veel psygische problemen omdat ze allemaal wordt geleerd al van jongs af aan dat ze een prinses moeten zijn om mee te tellen. Ze moeten allemaal de mooiste en de knapste zijn om aandacht te krijgen. Dat begint al in kindertekenfilms en gaat zo hun hele leven door.

Dus ipv dat meisjes geleerd wordt dat ze goed zijn zoals ze zijn, dat ze hun talenten het beste kunnen ontwikkelen etc ligt de nadruk alleen maar op het uiterlijk.
Mentale stoornissen kunnen zo ontstaan, eetproblemen etc.
Zeker jonge meisjes die opgroeien zijn enorm ontvankelijk voor de (sociale) media waar je tegenwoordig mee dood gegooid wordt. Apps als instagram e.d. helpen ook niet.

Ja, maar ik vraag waar het nou werkelijk aan ligt?

Uiterlijk is al eeuwen een ding. Ook voeger had je plaatjes van vrouwen met wespen tailles etc.

Het gaat erom of het effect heeft op mensen en waarom? Ik ben een hele normale tiener en puber geweest met vriendinnen, vriendjes en uitgaan. Ik was te mager en had geen borsten. Maar het heeft me nog nooit kunnen schelen wat mensen van me vonden.

Het probleem is dat mensen zich teveel aantrekken van alles. Er wordt ook veel aandacht besteed tegenwoordig aan het niet perfect zijn. Size+ modellen zijn heel normaal, Barbie moest aangepast worden etc.

Mijn man is klein en slank. Werd vroeger smurf genoemd en er werd echt veel geplaagd onderling. En nog...........Bijna 50 en er wordt nog steeds onderling geplaagd. Ook naar degene waar hij 2 of 3x in past. Maar ze worden er echt niet anders van.

Het gaat erom waarom iemand het zich zo aantrekt en daar zo een last van heeft, want dat hoeft echt niet. Al zie je alleen maar mooie, perfecte mensen, hoeft dat echt geen invloed te hebben.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 16:34

LiselotZorro schreef:
Yv_ schreef:
Wat vinden jullie dan bijvoorbeeld van die kinderen die zonder badkleding op het strand lopen? Dat vind ik dus echt not done. Niet perse om het naakt, maar wel om de bescherming van dat kind.

Verschrikkelijk. Ik snap geworden niet waarom die kinderen in hun blote reet moeten lopen.

Zelf ben ik niet heel preuts, maar ik vind niet dat je zomaar te pas en te onpas naakt hoeft te zijn. Ik douche bijvoorbeeld liever in een hokje, maar als dat er niet is dan is het maar zo. Ik ga echt niet moeilijk doen met badkleding oid.

In het geval van big brother snap ik het helemaal niet. Je geilt er wel op om de aandacht van heel het land op je te hebben, laat er zelfs je kinderen voor in de steek, maar een blote kont onder de douche kan dan kennelijk weer niet.

Niet willen dat mensen de blote kont van je man zien vind ik vooral verschrikkelijk bekrompen en sneu.

Ik reageer eerst even hier op het vetgedrukte, en dan wat algemener :)
Het gaat niet zozeer om zijn blote kont - het is maar een blote mannenkont :') En zijn voorkant is "ook maar een piemel", maar waarom zou een ander die mogen/moeten zien? Ik vind het net fijn, om te weten dat er bepaalde delen aan zijn en mijn lijf zijn die enkel wij (uitgezonderd HA ed) te zien krijgen :)

Zoals Katastroof het al eerder zei: een vrouw in haar blote is een monument, een vent in zijne pure is en blijft nen blote vent.

Een vrouw naakt vind ik veel mooier dan een man naakt :') En ik ben gewoon hetero hoor haha.
Maar het is niet omdat ik een vrouw naakt mooier vind dan een naakte man, dat ik die blote lijven wil zien. Ik hoef mijn familie en vrienden, laat staan onbekenden, niet naakt te zien. En zij mij ook niet.
Ik vind mezelf niét preuts - ik zeg het vaak wel om er maar vanaf te zijn, maar voor mij voelt het niet alsof ik preuts ben. Ik loop in de zomer in korte jurkjes en korte shortjes, ik vind er niks mee mis om decolleté te laten zien, stijlvolle naaktfoto's vind ik prachtig, en ik kan zonder enige gene praten over seks. En ik doe ook aan seks haha, ook zonder gene. Licht aan of uit, maakt mij niks uit. De eerste date van mij en mijn vriend was in een privésauna :+ We hadden wel zwemkledij aan haha. Dus dan denk ik niet dat ik preuts ben.

Maar naaktheid hoort voor mij niet openbaar te zijn. Dat deel ik niet met iedereen. Niet omdat ik me schaam voor mijn lichaam - integendeel, ik ben trots op hoe ik er uit zie! Maar dat hoeft niet iederéén te zien :)

Ik lees bijvoorbeeld reacties over het warme bad na een sportevenement - daar heb ik dan weer alle begrip voor! Daar zou ik zelf ook in duiken. Maar dat ligt dan ook weer aan de context denk ik.

Bij mijn vriend thuis mochten ze vroeger (hij is wat ouder dan mij) bijvoorbeeld niet met blote borstkast naar beneden komen. Die kerels werden terug naar boven gestuurd om een tshirt aan te trekken.
Bij ons thuis was dat geen probleem, want het is maar een blote borstkast. Ik heb het dan wel over mannen hier haha, want ik en mijn moeder liepen/lopen niet met blote borsten door het ouderlijke huis :')
Aan een mannen-borstkast vind ik niks "privé".
Hoewel ik wel vind dat er momenten zijn dat dit wel/niet gepast is. Aan tafel binnen vind ik het gewoon niet super hygiënisch denk ik, maar hetzelfde maal buiten eten kan dan weer wel zonder shirt :') Is een beetje zoals "geen pet op je hoofd aan tafel", voor mij dan toch haha. Eerder fatsoen-regels dan preutsheid. Zoals je in de winkel, of op een terras van een café/restaurant gewoon kleren aandoet. Ook al ligt dat terras op de dijk van het strand :)

Ik las ook ergens het volgende: Ik denk juist dat naakt wel wat normaler mag worden. Kinderen groeien dan op met de kennis dat iedereen er anders uit ziet en dat dat heel normaal is.
Ik ben met dezelfde kennis opgegroeid, maar zonder dat ik mijn ouders of broer naakt gezien heb, of zij mij. Er werd wel over gepraat bij ons thuis, maar zonder dat elkaar ooit naakt te zien. Dus dat kan gewoon!

Mijn beste vriendin heeft een borstvergroting en lipo laten doen. Ik was bij de lipo bij, ik was haar vervoer. Ze wilde niet plassen met de verpleegster erbij, zelfs al was ze nog sky-high van de verdoving :') Dus heb ik haar op de wc gezet, en ik ben er moeten bij blijven om te zien of ze daadwerkelijk al kon plassen. Daar heb ik me geen seconde ongemakkelijk bij gevoeld, ze is tenslotte mijn beste vriendin. We gaan ook gewoon samen BH's passen, ook geen probleem mee. Maar de volgende in de rij aan de pashokjes, die hoeft mijn gepas niet te zien, die heeft daar geen zaken mee, simpel :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:38

trustHim schreef:
ik denk dat ik niet direct heel preuts ben, als iemand mijn tatoeage op mijn gereconstrueerde borst wil zien heb ik daar over algemeen vrij weinig problemen mee. Uiteraard niet aan jan en alleman en sinds mijn relatie eigenlijk zeer zelden aan mannen. in ondergoed loop ik ook rustig rond bij vrijwel iedereen. Maar zoals bij bb het douchen zou ik ook wel iets moeite mee hebben, dat hoeft van mij niet heel nl en België te zien, mijn huisgenoten zou ik met de vrouwen uiteindelijk niet zo een moeite hebben

Dat vroeg ik me laatst af. Ik zag Fred v Leer mee gaan naar een tattoo shop waar een vrouw een tattoo kreeg na het verwijderen van haar borsten. Ze lag daar topless en kwam duidelijk in beeld. Ik heb daar zelf echt geen problemen mee en misschien was het expres.
Maar normaliter zie je vrouwen met blote borsten niet snel zo vol in beeld en vraag me af of het dan opeens zo anders is, als een vrouw haar borsten kwijt is.
Het kwam op mij een beetje dubbel over.

Maar wel alle respect verder, want het moet kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:43

Ik vind naakte mensen niet eens mooi of aantrekkelijk. Een man in ene goede broek en shirt, vind ik 10x aantrekkelijker, dan naakt.

En wat kinderen betreft. Het is echt hoe je ermee omgaat. Er zit ene verschil in ze vrij laten zijn en prettig voelen als ze naakt zijn of naakte mensen zien of het echt streng verbieden en als iets geks bijbrengen.

Je kan over meerdere dingen een kind met schaamte groot brengen; plassen, poepen, sex. Er rust op zoveel een taboe. Praten mensen er te vrij en te plat over zijn ze aso, maar praat je er helemaal niet over is alles gek, vies en eng.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:43

superpony schreef:
Uiterlijk is al eeuwen een ding. Ook voeger had je plaatjes van vrouwen met wespen tailles etc.

Nog vroegerder had je Peter Paul Rubens.. ;)

Over wel/niet slank/volslank wel/niet bloot als wel/niet slechte invloed dat geldt mbt ALLES. Van merkkleding, roken, alcohol, plastic borsten, noem maar op. Imo een taak van ouders en andere opvoeders om het grut daarmee om leren gaan.

We worden allemaal bloot geboren en de rest is opvoeding/cultuur.
Dat bloot en sex zo vaak bij/door elkaar gehaald worden ook.

Zou/zouden beiden veel normaler/vrijer moeten zijn doch dat zíjn ze in onze cultuur nu eenmaal niet.
Dat maakt dat enige aanpassing bij de modale norm in het publiek wel zo sociaal is.
Ook in het kader van eigenbelang is het vaak verstandig; mijn ene lief leeft van administratieve diensten waarvoor ze de klanten vrijwel uitsluitend via sociale media wint. Haar fantástiche blootfotos, hoe artistiek ook gemaakt door een internatinaal prijswinnende fotograaf beter niet op het net.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:48

Huertecilla schreef:
superpony schreef:

Nog vroegerder had je Peter Paul Rubens.. ;)

Over wel/niet slank/volslank wel/niet bloot als wel/niet slechte invloed dat geldt mbt ALLES. Van merkkleding, roken, alcohol, plastic borsten, noem maar op. Imo een taak van ouders en andere opvoeders om het grut daarmee om leren gaan.

We worden allemaal bloot geboren en de rest is opvoeding/cultuur.
Dat bloot en sex zo vaak bij/door elkaar gehaald worden ook.

Zou/zouden beiden veel normaler/vrijer moeten zijn doch dat zíjn ze in onze cultuur nu eenmaal niet.
Dat maakt dat enige aanpassing bij de modale norm in het publiek wel zo sociaal is.
Ook in het kader van eigenbelang is het vaak verstandig; mijn ene lief leeft van administratieve diensten waarvoor ze de klanten vrijwel uitsluitend via sociale media wint. Haar fantástiche blootfotos, hoe artistiek ook gemaakt door een internatinaal prijswinnende fotograaf beter niet op het net.

Ja, was slechts een voorbeeld.

En naakt en sex horen voor sommige mensen wel bij elkaar. Je kan het zelf mooi, artistiek of onschuldig vinden, maar je weet zelf dat mensen ook naakt opzoeken om aan hun "trekken" te komen als solo artiest.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:52

superpony schreef:
Dat vroeg ik me laatst af. Ik zag Fred v Leer mee gaan naar een tattoo shop waar een vrouw een tattoo kreeg na het verwijderen van haar borsten. Ze lag daar topless en kwam duidelijk in beeld. Ik heb daar zelf echt geen problemen mee en misschien was het expres.
Maar normaliter zie je vrouwen met blote borsten niet snel zo vol in beeld en vraag me af of het dan opeens zo anders is, als een vrouw haar borsten kwijt is.
Het kwam op mij een beetje dubbel over.

Maar wel alle respect verder, want het moet kunnen.

Ik snap wel waar je heen wilt. Normaal wordt er best wel moeilijk gedaan als er vrouwentepels in beeld komen. Hysterie, paniek, censuur en zo. Waarom is het nu niet zo? Omdat ze idd geen borsten meer heeft? Over een mannenbovenlijf hoor je ook niemand...

Maar kleine kinderen in hun bloot je op het strand. Ik snap het wel, want dat zijn toch vaak kinderen die normaal een luier dragen en op het strand in hun luier zonder shirtje rond zouden lopen. Dan is zonder luier ook wel prettig lijkt mij. Ik zou het zelf niet doen, niet dat ik het verkeerd vind, maar ik zou willen voorkomen dat mijn kind verbrand. De kinderhuid is veel gevoeliger en het is een groter drama als ze verbranden. Ik voel me al zo rot als het gebeurd.

Verder qua preutsheid. Omkleden in nabijheid van andere vrouwen, geen probleem. Sauna vind ik niet leuk (geen geduld voor). Naaktstrand zou ik dus nooit doen ivm het verbranden. Topless zonnen ook niet om dezelfde reden en ik ben toch al een patchwork van kleuren omdat ik een buitenbad zwem. Je kunt nu nog zien waar vorig jaar mijn badpak zat. :D
Na een hardloopwedstrijd verkleden in een gemengde ruimte, ook geen probleem. Ik draai mijzelf meestal wel even naar een muur toe. Maar er zal vast iemand iets zien.

Maar ik zal niet in bikini over straat gaan, hoogstens van het stand naar de auto of hotel. Maar dan vaak nog een parero of handdoek om. Dat is meer omdat ik dat van huis heb meegekregen.
Mijn ouders liepen heus wel eens naakt van de badkamer naar de slaapkamer, deur van de badkamer ging ook niet op slot. Maar van mijn moeder mochten we niet in onze badkleding buiten de tuin spelen. Dus minimaal een t-shirt erover.

Ik sta ook niet snel de kijken van naakt van een ander. Oké, als ik zo'n potloodventer tegenkom, sta ik natuurlijk wel gek te kijken. :+
Ik ben niet verbaasd dat naakt in BB gewoon zichtbaar in beeld wordt gebracht. Het taboe daarop is in vergelijking met de eerste versie wel een stuk minder. Ik zou mij daar niet prettig bij voelen, maar je weet het als je mee doet. Ik zou dus ook niet mee doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:09

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Imo ligt de focus teveel op uiterlijk, zeker bij vrouwen..kijk eens naar een willekeurige reclame en je wordt gek van de schoonheidsproducten of verleidelijke kleding die aangeboden wordt. Het lijkt alsof je als vrouw alleen maar mee telt als je er perfect uit ziet daar worden mensen onzeker van.
Ik heb het niet over mezelf, ben gezegend met een mooi figuur, goed in verhouding en een leuk koppie.

Ik keek laatst een docu waar dit over ging, jonge meiden met veel psygische problemen omdat ze allemaal wordt geleerd al van jongs af aan dat ze een prinses moeten zijn om mee te tellen. Ze moeten allemaal de mooiste en de knapste zijn om aandacht te krijgen. Dat begint al in kindertekenfilms en gaat zo hun hele leven door.

Dus ipv dat meisjes geleerd wordt dat ze goed zijn zoals ze zijn, dat ze hun talenten het beste kunnen ontwikkelen etc ligt de nadruk alleen maar op het uiterlijk.
Mentale stoornissen kunnen zo ontstaan, eetproblemen etc.
Zeker jonge meisjes die opgroeien zijn enorm ontvankelijk voor de (sociale) media waar je tegenwoordig mee dood gegooid wordt. Apps als instagram e.d. helpen ook niet.

Ja, maar ik vraag waar het nou werkelijk aan ligt?

Het gaat erom of het effect heeft op mensen en waarom? Ik ben een hele normale tiener en puber geweest met vriendinnen, vriendjes en uitgaan. Ik was te mager en had geen borsten. Maar het heeft me nog nooit kunnen schelen wat mensen van me vonden.

Het probleem is dat mensen zich teveel aantrekken van alles. Er wordt ook veel aandacht besteed tegenwoordig aan het niet perfect zijn. Size+ modellen zijn heel normaal, Barbie moest aangepast worden etc.

Mijn man is klein en slank. Werd vroeger smurf genoemd en er werd echt veel geplaagd onderling. En nog...........Bijna 50 en er wordt nog steeds onderling geplaagd. Ook naar degene waar hij 2 of 3x in past. Maar ze worden er echt niet anders van.

Het gaat erom waarom iemand het zich zo aantrekt en daar zo een last van heeft, want dat hoeft echt niet. Al zie je alleen maar mooie, perfecte mensen, hoeft dat echt geen invloed te hebben.

Vroeger had je nog niet zoveel tv en internet als nu, in de jaren 80/90 is dit begonnen op de TV en sinds de komst van het internet vertienvoudigt. De hele opvoeding is anders tegenwoordig met werkende ouders e.d en de invloed van (sociale) media veel groter.
Het helpt ook niet inderdaad dat naaktheid enorm geseksualiseerd wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:20

Elisa2 schreef:
Vroeger had je nog niet zoveel tv en internet als nu, in de jaren 80/90 is dit begonnen op de TV en sinds de komst van het internet vertienvoudigt. De hele opvoeding is anders tegenwoordig met werkende ouders e.d en de invloed van (sociale) media veel groter.
Het helpt ook niet inderdaad dat naaktheid enorm geseksualiseerd wordt.

Daar kan het echt niet aan liggen.

Ik ben van 1974 en mijn moeder had een eigen zaak, dus ik had werkende ouders. Mijn oma was een keurige statige vrouw uit 1912, maar naar ons, de klein kinderen heel vrij. Ging met ons zwemmen en in bad.
Mijn moeder is klein en heeft echt veel overgewicht, dus die zou zich dan moeten schamen, maar heeft mij daar echt niet mee opgevoed en ik was juist echt dun.

Wij hadden gewoon tv en mijn vader deed modeshows en ik kwam achter de schermen. Alle dames hadden 1 en dezelfde maat. Er was geen variatie of verschil. Iedereen lang haar en zelfde figuur.

Je hebt nu juist veel meer variatie. Alles is in de mode, alles kan en mag; tattoo's, een bril, een beugel, dik, dun. Je ziet van alles. Ik zag vroeger amper dikke mensen en beugels waren echt een ding, net als een bril.
Kleuren haar; niet te gek en kleding, moest je juist niet teveel afwijken.

Echt, elke tijd heeft zijn dingen. Ik had vriendinnen die alle grote mode bladen lazen en daar werd je echt doodgegooid met de bekende modellen.

Het aanbod of voorbeeld is echt niet het probleem. Het hoe je iets ervaart en ermee omgaat wel. En ook werkende ouders zijn thuis, hebben vakantie, gaan dagjes weg met hun kinderen. Juist dan is er inkomen om de horizon te verbreden.

Het afvallen en de problemen zijn misschien te toegankelijk en een te groot onderwerp geworden, maar dat staat toch wel los van de social media en tv die als smoes worden gebruikt. Er komen duizenden mensen voorbij via internet en tv elke dag. Als alleen je focus ligt op die ene perfecte persoon, gaat daar wat mis. Dan heb je dus al die andere doorsnee mensen niet gezien.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 17:21

Ja nou ik was ook heel onzeker over mezelf als tiener zijnde hoor.
Maar als ik straks m'n beeb heb en ik zit even niet in de gelegenheid om een rustig afgezonderd plekje op te zoeken trek ik gewoon m'n tet naar buiten ongeacht de meningen. Voedertijd moet gewoon gebeuren.

Wat betreft decolleté tonen. Of korte rokjes.. Als je het lichaam er voor hebt denk ik, flaunt it girl! Kan een mooie zelfverzekerde meid best waarderen. Ook al ben ik zelf een vrouw en gewoon hetero.

Ander verhaal wordt het wanneer iemand echt te dik is en het er onsmakelijk als een geplet worstje uit ziet. Of benen vol spat aderen ofzo heeft.betekend niet dat plus-sized dames niks mogen laten zien. Maar het is wel afhankelijk van hoe ze zich kleden.

Uitgezonderd is dan het strand. Iedereen ongeacht lichaamstype of kwaaltjes of imperfecties moet gewoon met een veilig gevoel naar het strand kunnen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:32

Absolem schreef:
Maar als ik straks m'n beeb heb en ik zit even niet in de gelegenheid om een rustig afgezonderd plekje op te zoeken trek ik gewoon m'n tet naar buiten ongeacht de meningen. Voedertijd moet gewoon gebeuren.

Wat betreft decolleté tonen. Of korte rokjes.. Als je het lichaam er voor hebt denk ik, flaunt it girl! Kan een mooie zelfverzekerde meid best waarderen. Ook al ben ik zelf een vrouw en gewoon hetero.

Ander verhaal wordt het wanneer iemand echt te dik is en het er onsmakelijk als een geplet worstje uit ziet. Of benen vol spat aderen ofzo heeft.betekend niet dat plus-sized dames niks mogen laten zien. Maar het is wel afhankelijk van hoe ze zich kleden.

Uitgezonderd is dan het strand. Iedereen ongeacht lichaamstype of kwaaltjes of imperfecties moet gewoon met een veilig gevoel naar het strand kunnen.

Iemand die te dik is of spataderen heeft moet zich ook gewoon kunnen kleden hoe ze willen, zolang het op een bepaalde plek gepast is. Sowieso geldt voor iedereen dat je met de omstandigheden rekening houdt als je kleding uitkiest. Of je nu dik, dun, normaal, paars, kort, lang, raar bent.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:40

KarenQ schreef:
Absolem schreef:

Iemand die te dik is of spataderen heeft moet zich ook gewoon kunnen kleden hoe ze willen, zolang het op een bepaalde plek gepast is. Sowieso geldt voor iedereen dat je met de omstandigheden rekening houdt als je kleding uitkiest. Of je nu dik, dun, normaal, paars, kort, lang, raar bent.

Precies. Laat mensen lekker aantrekken wat ze willen. Tuurlijk mag je er wat van vinden, als je een ander er maar niet mee lastig valt.