Coaches, coaching en gecoached worden....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:02

Ik ben belastingadviseur en kreeg laatste een mail van een potentiële klant die op zoek was naar een goede cijfercoach. Ik heb meteen terug gemaild dat ik geen plek heb. Mensen die zo praten :r

Many

Re: Coaches, coaching en gecoached worden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:04

Cijfercoach _O- Alsof je in groep 5 zit en hulp nodig hebt bij rekenen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:06

Ik denk dat het ook iets is wat een beetje in je moet zitten. Ik heb een paar keer te horen gekregen of coach zijn misschien iets voor mij is, blijkbaar lukt het me om mensen te motiveren of inspireren. Nu wil ik geen coach worden, misschien ook een soort afkeer gekregen door de hoeveelheid reclame van anderen die ik voorbij zie komen. Heb vroeger de opleidingen weleens bekeken, maar het is echt veel geld voor een paar bijeenkomsten.

Ik denk dat er ook coaches zijn die wel een papier hebben, maar die het coachen misschien minder van nature hebben.

Het kan wel een goede optie zijn voor mensen die nog niet bij een psycholoog terecht kunnen of die bijvoorbeeld tegen een burn out aanlopen /veel stress hebben, maar er nog niet in zitten. Echter vind ik coaches ook best prijzig als je het zelf moet betalen, terwijl hulp van de poh ggz gratis is.

Maar een coach kan ook gericht zijn op een specifiek iets, zoals diëten, hsp of budgetcoach.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:10

safina schreef:
"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?

Er is een praatgroep voor https://www.youtube.com/watch?v=FwXh1dfTetU
:D

Haha, fantastisch.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:11

Doubtless schreef:
Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?

Ik ken ook mensen (die een onderneming hebben als coach) die bij hem een opleiding hebben gedaan voor tienduizenden Euro's. Ik heb er stukjes van gezien. Echt onbegrijpelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:26

Doubtless schreef:
Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?
Niet per se, maar iemand moet wel wat te vertellen hebben en imo ook duidelijk zijn in wat je doet. Die doos uit de link naar Twitter bijvoorbeeld, is gewoon een 27-jarige die te lui is om te werken. Haar ambitie is om zoveel mogelijk geld binnen te harken met zo weinig mogelijk (en bij voorkeur "niets") doen door gewoon allemaal pre-fab filmpjes online te pleuren en mensen daar dik voor te laten betalen. Dan ben je imo geen coach, maar gewoon een profiteur die hoopt dat ze het met 'fake it 'till you make it' wel redt.

De coach bij wie ik eerder dit jaar geweest ben, had gewoon een heel duidelijk plan aan de hand van mijn hulpvraag. Geen wazige termen, flashy woorden of zweverig geneuzel, gewoon heel concreet: dit ben ik, dit is mijn achtergrond, dit is waarom ik dit ben gaan doen, en zo gaan we jouw hulpvraag aanpakken. Alles wat ze me vroeg of liet doen, werd ook heel duidelijk onderbouwd in concrete termen en ook met beide benen op de grond. Haar vragen waren nooit sturend (want ook dat zie je nog weleens, dat een cliënt heel erg gestuurd wordt door de coach), en ik had ook heel veel ruimte om zelf invulling te geven aan het traject, en juist al dat soort interacties zijn imo heel belangrijk. Nu was dit wel echt puur gericht op loopbaanbegeleiding - bij wijze van spreken had ik dit ook bij de loopbaanservice op de uni kunnen doen, dan had het wat minder fancy geklonken, alleen was ik al een tijdje niet meer op de uni geweest. :))

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:52

safina schreef:
"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?

Niet iedereen is zo slim als jou.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:13

Amado7 schreef:
safina schreef:

Niet iedereen is zo slim als jou.

Nee, maar er treedt wel een probleem op als coaches oid zich aan problematieken gaan wagen waar ze geen kennis over hebben.
Voor cliënten is het niet altijd makkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Ik heb geen probleem met coaches die niet te beroerd zijn om toe te geven dat een problematiek te heftig voor hen is, ze daar onvoldoende bij kunnen ondersteunen. Ik denk dat coaches goed kunnen zijn om mensen binnen bepaalde gebieden te begeleiden (mits ze kennis hebben van gespreksvoering, motivering etc). Maar helaas zijn er ook mensen die na een 'cursusje' van een dag of 2 zichzelf hulpverlener, coach oid gaan noemen, geld binnenhalen en niet doorverwijzen als de problematiek te heftig voor ze is, maar gewoon blijven verder doen 'omdat ze zo'n geweldige hulpverlener / coach' zijn. Daarbij versterken ze het probleem alleen maar.

Ik ken absoluut goede coaches, maar ik ken er evenzeer die overal verkondigen dat ze zo geweldig zijn en intussen het leven van hun cliënten danig om zeep helpen, totaal geen discretieplicht / beroepsgeheim in acht nemen en dus maar gewoon aan iedereen die het horen wil met naam en toenaam vertellen over cliënten,...
ALS ik al op zoek zou gaan naar een coach, dan ga ik dus op zoek naar iemand die een vooropleiding in een menswetenschappelijke richting gehad heeft (verpleegkunde, sociaal-agogisch, psychologie,...) en een bijkomende coachopleiding gehad heeft (waarbij ik me kan vinden in de methodieken en visie van waaruit gewerkt wordt).
En ja, er zijn absoluut ook psychologen, psychotherapeuten en psychiaters die meer kwaad dan goed doen. Maar de regels waarin psychologen en psychiaters zich moeten houden zijn toch wat strikter en je kan als cliënt meer als er fouten gemaakt worden. Wat niet wegneemt dat je bij de zoektocht naar een psycholoog of psychiater ook maar geluk moet hebben bij een bekwaam iemand terecht te komen met wie je een klik hebt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:23

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:34

Noeps schreef:
Oh eh het pareltje van de dag kwam voorbij in een advertentie :D
[ [url=m/wgRgcs.png]Afbeelding[/url] ]

Jemig, wat een eng over het paard getild mens 8)7

flowerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:01

Ik vond coaching altijd een beetje raar. Nu is er ongeveer 4 jaar geleden uitgekomen dat ik autistisch ben en was hierin volledig vast gelopen. Hierin onder behandeling geweest bij de ggz. Op een gegeven moment ging het te goed om bij de ggz te blijven, maar alleen kan ik het niet. Toen zijn we via de gemeente opzoek gegaan naar coaching. Dit is allemaal via gecertificeerde bedrijven gelopen en zit ik nu op mijn plek bij een paardencoach. Hierbij is een plan opgesteld met hulpvragen en die wordt elk half jaar geëvalueerd. Ik heb veel geleerd van de ggz, maar nog veel meer van de coach met de paarden. Niet bij iedereen past het zitten aan een tafeltje en praten. Hierbij is het inderdaad wel belangrijk iemand te hebben die de juiste diploma's heeft. Zelfbenoemde coaches zitten in mijn allergie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:13

Zou er serieus zoveel werk zijn voor al die (paarden) coaches?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:31

Pateeke, dat klopt zeker. Maar om een goede coach te zijn hoef je zeker niet WO gestudeerd te zijn. Safina schuift bij voorbaat al mbo af en zegt dat coach gewoon te beroerd is om een hbo of WO opleiding te doen. Maar ook met Mbo en ervaring in bijv de jeugdzorg/ maatschappelijk werk en dan een opleiding voor coach kom je al een heel eind. Natuurlijk moet je weten waar je over praat maar ik denk dat vooral de ervaring heel erg belangrijk is, gekoppeld aan een opleiding.

En soms vind ik dat nog beter dan WO gestudeerde psychologen die alles vanuit de boekjes vertellen maar soms amper kunnen inleven of voorstellen hoe dat in de praktijk gaat en speelt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:20

Goh, ik zou ook wel gemakkelijker iemand kiezen met een HBO of WO opleiding, uiteraard ook met relevante werkervaring. Maar dat is persoonlijk. Wil niet zeggen dat er geen goede coaches zijn die geen hbo of wo opleiding gehad hebben.

Wat betreft psychologen die zich niet kunnen inleven, alles uit de boekjes halen: helemaal mee eens hoor. Die zijn er helaas ook. Of psychologen / psychiaters die klinkklare onzin verkopen. Heb daar ook al veel bij gezien... Maar psychologen en psychiaters moeten zich wel meer aan regels houden en je kan er meer aan doen als ze dat niet doen. Tegen coaches die zich bv niet aan discretieplicht houden kan je helaas niet veel doen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:07

Ik zapp net langs het programma “Steenrijk Straatarm” waarbij de vrouw van het steenrijke stel coach is en aangeeft hiermee een ruimte vila te kunnen bekostigen en een wekelijks budget heeft dat ook een salaris zou kunnen zijn...

Ik ga maar eens coach worden :D :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:28

MacavityL schreef:
Ik zapp net langs het programma “Steenrijk Straatarm” waarbij de vrouw van het steenrijke stel coach is en aangeeft hiermee een ruimte vila te kunnen bekostigen en een wekelijks budget heeft dat ook een salaris zou kunnen zijn...

De echtgenoot is natuurlijk wel een prof voetballer :+. Ik weet dus niet wie de échte grote geldbrenger is. :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:37

Haha, ik heb wel een idee dan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:12

Ik dacht dat er bij coaches die hun 'strategie' verkopen, soms ook een piramidespel achter ligt.

Weet iemand of dit klopt of haal ik nu dingen door elkaar :=

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:12

Belsje schreef:
MacavityL schreef:

De echtgenoot is natuurlijk wel een prof voetballer :+. Ik weet dus niet wie de échte grote geldbrenger is. :D

Hahaha dat stukje had ik gemist, dacht zoiets te horen dat hij voor een schoenenmerk werkte.. maar dat verklaart een hoop :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:13

Aranel schreef:
Ik dacht dat er bij coaches die hun 'strategie' verkopen, soms ook een piramidespel achter ligt.

Weet iemand of dit klopt of haal ik nu dingen door elkaar :=
Laat dat “soms ook” maar weg. :))

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 01:01

Nou, het nieuwste woord: quarantainecoach. :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:01

Bloodymary schreef:
Nou, het nieuwste woord: quarantainecoach. :')

Dat is er al vanaf maart. Of Corona coach...

Ik hou het bij de paarden :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:24

Brr ik griezel soms ook echt van allerlei vormen van coaching die tegenwoordig op de markt te vinden zijn en mensen die zich zomaar coach noemen.
Ik heb zelf eerst pedagogiek gestudeerd en daarna hippotherapie (therapie met paarden) aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Inmiddels ook fulltime werkzaam hierin. Deels in loondienst en deels voor mijn eigen bedrijfje.
Heb al aardig wat coaches de revue zien passeren die stage wilden komen lopen, maar nooit eerder een agogische opleiding hadden gevolgd.

Ik vind dat zelf ook iets kwalijks. Iedereen kan zomaar de paardencoach opleiding gaan doen, zonder eerst een agogische opleiding gevolgd te hebben. Veel paardencoach opleiders stellen als eis dat een agogische vooropleiding een vereiste is, maar toch zie ik dat er veel door de vingers gezien wordt hierin (mijn idee hierbij: een student erbij levert toch weer geld op, dus vooruit, toch maar toelaten..)

Wat mij betreft mag hier veel meer op toegezien worden. Als coach werk je toch echt met een kwetsbare groep in de samenleving waarbij je niet even 'zomaar' een knuffeluurtje met een paard kunt gaan houden onder het mom van 'coaching'. Pas nog iemand gehoord die met haar paarden 'wandelcoaching' gaat aanbieden, een wandeling in stilte, zonder iets te zeggen. Omdat je in de stilte dicht tot jezelf komt. Ja hallo.. Zo kan iedereen zichzelf coach noemen. :=
Heb een paar stagiaires gehad zonder enige vooropleiding en dit was echt om te huilen. Veel invullen voor de coachee, geen idee hebben wat je wel/niet kunt zeggen tegen iemand met een trauma, van veel dingen geen weet hebben (hechtingsstoornis, trauma, autisme etc.) of juist een heel rechtlijnig beeld hebben 'autisme is altijd zus en zo, omdat ze het zo in een film hebben gezien'.

Voor mij is het echt een no-go, ik begeleid ze niet meer als ze geen agogische vooropleiding hebben gehad. :n

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:11

Ingrid_92 schreef:
Brr ik griezel soms ook echt van allerlei vormen van coaching die tegenwoordig op de markt te vinden zijn en mensen die zich zomaar coach noemen.
Ik heb zelf eerst pedagogiek gestudeerd en daarna hippotherapie (therapie met paarden) aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Inmiddels ook fulltime werkzaam hierin. Deels in loondienst en deels voor mijn eigen bedrijfje.
Heb al aardig wat coaches de revue zien passeren die stage wilden komen lopen, maar nooit eerder een agogische opleiding hadden gevolgd.

Ik vind dat zelf ook iets kwalijks. Iedereen kan zomaar de paardencoach opleiding gaan doen, zonder eerst een agogische opleiding gevolgd te hebben. Veel paardencoach opleiders stellen als eis dat een agogische vooropleiding een vereiste is, maar toch zie ik dat er veel door de vingers gezien wordt hierin (mijn idee hierbij: een student erbij levert toch weer geld op, dus vooruit, toch maar toelaten..)

Wat mij betreft mag hier veel meer op toegezien worden. Als coach werk je toch echt met een kwetsbare groep in de samenleving waarbij je niet even 'zomaar' een knuffeluurtje met een paard kunt gaan houden onder het mom van 'coaching'. Pas nog iemand gehoord die met haar paarden 'wandelcoaching' gaat aanbieden, een wandeling in stilte, zonder iets te zeggen. Omdat je in de stilte dicht tot jezelf komt. Ja hallo.. Zo kan iedereen zichzelf coach noemen. :=
Heb een paar stagiaires gehad zonder enige vooropleiding en dit was echt om te huilen. Veel invullen voor de coachee, geen idee hebben wat je wel/niet kunt zeggen tegen iemand met een trauma, van veel dingen geen weet hebben (hechtingsstoornis, trauma, autisme etc.) of juist een heel rechtlijnig beeld hebben 'autisme is altijd zus en zo, omdat ze het zo in een film hebben gezien'.

Voor mij is het echt een no-go, ik begeleid ze niet meer als ze geen agogische vooropleiding hebben gehad. :n

Helaas is het ook niet zo dat je met een vooropleiding persé wel een goede coach / hulpverlener bent. Heb al genoeg psychologen en psychiaters gezien die ook dingen zeiden die écht niet ok waren, niet klopten (wetenschappelijk gezien), schadelijk konden zijn / waren voor de cliënt,.... Als cliënt is het binnen hulpverlening altijd het kaf van het koren scheiden (als je de keuze hebt). Een degelijke vooropleiding is inderdaad al een eerste stap, volgens mij, om een onderscheid te kunnen maken. Ikzelf zou daar altijd naar kijken: welke opleidingen heeft iemand gehad (zowel welke vooropleiding als welke coachopleiding).
Een deel mensen lijken te denken dat hulpverlenen wel leuk en gemakkelijk is (gewoon een beetje praten). Als je dan ook nog iets met paarden hebt, lijkt het samenbrengen van paarden en mensen een nog leukere combinatie. Maar mensen en paarden samenbrengen of iemand op een paard laten zitten ziet er leuk en aardig uit, maar zo eenvoudig is het inderdaad niet. Je kan er zoveel fout mee doen, de cliënt én de paarden schaden met ondoordachte interventies. Dus ja, ik ben het volledig met je eens dat een degelijke vooropleiding in een menswetenschappelijke richting (of als je als dierenbegeleider in sessies wil werken in een dierenzorgrichting) een must is. Je hoort dan toch wat beter te weten welke interventies je kan toepassen, wat je wel en niet kan zeggen, hoe je je boodschap brengt enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:21

Ik vind dat altijd zo'n rare redenering, dat een sociaal agogische opleiding niet nodig is omdat mensen met een opleiding het soms ook niet goed doen. Ja, er bestaan onkundige artsen. Dat betekent niet dat vervolgens iedere nitwit zonder medische opleiding ook wel je blinde darm eruit kan halen.