Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Alsof je in groep 5 zit en hulp nodig hebt bij rekenen. safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Er is een praatgroep voor https://www.youtube.com/watch?v=FwXh1dfTetU
Doubtless schreef:Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?
Doubtless schreef:Niet per se, maar iemand moet wel wat te vertellen hebben en imo ook duidelijk zijn in wat je doet. Die doos uit de link naar Twitter bijvoorbeeld, is gewoon een 27-jarige die te lui is om te werken. Haar ambitie is om zoveel mogelijk geld binnen te harken met zo weinig mogelijk (en bij voorkeur "niets") doen door gewoon allemaal pre-fab filmpjes online te pleuren en mensen daar dik voor te laten betalen. Dan ben je imo geen coach, maar gewoon een profiteur die hoopt dat ze het met 'fake it 'till you make it' wel redt.Maar zijn jullie dan van mening dat je alleen kan coachen als je daar een opleiding voor hebt gevolgd?
Tony Robbins bijvoorbeeld, heeft alleen de middelbare school afgerond. Toch betalen mensen graag tienduizenden dollars om zijn evenementen bij te wonen. Om nou te zeggen dat hij geen goede coach is...?
safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Amado7 schreef:safina schreef:"Coach" is toch gewoon dat bordje dat mensen op de deur plakken als ze graag de hulpverlener uit willen hangen maar te beroerd zijn om een fatsoenlijke HBO Sociaal-agogische of WO-gedragswetenschappelijke opleiding te volgen?
Niet iedereen is zo slim als jou.
MacavityL schreef:Ik zapp net langs het programma “Steenrijk Straatarm” waarbij de vrouw van het steenrijke stel coach is en aangeeft hiermee een ruimte vila te kunnen bekostigen en een wekelijks budget heeft dat ook een salaris zou kunnen zijn...
Ik ga maar eens coach worden![]()
. Ik weet dus niet wie de échte grote geldbrenger is.
Belsje schreef:MacavityL schreef:Ik zapp net langs het programma “Steenrijk Straatarm” waarbij de vrouw van het steenrijke stel coach is en aangeeft hiermee een ruimte vila te kunnen bekostigen en een wekelijks budget heeft dat ook een salaris zou kunnen zijn...
Ik ga maar eens coach worden![]()
De echtgenoot is natuurlijk wel een prof voetballer. Ik weet dus niet wie de échte grote geldbrenger is.
Ingrid_92 schreef:Brr ik griezel soms ook echt van allerlei vormen van coaching die tegenwoordig op de markt te vinden zijn en mensen die zich zomaar coach noemen.
Ik heb zelf eerst pedagogiek gestudeerd en daarna hippotherapie (therapie met paarden) aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Inmiddels ook fulltime werkzaam hierin. Deels in loondienst en deels voor mijn eigen bedrijfje.
Heb al aardig wat coaches de revue zien passeren die stage wilden komen lopen, maar nooit eerder een agogische opleiding hadden gevolgd.
Ik vind dat zelf ook iets kwalijks. Iedereen kan zomaar de paardencoach opleiding gaan doen, zonder eerst een agogische opleiding gevolgd te hebben. Veel paardencoach opleiders stellen als eis dat een agogische vooropleiding een vereiste is, maar toch zie ik dat er veel door de vingers gezien wordt hierin (mijn idee hierbij: een student erbij levert toch weer geld op, dus vooruit, toch maar toelaten..)
Wat mij betreft mag hier veel meer op toegezien worden. Als coach werk je toch echt met een kwetsbare groep in de samenleving waarbij je niet even 'zomaar' een knuffeluurtje met een paard kunt gaan houden onder het mom van 'coaching'. Pas nog iemand gehoord die met haar paarden 'wandelcoaching' gaat aanbieden, een wandeling in stilte, zonder iets te zeggen. Omdat je in de stilte dicht tot jezelf komt. Ja hallo.. Zo kan iedereen zichzelf coach noemen.![]()
Heb een paar stagiaires gehad zonder enige vooropleiding en dit was echt om te huilen. Veel invullen voor de coachee, geen idee hebben wat je wel/niet kunt zeggen tegen iemand met een trauma, van veel dingen geen weet hebben (hechtingsstoornis, trauma, autisme etc.) of juist een heel rechtlijnig beeld hebben 'autisme is altijd zus en zo, omdat ze het zo in een film hebben gezien'.
Voor mij is het echt een no-go, ik begeleid ze niet meer als ze geen agogische vooropleiding hebben gehad.