Rokers en afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:02

https://www.flessenland.nl/PET-verpakki ... eform.html

Deze zijn ideaal hoor ik van veel rokers om mij heen. Het zijn preform PETflessen, maw frisdrankflessen die nog niet zijn opgeblazen. Zijn herbruikbaar en worden niet heet! Ze zijn gewoon dicht te draaien met de frisdankdop, dus ook geen stank!

(oh, en supergoedkoop!)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:05

Op t moment zie ik hier op de grond in de buurt, inclusief mijn oprit meer mondmaskers dan sigarettenpeuken liggen.
Beide even irritant.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:10

Vuurvleugels, dat je je eigen afval moet afvoeren, zullen de meeste hier het ook helemaal mee eens zijn.
Simpel omdat we dieren hebben en wat beter nadenken over bepaalde zaken. Zoals welke schade een plastic tas in de wei aan een paardenmaag kan brengen..

Je hebt echter van die mensen die zal het hun anus oxideren zeg maar...als zijzelf er maar nergens last van hebben.

Op het moment dat er in milieu straten een betaling gevraagd werd, zagen we hier in de polders het afval gedumpt worden waar je echt bang van wordt...5 vuilniszakken, matrassen, stoelen etc recht uit een auto van de dijk geflikkerd, echt je verzint het niet als weldenkend mens.

Dus ondanks je eigen verantwoordelijkheid, denk ik toch dat afvalplaatsen beter- meer aangeboden zouden moeten worden. Een soort van `met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak voor dummies`

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:12

Buuk schreef:
Vuurvleugels, dat je je eigen afval moet afvoeren, zullen de meeste hier het ook helemaal mee eens zijn.
Simpel omdat we dieren hebben en wat beter nadenken over bepaalde zaken. Zoals welke schade een plastic tas in de wei aan een paardenmaag kan brengen..

Je hebt echter van die mensen die zal het hun anus oxideren zeg maar...als zijzelf er maar nergens last van hebben.

Op het moment dat er in milieu straten een betaling gevraagd werd, zagen we hier in de polders het afval gedumpt worden waar je echt bang van wordt...5 vuilniszakken, matrassen, stoelen etc recht uit een auto van de dijk geflikkerd, echt je verzint het niet als weldenkend mens.

Dus ondanks je eigen verantwoordelijkheid, denk ik toch dat afvalplaatsen beter- meer aangeboden zouden moeten worden. Een soort van `met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak voor dummies`

Eens. Maar het is toch om te huilen dat het nodig is :')

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:19

hahaha we zouden een hele dag kunnen huilen...als we ons alles teveel zouden aantrekken :(:)

En wat ik nog wel ff moet nuanceren wellicht: dat er GOEDE prullenbakken komen.
Ik was me helemaal blauw aan het ergeren aan een groepje jeugd, wat op ons dorpspleintje liep te lummelen. de volgende morgen was het daar een grote pestbende. Mc D tassen, blikjes...echt niet om aan te gluren..
Echter...open bakken staan er...en daar werd ook het afval ingestopt ( nou ja...het meeste) het nadeel van open bakken is, dat de kraaien erbij kunnen...dus de kids hadden het wel opgeruimd...maar de vogels trokken het er net zo hard weer uit. En de wind doet de rest....

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:21

Ik ben een ex roker, en ik nam áltijd mijn buiten gerookte peuken mee naar huis om ze daar weg te gooien.
Het zal heus een keer gebeurd zijn dat ik er een heb weggegooid in een vlaag van verstandsverbijstering, maar dit zal in 6 jaar roken op twee handen te tellen zijn.
Ik erger me ook groen en geel aan rondslingerende peuken.
Als ik ze mee kan nemen in mn kontzak, dan kunnen andere rokers dat ook.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:32

Mand schreef:
LWDaisy schreef:
Ik heb ooit wel zo'n meeneem-asbak gehad, maar die dingen sluiten niet volledig waardoor je met de geur blijft zitten, én ze worden loeiheet, waardoor ik ofwel mijn handen ofwel mijn jaszak/handtas bijna verbrand. Nee bedankt.

Een deel hier van is echt puur luiheid. Stop gewoon een boterhamzakje in je jaszak en doe hem daar in. Doe ik ook. Over dat je jas stinkt hoef je je geen zorgen te maken hoor, die stinkt sowieso al naar rook, net zoals je haar, handen en adem :o

Ja, ik ben er verbaasd van dat rokers dat een dingetje vinden. Je stinkt toch helemaal alverschrikkelijk. Soms gaan ze hier eerst buiten roken en daarna komen ze even een praatje maken op m'n kantoor. Je gaat echt over je nek.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:53

Giolli schreef:
Dit vond ik altijd wel een oplossing. :)

Misschien ook wat voor jou, Mand? Zo heb je altijd je mini-asbak bij je.

KLIK

Ik heb zo een in het groot! Voor in mijn tas als we gaan picknicken ofzo. Als ik geen tas bij me heb en in de natuur loop doe ik ze gewoon in mijn zak. Maar thanks voor de tip!

Cookies schreef:
Mand schreef:
Een deel hier van is echt puur luiheid. Stop gewoon een boterhamzakje in je jaszak en doe hem daar in. Doe ik ook. Over dat je jas stinkt hoef je je geen zorgen te maken hoor, die stinkt sowieso al naar rook, net zoals je haar, handen en adem :o

Ja, ik ben er verbaasd van dat rokers dat een dingetje vinden. Je stinkt toch helemaal alverschrikkelijk. Soms gaan ze hier eerst buiten roken en daarna komen ze even een praatje maken op m'n kantoor. Je gaat echt over je nek.

Echt hoor. Ik rook zelf en ruik het ook gewoon :')

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 15:57

Cookies schreef:
Mand schreef:

Jaaa even lekker een praatje maken na het roken, bah! Denk dat ik dan nog liever heb dat ze even snel naar de visboer gaan voor ze naar mij komen haha

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:35

Ik ken iemand die heeft als kind zo'n ding via het autoraam op zich gekregen. Cadeautje van een medeweggebruiker die z'n peuk op had en hem ergens moest laten. Je kunt het litteken van de brandwond nog steeds zien.

En moet je je indenken wat het met een motorrijder doet als die zo'n ding op zich krijgt. Ik had een nieuw pak waar gewoon gaten/gesmolten delen inzaten van peuken van een ander omdat die ze lekker op de snelweg uit het raam flikkeren.

En dat ik hier lees dat je ze maar op straat gooit omdat het stinkt als ze in je zak zitten?? Doe even normaal zeg.

Mijn schoonouders wonen op de Veluwe. In de droge zomermaanden je sigaret in het bos/op de hei uitdoven is levensgevaarlijk. Hoe vaak je de brandweer niet hoort gaan, is echt niet normaal. 9 van de 10 keer is de aanleiding een peuk.
Ook in de grond begraven is gevaarlijk, enorm veel brandbaar materiaal wat daar ligt.

leeslampje

Re: Rokers en afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:46

Jeetje, dat dit nog zoveel discussie oproept?

Ik zag laatst een rookster die het stompje van haar sigaret in een leeg Smint-blikje deed én daar ook haar as steeds in aftikte. Ik denk dat ze dat daarna leegt in een prullenbak? Echt slim bedacht vond ik. Heb je ook geen last van hitte, dat komt niet (amper) door het blikje heen.

Oftewel, zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn toch? Je troep ruim je gewoon op lijkt mij, punt.
Of het nu een sigaret, mondkapje, whatever is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:56

Ik ben ook een roker.
Ik rook niet op straat. Ook niet in het veld, het bos of aan de winkel :+
Mijn peuken liggen dus thuis in de asbak en gaan dan bij het huisvuil. Moeilijker is het niet.

Ik zie hier trouwens in de omgeving ook geen mondmaskers liggen. Dat is op veel plekken wel anders lees ik hier :7

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:02

Ik vond eerlijk gezegd dat er vroeger meer peuken lagen, maar elke peuk is er 1 teveel. Net als elk mondkapjes, blikje, wc papiertje of ander afval. Ik probeer m’n steentje bij te dragen om regelmatig wat op te ruimen. Als iedereen dat doet wordt het een stuk schoner.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:06

dromertje2 schreef:
Op t moment zie ik hier op de grond in de buurt, inclusief mijn oprit meer mondmaskers dan sigarettenpeuken liggen.
Beide even irritant.

Dat klinkt voor mij als 'ja maar hullie doen het ook en dat is erger'. Nou... het moet allebei niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:13

Ik zie hier werkelijk nergens mondkapjes slingeren.... maar lege McD zakken, blikjes en andere troep des te meer....
We hebben hier ondergrondse containers, wanneer vol en/of storing zet iedereen zijn vuilniszak ernaast, katten en vogels doen de rest..... ik neem de zak dan mee mijn berging in. En leeg hem wanneer de container weer werkt.
Handhaving rijdt wel eens langs, die nemen zo'n zak dan mee, en ik hoop eigenlijk dan dat ze adressen zoeken of zo....

Bij ons op stal mag je niet roken. Er zijn 2 plaatsen waar het mag, bij de ingang naar de binnenbaan hangt een asbak en onderaan de trap naar de kantine, daar kun je roken en je peuken kwijt.
ALS JE ZIET HOEVEEL PEUKEN ER LANGS HET PAD NAAR DE WEILANDEN LIGGEN!!!!
Schandalig, ook teveel moeite om even mee te nemen of gewoon niet te roken met uitstappen....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:17

Blue_Eyes schreef:
dromertje2 schreef:
Beide even irritant.

Dat klinkt voor mij als 'ja maar hullie doen het ook en dat is erger'. Nou... het moet allebei niet.

Ik rook zelf niet, dus die aanname is niet correct.

Zie naar mijn laatste zin ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:26

Ik begrijp sowieso niet dat mensen alles zo maar op straat flikkeren. Of het nu peuken, mondkapjes of andere dingen zijn. Als ik van stal naar de wei loop of terug, kom ik langs een weg. Blijkbaar is net dat stuk het punt dat men een maaltijd van de McDrive op heeft. Kun je je wel voorstellen wat daar dagelijks in de berm gegooid wordt. Ik neem het altijd maar mee om op stal weg te gooien. Maar wie doet dat nu nog, zulk afval gewoon uit het raam gooien? Dan heb je volgens mij echt een IQ van 10 of zo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:29

Toen ik nog rookte gooide ik mijn peuken wel gewoon in de vuilbak. Al zou dat volgens sommige vrienden van mij 'niet mogen'. :') Misschien zijn er meer mensen die denken dat 'het niet mag' (vanwege brandgevaar?) maar ik denk dat de meerderheid gewoon lui is en er niks om geeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:42

Oordeel zelf:

Citaat:
DE ROMMELIGE WAARHEID OVER HET SIGARETTENFILTER

Op een universiteit in de VS deden ze een proefje: ze lieten vissen zwemmen in water waar 24 uur sigarettenpeuken in gedobberd hadden (één filter per liter). Na een paar dagen was de helft van de vissen dood.

Bron: https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... tenfilter/

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:43

Roodvos schreef:
Oordeel zelf:

Citaat:
DE ROMMELIGE WAARHEID OVER HET SIGARETTENFILTER

Op een universiteit in de VS deden ze een proefje: ze lieten vissen zwemmen in water waar 24 uur sigarettenpeuken in gedobberd hadden (één filter per liter). Na een paar dagen was de helft van de vissen dood.

Bron: https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... tenfilter/

:\ :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:50

LWDaisy schreef:
Ik ben een roker.

Ik gooi mijn peuken ook op straat ja. Ik steek die dingen niet in mijn zak, dat stinkt ontzettend hard. Ik rook overigens nooit in/vlak naast een bushok, vind ik aso naar niet-rokers toe.
Indien ik een plas water in de buurt heb, doe ik mijn peuk daarin uit, en gooi ik hem in een vuilbak, als die voorhanden is.

Op stal ben ik één van de weinige rokers. Ik doe daar mijn peuk altijd uit in water, en gooi die in mijn asbak, die ik in mijn kast heb staan. Als de asbak vol is, gooi ik die leeg in een zakje, dat bind ik dicht en gooi ik in de vuilbak. Nog nooit klachten gehad op die manier. Ik rook op stal ook enkel op de beton, nooit binnen of in de buurt van hooi/stro/stallen. Stel je voor zeg.

Ik heb ooit wel zo'n meeneem-asbak gehad, maar die dingen sluiten niet volledig waardoor je met de geur blijft zitten, én ze worden loeiheet, waardoor ik ofwel mijn handen ofwel mijn jaszak/handtas bijna verbrand. Nee bedankt.

In de buurt van zand graaf ik een putje met mijn schoen en gooi ik de peuk daar in. Niet in iemands tuin oid natuurlijk :+

Ik ben me zéér bewust van brandgevaar, en zal hier altijd heel erg op letten. De asbak van de auto legen wij thuis, niet in vuilbakken langs de straat (kan je trouwens een boete voor krijgen).

Als roker zijnde probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met omstaanders ed, maar ik zal mijn sigaret er niet voor laten. Indien er asbakken voorzien zijn, zal ik die ook altijd gebruiken. Indien niet, zoek ik een andere oplossing, zoals een vuilbak. Is die er niet.. ja, dan belandt de peuk toch echt op straat. Helemaal uitgetrapt, want ik wil geen fikkie-stook veroorzaken.

Dan vind ik verpakkingen van sigaretten, of blikjes drinken oid op straat veel storender, die hou ik wel gewoon in mijn jaszak/handtas tot ik een vuilbak vind of thuis ben. Maar zo'n uitgeduwde peuk stinkt daar echt veel te hard voor, sorry. Een peuk op straat is vies, ja, maar een niet-goed-uitgeduwde peuk in een vuilbak of in de bosjes is veel erger. De straten worden tenminste nog schoon gemaakt, in tegenstelling tot bospaadjes ed. Daar graaf ik ze in.

"Vroeger" was het ook gewoon heel normaal om je peuk op straat te gooien, daar kraaide geen haan naar. Ik zit er niks mee in om mijn peuk nog 100m verder mee te nemen, maar als er dan echt niks staat (asbak, vuilbak oid) zal ze toch de grond op gaan. Niet om aso te doen, maar gewoon omdat er verder niks voorhanden is.

Waar ik vroeger woonde, kon je heerlijk gaan wandelen, met of zonder hond. Hoeveel zakjes poep je daar tegen kwam, niet normaal. Of misschien toch wel... Want hoewel het zeer gegeerd wandelgebied was, was daar geen ene vuilbak te vinden. Wie wilt er nou 3km met een zak poep rondlopen? Geef de mensen de middelen, en ze zullen ze wel gebruiken. Maar dan moeten de middelen er wel zijn natuurlijk. Bossen en heides genoeg waar ze dit wél doen.

Dat er na je eerste zin nog zo'n verhaal komt zegt ook wel genoeg, je doet erg veel moeite om het (voor jezelf..) goed te praten. Maar hoe je het ook went of keert, peuken weggooien is gewoon super asociaal en onwijs slecht voor het milieu.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:12

Wat is de Vlaamse vertaling voor tokkie?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:13

MarcoBorsato schreef:

Margi is het enige dat ik kan bedenken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:14

MarcoBorsato schreef:

Gek / onnozelaar / idioot / sufferd (heb niet gelezen uit welke reactie het komt, ben niet bezig met iemand specifiek te beledigen nu)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:14

SinneJ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Margi is het enige dat ik kan bedenken.

Oei nog nooit van gehoord. Ben precies niet zo’n goede belg :=