Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

xxCYNNxx schreef:Die slimme meter heb ik om die reden afgelopen jaar geweigerd; iets teveel verhalen gehoord van mensen die na plaatsing van de meter ineens bij de eerstvolgende jaarafrekening een mega bedrag bij moesten betalen.
Overigens; zelf een keer mee gemaakt, jaren terug, dat de meteropnemer van eneco de verkeerde stand wilde doorgeven. Gelukkig voor mij zei hij de getallen hardop en keek ik toevallig mee. Had hij mooi 2 getallen omgedraaid die mooi even 200 kuub in mijn nadeel was geweest. Sindsdien kijk ik ook trouw mee en controleer de stand die doorgegeven wordt.
Lijkt mij dat bij ts er ook iets fout is gegaan met de meterstand. Een lek kan het niet zijn; die zou na plaatsing van de meter er nog steeds zijn geweest en volgens de slimme meter is het verbruik gewoon normaal. Lijkt mij hier ook dat er getallen zijn omgedraaid, iets wat de energiemaatschappij ook moet inzien, gezien jullie verbruiksgeschiedenis in dezelfde woning.

Caira schreef:purny schreef:Als je alle stekkers eruit trekt en dan kijkt bij welk apparaat je radartje sneller draait? Misschien zit er ergens een lekkage(kan dat eigenlijk wel met electra?)
Ze heeft inmiddels een nieuwe meter, dus dat lijkt me sterk
Amethyst_ schreef:Het is erg hoog, maar kan door verschillende factoren komen.
Hoe oud is je ketel? Als ze de 12 jaar voorbij gaan kan dit voor verhoogd verbruik zorgen. Hoeft niet natuurlijk, maar is vaker wel dan niet zo. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat ongeveer 80% van je gasverbruik in de 'koude' maanden plaatsvind. Als er ineens iemand doorlopend thuis is gaat de verwarming vaak wat vaker aan overdag en dan gaat het hard.
Super zuur, maar eerlijk gezegd zie ik niks extreems. Wel zou een ketelcheck het waard kunnen zijn, of de meterstanden van oude naar nieuwe meter laten nakijken. Soms denkt een systeem dan namelijk dat een meter 'over de kop' is gegaan als de volgende meterstand ineens dicht boven 0 ligt.
Ik ben al een tijdje uit het energiewereldje maar deze dingen weet ik gelukkig nog. Hopelijk kan je er iets mee!

Daihyo schreef:
Helaas.
De standen die zijn doorgegeven kloppen. De fout zit 'm in de nota van 2019 en de stand van eind 2019. Ze hebben de geschatte stand nooit gecorrigeerd met de werkelijke stand, waarop het maandbedrag aangepast had moeten worden. Dit is gecorrigeerd met de nota van 2020 door.
Voor 2019 had ik bij moeten betalen, voor 2020 is het maandbedrag niet genoeg opgehoogd omdat we uitgingen van de rekening 2019 en voor 2020 moest ik sowieso bijbetalen omdat het een duurder jaar is geweest. Alles bij elkaar opgeteld heb ik dus pech.
Goede les om beter op te letten en op tijd te corrigeren