Shenavallie schreef:@ Poekkie: Ik snap je gedachtengang. Maar als dat al strafbaar moet zijn, dan zou het weigeren van een bloedtransfusie dat in mijn ogen al helemaal moeten zijn. Ooit oppas geweest voor JG-kindjes. Een tante van hen was bevallen en dat kindje ging erg slecht. Moest eigenlijk een bloedtransfusie krijgen, maar de ouders weigerden het: mocht niet van hun geloof. Arts had het er verschrikkelijk moeilijk mee. Kindje had al veel eerder hersteld geweest, maar heeft maanden moeten kwakkelen. Wonder boven wonder overleefd. Mocht dit niet het geval zijn geweest, dan had ik de ouders als moordenaars gezien. Nog steeds ben ik boos op ze, omdat ze die uk indertijd nodeloos hebben laten lijden. Wat voor ouders ben je dan...
Daar wil ik toch wel wat over zeggen. Je kunt niet zomaar zeggen dat iemand, kind of volwassene, is overleden door het zich onthouden van bloed. Omdat je niet weet of diegene was blijven leven indien wel een transfusie was gegeven. Andersom zijn er ook heel wat mensen overleden ten gevolge van een bloedtransfusie door complicaties of andere neven-effecten zoals ziekte verwekkers in het bloed.
De inzichten -ook bij de medische wetenschap- over de voor- en nadelen van bloedtransfusie zijn al heel wat jaren flink veranderd. Niet in de laatste plaats doordat Jehovah's Getuigen bloed weigeren werd veel onderzoek gedaan naar met name het toepassen van postoperatieve klinische bloedbesparende strategieen (w.o. bloedbesparende chirurgie en, postoperatieve bloedsalvage, plasma(volume) vervangende middelen en middelen die zuurstofcapaciteit van de bloedcellen vergroot, zoals EPO. Omdat werd gezien dat patiënten zonder transfusie in vergelijkbare situaties sneller herstelden dan patiënten met.
Zelfs in acute situaties zijn er goede vervangende middelen.
De positieve voordelen van het niet nemen van bloed zijn:
Minder ’adverse events’ Lagere infectiecijfers
Korter verblijf in ziekenhuis en intensive- care-unit
Minder mortaliteit op korte en lange termijn
Vermijden van geannuleerde operatie door tekorten in bloed- voorraad
Lagere totale ziekenhuis- en verpleegkosten
Ook al ben je geen Jehovah's Getuige is het goed om na te denken welke risico's er kleven aan een bloedtransfusie en niet klakkeloos aan te nemen dat het jouw leven zal redden. Bloed is geen vloeistof maar een vloeibaar weefsel dat - ook met een geschikte bloedgroep - de patiënt juist kan verzwakken in plaats van versterken als gevolg van afstotingsverschijnselen en jaren later nog tot problemen kan leiden.
Goed om je daar van tevoren bewust van te zijn, welke keuze je ook maakt.