Wat doen jullie savonds?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:35

Ik heb naast mijn werk echt teveel tijd over -O-
Merk dat ik beeldscherm-zat wordt maar ik heb simpelweg niks anders te doen haha.
We wandelen wel bijna elke avond een uur (5 km) met de honden, als het niet regent (naast de andere rondjes natuurlijk). Ik deed ook aan Aquarel verven maar dat was de laatste keer zo frustrerend (niks lukte) dat ik dat enigszins weer heb opgegeven -O-
Dus ik ben maar weer met paarden begonnen, maar ik wil even wat lesjes volgens en guess what: maneges dicht -O- Dus ik ben nu maar aan het browsen naar een eigen paard :') Maar dat wil ik pas doen als ik 100% zeker ben natuurlijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:40

Helaas hier ook vaak op de telefoon. Veel chatten/appen. Voel me deze tijd vaak eenzaam, vooral in de avond. Heb wel veel dingen te doen maar wil eigenlijk gewoon contact.

Zonder corona ben ik vaak aan het dansen, paardrijden, schrijven, schilderen of ben ik naar een concert of languagemeeting.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:52

Het is nu top 2000 op de radio. En dat is het enige moment dat bij ons savonds de radio aan staat ipv de tv.

Heerlijk!! Echt genieten. Lekker boekje erbij. Kopje thee.

Ik zet savonds mijn telefoon ruim een uur voordat ik ga slapen uit.

Wil ook vaker de tv uit. Als vriendlief wil kijken dan ga ik vort in de serre zitten.
Zijn nu de nieuwe kachel in aan het branden (man wat een stank :') ) en dan kan ik daar savonds lekker zonder tv gaan zitten.

Vriend wilde daar ook een tv. Maar dat gaat niet gebeuren :+

Puzzelen doe ik ook regelmatig. Heerlijk!
Of foto's inplakken, tekenen. Ik heb geen tv of telefoon nodig.
Maar moet hem dan ook wel echt wegleggen anders hier ook teveel prikkels hoor.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:54

Door Netflix en videoland zit ik eigenlijk ook altijd tv te kijken. :=
"Vroeger" zat ik tot 's avonds laat bij de paarden, las ik veel boeken, maakte ik puzzels.
Nu heb ik een aantal ongelezen boeken in de kast liggen, puzzels die nog gemaakt moeten worden.
Misschien een goed voornemen voor 2021. Minder tv, meer lezen en puzzelen.

zonnebloem18

Re: Wat doen jullie savonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:28

Afbeelding
Naar aanleiding van dit topic toch maar een puzzel uit de kast getrokken. :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:40

Boek lezen
Puzzel maken
Iets naaien

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:04

zonnebloem18 schreef:
[ [url=m/sm8hnN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Naar aanleiding van dit topic toch maar een puzzel uit de kast getrokken. :D

Leuk! Ik zie dat dit topic voor sommigen van jullie ook een bewustwording is!

Ik ben gister avond bezig geweest met gelnagellak en een lamp, uitprobeersel! Dikke 1.5 uur mee bezig geweest zonder telefoon of tv of de drang ernaar!
Nagels doen is ook een goede voor mij, alleen is dat niet iets wat ik iedere avond kan doen, het er af halen schijnt ook nog flink wat werk te zijn namelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:40

De meeste escape spellen kun je alleen spelen :j ik zet vaak geen tijd op, gewoon genieten van de puzzel.

Verder lezen, met muziek in bad, een adventure Point and click spel spelen (is sowieso trager), yoga, hardlopen, naar de paarden, de was plooien, opruimen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:43

Ik probeer nu meer te lezen ipv tv kijken.
Loop een paar tijdschriften achter en heb veel boeken die ik nog niet heb gelezen, dus dat kan ik (na mn afstuderen) lekker doen :D !

Verder klimmen we 2x in de week in de avond, als ze open zijn en ga ik ook in de avond langs de pony’s.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:46

Ik ben 2 dagen geleden begonnen met gitaar spelen! Perfect instrument voor in mijn huisje waar je echt niet teveel lawaai mag maken (hofje). Ik geef voor mijn vrienden en ter motivatie dagelijks een kleine filmupdate via Instagram :') (instagram.com/madrinenarwen)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:49

Wat ik doe, aangezien ik vaak overdag ook weinig verplichtingen heb.
- studeren
- puzzelen
- eten met vrienden
- spelletjes spelen
- videobellen
- wandeling maken
- opruimen
- kleurboek voor volwassenen
- iets bakken / bijv soep koken om in te vriezen
- huishouden
- film kijken
- documentaire kijken

Maar vaak ook gewoon npo/Netflix/Videoland of lekker tiktoks kijken. Het is een lockdown laat ik mezelf niet nog meer beperkingen opleggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:54

Een tip waar sommigen hier misschien wat aan hebben: het kan onwijs goed werken om een lijstje te maken met dingen die je echt leuk vindt om te doen ipv social media scrollen wat eigenlijk een vrij lege bezigheid is. En ik merk dat ik mezelf ook vaak echt beter voel als ik iets van mijn lijstje doe dan wanneer ik oets "hersenloos" doe. :D

Dit filmpje is gericht op ADHDers maar het werkt voor iedereen denk ik!

Overigens voelt het minderen in schermtijd niet als mezelf beperken, eerder een gewoonte doorbreken en vervangen door iets waar ik daadwerkelijk blij van word :D

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:04

Voornamelijk videogames spelen of films/series kijken met m'n partner, dus toch weer met een beeldscherm :+ Maar gek genoeg merk ik dat ik daar wel op een heel andere manier van tot rust kom dan wanneer ik een avond alleen maar op m'n telefoon doelloos alle social media loop af te gaan. Daar raak ik op een vervelende manier geprikkeld van en wil het ergens wel heel graag wegleggen maar dat lukt in het moment dan niet omdat ik er dan toch te 'verslaafd' aan ben. Probeer dat ook steeds meer te vermijden want het voelt niet gezond.
Maar spellen spelen vind ik echt fijn, daar kan ik me helemaal op focussen en op een gegeven moment ben ik daar ook uit mezelf weer klaar mee of word ik te moe en ga ik lekker naar bed. Het heeft voor mijn gevoel dan niet echt met het beeldscherm an sich te maken maar alles met wat je daar mee doet.

Andere dingen die ik graag doe zijn uitgebreid koken en tafelen (liefst met vrienden over de vloer), lezen, kleurboek, bord/kaartspellen spelen, kaartleggen, mediteren, uitgebreid douchen/badderen, plannen of lijstjes maken, diamond painting, of een beetje aanrommelen in huis. In de zomer ook graag buiten zitten, wandelen, in de tuin klooien, of op een andere manier buiten bezig zijn, maar daar heb ik in deze tijd van het jaar geen behoefte aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:42

o.a. legpuzzels maken en klassieke muziek luisteren, lezen maar dat deed ik altijd al, is nu niet anders
bezigheden toen je alleen maar kon bellen met de telefoon

sinds kort rummikub ontdekt op https://www.elkspel.nl, leuke/zinvolle hersentraining
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 12:44

MarlindeRooz schreef:
Maar vaak ook gewoon npo/Netflix/Videoland of lekker tiktoks kijken. Het is een lockdown laat ik mezelf niet nog meer beperkingen opleggen.

Voor mij heeft dit niets te maken met de lockdown. Ik zie het mezelf verplichten minder op mijn telefoon te zitten en minder voor de tv te hangen niet als een beperking. Het is juist de bedoeling dat ik me er beter door ga voelen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:40

Hier heeft het ook niks met de lockdown te maken.
Ik werk ook nog gewoon 36 uur in de week.

Wij hebben vanavond wel een tv loos avondje.
Ik heb al weer een paar hoofdstukken van mijn boek gelezen. En mijn partner zit met een puzzelboekje.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:26

Netflix icm telefoon. Of de switch. Soms een puzzelboekje. Of de tablet. Cindy crush.
Laatste tijd ben ik bezig met diamond painting.

Vooral die telefoon is echt een verslaving..soms wel 6-7 uur per dag. Zonde van de tijd..

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:41

De laatste tijd zit ik ook vaak achter een scherm. Ik ben nogal moe en vind het wel lekker zo. Voorheen ging ik altijd s'avonds paardrijden of wandelen. Als ik weer mn energie terug heb ga ik liever wandelen dan in een scherm hangen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:23

Ik ben op een gegeven moment bewust andere dingen gaan doen dan tv-kijken, achter de computer ed. Want zo leuk en interessant vind ik het dan ook weer niet. Dan liever iets dat ik echt leuk vind.

Sowieso werk ik 4 dagen en elke dag na mijn werk doe ik iets van sport. En dat kost toch al vaak minimaal 1 uur, daarna douchen en verder nog koken/eten, dan is er al een stuk minder van de avond over. Dan ga ik graag lezen of creatief bezig zijn. Ik schrijf ook graag kaarten en brieven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:38

ik zie tv niet als prikkels, maar om heerlijk even niet na te hoeven denken. Gewoon series kijken. Maar goed. ik kan ook heel goed een dag helemaal niets doen met de TV uit en geen radio aan.

Ik had wel het gevoel dat mijn avonden voor de tv hangen nutteloos waren dus nu brei en haak ik. Komt er toch nog wat uit mijn handen, ik vind het leuk en daarna heb ik iets wat ook nog kan gebruiken.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:32

ingvdh schreef:
ik zie tv niet als prikkels, maar om heerlijk even niet na te hoeven denken. Gewoon series kijken. Maar goed. ik kan ook heel goed een dag helemaal niets doen met de TV uit en geen radio aan.

Ik had wel het gevoel dat mijn avonden voor de tv hangen nutteloos waren dus nu brei en haak ik. Komt er toch nog wat uit mijn handen, ik vind het leuk en daarna heb ik iets wat ook nog kan gebruiken.

Ik zag het zelf ook niet perse als prikkels, er is ook niets mis met een lekker serietje kijken savonds. Maar het is wel een extra prikkel, zeker als je het naast andere dingen aan hebt staan!

Gisteren de hele avond een muziekje aangehad en bezig geweest met het invullen van een enquête!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:16

Ik heb net twee uur staan koken met muziek op. Weer een hele buts eten en de tijd vliegt :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:43

Magrathea schreef:
Een tip waar sommigen hier misschien wat aan hebben: het kan onwijs goed werken om een lijstje te maken met dingen die je echt leuk vindt om te doen ipv social media scrollen wat eigenlijk een vrij lege bezigheid is. En ik merk dat ik mezelf ook vaak echt beter voel als ik iets van mijn lijstje doe dan wanneer ik oets "hersenloos" doe. :D

Dit filmpje is gericht op ADHDers maar het werkt voor iedereen denk ik!
[ Video ]
Overigens voelt het minderen in schermtijd niet als mezelf beperken, eerder een gewoonte doorbreken en vervangen door iets waar ik daadwerkelijk blij van word :D

oh wat een heerlijk filmpje...bedankt voor het posten!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:28

Ik ga met mijn hobby aan de slag (quilten), maar heb daar dan wel graag de radio of een podcasts bij aan anders is het zo stil. Ik vermoed dat dat ook al teveel prikkel is :=
Of ik ga lezen, maar daar moet ik dan wel de rust voor hebben, net als voor het quilten. Als ik die rust niet heb dan kijk ik graag doelloos naar de tv en/of mijn telefoon. Ik moet ook iets van een prikkel hebben, als ik voor het werk saaie repeterende taken uitvoer MOET daarbij een podcast aan staan, maar als ik mijn gedachten erbij moet houden en ergens over na moet denken dan MOET het stil zijn.

Stilte in huis (en dus de rust en ruimte om een boek te lezen) komt hier eigenlijk nooit voor. Mijn man, hoe hart hij ook roept dat ik alzenleven op de telefoon zit, kan zich echt NIET zelf vermaken. Die heeft dus altijd de tv aan staan en moet continue tegen mij aan banketstaaf. Die snapt een boek lezen ook niet.

Overigens, wat voor mij goed werkt als ik te druk ben in mijn voor ik ga slapen is een sudoku puzzel maken. Door het ordenen op papier wordt er in mijn hoofd ook geordend en op een gegeven moment zak ik zo weg dat ik de cijfers niet meer zie. Dan hoef ik het boekje maar weg te leggen en dan zak ik zo weg.

Cowgirl schreef:
Die van mij gaat gewoon rond 8 uur op vliegtuigstand.
Niet dat ik er de hele dag op zit maar de laatste weken wel meer als normaal. Ik krijg er letterlijk vierkante ogen, stijve nek en koppijn van. Snap ook niet dat mensen maar de hele dag met dat ding bezig zijn.
Dus hier gaat hij op vliegtuigstand. Vaak gaat de pc dan ook aan de kant.

Voor ik naar bed ga doe ik nog even een check of ik niet gebeld ben o.i.d en dan weer terug op vliegtuigstand tot de wekker gaat.

Mijn telefoon staat standaard tussen 22-7 op niet storen. Dan komen er ook geen meldingen door, maar ik geval van nood kunnen ze je wel bellen (twee keer kort achter elkaar bellen of vooraf goedgekeurde nummers). Je kan het naar wens aan en uit zetten of zoals ik het heb gedurende een bepaald tijdvak.

Dat filmpje van Magrathea is echt verhelderend! Daar ga ik eens mee aan de slag!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:44

Ik werk meestal tot een uurt of 6/half 7, daarna doe ik yoga, ga ik eten en sinds kort ben ik weer aan het schilderen dus dan doe ik dat na het eten. Daarna zit ik nog een uur op instagram voor werk. Als ik niet op mijn telefoon zit of tv kijk (al kijk ik sowieso bijna nooit tv), dan lees ik een boek, schrijf ik graag, schilderen, yoga/fitness, naar stal - al doe ik dat liever tussen de middag, en meestal ga ik rond 21:00 uur naar bed en dan lees ik nog een uurtje een boek. :)