Ervaringen zij instromer (gehandicapten) zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:44

Ik ben een aantal jaar geleden als zij instromer in de gehandicaptenzorg beland en nu doorgegroeid naar manager.

Ik zou kijken of je binnen kan komen als flexmedewerker en dan kijken of ze je opleiding willen betalen naast een gewone vaste baan. Leerlingsalaris is beduidend lager.

Ik neem dus zelf meerdere keren per jaar mensen aan en iemand met jou achtergrond zou ik durven aannemen op een jaarcontract zonder opleiding, om te kijken of dat bevalt van 2 kanten, en daarna pas kijken welke opleiding daar bij past.

NCOI/LOI zou voor mij geen meerwaarde hebben overigens.

HBO is in de gehandicaptenzorg een beetje zonde van je tijd als je gewoon 'in de klei' wil staan, wil je nog doorgroeien is HBO wel handig.

Ik heb morgen werk voor je in omgeving Zoetermeer, maar dat zal wel te ver weg zijn :)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:50

ruitje schreef:
Ik ben een aantal jaar geleden als zij instromer in de gehandicaptenzorg beland en nu doorgegroeid naar manager.

Ik zou kijken of je binnen kan komen als flexmedewerker en dan kijken of ze je opleiding willen betalen naast een gewone vaste baan. Leerlingsalaris is beduidend lager.

Ik neem dus zelf meerdere keren per jaar mensen aan en iemand met jou achtergrond zou ik durven aannemen op een jaarcontract zonder opleiding, om te kijken of dat bevalt van 2 kanten, en daarna pas kijken welke opleiding daar bij past.

NCOI/LOI zou voor mij geen meerwaarde hebben overigens.

HBO is in de gehandicaptenzorg een beetje zonde van je tijd als je gewoon 'in de klei' wil staan, wil je nog doorgroeien is HBO wel handig.

Ik heb morgen werk voor je in omgeving Zoetermeer, maar dat zal wel te ver weg zijn :)

Ik kom uit die regio, haha. 5 jaar geleden bewust naar Brabant verhuist. Maar dit helpt mij al enorm ruitje. Ik ga gewoon verder oriënteren en eventueel vrijwillig werken dag (deel ) per week. Denk dat ik daar wel energie van krijg en wie weet leidt dat ook tot iets nieuws.

Is werving nu lastiger met Corona? Ik kan mij voorstellen dat je de mensen eerst wil zien.

Jaarcontract is geen probleem, dat risico durf ik wel te nemen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:51

Paardenfan25 schreef:
Praktijk ervaring is altijd mogelijk door vrijwilligerswerk een dag per week als dat meehelpt.
Ik zie nu dat veel zij instroom trajecten al vol zijn voor 2021. Waarschijnlijk omdat veel mensen hun baan kwijt zijn en de zorg ingaan

Mijn ervaring is dat vrijwilligerswerk wel een meerwaarde vormt :).

Paardenfan25

Re: Ervaringen zij instromer (gehandicapten) zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:55

Dat realiseer ik mij. En gelukkig heb ik daar nu ook eindelijk echt de tijd voor. Wel nog naast huidige baan, maar ik denk dat dit mij meer energie oplevert dan kost. Ga geen verplichtingen aan als ik ze niet na kan komen, maar nu is er de ruimte

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:00

Paardenfan25 schreef:
Swift schreef:
Heb je je al goed verdiept in het salaris? Ik denk dat je daar van gaat schrikken als je een overheidssalaris gewend bent.

Ja, haha. Dat is echt een flink stuk minder. Maar doen wat je leuk vindt is belangrijker voor mij.
Het is wel lastig om in te schatten hoeveel er overblijft als je 36 uur werkt met onregelmatige diensten.
Kan iemand daar iets over zegen?

36 uur met onregelmatige diensten is iets wat niet vaak gebeurd, omdat het lastig schakelen is.
32 uur is gebruikelijker.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:08

Paardenfan25 schreef:
En toch bieden NCOI en LOI deze opleidingen aan, met erkend diploma. Geheel digitaal of klassikaal. En je krijgt ook begeleiding tijdens stage. Geen idee of dit bij instellingen als minder waardevol wordt gezien, dus goed om te bekijken. Voordeel is dat ik wel een flink stuk theorie al mee kan pakken en gewoon kan werken en sparen.

Pateeke, ik heb in verleden wel vakantie kampen gedraaid met af en toe Belgische deelnemers. Deze verhalen hoorde je 25 jaar geleden ook al over de zorg. Erg dat ze dat nog niet hebben opgelost

Nou dan? dan heb je ook al enige ervaring! Ik zou het hele idee van een opleiding laten varen, je hebt kennis en ervaring, wat willen ze nog meer denk je?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:46

Je moet gewoon solliciteren :D * geeft schopje onder de kont* . Werving nu vind ik niet lastiger. Ik doe veel op de brief en op intuïtie en verder weet je toch pas na een half jaar of iemand echt past :o

Wat ik heel erg tof vind als mensen laten zien dat ze extra moeite doen, dus mij bijv. Gewoon bellen of mailen van: Joh, ik ben die en die: heb je misschien werk?

Dat soort mensen neem ik eigenlijk altijd aan, zijn stukken gemotiveerder. En vaak denk je dan: Oh, wilde net een vacature uitzetten maar dit klinkt echt top.

Nu zit ik op een terrein met meerdere locaties, dus als ik geen plek heb stuur ik zo iemand altijd door. Dat soort mensen is altijd werk voor :) .

Eigenlijk moet je zo iemand vinden in je netwerk in de buurt, of gewoon gaan bellen :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:48

3 jaar geleden ook na een oproep van Ruitje mijn vaste baan opgegeven als leidinggevende in een supermarkt om in de gehandicaptenzorg te gaan werken. Zelf heb ik mwd gedaan ( is nu HBO social work). Maar zoals hier al vele zeggen. Het is niet noodzakelijk en MBO volstaat ook.

Ik kreeg een jaar contract met 32 uur en ik geniet enorm van mijn werk. Dit is gewoon mijn roeping. Na ongeveer anderhalf jaar werd ik persoonlijk begeleider. Ik heb ontzettend veel geleerd in deze 3 jaar en ik weet ook dat ik echt wat toe te voegen heb aan het leven van de clienten en heb ook al heel wat mooie successen behaald. Ik had dit echt veel eerder moeten doen. Ik hou van mijn werk en ben nog steeds Ruitje ontzettend dankbaar voor deze kans. Ook al heb ik het zelf waar moeten maken :))

Vanaf 1 februari ga ik op een andere groep verder en ben ik heel benieuwd wat mij dat gaat brengen, ik heb er super veel zin in. :j

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:19

Ik ben zelf bijna twee jaar geleden de gehandicaptenzorg ingestapt.
Voorheen spw 3 en spw4 gevolgd met intentie om pabo te starten. Uiteindelijk gekozen om te gaan werken op naschoolse opvang en niet door te studeren.
Wegens crisis kinderopvang horeca ingerold en toen na aantal jaar verder gaan kijken.
Gestart als assistent begeleider en wegens te kort aan persoonlijk begeleiders en mijn niveau 4 diploma doorgestroomd naar PBer.
Bevalt goed is hard werken en altijd personeels tekort.
Zou zeker gewoon eens een bedrijf bellen of open sollicitatie sturen.
Personeels tekort is hoog en mensen met juiste motivatie zijn gewild!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:21

Wat een positieve verhalen :) mooi dat het zo kan werken
Snel op persoonlijk gesprek is toch ook fijn ipv beeldbellen

En ik herken inderdaad dat enthousiasme en competenties vaak belangrijker zijn dan papiertje

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:29

Papiertje niet noodzakelijk herken ik niet vanuit mijn organisatie. Alleen als helpende (niv 2) kan het, maar vanaf niv 3 (begeleider) is het wel verplicht omdat je anders niet eens mag deelnemen aan cursussen die nodig zijn om bijvoorbeeld medicatie te mogen delen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:44

Hier nog iemand die via Ruitje de overstap naar de gehandicaptenzorg gemaakt heeft. Ik kom uit de agrarische sector en ben de afgelopen jaren vooral actief geweest in de evenementen. Dat ligt nu allemaal even stil. Nu werk ik nog 16 uur bij een poppodium en 24 uur in de gehandicaptenzorg.

Ik had 0.0 ervaring in de zorg en ben april dit jaar begonnen met een jaarcontract. Ook ik geniet enorm van het werk en ga binnenkort naast het werk op mijn huidige woning ook aan de slag op een woning voor vnml dove- en/of gehandicapten met autisme. Best een flinke uitdaging dus. Ik heb bij mijn leidinggevende aangegeven dat communicatie en structuur mij erg aanspreken.

Ook ik ben Ruitje erg dankbaar voor deze kans. Ik leer nog iedere dag bij en heb ook de kans om me te ontwikkelen en uitdaging te blijven houden.

Zelf hou ik erg van uitdaging en nadenken over bepaalde strategieën en verschillende methodes van aanpakken. Dit houdt mij enthousiast en gemotiveerd. In de eerste instantie dacht ik dat je daar als woonbegeleider weinig mee te maken krijgt, maar dat had ik verkeerd. Ook is het werk best wel afwisselend. Vaak zijn vaste werkzaamheden redelijk hetzelfde, maar iedere dag en iedere situatie is weer anders.

Zelf had ik niet gedacht het zo leuk te gaan vinden :D

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:52

Een aantal jaren geleden mij ook laten omscholen. Spw niveau 4 gedaan via thuisstudie. Gesolliciteerd en direct aangenomen. Geen ervaring in gehandicaptenzorg alleen kinderopvang. Werd juist aangenomen omdat ik thuisstudie had gedaan omdat leidinggevende aangaf dat ik dan tenminste doorzettingsvermogen zou hebben en alles zelf heb uitgezocht

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:46

Ik ben een aantal jaren geleden ook als zij-instromer in de gehandicaptenzorg terecht gekomen.

Ik ben als bbl-leerling begonen (persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg mb4), door mn vooropleiding (havo en 2 hbo propedeuses) kon ik een flextraject volgen via het vistacollega. Dit hield in dat ik de opleiding versneld kon doen en op mijn eigen tempo. Uiteindelijk heb ik de opleiding binnen 1 baar en 3 maanden afgemaakt. Ik werkte 20 uur op de groep en kreeg 8 uur studie vergoed. Doordat vantevoren was ingeschat dat ik de opleiding binnen 2 jaar zou kunnen halen ipv 4, werd ik meteen ingeschaald als 3ejaars leerling en had ik een redelijk salaris vanaf het begin. Voorwaarde voor dat traject is wel dat je goed zelfstandig kunt werken.

Ik werk voor koraal, beste keuze die ik heb gemaakt in mijn leven.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 23:47

Animal schreef:
Hier nog iemand die via Ruitje de overstap naar de gehandicaptenzorg gemaakt heeft. Ik kom uit de agrarische sector en ben de afgelopen jaren vooral actief geweest in de evenementen. Dat ligt nu allemaal even stil. Nu werk ik nog 16 uur bij een poppodium en 24 uur in de gehandicaptenzorg.

Ik had 0.0 ervaring in de zorg en ben april dit jaar begonnen met een jaarcontract. Ook ik geniet enorm van het werk en ga binnenkort naast het werk op mijn huidige woning ook aan de slag op een woning voor vnml dove- en/of gehandicapten met autisme. Best een flinke uitdaging dus. Ik heb bij mijn leidinggevende aangegeven dat communicatie en structuur mij erg aanspreken.

Ook ik ben Ruitje erg dankbaar voor deze kans. Ik leer nog iedere dag bij en heb ook de kans om me te ontwikkelen en uitdaging te blijven houden.

Zelf hou ik erg van uitdaging en nadenken over bepaalde strategieën en verschillende methodes van aanpakken. Dit houdt mij enthousiast en gemotiveerd. In de eerste instantie dacht ik dat je daar als woonbegeleider weinig mee te maken krijgt, maar dat had ik verkeerd. Ook is het werk best wel afwisselend. Vaak zijn vaste werkzaamheden redelijk hetzelfde, maar iedere dag en iedere situatie is weer anders.

Heb jij een interne opleiding gevolgd?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:55

Paardenfan25 schreef:
Animal schreef:

Heb jij een interne opleiding gevolgd?

Nee, ik ben direct aan het werk gegaan :o

Heb wel een aantal benodigde specifieke cursussen gevolgd voor de woning. Denk aan een diabetescursus waarmee je mag vingerprikken en de cursus die afgerond moet zijn om medicatie te geven. Verder niet zo heel veel. Heb nog wel wat van die cursussen die nog afgerond moeten worden. Theoriegedeelte is al klaar, maar de praktijk kan pas weer na de coronaperiode.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:05

Wat ontzettend leuk dat je er over denkt om in de gehandicaptenzorg te gaan werken!

Zelf ben ik werkzaam als persoonlijk begeleider en heb ik ruim 2 jaar geleden de MBO bbl niveau 4 opleiding afgerond. Het fijne aan deze opleiding vond ik dat de instelling mij had aangenomen en ik dus medewerker in opleiding was. Je maakt daardoor goede vlieguren op de werkvloer.

Momenteel ben ik werkbegeleider van 2 MIO's (medewerkers in opleiding), wie beide al wat oudere mannen zijn wie beiden uit een totaal ander werkveld komen.
Ze doen het beiden verrassend goed en zijn erg blij met hun keuze. Natuurlijk was het omschakelen voor hen, maar je rolt er snel in.
Wat ik ervaar met deze twee MIO's ten opzichte van 'blanco', jongere leerlingen is dat zij juist door hun leeftijd en ervaring in andere werkvelden wel veel profiteren van hun levenservaring.
Het enige punt wat als lastig ervaren wordt door hen zelf is dat zij al lang niet meer naar school waren geweest. School is tegenwoordig héél anders dan vroeger; veel digitaal, competentie gericht, veel gericht op zelf reflectie en vooral héél veel typen!

Veel succes :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:16

Ik heb vorig jaar de overstap naar de ouderenzorg gemaakt. Doe verkort in 2 jaar opleiding verzorgende ig mbo3 met de mogelijkheid daarna nog 2 jaar door te leren voor verpleegkundige mbo4. Ik werk nu in een verzorgingshuis, contract van 24 uur en mijn werkgever betaald de opleiding. Ik ga 1 dag in de week naar school. Wel werk ik daarnaast nog een aantal uren in de keuken om het financieel rond te krijgen en omdat dat gewoon een heel leuk team is.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:09

Sincere schreef:
Wat ontzettend leuk dat je er over denkt om in de gehandicaptenzorg te gaan werken!

Zelf ben ik werkzaam als persoonlijk begeleider en heb ik ruim 2 jaar geleden de MBO bbl niveau 4 opleiding afgerond. Het fijne aan deze opleiding vond ik dat de instelling mij had aangenomen en ik dus medewerker in opleiding was. Je maakt daardoor goede vlieguren op de werkvloer.

Momenteel ben ik werkbegeleider van 2 MIO's (medewerkers in opleiding), wie beide al wat oudere mannen zijn wie beiden uit een totaal ander werkveld komen.
Ze doen het beiden verrassend goed en zijn erg blij met hun keuze. Natuurlijk was het omschakelen voor hen, maar je rolt er snel in.
Wat ik ervaar met deze twee MIO's ten opzichte van 'blanco', jongere leerlingen is dat zij juist door hun leeftijd en ervaring in andere werkvelden wel veel profiteren van hun levenservaring.
Het enige punt wat als lastig ervaren wordt door hen zelf is dat zij al lang niet meer naar school waren geweest. School is tegenwoordig héél anders dan vroeger; veel digitaal, competentie gericht, veel gericht op zelf reflectie en vooral héél veel typen!

Veel succes :)

Dank je
Gelukkig heb ik de afgelopen jaren in mijn huidige werk ook de nodige cursussen en opleidingen moeten volgen, dus daar zie ik niet tegen op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:17

Ja die verslagen. Daar hoor ik leerlingen ook altijd over. En ik weet ook nog wel van mijn eigen opleiding (al is dat heel lang geleden) dat ik van alles wat ik deed ook een reflectieverslag moest schrijven. Op dat moment leek het me compleet nutteloos, maar later in het werk heb je er wel heel veel profijt van als je goed bent in verslagen schrijven.