Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 14:50

Goed luisteren naar wat je auto doet is denk ik heel belangrijk. De mijne klonk gewoon net anders, kon het niet thuisbrengen. Bleek een lek te zijn in de koelvloeistoftank en te weinig vloeistof.
Dus goed op de hoogte zijn van hoe het hoort te klinken en op te letten als ie anders doet, kan al veel issues schelen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:03

Uh nooit. Daar heb ik mn partner voor. Ik verwacht gewoon dat dat ding het doet.
Zo niet, pas dan is er reden om uberhaupt de hendel te zoeken hoe ik de motorkap open krijg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:16

Ir111 schreef:
Nooit. Ik vertrouw op de lampjes op het dashboard en de garage waar hij 2x per jaar staat voor een beurt. Als de ruitenwisservloeistof op is merk je dat vanzelf.

Exact hetzelfde hier. :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 16:35

Hutcherson schreef:
Uh nooit. Daar heb ik mn partner voor. Ik verwacht gewoon dat dat ding het doet.
Zo niet, pas dan is er reden om uberhaupt de hendel te zoeken hoe ik de motorkap open krijg.

Ja precies. Zó vervelend als je partner het niet doet :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:38

Kan de motorkap open dan?! :o?

Nee even zonder gein. Mijn vent doet dat als de auto door de wasstraat is gegaan. Iets met blaadjes weghalen enzo. Ik weet niet eens waar de hendel zit om de kap open te doen.

Voor de rest hebben we daar onderhoudsbeurten voor toch? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:42

Maar vertrouwen jullie erop dat alles op lampjes te zien is en dat er niets tussen beurten door stuk kan gaan? Of heeft iedereen zo'n nieuwe auto dat alles geregistreerd wordt? :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:42

Ik kijk er echt nooit onder :+. Onze auto geeft aan wanneer er iets bijgevuld moet worden, eerder gaat de motorkap niet open :=

MilesNF

Re: Hoe vaak kijk jij onder de motorkap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:48

Een keer in de maand olie. Olielampje gaat te laat branden. Verder bandenspanning alleen als ik de banden heb verwisseld of als we met zomervakantie gaan en dus ver gaan rijden.
Ruitenvloeistof alleen als hij op is of ook vlak voor vakantie.
Als de motorkap open is werp ik ook een blik op koelvloeistof.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:52

Ik zie al dat ik mijn auto wat meer liefde moet geven.
Soms als ik denk dat de bandenspanning te laag is doe ik dat. Verder krijgt mijn auto te weinig liefde en aandacht :o

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:12

Vorig jaar de 1e keer en heb daarbij op een YouTube filmpje moeten kijken hoe ik de motorkap in godsnaam open kreeg, het hendeltje binnen in de auto had ik zo gevonden, maar ik wist niet dat het Mercedes logo ook functioneert als motorkap opener . De auto’s zijn de afdeling van mijn man, maar hij was niet thuis en het lampje van de olie brandde, dus ik wilde toch graag de olie bijvullen voordat ik weer met de auto ging rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:15

Nooit....

Heb voordeel van sensoren in mijn velgen dus bij te lage bandenspanning krijg ik een melding en ook welke band te laag is wordt allemaal vermeld.

Oliepijl etc geeft auto ook gewoon aan 8-)

Nota .. is een auto van bouwjaar 2018 dus geen oudere auto.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:33

Century schreef:
Maar vertrouwen jullie erop dat alles op lampjes te zien is en dat er niets tussen beurten door stuk kan gaan? Of heeft iedereen zo'n nieuwe auto dat alles geregistreerd wordt? :)

Als ie stuk gaat merk je het toch wel? Dan klinkt ie anders of rijdt ie niet meer.

crazycactusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:33

Ik kreeg van de week op mn kop van mn monteur _O- moet toch maar wat vaker kijken geloof ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:39

Century schreef:

Eigenlijk wel en eigenlijk vind ik dat niet zo raar. Zoveel elektronica in de auto en twee keer per jaar langs de garagist, dan mag ik hopen dat het algemene onderhoud toch wel oké is en dat een garagist wel in het oogje houdt als er een onderdeel ofzo aan zijn laatste levensadem zit.
Het moment dat er echt iets kapot is aan mijn auto, of ratelt of iets doet wat niet oké is, dan moet ik toch wel naar de garage. Dan helpt de motorkap opengooien toch niet, want ik weet toch niet waar zoeken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:48

verootjoo schreef:
Century schreef:

Als ie stuk gaat merk je het toch wel? Dan klinkt ie anders of rijdt ie niet meer.

Zoals ik eerder postte, als je goed blijft luisteren naar je auto kan dat inderdaad veel issues schelen. :)
Maar in het algemeen probeer ik toch wel het stuk gaan voor te blijven. Sommige dingen kan je toch wel voorkomen als je zelf op let. Liever dat dan dat ie ineens niet meer wil starten.

Gini schreef:
Century schreef:

Eigenlijk wel en eigenlijk vind ik dat niet zo raar. Zoveel elektronica in de auto en twee keer per jaar langs de garagist, dan mag ik hopen dat het algemene onderhoud toch wel oké is en dat een garagist wel in het oogje houdt als er een onderdeel ofzo aan zijn laatste levensadem zit.
Het moment dat er echt iets kapot is aan mijn auto, of ratelt of iets doet wat niet oké is, dan moet ik toch wel naar de garage. Dan helpt de motorkap opengooien toch niet, want ik weet toch niet waar zoeken.

Als je een hele nieuwe auto hebt, kan dat misschien. Mijn auto heeft echt geen lampjes voor bandenspanning en olie, dus dat moet ik toch zelf in de gaten houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:49

Auto is anderhalf jaar oud inderdaad.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:51

Dan zou ik ook niet zoveel issues verwachten en wat makkelijker zijn. Mijn auto is uit 2003 en heeft dus gewoon veel meer slijtage en dus ook onderdelen die ik in de gaten moet houden. :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:59

verootjoo schreef:
Century schreef:

Dan ben je dus te laat ;) . En vaak kun je iets wel voorkomen door bijvoorbeeld wel eens die olie bij te vullen. Of wel de banden op spanning te houden.

Een auto gaat ook niet per se stuk van te weinig (of te veel) bandenspanning. Maar het heeft wel invloed op hoe zuinig je rijdt en hoeveel grip je hebt.
Wel dingen om regelmatig te checken.

Ik heb overigens ook niet de luxe van een nieuwe auto met 100 lampjes. Ik moet gewoon zelf de controles doen.
Nu nog even leren om het ook daadwerkelijk te doen :+

Waarschijnlijk vertrouw je bij zo'n nieuwe auto ook nog wat meer op de garantie en nieuwheid enzo. En op je lampjes natuurlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:10

Ik heb eigenlijk alleen maar oldtimers. En ik check ze nooit := tot ergernis van mijn vader en vriend aan toe want die vinden het zo zonde

Hier een volvo turbodiesel die echt olie slurpt. Na aandringen van vriendlief vrijdag even gekeken. Geen drup er in :')
Die auto is van 1987. Daarbij is mijn rechter voorband bijna standaard leeg :+

En heb nog een uit 1971. Daar heb ik nog niet mee gereden. Mijn eerste auto was ook van 1987 , die checkte ik ook nooit.

Heel slecht ik weet het. Maar ik vergeet het gewoon. Wil gewoon instappen en wegrijden

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:17

Ik controleer eigenlijk alleen als ik een lang stuk moet rijden en dat is niet vaak.

Banden spanning kijk ik regelmatig na want heb 1 band die sneller leegloopt dan de rest...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:50

Met 3 trekkers, 2 auto's en een quad kijk ik hier en daar nog weleens naar de olie etc maar soms vergeet ik waar ik al naar gekeken heb.

Moet toegeven dat de trekkers hier wat meer aandacht krijgen want die hebben we nodig voor de boerderij maar ook die zou ik wat vaker na moeten kijken. Helaas is niet elke peilstok of vulopening even makkelijk bereikbaar.

Kwa auto's hebben we 1 werkauto en een gezinsauto. De gezinsauto gaat netjes naar de garage voor een beurt als dat nodig is, de andere ziet alleen een garage als het nodig is om de apk door te komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:55

Heel eerlijk? Nooit. Ik rijd in een nog geen 1 jaar oude auto. Die waarschuwt voor al die dingen als er iets is. Bandenspanning, ruitenvloeistof, olie, alles.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:02

Nooit :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:03

Sky schreef:
Oh wat erg, ik wist niet dat dit een ding was. Nooit dus eigenlijk. Alleen jaarlijks bij de APK doet de garage het. :+

Lees dit meerdere keren terug.. de garage checkt in principe geen koelwater en oliepijl bij alleen apk zonder onderhoudsbeurt :+ als extra service misschien maar is absoluut niet standaard. Plus eens per jaar is wel erg weinig :')

Hier eens per maand controleren we beide auto’s even. Maar vriend als monteur en zelf ook handig met auto’s dus even snel die 10 minuten eraan spenderen. Vinden de auto’s fijn en wij ook, scheelt weer kosten.

Edit
Overigens, als je olielampje gaat branden ben je dus mooi te laat. Dit houd in dat het vaak echt op is en dat is echt niet goed voor je motor :)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:16

Ik doe er niks aan... :+
Ja ik rijd er mee rond, en als er een lampje begint te branden bel ik mn vriend (werkt ook bij het lampje van de brandstof heb ik inmiddels gemerkt ~~}> ) of hij fixt het zelf, of hij belt onze garagehouder...

2 weken geleden begaf de brandstofpomp het ineens onderweg, vriend zat toen in de kost, anwb gebeld maar die kon er niks mee, dus auto aan de kant geduwd en op laten halen door garagehouder... factuur betaald (door vriend, oh wacht... wel van de gezamenlijke rekening trouwens :oo )