Discussie: inbreker in huis

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:21

Varekaj schreef:
NAV dit topic het weer even aangehaald. Zegt mijn schoonmoeder "als er nu eentje inbreekt en we liggen in bed, dan trek ik mijn nachtpon omhoog. Wees maar zeker dat ze dan gaan rennen"

:)) :')

hahaha :') lekker droog

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:23

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:24

Ik heb 2 duitse herders... ik denk dat de inbreker liever inbreekt bij welke hondloze buurman dan ook.

Overigens ja, geweld gebruiken tegen inbrekers is geoorloofd om ze vast te zetten tot de politie er is. Je hebt uit mijn huis te blijven en als ik van de politie geen inbreker vast mag houden stop ik hem in de wc en zet ik mijn herders voor de deur. Hij/zij mag best weg maar dan moet ie wel eerst langs mijn goedgetrainde honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:25

KarmaChansy schreef:
Varekaj schreef:
NAV dit topic het weer even aangehaald. Zegt mijn schoonmoeder "als er nu eentje inbreekt en we liggen in bed, dan trek ik mijn nachtpon omhoog. Wees maar zeker dat ze dan gaan rennen"

:)) :')

hahaha :') lekker droog

De koffie/thee vloog hier bijna door de kamer ja na die opmerking :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:27

Sas_Mon schreef:
Ik heb 2 duitse herders... ik denk dat de inbreker liever inbreekt bij welke hondloze buurman dan ook.

Overigens ja, geweld gebruiken tegen inbrekers is geoorloofd om ze vast te zetten tot de politie er is. Je hebt uit mijn huis te blijven en als ik van de politie geen inbreker vast mag houden stop ik hem in de wc en zet ik mijn herders voor de deur. Hij/zij mag best weg maar dan moet ie wel eerst langs mijn goedgetrainde honden.

Scheelt dat goeie inbrekers eerst checken overdag waar de honden los lopen, we zien hier ook wel eens verdachte mensen die langzaam langs de huizen rijden of het erf eventjes een stukje oplopen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:27

Je weet van te voren niet hoe je gaat reageren als je ligt te slapen, je hoort wat in je woning, staat op, en staat oog in oog met een inbreker. De eerste reactie van mijn man was idd die mep ik mijn huis uit.

Bij onze oude buurman (in Belgie) had een inbreker meer pech gehad, die had zijn geladen jachtgeweer naast het bed staan, en die zei ook, als ik midden in de nacht iemand hoor in mijn woonkamer, dan ga ik er niet vanuit dat die om drie uur in de nacht komt koffiedrinken, dan schiet ik eerst door de vloer, en vraag pas daarna.
Man was verder doodgoed, maar had daar nogal eigen ideeen over.
Die had ook jarenlang zijn Defender Jeep met de sleutels erop voor de deur staan, denk maar niet dat die weg kwam, mensen in de buurt kenden hem.
Denk niet dat daar ooit iemand zou durven inbreken :n
Was natuurlijk ook heel afgelegen, dan zijn mensen doorgaans meer op zelfredzaamheid aangewezen als midden in een stad of meer bewoond gebied.

Geloof echt niet dat dat grootspraak was van hem, maar dat ie dat ook gewoon zou doen ook.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:29

Tja is toch ook afwachten wat je reactie is: vechten of vluchten. Ik denk dat ik eerder die laatste ben, maar als ik in het nauw zou zitten en met het eerste dichtbij kan ik hem tegen de vloer slaan doe ik dat wel hoor. Denk dat je dan zo in paniek bent. Alsof je dan überhaupt ergens anders over nadenkt behalve jezelf redden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:30

Kitty_ schreef:
Ik zou wel weten wat ik zou willen doen, maar ik zou zeggen kijk deze docu eens, dan kijk je er denk ik anders tegenaan

https://pers.kro-ncrv.nl/programmas/2do ... t-begonnen

Zeker de moeite waard om te gaan kijken! Het verhaal van de vrouw ken ik nog wel, en ik vond het eerlijk gezegd ook erg roekeloos wat ze deed. Ook al is het begrijpelijk: de gevolgen zijn erg groot. Niet alleen voor de omgekomen jongen, maar ook voor zijn ouders bijvoorbeeld.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:32

Volgens mij mag je niets doen en kan het nog eens slecht uitpakken ook als de beste inbreker iets overkomt :') Lekker omgedraaid.
Je mag jezelf wel verdedigen, als de inbreker iets zou doen.

Wij hebben het eens gevraagd wat er gebeurd als één van de honden een inbreker zou verwonden. Deze agent gaf aan dat zolang er aan beide kanten waakbordjes hangen ze gewaarschuwd zijn en dan mag de hond iets doen. Wanneer er blijkbaar geen waakbordje hangt, en je hond doet iets, dan ben jij verantwoordelijk.

Hier hangen aan beide kanten waakbordjes, toen ook al, maar ik vond het wel interessant. Of het nou echt klopt is een tweede, maar toch ... ;)

Gini

Re: Discussie: inbreker in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:36

Ik zou niet graag mijn hond het willen laten oplossen. Behalve als je echt twee of meerdere grotere honden los rond hebt lopen, denk ik dat in alle andere gevallen een hond het onderspit moet delven tegen een mogelijks gewapende man vol adrenaline.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:37

Een aantal jaren geleden werd er ingebroken bij mijn buren in een klein appartementen complex.
Het was midden in de nacht en werkelijk ik lag stijf in mijn bed. Ik wist dat ik de telefoon moest pakken maar ik durfde gewoon weg niet op te staan.
Ook wist ik dat ik door de spion heen moest kijken maar ook dat durfde ik niet. Pas toen het rustig was en ik de politie auto hoorde kwam ik in de gang kijken. Er was met een koevoet de deur opengebroken en toen de agent na eerste huiszoeking naar buiten kwam zei hij dat de hamer in de tv stond.

Dus ik bevries...blijf in mijn bedje liggen en hoop dat ik nu wel de poitie durf te bellen.
Maar het liefst stap ik eruit, neem ik ene stok oi.d en jaag ik de inbreker het huis uit.
Het lieft breek ik zijn benen zodat de politie hem nog mee kan nemen.
Citaat:
Het gebruikte geweld mag niet verder gaan
dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:41

Nou daar ben ik ook bang voor Gini :j

Je mag natuurlijk wel "iets doen"; namelijk de man aanhouden en 112 bellen. Als de man geweld gaat gebruiken omdat jij hem aanhoudt, mag je je verdedigen, óf, als je daartoe in staat bent, hem steviger vasthouden.

Natuurlijk voelt het soms onrechtvaardig, maar ik ben blij met het Nederlands recht. Ik verlang niet naar Amerikaanse omstandigheden waarbij iedereen een wapen in huis mag hebben en het ook mag gebruiken als een ander het erf op komt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:44

Gini schreef:
Ik zou niet graag mijn hond het willen laten oplossen. Behalve als je echt twee of meerdere grotere honden los rond hebt lopen, denk ik dat in alle andere gevallen een hond het onderspit moet delven tegen een mogelijks gewapende man vol adrenaline.

Ben ik ook bang voor. Maar ik ga mijn honden niet opsluiten omdat ze mogelijk eerder bij een overvaller zijn dan ik. Mijn honden lopen los en slapen niet in benches of dergelijke. Normaal gesproken in mijn slaapkamer maar 's zomers of om welke reden dan ook kan die deur ook open staan. Dan staan ze bij het minste geringste geluid gewoon beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:44

Marije_1997 schreef:
Sas_Mon schreef:

Scheelt dat goeie inbrekers eerst checken overdag waar de honden los lopen, we zien hier ook wel eens verdachte mensen die langzaam langs de huizen rijden of het erf eventjes een stukje oplopen

Zo waren mijn schoonouders keer blij dat mijn 2 mechelse herders bij hun op de deel zaten. Stopte ook verdacht busje bij hun op het erf. Bij meerdere in de straat zijn ze geweest.

Maar de honden lieten flink van zich horen.

Even later is het busje ook opgepakt met gestolen goederen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:49

Klopt dat de meeste inbraken onvoorbereid zijn en er gekeken wordt naar waar het makkelijkste binnen komen is. Honden worden liever vermeden.
Bij kennissen van mij is echter ingebroken toen ze niet thuis waren. De Duitse herder en de Cattle dog waren los in huis.
Wat er precies gebeurd is weet niemand, maar de inbrekers zijn ontkomen met heel wat buit. Mijn kennissen zijn erg teleurgesteld in hun honden. Ik zou in hun geval vooral blij zijn dat de honden niets is overkomen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:05

Ik heb geen idee of onze hond het zou oplossen. Ik vermoed dat ze wild kwispelend gaat helpen :Y)
Verder zou ik niet eens naar beneden durven, laat ze lekker de tv en computers meenemen. Mochten ze een kind willen meenemen, dan denk ik dat ze er minder vanaf komen ~~}>

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:07

Ik heb het meegemaakt toen wij nog in Australië woonden. Ben ontzettend kwaad geworden: heb geschreeuwd en hem echt helemaal voor rot gescholden. En poef: hij was weg. Het zal geen vijf seconden geduurd hebben.

Ik ben me er wel (later) bewust van geworden dat ik waarschijnlijk alleen ben opgestaan omdat ik niet alleen thuis was. Daardoor lagen mijn veronderstellingen anders. Als ik had geweten dat ik alleen was, dan was ik denk ik blijven liggen.

Betwijfel of dat iedereen die zegt ‘ik pak een mes’ dat daadwerkelijk zou kunnen doen. Tenzij je dat mes op je nachtkastje hebt liggen, lijkt me het me erg omwaarschijnlijk dat je eerst nog op je gemakje langs de keukenla loopt. Die inbreker is al lang weg tegen de tijd dat jij met je mes aangehobbeld komt. En dan: zomaar op hem af gaan en steken? Dat doe je echt niet.

Had het een echte woningoverval geweest, dan weet ik wel (gebaseerd op andere levenservaringen, en dat klinkt zwaarder dan het is :') ) dat ik onder invloed van adrenaline wel ontzettend helder wordt en dan zeer daadkrachtig kan handelen, terwijl ik onder normale omstandigheden eigenlijk best wel een watje ben. :o Maar ook dan zou ik niet vechten... juist eerder meewerken aan wat me gevraagd wordt, om zo de situatie voor mezelf niet gevaarlijker te maken.

Overigens voor wie het interesseert: ik heb er achteraf eigenlijk niet zo veel last van gehad. Alleen als ik weet dat ik alleen in een huis slaap, dan slaap ik wel lichter dan vroeger. Ik ben nog al van het dingen rationaliseren: dus ik denk dat ik het zo een plekje heb gegeven.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:11

Wij zeggen (mijn partner en ik); Beneden leeghalen oké, maar kom je boven... Mijn vriend zal onze kinderen kost wat kost beschermen.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:12

Ik heb een Rottweiler reu lopen die dan ingrijpt. Als mijn zoon en man stoeien staat hij er al bij te kijken of hij in moet grijpen.

Maar eerlijk, mijn huis (inclusief hond en waarschuwingsbordje) lopen ze waarschijnlijk voorbij.

Mijn hond is jaren terug een keer midden in de nacht gaan blaffen (hij blaft alleen als er iets is). Toen ik beneden kwam hoorde ik gerommel bij de buren. Heb de hond aangelijnd en de voortuin in laten stappen. Bleken er inbrekers bij de buren (die op vakantie waren) bezig te zijn. Die heb ik nooit meer terug gezien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:16

Bunn schreef:
Betwijfel of dat iedereen die zegt ‘ik pak een mes’ dat daadwerkelijk zou kunnen doen. Tenzij je dat mes op je nachtkastje hebt liggen, lijkt me het me erg omwaarschijnlijk dat je eerst nog op je gemakje langs de keukenla loopt. Die inbreker is al lang weg tegen de tijd dat jij met je mes aangehobbeld komt. En dan: zomaar op hem af gaan en steken? Dat doe je echt niet.
.

Ligt in mijn nachtkastje inderdaad. Net als een zaklamp voor als de stroom uitvalt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:17

Hond zal je goed moeten trainen, vermoed dat ze anders of makkelijk te intimideren zijn of de spullen niet belangrijk zijn, want geen deel roedel. Mensen zijn dat wel, dus vandaar meer kans op reactie als je thuis bent als er een inbreker komt.

Gestoord worden vinden inbrekers over het algemeen niet leuk, dat maakt dat bewoner niet thuis de voorkeur heeft. Het is daaruit, zeker als vrouw alleen/met (jong) kind(eren) voor de eigen veiligheid aan te raden om er van uit te gaan dat inbreker die inbreekt als je thuis bent mogelijk meer plannen heeft dan meenemen wat in de huiskamer voor het grijpen ligt. Helaas kost iemand kwaad doen fors minder tijd dan dat hulp nodig heeft om bij je te komen. Als eerste 112 bellen is hoe dan ook verstandig, dat kan ook via sms trouwens, en je kan er zelfs een bericht voor klaar zetten zodat je niet veel hoeft te typen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:20

Kan je 112 Sms’en? Dat wist ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:22

Suzanne F. schreef:
Kan je 112 Sms’en? Dat wist ik niet.

Is eigenlijk voor doven bedoeld en heeft veel te lang gekost om werkende te maken, maar het is inderdaad mogelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:34

De meeste inbrekers hebben geen plannen ;)

Bij mijn zusje is ingebroken toen zij en haar man en de kinderen thuis waren en boven lagen te slapen. Ze hebben niets gehoord of gemerkt. Er was veel weg aan digitale apparatuur (camera's, mobiele telefoons, tablet enz)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:35

Ik zou mijn niet bed uitkomen en met bonkend hart blijven liggen.
Ik denk dat mijn vriend wel naar beneden zou gaan en ons huis/onze spullen en mij zou beschermen.