Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:34

Keet schreef:
Blussem schreef:
publiek is hier niet welkom op stal, dus geen mondkapje.
En weet niet wie laats op het gemeente huis is geweest want hier draagt geen enkel ambtenaar een mondkapje op het gemeentehuis. Het is burgertjes pesten geworden met dit soort regels.

Ik deze week. Zonder mondkapje kom je niet binnen en alle ambtenaren werken al vanaf half maart thuis.
Degene die in het gebouw zijn dragen allemaal een mondkapje anders worden ze naar buiten gezet door de beveiliging.

Ik zou op stal gewoon eentje opzetten, zie de regels van de KNHS. We moeten echt een keer van Covid af en dat kunnen we alleen als iedereen een beetje de verantwoordelijkheid in het probleem neemt

Dan ben jij niet hier geweest. Hier draagt geen enkel ambtenaar een mondkapje op het gemeente huis.

Btw covid kunnen niet af. Het is puur wachten op een vaccin of tot iedereen het geeft gehad. Ik denk dat het laaste als eerste zal gebeuren.

boemel

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:46

We hebben al weken een mondkapjesplicht op stal.
Nu komt daar de binnenbak ook bij.
Eenmaal te paard, mag ie weer af.

Ik heb astma en ik vind het knap benauwd. Mis net ff wat lucht bij zaken als hoeven krabben en zadelen. Ben steeds weer blij als ik buiten ben. :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:48

purny schreef:
cissy schreef:
Hoe dan bijv op je werk op kantoor, wij zitten maar met 5 man op kantoor. Is dat dan ook publieke ruimte?

Nee want jullie zijn geen openbaar gebouw

Iedereen kan hier zo naar binnen lopen.
Komen regelmatig koeriers en chauffeurs binnen lopen, ook klanten en vertegenwoordigers.

Op een pensionstal komen toch ook alleen de pensionklanten en mensen die er horen?

Ik snap serieus dat hele mondkapjes beleid niet zo. Hier wel daar niet, zelf lopen de beleidsmakers ook niet altijd met mondkapjes.
Mondkapjes worden niet goed gebruikt en hebben dus geen nut.
Wel met zn allen naar de winkels en de horeca moet dicht, ik zal wel te blond zijn om het te begrijpen...

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 08:51

Ik heb het nog even opgezocht. Artikel 5:11 van de algemene wet bestuursrecht

Mag een toezichthouder zomaar bij u op het erf komen?
Een toezichthouder heeft geen toestemming van de eigenaar nodig om plaatsen te betreden, met uitzondering van een woning. De toezichthouder moet zich wel desgevraagd legitimeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:55

@Cissy: Maar die moeten er dan toch zijn? Dus die hebben een doel.
Laatst bijgewerkt door purny op 01-12-20 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:56

Die pensionklanten toch ook?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:58

cissy schreef:
Die pensionklanten toch ook?

Maar ik ga toch niet als buitenstaander bij jouw pensionstal naar binnen? Ik heb daar niks te zoeken.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:58

Simbaa schreef:
Devic schreef:
Zou wel makkelijker zijn als knhs dan ook definieert wat onder privéstal en pensionstal verstaan wordt. -O-

Dit. Ik snap niet dat ze daarin zo onduidelijk zijn, terwijl juist deze vraag zo van belang is. Ik vind ze wel vaker slap in communicatie, dus het verbaast me niets.

Is het verschil niet gewoon of je bezig bent als particulier een paar boxen te verhuren (privestal) of dat je bedrijfsmatig / zakelijk bezig bent (Pensionstal, manege, etc)? Of denk ik dan te simpel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:00

Simbaa schreef:
Devic schreef:
Zou wel makkelijker zijn als knhs dan ook definieert wat onder privéstal en pensionstal verstaan wordt. -O-

Dit. Ik snap niet dat ze daarin zo onduidelijk zijn, terwijl juist deze vraag zo van belang is. Ik vind ze wel vaker slap in communicatie, dus het verbaast me niets.

De betekenis van privé lijkt me juist heel duidelijk. Uit de van Dale:

Afbeelding

Een privé stal is dus een stal waar je zelf staat met je eigen paard zonder anderen. Een pensionstal is niet privé.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-20 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:00

Na 7 maanden verplicht mondkapjes dragen wil ik wel vanuit de ervaring wat tips mee geven, want heb zelf te lang gezocht voordat ik het juiste systeem had ontdekt dat het minste belastend is. Op dit moment dragen wij gekochte mondkapjes onder het stoffen maskertje. 3 lagen

Afbeelding

Omdat deze wat royaal zitten draag ik daar over dunne eigengemaakte katoenen mondkapjes die ik achter mijn hoofd kan vast strikken. Mijn man vind het ook heerlijk zitten en heeft er ook geen problemen meer mee.

Sinds ik dat doe, vind ik het geen enkel probleem meer want de kapjes zitten fijn, sluiten goed aan, schuiven niet meer en ik kan er actief alles mee doen. Bukken, lopen, rennen, werken, maak niet uit. Dus zit ik ook nooit meer met mijn handen er aan om ze goed te schuiven. Als beslaan van het mondkapje van je bril speelt, dan kun je jouw brillenglazen van te voren even met piep klein beetje afwasmiddel schoonmaken.
Als ik de mondkapjes af doe, dan pak ik alleen de lintjes vast cq elastiekjes en ik doe alles in een plastic zak. Thuis knip ik van het mondkapjes de elastieken door en die gaan in het vuilnis en de stoffen gaat gelijk in de pan om even te koken (steriliseren).
Als ik de mondkapjes in de plastic tas heb dan desinfecteer ik mijn handen gelijk (in de auto, in mijn tas en thuis op de aanrechten badkamer en douche staat een flesje, dus ik heb dat altjjd bij de hand).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:03

Op de vraag hoe reageren mensen hier op: De stal waar ik wel eens kom voor lessen vraagt mij nou ook een mondkapje te dragen. Dat is in mijn geval alleen voor het stukje van de trailer naar de binnenbak. Ik heb uiteraard gezegd dat ik me hier netjes aan ga houden.

Het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Ik leg 40 meter af door een stalgang. Stap dan op mijn paard en dan mag het ding weer af. Maar ik ben te gast. En dus hou ik me netjes aan de regels die de stal ook alleen maar overneemt op de adviezen van de KNHS/FNRS.
En die hebben op hun beurt ook maar gewoon gekeken naar de regels van de regering en hun eigen interpretatie er op los gelaten en een veiligheidsmarge zodat je je sport niet te kakken zet.

Denk ik dat het super zinvol is? neuh
Vind ik een mondkapje een stom ding? ja
Ga ik er een issue van maken? Natuurlijk niet. Ik ben een grote meid. En er kunnen mij wel ergere dingen overkomen dan een stukje stof.
En hé misschien helpt het wel tegen een koude neus :+
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-12-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:04

pien_2010 schreef:
Als beslaan van het mondkapje van je bril speelt, dan kun je jouw brillenglazen van te voren even met piep klein beetje afwasmiddel schoonmaken.

Als je de coating van je glazen wil verpesten, moet je dit zeker doen.
Ga gewoon even naar je opticien en haal daar voor een paar euro een middeltje wat speciaal voor brillenglazen is gemaakt aub!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 09:05

Blijheid schreef:
De betekenis van privé lijkt me juist heel duidelijk. Uit de van Dale:

[ [url=m/ePS5Na.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een privé stal is dus een stal waar je zelf staat met je eigen paard zonder anderen. Een pensionstal is niet privé.

Ja zo zag ik het inderdaad dus ook. En zoals Brainless eerder al aan gaf heb je dan dus te maken met een maximaal aantal mensen wat je per dag thuis of in je stal mag ontvangen

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:08

pol013 schreef:
Op de vraag hoe reageren mensen hier op: De stal waar ik wel eens kom voor lessen vraagt mij nou ook een mondkapje te dragen. Dat is in mijn geval alleen voor het stukje van de trailer naar de binnenbak. Ik heb uiteraard gezegd dat ik me hier netjes aan ga houden.

Het gaat natuurlijk helemaal nergens over. Ik leg 40 meter af door een stalgang. Stap dan op mijn paard en dan mag het ding weer af. Maar ik ben te gast. En dus hou ik me netjes aan de regels die de stal ook alleen maar overneemt op de adviezen van de KNHS/FNRS.
En die hebben op hun beurt ook maar gewoon gekeken naar de regels van de regering en hun eigen interpretatie er op los gelaten en een veiligheidsmarge zodat je je sport niet te kakken zet.

Denk ik dat het super zinvol is? neuh
Vind ik een mondkapje een stom ding? ja
Ga ik er een issue van maken? Natuurlijk niet. Ik ben een grote meid. En er kunnen mij wel ergere dingen overkomen dan een stukje stof.
En hé misschien helpt het wel tegen een koude neus :+

Helemaal met je eens, Pol! +:)+
Ik verwacht dat het bij waar ik les precies hetzelfde is als hoe jij het beschrijft, en daar gedraag je je netjes als gast :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:09

Op wedstrijd moesten we mondkapjes op binnen in de stallen. Dat hoefde uiteraard niet als je op je paard reed.
Zoiets lijkt mij voor op een manege, pensionstal ook o.k maar denk dat dit wel los zal lopen want daar word toch niet gecontroleerd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:14

Is toch niet meer dan logisch dat als je ergens te gast bent dat jij je aan de regels van daar houd?
Tenminste voor mij wel.

Kijk wil je het niet, dan ga je er niet heen. Je hebt altijd nog een keuze

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:21

MamAppelsap schreef:
Bij mijn fysio is het niet verplicht, maar wel gewaardeerd.

Dat zal vanaf vandaag dus anders zijn. Nu is het verplicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:27

Keet schreef:
pien_2010 schreef:
Als beslaan van het mondkapje van je bril speelt, dan kun je jouw brillenglazen van te voren even met piep klein beetje afwasmiddel schoonmaken.

Als je de coating van je glazen wil verpesten, moet je dit zeker doen.
Ga gewoon even naar je opticien en haal daar voor een paar euro een middeltje wat speciaal voor brillenglazen is gemaakt aub!

Nog beter Keet :j

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:34

ik snap het echt wel voor kleinere binnenruimtes....
Maar een grote rijhal waar misschien 2 mensen staan met meer dan 10m afstand? In de rijhal heb je eigenlijk altijd al ventilatie zat...
Ik vind het wel noodzakelijk als mensen dichtbij elkaar staan, dat zij dan een mondkapje dragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:34

hooffie schreef:
Maar een grote rijhal waar misschien 2 mensen staan met meer dan 10m afstand? In de rijhal heb je eigenlijk altijd al ventilatie zat...
Ik vind het wel noodzakelijk als mensen dichtbij elkaar staan, dat zij dan een mondkapje dragen.

daar kan je de hemel niet zien...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:42

Ik ga het braaf doen, daar niet van. Maar ik baal wel. Stuk ontspanning wat nu dus veel minder als ontspanning gaat voelen, op het werk loop ik 8 uur met een mondkapje. Als ik daarna naar de winkel ga moet ik er 1 op. En nu dus ook bij mijn paard.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 09:46

hooffie schreef:

Als je rijdt of les geeft in de binnenbak hoef je hem niet op, volgens de site van knhs. Zou niet weten wat je anders in die bak moet staan doen, dus de binnenbak lijkt me geen probleem

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:47

De staleigenaar zal je hier alle informatie over moeten kunnen geven, wanneer je hem wel en niet op moet. Tip: leg er een paar in je zadelkast, mocht je het ooit vergeten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:52

Bij ons op stal gelden al sinds het begin van de pandemie strikte regels mbt hoeveel volk er op stal mag zijn en zijn mondmaskers al maanden verplicht binnen. Ik hou mij er wel zo goed mogelijk aan. Als er niemand anders op stal aanwezig is, zet ik mijn mondmasker af. Zodra iemand anders binnenkomt zet ik hem op. Behalve als het een stalgenootje is dat ook in mijn bubbel zit (één stalgenoot zit in mijn bubbel), dan zet ik het ook niet op. Er zijn ook een deel mensen die zich er niet aan houden. Persoonlijk vind ik dat vervelend omdat die mensen zich ook niet aan de afstandsregels houden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:54

pien_2010 schreef:
Na 7 maanden verplicht mondkapjes dragen wil ik wel vanuit de ervaring wat tips mee geven, want heb zelf te lang gezocht voordat ik het juiste systeem had ontdekt dat het minste belastend is. Op dit moment dragen wij gekochte mondkapjes onder het stoffen maskertje. 3 lagen

[ [url=m/7LgbkL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat deze wat royaal zitten draag ik daar over dunne eigengemaakte katoenen mondkapjes die ik achter mijn hoofd kan vast strikken. Mijn man vind het ook heerlijk zitten en heeft er ook geen problemen meer mee.

Sinds ik dat doe, vind ik het geen enkel probleem meer want de kapjes zitten fijn, sluiten goed aan, schuiven niet meer en ik kan er actief alles mee doen. Bukken, lopen, rennen, werken, maak niet uit. Dus zit ik ook nooit meer met mijn handen er aan om ze goed te schuiven. Als beslaan van het mondkapje van je bril speelt, dan kun je jouw brillenglazen van te voren even met piep klein beetje afwasmiddel schoonmaken.
Als ik de mondkapjes af doe, dan pak ik alleen de lintjes vast cq elastiekjes en ik doe alles in een plastic zak. Thuis knip ik van het mondkapjes de elastieken door en die gaan in het vuilnis en de stoffen gaat gelijk in de pan om even te koken (steriliseren).
Als ik de mondkapjes in de plastic tas heb dan desinfecteer ik mijn handen gelijk (in de auto, in mijn tas en thuis op de aanrechten badkamer en douche staat een flesje, dus ik heb dat altjjd bij de hand).

O bedankt voor de tip. Waar koop je die betreffende mondkapjes van de foto? Bij mij schuiven de ‘papieren’ mondkapjes bijna in mij ogen. Maar heb ook nog katoenen die ik er natuurlijk prima over kan doen.