Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:29

Sizzle schreef:
Er zijn uiteraard fatsoensgrenzen. Dat lijkt me bij een joggingbroek niet bepaald aan de orde.

Ik ben trouwens wel in shock dat er blijkbaar nog mensen zijn die vinden dat kleding verkrachting uitlokt.
Newsflash, ook vrouwen in burka worden verkracht.

Natuurlijk maar dan nog gaat het nog wel fatsoen grenzen over. En op zich mag je meiden wel leren dat je, je ondergoed niet hoeft te laten zien om dingen voor elkaar te krijgen van de jongens :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:31

Joggingbroeken zijn een hype, een vreselijke dat wel :')

Als je het vervelend vind dat hij veredelde pyamabroeken draagt van 15 jaar oud, dan zou ik even met hem naar de winkel gaan en ene modernere variant uit laten kiezen, even zo met de stallaarzen. Ik kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt!

Mijn zoon boeit het totaal niet wat hij aan heeft, zolang het maar onopvallend is, dus jeans, boits of sneakers en veel blauw en zwart... saai maar anders voelt ie zich opgelaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:35

Ik denk dat je het op die manier aan moet pakken, die zowel voor jezelf als je zoon goed voelt :)
.
Even voor jezelf bedenken wat echt harde grenzen zijn voor jou.
Dan kom je al snel uit bij zelf schoon en gepoetst zijn, en schone kleren.
En dan wellicht nog een paar dingen die je gewoon ècht niet wilt, binnen redelijke kaders.

En voor de rest dan lekker zelf laten bepalen wat hij graag draagt.
Ik zou het zelf sowieso interessant vinden om er wat over te babbelen waarom hij, in dit geval, liever joggingbroeken wil. Als je het waarom weet, dan kan je er wellicht ook wat mee, als je toch wat bij wilt sturen.

Vind hij het mooi? Vindt hij het stoer? Of is het simpel, dat ze gewoon lekker makkelijk zitten :P
In het laatste geval vindt hij (in jouw ogen) wat nettere broeken die net zo lekker zitten, misschien ook wel prima. En dan kan je het een beetje die kant op proberen te sturen. Dan haal je zo'n broek die beantwoord aan wat hij fijn / mooi vindt en wat jij ook fijner vindt, en wie weet is iedereen dan blij toch. Leg je daar een stapeltje van in de kast en helemaal prima :)

Kaitlyn

Re: Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:40

Oh ja heerlijk! Vind het jammer dat ik niet in mijn joggingbroeken kan gaan werken. :')
Je hebt zulke mooie tegenwoordig. :j

Ga met hem shoppen, broeken halen en laat hem lekker door deze fase heen gaan. Ik ging van kinds naar alto naar kak in 4 jaar tijd en tegenwoordig draag ik precies waar ik zin in heb. Behalve dus joggingbroeken op het werk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:56

MarcoBorsato schreef:
Dee_Es schreef:
Ik vind die joggingbroekentrent ook verschrikkelijk maar als ik naar die tieners kijk die hier voorbij fietsen naar school dan is het momenteel een heel gewoon mode item.

Ik was als tiener alto, liep in van die mega oversized broeken en satanistische bandshirts, hoe verder je broekspijpen over de grond sleepte en kapot gingen hoe beter en ik ging echt de deur niet uit zonder mijn spike-banden. Denk niet dat mijn ouders dat altijd even leuk vonden maar ze hebben me wel mn ding laten doen en ik denk dat dat erg belangrijk is. Als klein kind volg je je ouders die je grote voorbeeld zijn maar als tiener ga je meer opzoek naar je eigen identiteit en je eigen kledingstijl vinden hoort daar bij. We kunnen allemaal de rest van ons leven nog in nette spijkerbroeken of pantalons rondlopen.

Never forget when het regende en de nattigheid langzaam omhoogkroop langs je broekspijp _O-

Kiki tussen uitdagend gekleed gaan en per sé in joggingbroek naar school zit gelukkig nog een grijs gebied.

Pubertijd is de periode waarin pubers zichzelf leren kennen en ontdekken. Natuurlijk stuur je als ouders bij maar het zijn geen kleuters meer.

Of wanneer de nattigheid je broekspijpen oversloeg en gewoon meteen tegen je been aan spetterde. :')

Overigens liep tijdens mijn middelbareschooltijd de helft van de school in van die Donnaybroeken, of met broeken half op de knieën zodat je hun Björn Borg boxers kon zien. :') En niet te vergeten dat bij de helft van de meiden de strings een halve meter boven hun broek uitstaken, tot grote hilariteit van de jongens. :+ Vaak waren dat juist de meiden in de Burberrypolo’s.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:02

WoW bij ons mocht dat gewoon allemaal niet op school. Min. Lengte tot op de knie, geen mouwloze shirts en geen blote buiken, ook geen streepje :D geen wijde broeken of jogging, etc. Je werd ook resoluut naar huis gestuurd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:04

Mkango schreef:
MarcoBorsato schreef:

Never forget when het regende en de nattigheid langzaam omhoogkroop langs je broekspijp _O-

Kiki tussen uitdagend gekleed gaan en per sé in joggingbroek naar school zit gelukkig nog een grijs gebied.

Pubertijd is de periode waarin pubers zichzelf leren kennen en ontdekken. Natuurlijk stuur je als ouders bij maar het zijn geen kleuters meer.

Of wanneer de nattigheid je broekspijpen oversloeg en gewoon meteen tegen je been aan spetterde. :')

Overigens liep tijdens mijn middelbareschooltijd de helft van de school in van die Donnaybroeken, of met broeken half op de knieën zodat je hun Björn Borg boxers kon zien. :') En niet te vergeten dat bij de helft van de meiden de strings een halve meter boven hun broek uitstaken, tot grote hilariteit van de jongens. :+ Vaak waren dat juist de meiden in de Burberrypolo’s.

Oh good old times. En die broeken werden dan loodzwaar als die megapijpen tot je knieën nat waren :') Ik heb trouwens jaren geroepen NOOIT een skinny jeans aan te trekken....2x raden wat ik elke dag aan heb.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:05

Ach ja, pubers en kleding op de middelbare, lekker laten gaan. :')

Volgens mij was ik een grotere last voor mijn moeder toen ik er nog bij wilde horen en dan persé een pokkeduur lelijk adidasvest moest, laarsjes met hakken, een handtas die na een maand kapot ging omdat al mijn schoolboeken erin moesten en winterjassen waar ik na een week alweer op uitgekeken was. _O-

Toen ik merkte dat erbij horen toch niet werkte werd ik alto. :D Broeken waar ik zelf scheuren in maakte, slobbertruien en mannen blousen. Van lang haar naar kort haar. Kisten in plaats van nette laarsjes. En tja, pesten? Pubers vinden altijd wel een reden om gemeen of achterbaks te zijn. Door popiejopie gastjes werd ik raar gevonden, maar ik had genoeg anderen om mee op te trekken.

Wat dat betreft ben ik heel blij dat mijn moeder mij en mijn broers heel vrij lieten in zelfexpressie. De middelbare school brengt al veel druk met zich mee voor sommige pubers, dan is het alleen maar fijn als je je daar op je eigen manier in mee kan bewegen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:09

Dee_Es schreef:
Oh good old times. En die broeken werden dan loodzwaar als die megapijpen tot je knieën nat waren :') Ik heb trouwens jaren geroepen NOOIT een skinny jeans aan te trekken....2x raden wat ik elke dag aan heb.

Grappig, ik ben precies van een generatie 10 jaar jonger en toen ik op de basisschool zat waren die mega pijpen nog in. Toen ik op de middelbare kwam namen de skinny jeans het over en liep ik daar alleen maar in en nu ben ik heel blij dat de flared jeans/broeken teruggekomen zijn :')
Laatst bijgewerkt door Suliko op 02-11-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:10

Fashion's a fickle thing. Ik zat in de jaren 90 op een alto gymnasium met 0 restricties. Echt, mijn arme ouders. Ik jatte mijn vaders blouses uit zijn kast. Die veel wijder dan wat ik in de winkel kon vinden.

Ik ben ook zo benieuwd hoe het zal wezen als mijn nu 4-jarige zoon naar de middelbare school gaat. Voorlopig wil hij alleen niet naar de kapper omdat hij lang haar mooier vindt (nu vind ik dat alleen maar fantastisch, want voorliefde voor langharig tuig :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:16

Dee_Es schreef:

En als ze dan tijdens het fietsen ook nog eens de hele tijd tegen je benen aan kwamen met die natte flappen, "want een elastiekje erom is voor losers".
Haha, same! Ik woon tegenwoordig in m'n skinny jeans. :')

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:31

Hier met 2 puberdochters en een derde met sterallures: proper gewassen, tanden gepoetst, geen vlekken en geen billen of bh in zicht. Voor de rest doen ze hun zin. Ik vind het veel belangrijker dat ze beleefd en vriendelijk zijn dan dat wat ze aandoen aan mijn smaak voldoet.

Ik hou zelf van een mooie korte rok of een beetje decolté, niks mis mee. En diegenen die vinden dat dat uitlokt ... wat een onzin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:35

Skinny jeans heb ik altijd vreselijk gevonden, zo strak om je onderbenen. Ik draag nog steeds bootcut broeken, en ben blij dat de flared broeken weer een beetje terug komen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:59

8nnemiek schreef:
Skinny jeans heb ik altijd vreselijk gevonden, zo strak om je onderbenen. Ik draag nog steeds bootcut broeken, en ben blij dat de flared broeken weer een beetje terug komen!

En zo draag ik al sinds minstens klas 2 alleen skinny jeans haha. Zoveel verschillende voorkeuren,

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:25

kiki1976 schreef:
CharleyT schreef:
Een trauma, moeder moet ruimte geven voor eigen ontwikkeling. Nu is het kleding straks zeker zijn eerste vriendinnetje/vriendje die gekeurd moet worden door moeders.

Tuurlijk moet er ruimte zijn voor eigen ontwikkeling, maar als ouders heb je ook enige verantwoording en bescherming naar je kinderen toe.
Zou wat wezen als je als ouder zijnde daar niks meer over te vertellen hebt.
Zou wat wezen als je er bv niks van mag zeggen als je 14 jarige naar school gaat als een dame van lichte zeden.
Tegenwoordig lijkt veel al onder de noemer weg geschoven te moeten worden van "krijgen ze een trauma van".
Nou heel eerlijk, dan maar liever een trauma dat ze zo niet over straat mag dan een trauma omdat ze aangerand/verkracht wordt.

Joh, wat een zwaarmoedige reactie. En gelijk zo dramatisch en indrukwekkende aannames, relax relax, 99 van de 100 keer komt het allemaal wel goed als ze ouder worden.
En om nu ''dame van lichte zeden'' en ''aangerand/verkracht'' er bij te halen is wel over top hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:31

Ik ben lerares op het VO basis/kader/mavo en het tokkie niveau is hoog ja. Ik mocht zo niet naar school van mijn ouders, dat ging niet gebeuren. Ik vind het zelf geen porum en mijn kind zou zo niet naar school gaan. Net zo goed niet als het blote/buiktruitjes verhaal van de meisjes of grove teksten op kleding. Ik vind zelf dat er teveel als 'normaal' wordt gezien en de jeugd daardoor in de toekomst moeilijk kan relativeren wat representatief is, alles is maar normaal en moet op de manier zoals ze het zelf willen en niemand heeft iets over ze te zeggen houding.

Edit: het grootste deel gaat trouwens gewoon met spijkerbroek, shirtje/hoodie en sneakers naar school. Het zijn vaak bepaalde groepjes die alla tokkie gaan. Dus pesten omdat je een spijkerbroek aan hebt zie ik totaal niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 02-11-20 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:33

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat hij gepest wordt, maar ik wil het een klein beetje van de andere kant belichten. Mama had vroeger voor mij, met alle juiste intenties, best strenge regels over wat ik wel en niet mocht dragen. Juist daarom werd ik gepest.

Ik zou proberen het zo veel mogelijk los te laten. Het is een puber, de kans is aanwezig, dat hoe meer jij dingen gaat verplichten/opleggen, hoe meer tegendraads hij gaat worden. Laat hem lekker zijn eigen stijl ontwikkelen.

Je kan bijvoorbeeld proberen met hem het er over te hebben. Vragen wat de rest aan heeft, van zijn snowboots vind en waarom die die zo mooi vind, weet ik veel. En samen misschien een tussenweg vinden. Maar school is dé plek waar hij op sociaal vlak ontwikkeld. Ik vind dat ze de ruimte moeten krijgen dat op hun eigen manier te doen.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:39

Maartje1990 schreef:
Ja wat een onzin hoor.... als ze je willen pesten vinden ze daar altijd wel iets voor.

Misschien ben ik ook ouderwets maat ik mocht echt bepaalde "hippe" kleding of schoenen oid niet aan, nog nooit in me op gekomen om het mee naar school te smokkelen (mijn tas was al vol genoeg). We hebben het altijd maat over dat de jeugd van tegenwoordig niet meer is opgevoed, maar als ze dus zelf alle soorten kleding mogen aantrekken dan snap ik ook wel waarom :+

Misschien zou de opvoeding en de maatschappij er alleen maar fijner op worden als we waarden en normen eens niet zouden linken aan kleding- en stijlkeuze. :)
De maatpak dragende advocaat zou zomaar eens minder menslievend kunnen zijn en zijn handjes in meer illegale zaakje kunnen hebben dan die skater met scheuren in zijn broek. :(:)

Ik ben al vrij snel in de gothic/alto stijl gekomen. Zodra ik 18 was kwamen daar piercings en tattoo's bij. Maar dat zegt niets over mijn waarden en normen hoor. :? En toen ik ging werken kon ik me prima aanpassen aan de bedrijfsnormen. Ik vond het als puber al vaag en nu nog steeds. Dat volwassene oprecht overtuigd lijken te zijn dat jongeren het verschil niet kunnen maken tussen school en werk. := Het argument "ja maar later op je werk..."
Ja. Láter. Waar je betaald wordt om op een bepaalde manier voor de dag te komen. Voor die tijd en je jong en zoekende en IMO moet daar ruimte voor blijven. Alsof alle streng opgevoede generaties 100% goed uit gedraaid zijn. Waar lag het bij hen dan aan?

Ik vraag me af of je hier strijd om moet willen voeren. Heb je hem al gevraagd waarom hij die keuze maakt?
Ik veronderstel dat als hij er door gepest werd, hij wel en andere keuze zou maken. Het is niet echt een menselijk iets (zeker niet voor pubers over het algemeen, uitzonderingen daar gelaten.) om bewust te kiezen voor iets dat hen buiten sluit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:41

Zonnetje81 schreef:
Ik ben lerares op het VO basis/kader/mavo en het tokkie niveau is hoog ja. Ik mocht zo niet naar school van mijn ouders, dat ging niet gebeuren. Ik vind het zelf geen porum en mijn kind zou zo niet naar school gaan. Net zo goed niet als het blote/buiktruitjes verhaal van de meisjes of grove teksten op kleding. Ik vind zelf dat er teveel als 'normaal' wordt gezien en de jeugd daardoor in de toekomst moeilijk kan relativeren wat representatief is, alles is maar normaal en moet op de manier zoals ze het zelf willen en niemand heeft iets over ze te zeggen houding.

Edit: het grootste deel gaat trouwens gewoon met spijkerbroek, shirtje/hoodie en sneakers naar school. Het zijn vaak bepaalde groepjes die alla tokkie gaan. Dus pesten omdat je een spijkerbroek aan hebt zie ik totaal niet gebeuren.

Ach in mijn tijd had je de alto's en de gothics. Daarvoor nog de nozems en de provo's. Is allemaal goed gekomen, ik vind spreken over de jeugd op zo'n manier zo ouderwets.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:44

MarcoBorsato schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ach in mijn tijd had je de alto's en de gothics. Daarvoor nog de nozems en de provo's. Is allemaal goed gekomen, ik vind spreken over de jeugd op zo'n manier zo ouderwets.

Socrates deed het al en zelfs één of andere Romein waarvan ik de naam inmiddels kwijt ben. Dat is nu eens echt iets van álle generaties. Elke generatie zegt op een bepaalt punt dat de generatie(s) jonger dan hem of haar geen normen en waarden meer heeft. :))

Dat zij die generaties veelal op gevoed hebben en dat hun opvoeders hetzelfde over hen gezegd hebben, vergeten ze dan voor het gemak even. :))

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:48

In mijn tijd was er the Underground en de Soul, ik was voor Soul :')
Liep in die broeken met wijde pijpen met messcherpe vouw!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:49

Zolang je kind gewoon schoon naar school vertrekt zou ik me niet zo druk maken. Wellicht een wat hippere joggingbroek uitzoeken met hem en de pyjama achtige versie voor thuis houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:51

Ayasha schreef:
Socrates deed het al en zelfs één of andere Romein waarvan ik de naam inmiddels kwijt ben. Dat is nu eens echt iets van álle generaties. Elke generatie zegt op een bepaalt punt dat de generatie(s) jonger dan hem of haar geen normen en waarden meer heeft. :))

Dat zij die generaties veelal op gevoed hebben en dat hun opvoeders hetzelfde over hen gezegd hebben, vergeten ze dan voor het gemak even. :))

Cicerooooo <3 <3 Sorry. :')

Zoals ik al eerder zei, inhakend op Zonnetje, heb ik met m'n studded armbanden en halsbanden, vingerloze handschoentjes (sorry, MB, maar ze waren echt klein :)) ) met doodshoofden erop, Overzeasbroeken en panda-ogen gewoon netjes m'n vwo afgemaakt en was ik een stuk beter te hanteren in de klas dan het overgrote merendeel van de mensen in spijkerbroeken en polo's. Daarnaast, je kunt je in een vrije omgeving opvallend kleden en tegelijkertijd ook begrijpen dat je in sommige situaties of functies andere kleding meer gepast of representatief is. Je gaat mij immers niet vertellen dat een advocaat ook nog steeds in pak op zaterdag naar de supermarkt gaat, of met vrienden naar een festival.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:52

Ayasha schreef:

Elke tijd heeft sprekers die de jeugd aanvallen. Is inderdaad van alle tijden: https://www.saarmagazine.nl/ha-we-klage ... enwoordig/

Als je met jeugd werkt zou je daar toch tenminste af en toe aan moeten denken.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:00

Mkango schreef:
Ayasha schreef:

Cicerooooo <3 <3 Sorry. :')

Zoals ik al eerder zei, inhakend op Zonnetje, heb ik met m'n studded armbanden en halsbanden, vingerloze handschoentjes (sorry, MB, maar ze waren echt klein :)) ) met doodshoofden erop, Overzeasbroeken en panda-ogen gewoon netjes m'n vwo afgemaakt en was ik een stuk beter te hanteren in de klas dan het overgrote merendeel van de mensen in spijkerbroeken en polo's. Daarnaast, je kunt je in een vrije omgeving opvallend kleden en tegelijkertijd ook begrijpen dat je in sommige situaties of functies andere kleding meer gepast of representatief is. Je gaat mij immers niet vertellen dat een advocaat ook nog steeds in pak op zaterdag naar de supermarkt gaat, of met vrienden naar een festival.

thx! :)) Kwam er niet op. :))

Ik liep ook ongeveer zo rond. :') En ik was idd een stuk handelbaarder dan de meeste "netjes geklede" klasgenoten.
En toen ik ging werken had ik er ook geen probleem mee om me aan te passen. Maar school is gewoon geen werk. Toen ik stage moest lopen vanuit mijn school, werd mijn kleding ook aangepast op de stage zonder dat iemand me dat moest vertellen. :+ Het is me echt onduidelijk waarom volwassenen altijd zo fixeren op kledingkeuze van schoolgaande jeugd.

Ik weet hoe mijn neuro chirurg naar feestjes en festivals gaat. _O- Dat is iets heel anders dan hoe hij voor me in de praktijk zit alleszins. :))

Fixeer je op wie ze aan het worden zijn. Op hun ontwikkeling en empathie. Dan komt het met die kleding heus ook wel goed want dan weten ze wanneer wat kan zonder dat je hen de kans ontneemt om een eigen identiteit en stijl te ontwikkelen.