UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:49

Snorlex schreef:
daantjuhhh schreef:
Ja ik zit inderdaad te denken om het toch anders aan te pakken.
Bewindvoering op mijn naam en de mentorschap op mijn vaders naar.

Ik kan dan wel de dingen regelen met mijn vader.
Alleen zitten we met een probleem als mijn vader uit de tijd gaat.

Je mag bewind en mentorschap gewoon combineren. Het is alleen geen curatele ;)
Je bent dan bewindvoerder en mentor, geen curator.
Ik reageerde met ‘nee, ho, stop’, omdat veel mensen denken dat de combinatie bewindvoerder/mentor hetzelfde is als curatele, en dat is onjuist.

Zeker als jij de zaken rondom de zorg gaat regelen is het verstandig om gewoon mentor te blijven (eventueel samen met je vader). Hou er rekening mee dat je als bewindvoerder ieder jaar verantwoording aflegt aan de rechtbank; hou de administratie dus goed bij!

Wat ik dus ook al zei. Gewoon samen doen. Wij hebben ook veel familieleden van clienten die beide zijn, en bewindvoerder, en mentor :j . Curatele zien we eigenlijk alleen bij oudere clienten, toen die mogelijkheid nog niet bestond.

daantjuhhh

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 13:54

Oh ik begreep dat je niet beide kon zijn.

Dat verzoek ligt nu wel bij de rechtbank.
Maar ik dacht dat dat niet mocht.
Dat zou wel het fijnste zijn.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:45

Snorlex schreef:
Nee, ho, stop.
Curator gaat echt nog een stukje verder dan een bewind en mentorschap.
Bewind en mentorschap is niet exact hetzelfde als curatele.

De kantonrechter spreekt curatele alleen uit als de lichtere beschermingsmaatregelen (bewind, mentorschap of een combinatie hiervan) onvoldoende zijn.

EENS met je Snorlex :j . Maar point (kijk het voor de zekerheid na) was allang opgepakt c.q. bekend bij TS. Voelde niet de behoefte tot nog meer posts c.q. fine-tuning; sowieso omdat het geen vraag was van TS. (Ah ik zie nu aan reatie hierboven dat verwarring gezaaid is. := :o]

@daantjuhhh: Snorlex heeft het duidelijk en correcter uitgelegd dan ik in de snelligheid deed.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:15

@ts, ik had je topic al eerder gezien maar nog niet gereageerd.
Wat snorlex klopt: bewindvoerder+mentor is niet hetzelfde als curator. Dat laatste is nog een stapje verder qua beslissingen e.d. Je kunt prima de combi mentor/bewindvoerder voeren. Dat is juist fijn, want dan kan jij als contactpersoon snel beslissingen nemen.
Zoals gezegd is: houd de administratie goed bij. Maak bijv een aparte map om alles in te bewaren (bonnen, maar ook brieven van instanties).

De 40€ per dag voor de taxi lijkt me vreemd. Normaliter wordt hier een indicatie voor afgegeven en wordt het dus betaald door de gemeente. Goed om hier nog eens naar te kijken! Dit klinkt meer als particulier vervoer, ipv zorgvervoer.

Veel succes met alles!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:20

Ik probeer te begrijpen wat het verschil nou precies is tussen curator en bewindvoering+mentorschap. Wat zijn voorbeelden van beslissingen of situaties die anders gaan bij iemand onder curatele dan bij iemand voor wie b+m is ingesteld?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:28

Als hij nu een WLZ beschikking heeft dan zou ik die niet zomaar omzetten naar WMO.
WMO krijg ik via de gemeente zowel PGB als gedeelte ZIN.
Elke gemeente is weer anders geregeld.

WLZ via het CIZ is voor mijn gevoel veel beter geregeld. Zeker als het voor langdurige zorg is.

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.

edit Oja ik heb ook een UWV uitkering. Alleen dan een WIA

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:10

Shadow0 schreef:
Ik probeer te begrijpen wat het verschil nou precies is tussen curator en bewindvoering+mentorschap. Wat zijn voorbeelden van beslissingen of situaties die anders gaan bij iemand onder curatele dan bij iemand voor wie b+m is ingesteld?

Heel algemeen; iemand onder curatele wordt handelingsonbekwaam verklaard. Dat is echt een vergaande maatregel. Je mag zonder toestemming (vrijwel) geen rechtshandelingen verrichten. Denk hierbij ook aan het opstellen van een testament of zelfs trouwen (zie rechtsartikelen voor specifieke bepalingen hieromtrent). Verkwisting is geen grond meer. Er moet sprake zijn van een lichamelijk/geestelijke toestand die ervoor zorgt dat iemand zijn eigen belangen niet meer kan behartigen, of door drank/drugsmisbruik. Wanneer je onder bewind en/of mentorschap staat behoud je de handelingsbekwaamheid. Curatele is echt een aantasting van je privé-zeggenschap. Daarom wordt heel vaak eerst getracht een combinatie van bewindvoering en mentorschap te bieden (wat overigens vaak ook voldoende is).

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:44

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 19:16

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:36

Nou het verhaal is nog niet over.

De huidige bewindvoerder doet moeilijk.

Hij heeft de begeleiding van mijn broertje gebeld en de begeleiding heeft op mijn broertje ingepraat.
Nu trekt mijn broertje daar zich niks van aan.

Maar de huidige bewindvoerder had vorige week een akkoord moeten geven. Deed hij dit niet komt dit tot een zitting heb ik begrepen?

Iemand hier ervaring mee?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:42

daantjuhhh schreef:

Hij heeft de begeleiding van mijn broertje gebeld en de begeleiding heeft op mijn broertje ingepraat.

Maar de huidige bewindvoerder had vorige week een akkoord moeten geven. Deed hij dit niet komt dit tot een zitting heb ik begrepen?

Even de vertaling voor mijzelf... Doet de bewindvoerder moeilijk om de indicatie om te zetten naar PGB? Of over welk stuk doet hij moeilijk?

Een bewindvoerder heeft bepaalde verplichtingen, indien hij dit niet na komt kan het tot een zitting leiden, een wijziging van bewindvoerder gaat ook via de rechtbank (momenteel handelen ze 'simpele' verzoeken telefonisch af)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:47

Suuszels schreef:
daantjuhhh schreef:

Even de vertaling voor mijzelf... Doet de bewindvoerder moeilijk om de indicatie om te zetten naar PGB? Of over welk stuk doet hij moeilijk?

Een bewindvoerder heeft bepaalde verplichtingen, indien hij dit niet na komt kan het tot een zitting leiden, een wijziging van bewindvoerder gaat ook via de rechtbank (momenteel handelen ze 'simpele' verzoeken telefonisch af)

Mijn broer heeft nu een bewindvoerder die professioneel is. Daar betaald hij 80€ per maand voor.

Maar hij wil wisselen van bewindvoerder.
Mijn broertje wil dat ik de bewindvoerder wordt.
Die aanvraag is dus ook al een poos geleden bij de rechtbank neergelegd.
Ik had vorige week gebeld hoe het ervoor stond omdat ik nog steeds niks gehoord had.

Toen werd mij verteld dat de bewindvoerder akkoord moest gaan. Zou hij dit niet doen dan wordt het bij een rechter voor gelegd.

Blijkbaar heeft hij dus geen akkoord gegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:55

Tja 80 euro is 80 euro zal hij wel denken. Gewoon voor de rechtbank laten komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:58

bigone schreef:
Tja 80 euro is 80 euro zal hij wel denken. Gewoon voor de rechtbank laten komen.

Ja ik heb geen keus denk ik.

Ik ga er vanuit dat de rechter mee gaat met mijn broertje.
Mijn broertje staat niet onder curatele, dus hij mag zelf beslissen lijkt mij.

En ik heb geen schulden (sta zelfs nooit rood) en een vaste baan met modaal inkomen.

Ik zou niet weten waarom dit niet gaat lukken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:03

Vanuit de rechtbank zal er geen bezwaar zijn.

Vreemd dat een bewindvoerder met je broertje zijn begeleiding belt om op je broertje in te praten.
Kan je dat nog zwart op wit krijgen van die begeleiding?

Want dat zijn kwalijke zaken en zal een rechter niet blij mee zijn.

Die bewindvoerder heeft inkomsten van je broer, dat is logisch, daarvoor verricht hij arbeid. Maar het is niet aan hem om dit dwars te bomen als daar geen grond voor is.
En als ik jouw verhaal lees heeft hij geen poot om op te staan. Niet toegeven hoor, grote kans als je aangeeft dat je het voor laat komen, hij nog akkoord gaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:08

MarliesV schreef:
Vanuit de rechtbank zal er geen bezwaar zijn.

Vreemd dat een bewindvoerder met je broertje zijn begeleiding belt om op je broertje in te praten.
Kan je dat nog zwart op wit krijgen van die begeleiding?

Want dat zijn kwalijke zaken en zal een rechter niet blij mee zijn.

Die bewindvoerder heeft inkomsten van je broer, dat is logisch, daarvoor verricht hij arbeid. Maar het is niet aan hem om dit dwars te bomen als daar geen grond voor is.
En als ik jouw verhaal lees heeft hij geen poot om op te staan. Niet toegeven hoor, grote kans als je aangeeft dat je het voor laat komen, hij nog akkoord gaat.

Nou de begeleiding is ook niet happig op deze verandering.
Zijn mentor gaf aan dat het voor hun wel fijn is zo omdat als ze wat voorschieten met boodschappen ze dat bij de bewindvoerder kunnen terug vragen. Ik heb aangegeven dat dat niet zal veranderen.
Ze kunnen dat straks gewoon bij mij terug vragen.

En zo kwamen ze nog met een aantal bezwaren.
Die ik overig allemaal heb teruggekaatst.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:11

Ik (als voormalig professioneel bewindvoerder) snap ergens wel dat de bewindvoerder gereserveerd is en niet meteen akkoord is gegaan. Het zijn van een bewindvoerder in de familiesfeer gaat niet altijd goed (als in; de juiste belangen niet altijd op een rijtje hebben). Het gedrag van de bewindvoerder keur ik overigens niet goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:13

Daantjuhh, daar word ik wel meteen wat achterdochtig van. Is de begeleiding bang dat je met kritische vragen komt over dingen die eigenlijk niet helemaal in orde zijn bij hen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:16

Snorlex schreef:
Ik (als voormalig professioneel bewindvoerder) snap ergens wel dat de bewindvoerder gereserveerd is en niet meteen akkoord is gegaan. Het zijn van een bewindvoerder in de familiesfeer gaat niet altijd goed (als in; de juiste belangen niet altijd op een rijtje hebben). Het gedrag van de bewindvoerder keur ik overigens niet goed.

Klopt. En dat snap ik ook heel goed.
Dat is destijds ook de voornaamste reden geweest omdat te doen.
Maar mijn broertje was toen een stuk jonger en ook behoorlijk aan het puberen. :')

Wat ik vooral jammer vind is dat hij mij niet even gebeld heeft, maar naar de begeleiding belt om hun in te laten praten op mijn broertje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:21

Shadow0 schreef:
Daantjuhh, daar word ik wel meteen wat achterdochtig van. Is de begeleiding bang dat je met kritische vragen komt over dingen die eigenlijk niet helemaal in orde zijn bij hen?

Dat weet ik niet.

Ik heb wel het gevoel dat er meer speelt. Maar dat is echt een gevoel.

We hebben meerdere keren in het verleden gevraagd om inzicht in de financiële gegevens. Bijvoorbeeld een jaar verslag. Maar nooit gekregen.

Als wij nu bijv vragen wat kan er kan qua vakantie boeken krijg je te horen. Uhh 700€ is wel genoeg.
Maar dat vraag ik niet. Ik vraag hoeveel hij in zijn potje heeft voor de vakantie?!?

Ik geef ook aan dat het plan was om een vliegreis te boeken richting Griekenland en de boeking zo tussen de 500 en 700 zal zijn ongeveer. Maar hij moet daar ook wat kunnen besteden. Maar hoeveel hij heeft om te besteden krijg ik dan weer niet te horen.

Alles is altijd vaag.
Zelfde voor zijn terras.
Hij wil graag kunstgras leggen en een leuke loungebank kopen. Dan krijg je als antwoord 400€ moet wel genoeg zijn ?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:27

Het opstellen van de rekening en verantwoording is verplicht. De bewindvoerder moet deze ieder jaar doorzenden aan de rechtbank. In principe zou je broertje voor goedkeuring moeten tekenen tenzij hij daartoe niet in staat wordt geacht. Je broertje heeft recht op de inzage in de rekening en verantwoording.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:29

Hmm ik krijg toch een beetje gekke gevoelens als ik dit zo lees
- geen openheid van zaken
- bellen naar de begeleiding
- geen akkoord geven...

Normaal zou een bewindvoerder gewoon een overzicht moeten kunnen aanleveren waarin staat er is bijv. 2000 euro spaargeld (voor vakanties, meubels etc) dat kan natuurlijk nog onderverdeeld worden.
En bijv 1000 euro voor onverwachte maar noodzakelijke kosten.

Ik denk dat dit toch een zitting gaat worden en verwacht dat de rechter je gewoon in je gelijk kan stellen. De bewindvoerder verliest alleen een klant.

Er is geen mentor toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:34

Ik communiceer als begeleider geregeld met bewindvoerders. Ik geef altijd aan wat de kosten zijn ( dat zoek ik dan uit met cliënt) en neem daarna contact op met bewindvoerder. Ik heb trouwens als begeleiding liever een bureau wat de bewindvoering regelt, mijn ervaring is dat familie vaak kritischer is over kosten die gemaakt moeten worden. Ook komen familieleden toch vaak met vragen bij ons omdat ze bepaalde dingen niet snappen, zoals bijvoorbeeld vragen over facturen. Maar ik heb er geen problemen mee als cliënt er zelf voor kiest dat familie de financiën beheert. Het gaat er om wat de cliënt zelf prettig vindt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:37

Daantjuhh, Op basis van wat jij nu deelt, snap ik dat gevoel prima. (En denk ik ook dat je de zaken goed in gaat vullen met zicht op wat er zoal nodig is voor hem, en ook wat hij wil.)

Ik zou een paar van die aantoonbare dingen (geen jaarverslag krijgen) wel even voor jezelf opschrijven, zodat je ze paraat hebt als er in een rechtzaak iets geks gebeurt (ik zou niet weten wat maar het is goed om voorbereid te zijn.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:38

Ja op dit moment zijn mijn vader en ik nog mentor.

Mijn broertje kan niet lezen dus ik zou het gek vinden als hij ergens voor getekend heeft.