rumay schreef:Mijn collega om 12 uur het is hapjes tijd!
Huh we zijn geen kleuters ofzo, vreselijk al die verkleinwoorden
Maar hap tijd klinkt zo stom
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
, kon ik ook wel van kotsen na 3 jaar. 'Paardje rijden' was wel de grootste ergernis. Overigens was de Poitou ezel van 1,50m schofthoogte ook een 'ezeltje'. Het zijn dan wel kinderen maar mijn kinderen (die ik niet wil) zal ik gewoon leren dat het paarden en konijnen zijn.
vind het altijd zo neerbuigend.
Suzanne F. schreef:Het is niet heel Nederlands, het is vooral heel on-Engels, maar om eentalige Britten nou als maatstaf te nemen...Dat is heel Nederlands die verkleinwoorden. De Engelsen die ik ken moeten daar ook om lachen. Ik had een paard wat Lotje heette en ze zeiden ook altijd dat ze dit grappig vonden. Heel veel woorden in het Nederlands hebben -tje erachter.
(paard staat achteraan in het weiland
)

Noeps schreef:“Vrouwtje”

MizzMontana schreef:MB, moet het titeltje (aangezien het maar maar uit één woordje bestaat kun je toch nauwelijks titel noemen) van dit topic niet verkleinwoordjes zijn?
. Of en wanneer ik verkleinwoordjes irritant vind heeft te maken met de toon, of het woord correct is (groentjes is bijv alleen passend bij mensen die net aantreden als lid van een studentenvereniging bijvoorbeeld) en wie het gebruikt. Van sommige mensen kan ik het bijvoorbeeld totaal niet hebben als er ergens -tje of -je achteraan wordt gebruikt. Bij andere mensen vind ik het juist erg grappig. Het ligt bij mij dus helemaal aan de context, wie het zegt, en of het woord correct is ja of nee. Ik gebruik zelf best veel verkleinwoordjes. Ik zeg standaard dekje bijvoorbeeld, in plaats van zadeldek. Maar peesjes in plaats van peeskappen/peesbeschermers vind ik dan weer heel stom. Ik ben niet heel consequent