Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:40

Daihyo heeft dit een paar jaar geleden gedaan: [PP] [VOLG]Verhuizen van de Randstad naar de Veluwe
Verbaasd me niets als ze zich nog komt melden als ze de titel van je topic gespot heeft.

Ik vind het echt onwijs knap dat mensen zo'n stap durven te nemen. Mijn man en ik hebben het er wel eens over, maar vinden de stap om verder bij onze vrienden en familie weg te gaan nog te groot.

Veel succes met de bezichtiging, het klinkt wel alsof je een realistische denker bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:45

kimendana schreef:
Dank jullie wel.

Het gaat in dit geval om de provincie Drenthe, gemeente Emmen.. Paar honderd meter van de Duitse grens, lekker goedkoop boodschappen doen haha.

Ik ga morgen sowieso kijken, foto's op internet zeggen ook niet altijd alles. Onderhoud is inderdaad iets wat ik in mijn achterhoofd hou. Het huis is wel al volledig gerenoveerd, maar ook het terrein zal ik moeten onderhouden, daar ben ik me van bewust.

Met partner zou het misschien handiger zijn, maar denk dat diegene die bij mij past niet bestaat :')

gewoon gaan kijken, zien of er veel achterstallig onderhoud is/of je veel moet verbouwen en dan je plan maken

kun je altijd klus weekends organiseren als je hulp nodig hebt ( als een aannemer het niet kan doen)

kijk bij de gemeente wat zijn daar de jaarlijkse lasten, vergunningen voor verbouwing, ozb ect.,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-20 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:47

Als het goed voelt DOEN. Terug kan altijd. Wij zijn vanuit randstad naar Brabant gegaan. Heerlijk. Wel met gezin. Mijn man doet veel in gemeenschap en daardoor hebben we veel contacten. Dus zoek iets waar je je goed bij voelt, vrijwilligerswerk, politiek, oid. Ik rijd met een groepje recreatief, gevonden via internet.
En familie en vrienden komen graag en blijven ook in weekend. Beesten aan huis is veel werk (dat doe ik alleen), maar je krijgt er veel voor terug. En probeer de boel beetje handig in te richten, 24/7 buiten met schuilstal. Hooi ruim inslaan. Droge plekken en goed investeren in omheining scheelt enorm.
Ik heb meisjes die bij rijden en daar kan ik ook wel wat aan overlaten.
Als je het doet, wel ff volgtopic maken hoor

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:47

Vergeet niet dat de aanschaf van zo’n boerderij met land 1 ding is maar het onderhoud is enorm. Niet alleen qua werk maar ook qua kosten. Daar vergissen veel mensen zich in. Je loopt echt leeg op een boerderij qua onderhoud. Je hebt vaak materiaal nodig om het te kunnen onderhouden en om paarden bij huis te houden. De woonlasten zijn ook veel hoger. Je verkijkt je er snel op maar het is niet zozeer de aanschaf waar je je druk om moet maken maar vooral de kosten eromheen.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 14:02

Bedankt voor alle tips, adviezen en nieuwe inzichten.. Mocht ik mijn droomhuis hebben gevonden en er echt voor gaan, dan hou ik jullie uiteraard op de hoogte! :-)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:16

Het lijkt me geweldig als je je droom kan verwezenlijken. Zou het gewoon doen. Aktief aan de gang gaan om te integreren in de gemeenschap.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:24

Succes met de bezichtiging TS!

Mijn droom was ook altijd een boerderijtje, en sinds anderhalf jaar woon ik daar dan ook (met partner). Niet onzettend veel grond (ook een stuk dichter bij de randstad als waar jij gaat kijken). Met het verhuizen had ik niet zo veel moeite (we hebben ook een tijd in het buitenland gewoond, dus dit was nog 'vertrouwd gebied'). Zoals eerder al veel gemeld: paarden (en met een boerderijtje worden dat ongetwijfeld ook nog meer dieren) aan huis is een andere lifestyle. Voordeel: je verveelt je nooit en hoeft niet meer naar de sportschool! Nadeel: je verveelt je nooit :) en het kost bakken met geld.

Waarmee wij het erg hebben getroffen als 'beginnend boerderijbewoners' en wat zoveel belangrijker is dan we hadden kunnen voorspellen: de buren. We wonen in het buitengebied waar 4 huizen naast elkaar (nou ja, relatief dan he, ruimte zat) staan. En van onze drie buren hier hebben we meer hulp gehad dan van buren ooit in 'bewoond gebied'. Ze vinden het geloof ik wel leuk om ons zo
enthousiast te zien over het buitenleven en staan altijd klaar met advies (en groot materieel, ook echt heel fijn). Dus tip: wees je daar bewust van en kijk ook wat er naast/in de buurt van je mogelijke droomhuis staat. Anders is alleen misschien wel heel alleen.

Maar vooral: volg je droom Terug kan altijd.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:39

Hier ook niet dezelfde situatie, maar mijn man en ik zijn naar Zweden verhuisd. Huis met grote stal en garages gekocht, 3,5 ha weide en een beetje bos. Mijn man heeft moeite met hier te wennen in Zweden, en is daardoor veel in Nederland.
En ik ben hier in Zweden alleen met mijn paarden en honden en ik zit hier prima, ik wil ook absoluut niet meer terug naar Nederland.. Het was onze droom om in een ander land te wonen, paarden aan huis. Dat is wat we hebben nu, het bevalt me hier heel goed, ja af en toe is het lastig met bijv dingen maken/ repareren maar tegenwoordig word ik steeds handiger met dat soort klussen..
Ik ben de taal aan het leren, met een beetje mazzel mag ik binnenkort gaan werken. (ik heb gesolliciteerd, heb een reactie terug gekregen dat ik binnenkort uit word genodigd voor een gesprek en informatie bijeenkomst) Nieuwe mensen leer je vanzelf kennen als je er voor openstaat.
Ik/ wij hadden ook veel familie en vrienden die zeiden dat ze het mooi vonden dat we het gingen proberen maar dachten dat we heimwee zouden krijgen of dat het niet zou lukken omdat onze kinderen in Nederland bleven wonen. Sommige vriendschappen verwateren anderen worden op afstand intenser, mijn beste vriendin heeft me keihard laten vallen toen ik een maand in Zweden woonde. Maar voor haar 10 anderen denk ik nu.
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan spijt van de dingen die je niet gedaan of geprobeerd hebt..

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:00

Superplan! En zeker doen als je de kans krijgt. Wat veel mensen zeggen, je kan altijd weer terug als het toch niet bevalt. Heel praktisch zou ik alleen wel de tip willen geven om iets te zoeken op max ongeveer twee uur rijden. Dan heb je een reistijd/afstand die je nog redelijk makkelijk in 1 dag op en neer doet. Bij een grotere afstand/reistijd is dat toch iets lastiger. En als je er eenmaal woont met allerlei beesten aan huis dan wil je niet graag meer uit logeren gaan he :D

Maar hoe dan ook, succes en vooral ook veel plezier met het uitwerken van de plannen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:07

Ik heb het 2,5 jaar geleden gedaan. Verhuisd van Noord Holland naar de provincie Groningen.
Mijn familie wonen allemaal nog in Noord Holland. Maar ik wil echt niet meer terug.
Ja in de afgelopen maanden was het zwaarder om verder weg te zitten. Ga nu echt liever niet naar Amsterdam bijv.

Ik zit trouwens ong 25 km van Emmen. Mocht je daar gaan wonen, wees welkom voor een bak koffie of een kop thee

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:16

Gewoon doen!

Er is geen enkele reden waarom je het niet zou redden als ik het zo lees.
De reacties uit je omgeving zijn hoogst waarschijnlijk gebaseerd op hun eigen angsten om zo'n avontuur aan te gaan.
Wellicht zonder dat ze zichzelf daar bewust van zijn.
Ik roep ook al jaren dat ik dat ga doen zodra het kan maar ben helaas nog niet in de positie om de stap te kunnen zetten.
Mijn omgeving reageert precies als die van jou maar ik trek me er niets van aan en blijf voor mijn droom vechten.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:28

De afstand van familie/vrienden lijkt me op zich geen probleem (woon zelf in de VS :D), maar als je door het hele land afspraken hebt dan ben je vast veel tijd kwijt in de auto, maar ook aan onderhoud en de paarden. Hou je dan nog tijd, geld & energie over om leuke dingen te doen zodat je mensen leert kennen? Ik weet niet of je budget het toelaat, maar misschien is iets in het midden van het land een mogelijkheid? Dan heb je hopelijk minder reistijd voor je werk.
Laatst bijgewerkt door Guinevere op 23-10-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:33

zonnebloem18 schreef:
Ik vind het echt onwijs knap dat mensen zo'n stap durven te nemen. Mijn man en ik hebben het er wel eens over, maar vinden de stap om verder bij onze vrienden en familie weg te gaan nog te groot.

Mijn man en ik hebben daar geen moeite mee en ik zou dolgraag weg willen waar ik nu woon, maar hoe dan?
Hoe maak je een keuze nou concreet? Wil ik naar de Veluwe, naar Limburg of naar Brabant? En verkoop ik dan eerst mijn huis of koop ik eerst een ander huis? En zoek ik dan eerst daar een baan voordat ik een huis koop of verhuis ik en ga ik dan zoeken?
Al die praktische zaken vind ik juist de grootste hindernis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:42

Goof schreef:
zonnebloem18 schreef:

Mijn man en ik hebben daar geen moeite mee en ik zou dolgraag weg willen waar ik nu woon, maar hoe dan?
Hoe maak je een keuze nou concreet? Wil ik naar de Veluwe, naar Limburg of naar Brabant? En verkoop ik dan eerst mijn huis of koop ik eerst een ander huis? En zoek ik dan eerst daar een baan voordat ik een huis koop of verhuis ik en ga ik dan zoeken?
Al die praktische zaken vind ik juist de grootste hindernis.

Bedenk wat je belangrijk vindt. Aan het bos? Veel weide? Groot huis? Klein huis, weinig tuin? Budget?

Wij hadden een groot zoekgebied, grote cirkel Eindhoven - den Bosch - Nijmegen.

Ik heb een excel gemaakt met alle huizen die mogeolijk aan de eisen konden voldoen. En toen zijn we gaan rijden. Route maken en langs een zwik huizen, hoe ziet het eruit, hoe ziet de buurt eruit etc. Lijst werd rap korter. Uiteindelijk zijn we naar 3 huizen gaan kijken. En wonen we nu prachtig in Budel, de laatste plaats waar ik ooit had gedacht te gaan wonen...

Ik ben eerst verhuisd en heb toen een baan gezocht.

Ik zou eerst kopen en dan verkopen als je een courant huis hebt. En anders zou je het altijd nog onder de leegstandswet kunnen verhuren en er misschien nog wel een leuk zakcentje mee kunnen verdienen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:53

Ik heb het ook gedaan(alleen) en zit nu een kleine week in mijn nieuwe huis in Drenthe. Ik kom vanuit Noord Holland.

Kopen lukt mij niet maar ik heb mij jaren geleden hier al laten inschrijven bij de woningbouw en toen vorig jaar oktober de nog nieuw te bouwen ,huizen op de site werden gezet heb ik gereageerd. Zo vanaf de kaart , ik was nog nooit in de plaats geweest. Pas toen ik een huis had uitgezocht ben ik de dag erna naar de plek gereden waar het gebouwd zou gaan worden :oo . De bouw heeft flinke vertraging opgelopen en nu zit ik er dus net een week

Mijn paard staat op pension. Nu de rust wederkeert krijg ik daar wat contacten. Ook ga ik het vrijwilligerswerk weer oppakken en zal ik nog lid worden van een sportschool.

Ik zit in een bosrijke omgeving en ook de pensionstal staat zeer gunstig ten opzichte van uitrijmogenlijkheden. Dat was voor mij wel een eis anders kon ik net zo goed in NH blijven.

Het is voor mij 2 uur rijden naar het ouderlijk huis. En dat is goed te doen. Ik heb geen hekel aan autorijden en er zijn geen file's. Dus radio aan en gaan.

Ik moet zeker nog mijn draai gaan vinden maar ben ervan overtuigd dat dat ook gaat lukken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:59

Even praktisch; hoe snel is het internet.
Als je vanuit huis kunt werken heb je "snel" internet nodig.
Wij zitten sinds 3 jaar op de Veluwe net buiten de bebouwde kom en hebben nu glasvezel, het eerste half jaar hadden we dat niet toen moesten we het signaal via een richtantenne van de zendmast halen... dat wil je niet.
Verder is al heel veel gezegd.
Het is jouw leven, jij bent de enige die het kan leven. :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:00

Prairy schreef:
Ik heb een excel gemaakt met alle huizen die mogeolijk aan de eisen konden voldoen. En toen zijn we gaan rijden. Route maken en langs een zwik huizen, hoe ziet het eruit, hoe ziet de buurt eruit etc. Lijst werd rap korter. Uiteindelijk zijn we naar 3 huizen gaan kijken. En wonen we nu prachtig in Budel, de laatste plaats waar ik ooit had gedacht te gaan wonen...

Zo hebben wij het ook gedaan! Toevallig, ik had Budel ook graag gewild maar mijn vriend niet :P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:09

Gewoon doen wat jou hart jou zegt. een ander kan heel gemakkelijk roepen dat jij het niet zult redden, maar in mijn ogen zegt dat meer over die persoon die dat tegen jou zegt.

Ik ben zelf, helemaal alleen naar Duitsland vertrokken en uiteindelijk ook weer sinds dez. 2019 terug gegaan.
Ik woonde aan de Oostenrijkse en Zwitserse grens, paar jaar later richting grens midden nederland verhuisd, en vandaar na 1 jaar weer naar nl.

Als jij jou dromen achterna wilt gaan, en je bent alles zo erg zeker.
Dan volg je hart, niet gewaagd zal nooit winnen ;)
Je aard jou vanzelf wel zodra je merkt en denkt: hier ben ik thuis, hier ben ik gelukkig.
En dat zul je vrij snel merken ;)

Heel veel succes gewenst!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:17

zonnebloem18 schreef:
Daihyo heeft dit een paar jaar geleden gedaan: [PP] [VOLG]Verhuizen van de Randstad naar de Veluwe
Verbaasd me niets als ze zich nog komt melden als ze de titel van je topic gespot heeft.

Veel succes met de bezichtiging, het klinkt wel alsof je een realistische denker bent.

Ik ben er :D

Niet zover als jij, maar ik ben inderdaad een paar jaar geleden van de Randstad naar de Oost Veluwe verhuisd. Ik was toen ook alleen, had een leuke baan (okee niet goed genoeg voor een boerderijtje, maar ik heb een leuke maisonnette :)) ) en ik had altijd al de droom om naar de Veluwe te gaan. Ik heb voor mezelf een plan gemaakt en daar een tijdspad aan gehangen, in mijn geval in totaal 2 jaar om alles af te sluiten en volledig gesetteld te zijn. Stap 1 was mijn huis te koop zetten. En dat ging zo rap dat ipv 2 jaar, alles in een half jaar geregeld was :+
Ik heb geen moment spijt. Familie komt geregeld hierheen en huurt dan een b&b en zijn meteen op minivakantie. We doen dan niet alles meteen samen, maar wel samen eten of een dagje weg ofzo.

Of wij gaan daarheen. Maar nooit een nachtje. We (ik heb inmiddels een partner) rijden altijd heen en weer en zijn altijd weer blij dat we uit de Randstad wegrijden :o
Mijn partner is overigens geboren en getogen Dordtenaar en wil ook echt niet meer terug.

De aansluiting vonden wij inderdaad door de paarden en we spelen muziek dus zijn hier lid geworden van een muziekvereniging.
Als het je droom is: doen! Je kunt altijd weer terug, het is niet de andere kant van de wereld :D
Maar als je het niet probeert krijg je spijt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:24

[LZP] In woon in het verkeerde deel van het land

Ik heb het ook gedaan en had er toentertijd ook een topic over :D

Overigens niet zo ver gegaan als jij. Van regio Rotterdam naar de heuvelrug :) En heel blij met de keuze. Dus zeker doen als het je droom is!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:31

Angst is maar voor even en spijt voor altijd.
Als het niet bevalt kan je altijd weer terug

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:41

Het is niet om omkeerbaar.

Natuurlijk is het niet gratis. Maar als je over 4 jaar denkt nee dit is het toch niet.
Dan kan je altijd een bord in de tuin zetten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 01:20

kimendana schreef:
Dank jullie wel.

Het gaat in dit geval om de provincie Drenthe, gemeente Emmen.. Paar honderd meter van de Duitse grens, lekker goedkoop boodschappen doen haha.

Ik ga morgen sowieso kijken, foto's op internet zeggen ook niet altijd alles. Onderhoud is inderdaad iets wat ik in mijn achterhoofd hou. Het huis is wel al volledig gerenoveerd, maar ook het terrein zal ik moeten onderhouden, daar ben ik me van bewust.

Met partner zou het misschien handiger zijn, maar denk dat diegene die bij mij past niet bestaat :')

Qua regio is het in ieder geval niet te vergelijken met Hellevoet, zelf kom ik uit Hoogvliet en werk nu sinds een paar maanden in Emmen. Boodschappen en tanken in Duitsland scheelt een hoop. Mocht je inderdaad deze kant op verhuizen en is met iemand willen afspreken stuur maar een pb.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:08

Ik ben 12 jaar geleden naar de andere kant van het land verhuisd. Kende niks of niemand. Inmiddels ben ik weer terug vanwege de liefde :+ en heb nu in m'n regio van herkomst de paarden aan huis.

Mijn verhuizing toen is fantastisch geweest. Ik ging een studie doen, dus had daardoor veel aansluiting. Geen moment spijt gehad.

Bij jouw plan denk ik 2 dingen:

1. Verkijk je niet op de hoeveelheid werk (!!) en onderhoudskosten die meekomen met land. Als ik dat allemaal alleen moest doen naast mijn werk, nog naast mijn gewone huishouden, zou ik 0 tijd en energie overhouden voor een sociaal leven. Dan was ik gewoon continu bezig. En wij hebben een halve hectare en het is redelijk efficiënt ingedeeld. Dit is iets waar ik van tevoren licht over ging (je denkt oh dat doe ik er gewoon bij, wen ik gewoon aan) maar wat mij serieus is tegen gevallen. Het is een compleet andere levensstijl. Ik heb gelukkig hulp nu. Het is wat mij betreft niet realistisch om dat werk helemaal alleen te willen doen.

2. Ik zou onderzoeken of men in jouw beoogde regio openstaat voor mensen van buitenaf. Sommige regio's zijn heel gesloten daarin, je hoort er nooit echt bij. Regio waar ik woon: de meeste mensen hebben vriendengroepen vanaf de kindertijd en daar kom je gewoon moeizaam tot niet tussen als buitenstaander. Is op zich niet erg,
als er maar mensen in de regio zijn waar je er wel 'echt bij kunt gaan horen'. En bedenk dat je met de paarden aan huis dus ook een stuk minder onder de mensen komt, je gaat niet naar een stal toe en hebt geen/minder tijd voor andere hobby's buiten de deur (zeker niet als je dus alles alleen moet doen: werk, huishouden, de paarden, het terreinonderhoud). Alles kan, maar is het nog realistisch qua energie om dit van jezelf te verlangen en word je daar gelukkig van?

Het staat of valt denk ik dus met wat voor persoon je bent. Heb je veel energie, ben je handig, heb je veel sociaal contact nodig? Ik zou het zeker niet romantiseren.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 08:33

Meld zich! Nu ben ik uiteindelijk niet in the middle of nowhere uitgekomen hoewel ik dat ook overwoog, maar wel in een nieuwe omgeving waar ik niemand ken.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ja, het is veel werk alleen en je moet zorgen dat je een hulplijn hebt als er iets mis gaat. Ik heb fantastische buren, die ook paarden hebben en die ik letterlijk 's nachts wakker kan bellen als er iets is. Waar ik ook echt al een paar keer gebruik van heb moeten maken. Ook kan ik slecht tegen bloed, dus als er iets met bloed gedaan moet worden (al is het maar een spuit), houdt de buurvrouw de paarden vast als het kan. Kan ik mooi wegkijken. :(:)
Voor vakanties moet je natuurlijk ook echt wat regelen.

Waar ik ben gaan wonen is een 10 jaren plan, nog verre van perfect voor de paarden én voor mij, dus dat maakt de eerste jaren ook niet makkelijker. Maar goed, ik weet waar ik uiteindelijk naar toe wil. :D En ja, kosten liggen dicht bij de kosten op een pensionstal. Ik reken het maar niet uit. Het is superfijn om het jonge spul zoveel in handen te hebben en nu zelf de geboortes te mogen maken. Worth it!

Ik heb een fulltime baan en nu net een paar paarden verkocht dan wel naar de opfok gebracht om het wel doable en leuk te houden. Dat is ook heel belangrijk! :') :j Ik rijd niet, fok enkel en heb er hier nu nog 6 aan huis staan.

En familie en vrienden zie ik sowieso minder tussen al het werk hier door en als het wel zover is, is de auto geduldig; dan rijd ik gewoon een stukje. ;)