Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:21

Yvank_ schreef:
k_m schreef:
Nou in België was letterlijk alles dicht en je mocht wél nog naar je paard. In NL mocht je nog naar de winkels, gaan werken,.... Ze gaan echt niet de dieren laten verkommeren, beetje over dramatisch volgens mij.

Lees je nou wel wat mensen zeggen??? In andere landen mocht dat ook niet. Dierenverzorging gaat een ging daar door maar op pension kan de stalhouder er voor zorgen en hoef je dus niet heen. In Italië en Frankrijk bijvoorbeeld mocht dit dan ook niet. In Nederland heeft de KNHS hier dus voor lobyen dat dat dus wel mocht op pension.

Zo zo, rustig aan. Als jullie de eerste keer niet eens in lockdown gingen, en alles open bleef, gaan ze nu echt niet zo extreem zijn....

Mizora

Re: Eventuele lockdown, brokken, hooi, zaagsel etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:27

Dat zeg ik je zo niet na k_m. De huidige gedeeltelijke lockdown verschilt nauwelijks van onze vorige intelligente lockdown. Als er nu besloten wordt tot een volledige lockdown zou dat zo maar eens heel streng kunnen zijn omdat ze het dan echt de kop in willen drukken.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:40

Mizora schreef:
Dat zeg ik je zo niet na k_m. De huidige gedeeltelijke lockdown verschilt nauwelijks van onze vorige intelligente lockdown. Als er nu besloten wordt tot een volledige lockdown zou dat zo maar eens heel streng kunnen zijn omdat ze het dan echt de kop in willen drukken.

Heb je de routekaart gelezen op de website van de Rijksoverheid?
Daar staat al precies op wat wel en niet mag igv een lockdown (hert ergste scenario)
Individuele Buiten sporten mogen doorgang vinden en je mag ook nog gewoon de straat op zonder dat om een reden wordt gevraagd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:49

_Reneee schreef:
Jessix schreef:

Toen mijn oude paard enkel nog senior priores at greep ik dikwijls mis als ze in de aanbieding waren. Dan had je dus mensen die 10 zakken tegelijk kochten. En dat voordeel snap ik, maar het is toch banketstaaf voor de andere paarden die daar ook afhankelijk van zijn. Winkels zouden aan dit soort producten een max aantal per klant moeten verkopen. Net als bij de wc-papier in de eerste lockdown.

Tja, ik koop mijn seniores priores ook in grote aantallen omdat mijn pony nu eenmaal veel eet. Gaan zo'n 6 zakken per maand doorheen.

Zoals hierboven al iemand poste: de winkels gaan volgens de corona routekaart niet eens dicht. Het heeft geen zin om te gaan hamsteren, dat is alleen maar asociaal voor andere paardenhouders. Hooi haal ik bij een boer en ik geloof niet dat die man stopt met leveren. Komt allemaal wel goed.

Vind ook dat je niet mag klagen dat je eventueel niet naar je paard op pension zou mogen. Beest krijg toch te vreten? Dat je even niet kunt rijden overleeft ie wel. Mensen gaan ook lekker lang op vakantie en dat is dan geen probleem voor je paard :o?

Bij mij gingen er wel 2 per week doorheen, dus 8 in een maand, maar daar gaat het niet om.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:26

Ik zou beginnen met Facebook niet beschouwen als een betrouwbare bron :z

Tijdens de vorige intelligente lockdown is dierenverzorging ook gewoon doorgegaan en was er geen te kort aan voer of bodembedekking. Fourage bedrijven blijven gewoon open.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:31

In NL hadden we idd geen echte lockdown, want dan mocht je echt niks meer. Wij hadden hier zoals ze het noemde een "slimme/intelligente" lockdown, waar we gelukkig nog heel veel mochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:32

Mizora schreef:

Precies en die routekaart is helemaal niet dat dat al vast staat. Dat is ook gezegd dat als de cijfers compleet verkeerd gaan ze ook over kunnen gaan tot nog strenger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:47

Het ligt er wel aan waar en hoe je paard staat.

Maneges hebben de vorige keer een tijdje geen les gegeven en de manege paarden verzorgd, maar het bleef vaak, soms beperkt, open voor pension klanten.

Er zijn wel pensionstallen die aan hun klanten hebben gevraagd of zoveel mogelijk gespreid te komen met een inschrijf bord qua rijden en om niet te blijven hangen en te verzamelen in de gang, zadelkamer, kantine etc.
Echter hoorde ik wel dat de helft dat ook doet en de andere helft het gewoon "vergeet" en toch gezellig staan te kletsen, uren blijven hangen etc.

Wij hebben toen gehad dat de boer vanwege de gekke koeien ziekte ook het paarden pension deel voor klanten moest sluiten.
Dat betekende dat de boer alle basis zorg op zich nam en er 2 mensen waren die met alle maatregelen nog het terrein op mochten om de rest te doen. Toen mocht je dus echt niet naar je eigen paard, of je nou hoog of laag sprong. Maar ze werden wel netjes verzorgd. En daarna waren er extra maatregelen, zoals de sterilisatie mat, een badje etc. ( tijdelijk )

Wij hebben laatst voor de persconferentie extra voer ingekocht, maar daar zijn we al een beetje doorheen weer en de winkels zijn nog open. Zakgoed kopen we nooit groot, want ik wil geen muizen en ratten en koop wat in de kist past.
Hooi maak ik me niet druk om. Wij kunnen echt altijd bij onze boer halen.

Wie wel of niet open mag of moet werken, is toch wel een flinke discussie. Mijn man werkt in een grote garage en daar hebben ze bijv ambulances in onderhoud. En met 24 uurs diensten gaan ze vaak genoeg naar artsen en verpleegkunigen die met pech staan en naar het werk moeten of bij het zkh staan.

Ik vind de vraag ook echt niet raar, want veel winkels verkopen ook andere artikelen en mensen komen ook voor hun plezier een rondje lopen. Als een welkoop open mag blijven, kan je niet garanderen dat alleen mensen met dieren daar uit nood hun voer komen halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:52

superpony schreef:
Ik vind de vraag ook echt niet raar, want veel winkels verkopen ook andere artikelen en mensen komen ook voor hun plezier een rondje lopen. Als een welkoop open mag blijven, kan je niet garanderen dat alleen mensen met dieren daar uit nood hun voer komen halen.

Als je alleen dierenvoeding mag verkopen en de andere gedeeltes afzet blijven die over het algemeen wel weg. In België hadden ze in die tijd overal lint hangen waar geen dierenvoeding lag en verder mocht je ook echt niets anders kopen dan dat. Maar goed heb het idee dat ze in NL niet graag regels volgen. Dus dat wordt hier wellicht lastig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:01

Hier ook meerdere op seniores priores.
Die ga ik gewoon aanvullen zodat ik niet misgrijp, want dat is rond kerst al een ding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:01

Tigra_ schreef:
superpony schreef:

Als je alleen dierenvoeding mag verkopen en de andere gedeeltes afzet blijven die over het algemeen wel weg. In België hadden ze in die tijd overal lint hangen waar geen dierenvoeding lag en verder mocht je ook echt niets anders kopen dan dat. Maar goed heb het idee dat ze in NL niet graag regels volgen. Dus dat wordt hier wellicht lastig.

Ik denk dat winkels dat inderdaad lastig vinden. En kan dat wel? Gister heb ik bijv mijn mestvork gebroken. Ik heb nog wel anderen, maar die is licht en wil een nieuwe. Kan je dan ook geen nieuwe mestvork meer kopen en moet je alle mest laten liggen?

Ik denk inderdaad dat Nederlanders heel brutaal zijn en gewoon discussie aangaan en van achter een lint wat pakken. Het zal moeilijk zijn voor de gemiddelde jonge verkoopsters om te handhaven wat wel of niet mag dan.

En we zijn niet allemaal zo hoor, maar heel veel mensen geloven niet in mondkapjes, zijn anti lockdown etc en die grijpen alles aan om dwars te liggen. Ze snappen niet dat ze het mensen die gewoon hun werk willen doen, moeilijk maken, maar politiek gezien niks bereiken.

Kijk maar naar het drank probleem nu. Weet niet of je dat hebt meegekregen? Winkels kunnen en willen niet handhaven, dus gooien om 20uur de winkels dicht. ( op enkelen na )

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:17

Was het maar zo groot feest.

Bij een lockdown moet alles wat te maken heeft met zorg, voedsel, enz door blijven gaan.
Ja, ook zelfs de bouw gezien zomaar zou kunnen zijn dat ze een ziekenhuis aan het bouwen zijn.

Of wel terwijl 1/3 lekker thuis zit moet de rest keihard door gaan of zelfs harder werken.

Of wel bedrijfs leven gaat gewoon door en jij kan je zaagsel blijven krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:49

Blussem schreef:

Bij een lockdown moet alles wat te maken heeft met zorg, voedsel, enz door blijven gaan.
Ja, ook zelfs de bouw gezien zomaar zou kunnen zijn dat ze een ziekenhuis aan het bouwen zijn.

Of wel terwijl 1/3 lekker thuis zit moet de rest keihard door gaan of zelfs harder werken.

De bouw is echt al even een probleem. Wij verbouwen flink groot en leveren van sommige spullen is soms echt vertraagd.

Mijn man in de auto sector kan niet stoppen, maar als het echt puntje bij paaltje komt, zou je wel de helft naar huis kunnen sturen en alleen nood werkzaamheden kunnen gaan doen natuurlijk.

Electriciens, zouden kunnen zeggen; we doen alleen reparaties, maar wij hebben bijv een nieuwe ketel nodig, dus dan is repareren geen optie meer eigenlijk. Dan zou ketel vervangen weer noodzaak zijn.

Dierenvoer kopen moet kunnen, maar een welkoop heeft ook een hele kleding hoek en dat is feitelijk niet meer uit nood iets aanschaffen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:54

Niet te druk maken om dieren voer!

Ik woon in Frankrijk, wij hebben een vele strengere Lockdown gehad als Nederland had op het begin maar Hooi/stro kon je altijd gewoon blijven halen omdat, dat ook bij noodzakelijke dingen staat. Ik heb toen geen voer hoeven kopen verder omdat mijn paarden metazoa krijgen en ik 3 zakken had waar ik een lange tijd mee vooruit kan, maar ook die had ik bij mijn "handelaar" wel op kunnen halen. Groothandels voor voer en agrarische dingen voor agrarische bedrijven waren hier op afspraak open.

Dus misschien dat brokken moeilijker word maar hooi en stro wat je bij een boer ofzo haalt mag gewoon nog.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:58

Wij halen altijd wel wat meer zakken tegelijk omdat we het voer verder weg moeten halen, dus hier ligt wel wat in de schuur.
Maar ik mag er toch vanuit gaan dat noodzakelijke winkels echt wel open blijven.
Een dierenarts en hoefsmid zal toch ook moeten kunnen blijven komen als dat nodig is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:04

Waar wij hooi halen, hebben ze verder niks anders. Ja, wel andere dingen, maar niet voor paarden.

De vorige keer dat veel dicht ging, werd er wel gedeeld; hou de dierenartsen open. Mensen waren echt bang dat die beroepsgroep niet in noodzakelijk zou vallen. Zelfs dierenartsen deelde dat, zoveel onduidelijkheid en onzekerheid was er links en rechts toch wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:08

Blussem schreef:

Lekker thuis zit??
Volgens mij zit niemand ,,lekker,, thuis als dit verplicht word

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:10

Ik denk inderdaad dat niemand lekker thuis zit, over het algemeen wordt er thuis nog keihard gewerkt of zitten mensen thuis omdat ze hun baan kwijt zijn, dat is ook niet echt lekker...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:25

Ik wil net zeggen, niemand zit te wachten op een lockdown hoor.
Sportscholen en zwembaden zullen ook weer dicht gaan vermoed ik, wat inhoudt hier dat mijn revalidatietraject weer stop gaat.
En nee dat zwembad is niet vervangbaar.
Gevolg is meer pijn en ellende want dat zwembad beperkt de pijn.
En yoga, of bedenk het, niks werkt zoals water qua pijnbestrijding en snelheid qua spieropbouw.
Als toetje word ik ook nog ziekig gek genoeg, dus wat leuk is dat lekker thuis zitten.
Ik vrees alleen dat het toch echt weer gaat gebeuren.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 16:51

moonfish13 schreef:
Ik wil net zeggen, niemand zit te wachten op een lockdown hoor.
Sportscholen en zwembaden zullen ook weer dicht gaan vermoed ik, wat inhoudt hier dat mijn revalidatietraject weer stop gaat.
En nee dat zwembad is niet vervangbaar.
Gevolg is meer pijn en ellende want dat zwembad beperkt de pijn.
En yoga, of bedenk het, niks werkt zoals water qua pijnbestrijding en snelheid qua spieropbouw.
Als toetje word ik ook nog ziekig gek genoeg, dus wat leuk is dat lekker thuis zitten.
Ik vrees alleen dat het toch echt weer gaat gebeuren.

Ik snap je helemaal Moonfish! Ik hoop voor jou dat het niet zo ver komt, maar ik ben er ook bang voor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:21

Ik vrees er ook voor.
Gelukkig heb ik nu een andere huisarts die iets makkelijker is met pijnstilling.
Dus de ellende opvangen is makkelijker te regelen.
Maar een lichaam vol troep stoppen als een zwembad werkt is natuurlijk gewoon iets wat geen arts of patiënt wil.
Toch zal dat voor een bepaalde groep moeten, ik ben echt niet de enige met dit probleem.
Ik heb ooit in een les gezeten met aquafitness.
Nou 80% van die mensen sportte in water om medische reden, een aanzienlijk deel kon niet trainen in de fitness.
Soms heeft de instructrice zelfs mensen weer lopend gekregen op het land door aquatraining.
Gewoon door ze in de groep op hun tempo mee te laten doen, haar missie was echt om mensen die niet de fitness in konden te laten sporten.
Volwaardig ook, volgens de revalidatiearts was ik een bonk spier door haar opleiding.
Nu besef ik dat er niet onwijs veel mensen zijn die dat hebben, maar spieren verlies je sneller dan je ze opbouwt.
Maar verder, zal het me echt mijn reet roesten.
Ik zou het vreselijk vinden als ik niet naar mijn pony mag, maar stel ik moet kiezen tussen zwemmen of mijn pony...
Kies ik echt voor mijn gezondheid, en moet mijn pony het even zonder mij doen.
Ik zie ook heel veel broze bejaarden hun oefeningetjes van de fysio doen hier.
En dan praat ik over 75+, en sommigen gaan errug langzaam, maar ze doen het maar mooi.
Het is echt mooi om te zien hoe ze hier die groepen in beweging houden, de fysio zit inpandig bij de sportschool met zwembad.
Zonde als dat stil komt te liggen, je moet ze maar weer in conditie terug krijgen op die leeftijd.
Veel hebben een kunstheup of iets anders, het is behoorlijk ons kent ons.
De vaste club kom ik op reservering nog steeds tegen, die passen zich aan en zijn blij dat het zwemmen nu nog kan.

Maar wat we nu nog kunnen doen...
Ja stoppen met eigenwijs doen, dan hoeft een zwembad als waar ik kom, met max 4 mensen in het zwembad niet dicht.
Dan kunnen winkels open blijven en de economie zoveel mogelijk op poten blijven.