Ik haat kerst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:15

superpony schreef:
Waar ik ook niet goed van word, zijn de kerstfilms. Je wordt er echt mee doodgegooid. Ja, er zitten knoppen op, maar soms is het echt overal en teveel. En wij hebben geen netflix, videoland etc.

Heb ik ook niet. Maar je kunt ook zonder tv overleven hoor. En zonder tv-streamingsdiensten. Ik zet de tv bijna alleen nog aan voor sport, en af en toe voor "Het uur van de wolf". Als je toch niet verplicht samen bent, kun je best een boek gaan lezen.

Citaat:
Sinterklaas deden wij meer aan en vond ik altijd leuk. Maar zoon is volwassen en Sinterklaas feest heeft ook zijn beste jaren wel gehad.

Goh, dat herken ik helemaal niet. Toen wij niet meer geloofden, ging het sinterklaasfeest onmiddellijk een tweede leven in. Die gedichten en surprises, dat vonden en vinden we helemaal het einde. We hebben ook een paar mensen in de familie die erg handig zijn met taal, dus de gedichten worden elk jaar weer een gezonde competitie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:17

Dat zal er dit jaar idd wel niet in zitten. Schoonfamilie viert het altijd groot, met grootoma en ooms, tantes, neven en nichten erbij. Wij zijn dus al een paar jaar niet meer geweest, maar op die manier kunnen ze het dit jaar idd niet vieren. Alle kerstfilms, muziek etc en overdreven gedoe in de winkels is ook niet voor mij weggelegd. Ik vind de donkere tijd wel gezellig dus met lichtjes en kaarsjes in huis, maar koppel dat los van kerst. En natuurlijk de paar dagen vrij maak ik geen punt van.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:22

Anna79 schreef:
Ik houd er ook niet van, mijn schoonfamilie heel erg. Het was namelijk zo dat wij in het begin van onze relatie geen kerstboom hadden en toen onze dochter baby was ook nog niet en dat vonden ze zoooo zielig dat ze voor haar een boom gekocht hebben _O- . Dus ik zet elk jaar braaf die boom op voor haar en er hangt ook de kerstversiering van schoonfamilie in want ik ben niet zo van de kerstmode, verschrikkelijk, hou op! Dus ik neem graag hun afdankertjes aan.

Verder vind ik het wel gezellig om wat lichtjes aan te hebben omdat het zo'n donkere tijd is.

Nee, ik heb niks met de commerciële kerst, wel met het kerstverhaal, dat raakt me elk jaar weer enorm omdat het de bron van mijn geloof is.
O ja, ik heb wel een prachtige gehaakte kerststal staan, dat dan weer wel :D
[ [url=m/6kk7GZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke kerststal! :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:33

Sinterklaas is ook niet mijn ding, althans niet de manier die mijn schoonfamilie wil. Daar gaat het dan ook mis, ik wil het met onze kinderen graag op mijn manier vieren en dat wordt niet gewaardeerd. Vond het als kind een prachtig feest , opa en oma kwamen en wil dat ook voor mijn kinderen, maar schoonmoeder maakt er dan een potje van en inmiddels hangt er dan met sint ook een soort schaduw over. Ik houd absoluut niet van surprises en gedichten bijv., maar vind het wel heerlijk om de kinderen kadootjes te geven en met de familie lekker te eten. Schoonfamilie wil het maar op 1 manier vieren, met alle neefjes en nichtjes er bij en dan groot met suprises en gedichten. Sinds de kinderen er zijn, gaven wij aan dat we het op onze manier willen vieren, bij ons als gezin met opa's en oma's en ze zijn welkom, mijn ouders komen ook, vaak een gourmet en kadootjes op een tijd die iedereen past, maar sinds een paar jaar hebben ze geen tijd om deze kant meer op te komen. En daar gaat het wat mij betreft met deze verplichte nummers mis, of het dan kerst is of sinterklaas, mijn schoonmoeder bepaald hoe het loopt en anders krijg je heel wat te horen.. Zo is het vast bij meer mensen, maar neemt mij absoluut de lol weg (ben overigens helemaal niet moeilijk hoor, wil me best schikken, maar er is een grens). Kids voelen het absoluut ook, dus inmiddels hebben we ons er bij neergelegd en vieren we sint en dan nu ook kerst alleen met mijn familie. We maken het zelf gezellig en wanneer onze kids volwassen zijn, hoop ik dat we samen beslissen wat we allemaal wellicht leuk vinden te doen op die dagen, ipv aan een verplicht nummer mee te doen zonder overleg wat een ander daarvan vind. Ik heb geen moeite met bij elkaar komen en gezelligheid, maar door de manier waarop schoonfamilie het altijd uit weet te roepen tot drama, heb ik er de laatste paar jaar een naar gevoel bij deze tijd. Geeft een hoop rust om te zeggen, wij komen met kerst niet. Kop koffie was prima geweest, maar niet de hele dag met eten en daar gaan we dan weer, schoonmoeder vind maar 1 manier de juiste, dat is de hele dag, dus alleen koffie om er dan maar even geweest te zijn, accepteert ze niet. Wat het eten betreft kan ik helaas niet alles eten door ziekte, maar daar wordt ieder jaar geen rekening mee gehouden, dus ik zit regelmatig met bijna niets op mijn bord daar aan tafel, ik doe het niet meer en dat is best een opluchting.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:40

Van mij hoeft het ook niet het verplichtte opzitten en pootjes geven
Ik vind het wel gezellig als de verlichting weer buiten hangt met de donkere dagen maar de rest hoeft van mij niet.

Wij rollen verplicht om 17.00 uur bij mijn ouders binnen en zijn meestal rond 20.00 weer thuis.
Je doet het omdat ze al ouder zijn en het altijd de laatste keer kan zijn maar van mij mag het van 1 december gelijk 1 maart worden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:40

Kerst, mij kan het ook gestolen worden.
Heb niks met die verplichting, doe liever mijn eigen ding dan.
Kerstboom/versieren ik vind het niks meer aan, in mijn jeugd nog wel.
Kou, regen, sneeuw en donker. Ik vind het geen bal aan.
Waar is de zomer {:)-:(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:42

Ik vind kerst ook echt dodelijk saai :')

Anoniem

Re: Ik haat kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:03

Ik vind kerst zelf wel prima, maar dan wel als het kerst ís. Of nouja, vooruit, na 15 december ga ik er voorzichtig eens over nadenken. Tot die tijd hoef ik ook echt geen boom en geen kerstspullen overal in elke winkel. Nu duurt al dat gedoe vooraf zo lang dat ik er helemaal klaar mee ben tegen de tijd dat het echt kerst is :')

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:04

Ik vind kerst ook vervelend, maar vooral omdat het zo opgedrongen wordt in de media en op tv.
Vooral dat 'met kerst mag niemand alleen zijn', vind ik helemaal verschrikkelijk.
Ik ben het hele jaar alleen maar met kerst mag dat ineens niet? Dan is het sneu? -O-

Het voelt heel vervelend dat er zo'n waarde oordeel aan lijkt te hangen, het MOET gezellig zijn.
Gelukkig kan ik het steeds meer los laten en er toch gewoon wat leuks van maken, lekker naar de paarden en daarna voor de tv met wat lekkers :)
Maar ik vind het vervelend voor de mensen die zich, door al dat gepush in de media, zielig en alleen vinden met kerst.

Wij hebben geen hechte familie, samen vieren doen we al jaren niet meer, en toen we het wel deden was het een verplicht nummer dus dat mis ik ook totaal niet.

Er komt hier geen kerstboom, maar een beetje aankleden met wat kaarsjes etc vind ik wel leuk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:04

Haten doe ik het niet, maar voor mij hoeft het ook niet. Dat verplichte gezellige gedoe. En inderdaad af en toe een kerstliedje is leuk, maar op een gegeven moment komt het je oren wel uit. Net als oud en nieuw, dat vind ik echt onnozel en een pokke herrie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:06

musiqolog schreef:
[

Tja, dat moet iedereen zelf weten lijkt me. Wij willen gewoon 's avonds op de bank hangen en leuke ontspannen tv kijken. Dat zijn meestal spelprogramma's of muziek programma's en heel soms een leuke film.

Bij ons ging Sinterklaas heel lang door. Toen mijn man bij me sliep, was hij zijn schoen kwijt en hadden mijn ouders er wat in gedaan.

Onze zoon is ziekelijk verwend altijd. Maar mijn broer was zwaar gehandicapt en die was er ook gek op. Hij kon echter zelf niks, dus wij deden met zijn 5en nooit aan Surprises. Mijn moeder maakte voor iedereen 1 grappig gedicht en dat voorlezen was ook ene traditie geworden.

Nu hij is overleden, hebben we niks meer gedaan. Zowel zoonlief als ik hebben daar nog moeite mee en we hebben alleen samen gegeten en onze zoon iets gegeven wat hij graag wilde hebben.

Je kan mensen niet met elkaar vergelijken en moet ook niet oordelen.

Er zijn nog wel meer redenen waarom ik een hekel heb aan kerst, maar die ga ik hier niet op Bokt gooien. Maar vaak is het toch persoonlijk en komt het ergens door.

Als het gewoon overal alleen maar gezellig was, liep dit topic niet vol.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:07

Temeraire schreef:
Ik vind kerst ook vervelend, maar vooral omdat het zo opgedrongen wordt in de media en op tv.
Vooral dat 'met kerst mag niemand alleen zijn', vind ik helemaal verschrikkelijk.
Ik ben het hele jaar alleen maar met kerst mag dat ineens niet? Dan is het sneu? -O-

Het voelt heel vervelend dat er zo'n waarde oordeel aan lijkt te hangen, het MOET gezellig zijn.
Gelukkig kan ik het steeds meer los laten en er toch gewoon wat leuks van maken, lekker naar de paarden en daarna voor de tv met wat lekkers :)
Maar ik vind het vervelend voor de mensen die zich, door al dat gepush in de media, zielig en alleen vinden met kerst.

Wij hebben geen hechte familie, samen vieren doen we al jaren niet meer, en toen we het wel deden was het een verplicht nummer dus dat mis ik ook totaal niet.

Er komt hier geen kerstboom, maar een beetje aankleden met wat kaarsjes etc vind ik wel leuk.

Nou dat! Er zijn mensen die heel eenzaam zijn, elke dag weer. Maar door alles rondom de feestdagen, voelen die mensen zich vaak nog eenzamer. Ze denken vast dat iedereen overal gezellig samen zit en dat is gewoon niet zo.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:11

Zoolgangster schreef:
Anna79 schreef:
Ik houd er ook niet van, mijn schoonfamilie heel erg. Het was namelijk zo dat wij in het begin van onze relatie geen kerstboom hadden en toen onze dochter baby was ook nog niet en dat vonden ze zoooo zielig dat ze voor haar een boom gekocht hebben _O- . Dus ik zet elk jaar braaf die boom op voor haar en er hangt ook de kerstversiering van schoonfamilie in want ik ben niet zo van de kerstmode, verschrikkelijk, hou op! Dus ik neem graag hun afdankertjes aan.

Verder vind ik het wel gezellig om wat lichtjes aan te hebben omdat het zo'n donkere tijd is.

Nee, ik heb niks met de commerciële kerst, wel met het kerstverhaal, dat raakt me elk jaar weer enorm omdat het de bron van mijn geloof is.
O ja, ik heb wel een prachtige gehaakte kerststal staan, dat dan weer wel :D
[ [url=m/6kk7GZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke kerststal! :)

Mooi hè, ik heb een vriendin met heel veel talent (Ik krijg dit in geen honderd jaar voor elkaar :+)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:14

L_iek schreef:
Nienke98 schreef:
Puur uit interesse: hebben jullie kerst nooit leuk gevonden of als kind wel? :o?

Nee, nooit leuk gevonden. Sinterklaas vind ik wel leuk, maar daar blijft weinig meer van over.

Precies dit, bij ieder kadootje een klein gedichtje, al was het maar 2 regels. Ik vind het ook heerlijk om Sinterklaasgedichten te maken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:20

Ik ben dol op kerst. Alleen niet op mijn familie in die periode. Dit wordt mijn beste kerst ever. Ik weet nu al dat ik in quarantaine zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:31

Vroeger had je niet zoveel erover te zeggen. Verplicht mee naar opa's en ona's en dat was op zich best gezellig met de familie..
Maar met mijn ex hielden we ook altijd al 1 dag vrij. Gingen we lekker naar de sauna oid.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:45

Wel stiekem fijn om te lezen dat meer mensen kiezen om thuis te blijven/te doen wat je zelf graag wilt. Ik heb daar best moeite mee gehad om af te zeggen, maar nadat mijn schoonouders Sint voor onze kinderen met zoveel gemak lieten vallen en alleen naar de andere kleinkinderen gaan, brak er hier iets en zijn wij kerst ook alleen gaan vieren. Maar heb zeker de druk gevoeld dat wij verstek lieten gaan.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:55

Ik hou ook niet van Kerst.
Nooit gedaan eigenlijk.
Ik vond sinterklaas altijd veel leuker, maar sinds die zwarte pieten discussies, gaat de lol daar ook af.

Ondertussen is mijn zoon 17 jaar en hoeven we gelukkig niks meer te 'vieren'.
Ik zorg dat ik met Kerst altijd moet werken O:) (werk in de zorg).

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:04

Ik moet er wel één ding bij zeggen. Ik vind kerst al jaren stom en ik nam me als twintiger vaak voor: volgend jaar blijf ik thuis. Dat was nog behoorlijk moeilijk vanwege de vanzelfsprekendheid die van zo'n traditie uitgaat. Maar in 2011, wat echt een extreem slecht jaar voor me was, ben ik daadwerkelijk thuisgebleven. Heerlijk, bijna de hele studentenflat voor me alleen! Het jaar daarop ben ik alleen op tweede kerstdag naar mijn tante gegaan. In 2013 uiteindelijk gewoon weer als altijd gevierd; toen was ik toch wel over mijn ergste kerstaversie heen.

Het scheelt wel dat mijn familie elkaar niet doodknuffelt rond die tijd, en niet vanaf 6 december (of godbetert nog eerder!) de hele dag kerstliedjes draait. Op kerstavond gourmetten, overdag op Eerste Kerstdag gaan we in de duinen wandelen (mijn ouders wonen in Zeeland), 's avonds dineren, Tweede Kerstdag iets minder uitgebreid dineren bij mijn hoogbejaarde (99) opa, dat is het wel. We kijken wel altijd de twee Home Alone-films, vooral omdat mijn vader dan niet meer bijkomt van de lach (en dat vinden wij weer leuk). :)

Wat veel mensen hier zeggen - het gaat allemaal wel, maar je moest er niet zo mee worden doodgegooid - komt ook het meeste overeen met mijn gevoel. Maar soms, heel soms, verlang ik nog weleens terug naar mijn kindertijd, toen ik van zowel kerst als oud en nieuw onbekommerd kon genieten en hoopte dat de kerstboom zo lang mogelijk bleef staan...

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:16

De commercie rond kerst lijkt me (in het kader van A life on our planet van David Attenborough) niet meer van deze tijd.

Dat je je huis versiert met erfstukken en zelfgemaakte attributen is prachtig.

Maar nu is de hype weer (levensgrote) Nutcrackers en elfjes en trollen. Honderden containers vol met plastic in de vorm van kerstdingen uit China, die weer met duizenden vrachtwagens worden uitgestort over Europa.

Oja de mondaine mensen kleden hun gangen en etalages er mee aan, daarna gaan deze dingen zonder blikken of blozen in de vuilcontainer want volgend jaar is er een nieuwe trend.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:21

Niet echt een echte kerstfeest liefhebber. Ook omdat zoonlief kol was en altijd werkte en manlief in de volcontinue werkte dus ook geregeld werkte. Schoonfamilie gelukkig geen last van. En mijn ouders leven niet meer. Dit jaar werkt zoon niet meer als kok en is mijn man sinds eind deze week met pensioen.
Dus vieren we kerst zeker samen. Lekker een pan met iets lekkers op tafel en na het toetje en de koffie spelletjes Op tafel.
Maar al die toeren en bellen en verplichte dingen daar doen we niet aan. Gewoon een gezellige avond zoals we wel vaker doen. Alleen nu met kerstboom en een leuke kerststal.

Afbeelding

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:58

Anna79, echt een prachtige kerststal! <3

Ik ben geen liefhebber van kerst. Vroeger vond ik het wel leuk geloof ik. We gingen naar opa/oma en/of ze kwamen naar ons en tweede kerstdag ging het wel eens omgekeerd, gewoon omdat mijn ouders dat gezellig vonden (en opa/oma ook). Andere opa/oma waren al lang overleden. Waren we met zijn 6-en, de volwassenen gingen wat kletsen en wij speelden met speelgoed. Eventueel een potje Rummicub/kaarten. Qua eten geen rare dingen, gewoon boontjes, aardappelen, gehaktbal of zo. Maar als toetje Viennetta-ijs. :Y)
Minst leuke vond ik dat we altijd nette kleding aanmoesten en dat speelde zo klote. :+

Nu vind ik het al jaren niet zo leuk meer. Vroeger ging het nog wel. Vaak in de middag cadeautjes uitpakken en we aten 's avonds ook vrij gewoon, maar iets luxer dan normaal zoals varkenshaas, aardappelkroketjes, groenten, een salade en een luxe toetje. Zalig. En makkelijk dus geen úren in de keuken.

Maar mijn zus en zwager, vinden dat eigenlijk niet leuk genoeg. Zwager is nogal van het koken, dus er moet uitgebreid gekookt worden (met voornamelijk vlees en weinig groenten) en dan tussendoor cadeautjes uitpakken is geen succes. Standaard is er dan stress en wordt er gesnauwd. Mijn zus wil het graag zoals in de bladen/op tv, maar ja, dat werkt gewoon niet.

Wij gaan dus ook niet elk jaar of niet op dezelfde dag (als mijn ouders dat niet erg vinden), ook omdat we nogal vaak een paar dagen vóór kerst terugkomen van vakantie, dus ik heb dan ook vaak een jetlag en geen zin in gedoe. :D Vorig jaar de dag naar kerst erheen geweest, nachtje overgebleven zodat we alle rust en tijd hadden om te kletsen en over de vakantie te vertellen.

Ik vind het best gezellig met mijn familie, maar niet als er ineens aan een bepaalde standaard voldaan moet worden.

Toevallig een maand geleden kwam de vraag wat we met kerst gaan doen... |o (van zus, mijn ouders zijn veeeel relaxter daarin).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:06

Ik heb ook niet meer zoveel met kerst. Ik heb eigenlijk niemand om het mee te vieren. Vorig jaar heb ik het ook alleen gevierd. Verder ben ik ook niet gelovig en is kerst voor mij alleen een dag om gezellig samen te zijn. Het enige leuk aan kerst is wel dat er lekker vlees is wat iets goedkoper is :')

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:20

Heb niks met kerst. Lekker samen eten oké, maar dat kan het hele jaar door wat mij betreft en dat doen we dan ook. Maar ieder zijn ding.

Toppunt was dat ik op 2 september jl. al de vraag kreeg van 'schoonmoeder' of we op kerstavond bij hun kwamen eten. Ik had net mijn eerste werkdag weer achter de rug van mijn zomervakantie, dus was nog in zomersfeer zal ik maar zeggen. Heb ze geantwoord dat ik echt nog helemaal niet met kerst bezig ben, dat ik het nog even allemaal moet zien met het hele corona gebeuren etc. Wachten is nu op de vraag van schoonmoeder nr. 2, want die wil het liefst de hele familie bij elkaar hebben, ondanks corona (ja, ze is een beetje apart).
Vermoed dat het dit jaar allemaal anders gaat worden met kerst, geen familie gedoe... maar lekker thuis.
Zou ik persoonlijk heel relaxed vinden, mag ik dat zo schrijven?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:22

Maureen95 schreef:
Ik heb ook niet meer zoveel met kerst. Ik heb eigenlijk niemand om het mee te vieren. Vorig jaar heb ik het ook alleen gevierd. Verder ben ik ook niet gelovig en is kerst voor mij alleen een dag om gezellig samen te zijn. Het enige leuk aan kerst is wel dat er lekker vlees is wat iets goedkoper is :')

Ik geniet idd wel van al het lekkere eten dat dan vaak in de winkel ligt :P