Waar had je jonger mee willen beginnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:41

Eerder beginnen met schilderen, ben bijna 48 en 12 jaar geleden begonnen.

Amalarab

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:44

Skiën! Was ong 20 jr en pas rond de 30 jr echt les. Dat wordt nooit meer wat helaas :x

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:50

Ik wou dat ik vroeger mijn dromen had vastgepakt en ervoor was gegaan. In plaats van afwachten tot "later". En dan bedoel ik op verschillende vlakken: reizen, paardensport,... Ik heb mij te veel laten afleiden door de leuze 'zorg eerst maar dat je een goed diploma en een goede baan hebt'. Uiteraard zijn die dingen ook belangrijk en ben ik wel blij dat ik dat nu heb, maar ik vind het moeilijker om nu nog effectief die dromen na te jagen. Ik doe het nu wel, maar ik denk dat leuker was geweest als ik daar vroeger mee begonnen was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:54

musiqolog schreef:
Goof schreef:

Interessant.
Ik zou ooit nog wel eens een bijbel willen lezen, gewoon omdat het kan, maar er zijn zoveel versies en ik heb geen idee welke ik heg beste kan lezen.

Gewoon de "nieuwe" vertaling van 2004. Dat is de standaardvertaling in hedendaags Nederlands, die dichtbij de grondtekst blijft en de mainstream van de christenen (en bijbellezende niet-christenen!) wel tevreden stelt. Alle andere vertalingen die nog op de markt zijn, zijn voor speciale genootschappen (jehova's, bevindelijk gereformeerden) of voor een speciaal doel (voorlezen, gelovigen in eenvoudige taal bekeren).

Edit: mijn huidige onderschrift is er ook aan ontleend. :)

Thanks, ik zal er eens naar kijken. Ik wil iig de simpelste versie en ben niet van plan er religieuze studies aan te wijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:58

Dispar_Vulgo schreef:
Een tip wat ik wel al jaren doe: begin vroeg met sparen/beleggen voor je pensioen.
Als je later alleen van een AOW moet leven is dat echt weinig. Vaak bouw je wel pensioen op als je een baan hebt (let op! dit is een werkgever niet verplicht), maar ook dat bedrag kan tegen vallen.

Als je nu vanaf je 25e slechts 100 euro p/m spaart/belegt voor je pensioen, heb je straks op je 65e toch €48.000,- gespaard (zonder rente, of zonder winst van beleggen).
Dan heb je van je 65e tot 80e toch iedere maand ruim 250 euro (netto) extra te besteden.

Ik wou dat ik dit kon sparen, als ik dalijk een huis heb gekocht. Dat kan ik echt vergeten hoor, kan net aan rondom en verdien prima maar alleen en een paard. :')

Ik wou dat ik eerder was begonnen met sparen sowieso. Daar heb ik echt spijt van. Hele mooie dingen door meegemaakt maar ik heb helaas nooit gespaard

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:06

Goof schreef:
Klijntje schreef:
De bijbel lezen.
Niet perse om elke letter die erin staat te geloven, maar wel om te leren dat we (mijn anti-kerk familie) heus niet alles wisten, en echt niet zo ruimdenkend en tolerant waren als ik altijd dacht.
Heeft me een hoop inzicht en bescheidenheid gebracht :)

Interessant.
Ik zou ooit nog wel eens een bijbel willen lezen, gewoon omdat het kan, maar er zijn zoveel versies en ik heb geen idee welke ik heg beste kan lezen.

https://debijbel.nl/app

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:11

Op mijn eigen gevoel durven te vertrouwen. Blij en dankbaar dat ik dat nu wel doe.

Marije_1997 schreef:
"vroeger" (op m'n 15de ofzo, nu 23) wou ik heel graag leren kickboxen en dat wil ik nog steeds. Niemand weet het ook hahaha. Misschien word het eens tijd om het toch te gaan doen. Onder het motto, je bent nooit te oud om iets te leren

Gewoon doen! Ik had het nooit verwacht, maar kickboksen is leuk! Vorig jaar heb ik spontaan meegedaan met een kickboksles bij een boksschool in de buurt. Destijds was ik trouwens ook 23 jaar. Ik had helemaal niks met vechtsporten, maar ik vond het zo leuk dat het niet bij één les bleef.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:15

Geloven in mezelf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:16

Amalarab schreef:
Skiën! Was ong 20 jr en pas rond de 30 jr echt les. Dat wordt nooit meer wat helaas :x

Welnee joh, dan kun je nog makkelijk enorm veel verbeteren. Het gaat en staat met je lef en goed les.
Met een paar goede privelessen maak je echt enorme sprongen (weet ik uit ervaring). Uiteraard zal mijn dochter 100x beter kunnen skieen straks (met 3 jaar begonnen), maar als je tevreden bent met veilig een zwarte piste of een rode buckelpiste afkomen en wat mini sprongetjes dan is dat allemaal haalbaar :j

Idem met op je 65e piano spelen wat ik eerder zag, natuurlijk wordt je dan geen Mozart maar dat worden de meeste mensen niet. Gewoon goed leren spelen zit er echt gewoon nog in mits je ook echt les neemt.

Mijn moeder is toen ze tegen de 60 liep een opleiding begonnen voor koordirigente en ook geslaagd voor de diploma‘s.

Er is op dit moment niets in mijn leven wat ik perse eerder had willen doen. Het was misschien leuk geweest als ik vroeger wat meer had gesprongen en wat eventing ervaring had opgedaan aangezien ik nu niet meer zoveel lef heb als toen. Maar ik heb nu toch geen paard met aanleg voor springen, dus...who cares :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:23

Pfoe, verschillende dingen! Maar de laatste tijd komt sporten veel vaker naar voren. Als ik nu bekijk zou ik veel eerder begonnen zijn met sporten. Intensiever in elk geval. Nu heb ik een klein meisje en kan ik niet zomaar elke avond op pad om bijv te sporten haha. En sparen idd :D dat zeggen mijn man en ik regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:39

Toleranter zijn naar mezelf en drama weren uit mijn privé leven :+

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:41

Met leven.

Niet laten leiden door anderen die er zelf alleen maar beter van willen worden.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:44

musiqolog schreef:
Gewoon de "nieuwe" vertaling van 2004. Dat is de standaardvertaling in hedendaags Nederlands, die dichtbij de grondtekst blijft en de mainstream van de christenen (en bijbellezende niet-christenen!) wel tevreden stelt. Alle andere vertalingen die nog op de markt zijn, zijn voor speciale genootschappen (jehova's, bevindelijk gereformeerden) of voor een speciaal doel (voorlezen, gelovigen in eenvoudige taal bekeren).

Edit: mijn huidige onderschrift is er ook aan ontleend. :)

Dat zag ik ja:) Ik heb ook de versie uit 2004, van iemand gekregen.
Ik begon zoals met elk boek op pag.1 maar dat was achteraf niet zo'n goed idee, ik begreep er niks van :')
Volgend jaar wil ik 'm helemaal lezen :)

Ik ben trouwens een paar weken geleden begonnen met vioolles, ik ben bijna 38. Nooit te oud om te leren toch *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:01

Shiawase schreef:
Op mijn eigen gevoel durven te vertrouwen. Blij en dankbaar dat ik dat nu wel doe.

Marije_1997 schreef:
"vroeger" (op m'n 15de ofzo, nu 23) wou ik heel graag leren kickboxen en dat wil ik nog steeds. Niemand weet het ook hahaha. Misschien word het eens tijd om het toch te gaan doen. Onder het motto, je bent nooit te oud om iets te leren

Gewoon doen! Ik had het nooit verwacht, maar kickboksen is leuk! Vorig jaar heb ik spontaan meegedaan met een kickboksles bij een boksschool in de buurt. Destijds was ik trouwens ook 23 jaar. Ik had helemaal niks met vechtsporten, maar ik vond het zo leuk dat het niet bij één les bleef.

Iemand die ik ken heeft gezegd mij het wel te willen leren hahaha misschien toch maar aannemen (hij wou mij trucjes etc leren, want ja vrouw dus ja altijd handig) maar ben altijd bang dat ik het niet aankan vanwege m'n rug.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 16:01

Interessant om iedereens antwoorden te lezen :D Geldzaken en een instrument leren spelen komen vooral vaak voor!

Marije_1997 schreef:

Waarom niet? Als je het altijd al hebt willen doen, ga ervoor :D

Edit: zie net dat je je zorgen maakt om je rug, zou je niet rustig kunnen beginnen? Echt langzaam opbouwen zodat je je rug goed in de gaten kan houden?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:18

Roeien en zeilen, je leert als je jong bent zoveel makkelijker met zo'n boot omgaan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:22

Leren autorijden!

Ik ben nu 31, zou een rijbewijs zeer goed kunnen gebruiken, maar vind de tijd er amper voor met mijn werk. Had makkelijker geweest toen ik 17-18 jaar was, maar toen wou ik niet :+

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:35

Ik ben 32 sinds 10 maanden alleenstaande moeder van 2 kinderen en wat ik wilde dat ik eerder was had gedaan is zorgen dat ik weet hoe alle administratie werkt met belastingdienst enzo :j . Mijn ex deed dat en ik snap er geen drol van haha.

Verder had ik eerder meer van het leven moeten genieten en lekker een jaar op reis gaan. Dit heb ik in 2019 3 maanden gedaan met ex en kids en heb daar zoveel over mezelf geleerd. Had ik dat maar eerder gedaan.

En ik had wat beter met geld willen leren omgaan. Ik heb een mega gat in mijn hand maar hier wordt aan gewerkt.

Verder voor nu super trots op mezelf en hoe het gaat. Heb mijn kinderen en een gezellig huisje gevonden in die 10 maanden en financieel red ik het goed :D. Met zijn 3e maken we een nieuwe start en die ziet er op dit moment rooskleurig uit <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:38

Marije_1997 schreef:

Waarom niet? Als je het altijd al hebt willen doen, ga ervoor :D

Edit: zie net dat je je zorgen maakt om je rug, zou je niet rustig kunnen beginnen? Echt langzaam opbouwen zodat je je rug goed in de gaten kan houden?[/quote]

Jaa ik moet sowieso aan m'n core stability gaan werken. Ben bang dat als ik straks op het paard stap ik er zo weer naast lig vanwege disbalans hahaha jaar uit de running is niet ideaal. En verder sport ik ook niet.

Alhoewel m'n rug de laatste tijd wel goed gaat. Moet wel weer even echt gekraakt worden (kan het deels zelf ideaal). Ben alleen bang dat zodra ik dus ga sporten het weer mis gaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:48

8nnemiek schreef:
Sparen en beleggen sowieso. Ik heb nooit heel ruim geleefd, heb altijd gespaard, maar zat zooi gekocht waarvan ik achteraf spijt had. En als ik vanaf mijn 18e elke maand 100 euro in een spaarpot had gelegd.. en dat ook nog eens belegd had.. Pfoe dan had ik een leuke cent gehad voor een eigen huis/boot/vroeg pensioen bv.

Dit.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:04

Piano spelen. Ik denk dat je zulke dingen makkelijker leert als je jong bent, en bovendien had ik dan nu al een bak aan ervaring gehad als ik jong was begonnen.

Je bent nooit te oud om te leren natuurlijk, maar met een fulltime baan en een paard lijkt het me lastig te combineren.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:18

Met paardrijden. Ben pas na mijn 30e begonnen met paardrijden. :=

En met daten. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:31

Westhof schreef:
Piano spelen. Ik denk dat je zulke dingen makkelijker leert als je jong bent, en bovendien had ik dan nu al een bak aan ervaring gehad als ik jong was begonnen.

Je bent nooit te oud om te leren natuurlijk, maar met een fulltime baan en een paard lijkt het me lastig te combineren.

Piano spelen is opzich niet lastig, maar er gaat zoveel tijd in zitten. Noten leren lezen, akkoorden leren. Voordat je een simpel liedje vlekkeloos kan spelen ben je al een paar uur verder. Dat had ik als kind al. En ik leerde het dan vrij snel. Gitaarspelen heb ik ook jong geleerd, kan het nog steeds wel maar word steeds lastiger nieuwe dingen te leren.

taff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:42

wou dat ik 40 jaar eerder het vak dieren prepareren had gedaan/gevonden.
ben nu haast 60 en doe het nu 3 jaar maar een aanslag op mijn handen.
wou dat ik het nog 40 jaar kon doen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:11

Solleke_Noah schreef:
Leren autorijden!

Ik ben nu 31, zou een rijbewijs zeer goed kunnen gebruiken, maar vind de tijd er amper voor met mijn werk. Had makkelijker geweest toen ik 17-18 jaar was, maar toen wou ik niet :+

Ik ben nu 36 en ik heb ook geen rijbewijs.

Toen ik 18 was en mijn examen haalde, mocht ik van mijn ouders kiezen uit een reisje naar Praag, autorijlessen of een elektronische piano. Ik koos de piano. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

De eerste jaren was het al fijn als met mijn vader ergens heen ging. Ik mocht dan rustig drinken en hij moest zich beheersen. Later is het maar een heel enkele keer lastig geweest. Ik hoef nergens heen waar ik niet met de fiets of met het ov kan komen. De enige keer dat ik een auto nodig heb is bij verhuizingen e.d. Dan wil mijn familie nog wel komen helpen.

O ja, en in Praag waren die zomer zware overstromingen, dus ook daar heb ik geen spijt van. :)