"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 18:46

pumpina schreef:
Ik denk dat daar het verschil zit. Ik zie een wachtwoord helemaal niet perse als prive, ik zie een wachtwoord als iets om slechterikken buiten de deur te houden. Een soort poortje dat gaat piepen als je iets hebt gestolen in de winkel.

Daar kan het idd wel aan liggen hoor.
Doordat ik een wachtwoord als privé ervaar, ervaar ik het vragen hiernaar dus ook meer als een inbreuk op de privacy, alhoewel ik wel weet dat men dat niet zo bedoelt. Ik geloof dat degenen die ernaar vragen, er waarschijnlijk niet eens bij stilstaan dat een wachtwoord als "privé" beschouwd kan worden.
Het gaat me ook niet om het verbruik, dat is hier onbeperkt, en ik geloof ook niet dat iemand van onze vrienden ons zou hacken oid (alhoewel we wel collega-vriendjes over de vloer krijgen die datatechniekers zijn en het wel grappig zouden vinden om een toesten bijvoorbeeld in het Russisch in te stellen :+ ), maar tja, ik vind het dus gewoon een beetje.. onbeleefd :+ Voor de één of andere reden haha.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 13-10-20 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:49

Mij is het ook een aantal keer overkomen, inwendig denk ik er het mijne van, maar geef hem uiteraard wel als ik weet waar het wachtwoord ligt.
Als je structureel tekort komt aan je internetbundel op je telefoon moet je deze of verhogen of accepteren dat je buiten de deur geen internet hebt.

Sterker nog ik hou vaak buiten de deur 4G bewust uit, heerlijk <3

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:52

Ik zie het niet als schending van de privacy of zoiets, maar als mijn bezoek er om vraagt zou ik wel wat ongemakkelijk kijken. Een gezellig avondje kenmerkt zich naar mijn idee niet door gezellig op je telefoon te zitten. Ik zou gaan twijfelen aan mijn rol als gastvrouw :+

Ik vind het wat anders met mijn ouders en schoonouders die hier soms een avondje oppassen, of als we met vrienden filmpjes zitten te kijken vanaf telefoon op de televisie om wat voor reden.
Ofbijvoorbeeld goede vrienden die blijven slapen. Dan doen we op sommige momenten toch gewoon allemaal even lekker ons eigen ding en daar hoort ook even fb-en ofzo bij en dat mag prima op mijn wifi hoor :D
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-10-20 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:53

Geen enkele bundel is onbeperkt. Als je op een bepaalde hoeveelheid zit wordt het trager. Lees de kleine lettertjes maar, hier heeft nog nooit iemand het paswoord gevraagd en ik vraag het ook niet. Ik vind het ook wel onbeleefd al is het maar omdat ik veronderstel dat je op bezoek komt om te praten. Wil je appen of internetten, blijf dan lekker thuis.

Kinderen zijn hier niet echt welkom dus daarvoor hoeft het ook niet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:53

Ik vraag er nooit om. Vind het ook een klein beetje asociaal zelf om te vragen. Terwijl ik het prima vind als andere het bij mij vragen. Meestal bied ik het zelf aan en zeg: joh moet je de wificode, als ze bezig zijn met foto s oid.

Zelf denk ik: als ik ergens oppas geven ze hem vanzelf. En anders gebruik ik lekker mijn internet. Whatsapp kost ook niks geen mb dus dan ben je in ieder geval bereikbaar mocht je beperkt hebben. Maar ik zie het zeker niet als schending van privacy. Iedereen die wil mag ook mijn wifi hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:54

Overigens TS, een vriend van ons heeft ook een fors beveiligd netwerk, hij pakt gewoon even je telefoon aan als je op de wifi wilt bij hun en stelt het voor je in. Kan ook nog een optie zijn voor je, dan hoef je het wachtwoord niet te geven :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 18:58

secricible schreef:
Overigens TS, een vriend van ons heeft ook een fors beveiligd netwerk, hij pakt gewoon even je telefoon aan als je op de wifi wilt bij hun en stelt het voor je in. Kan ook nog een optie zijn voor je, dan hoef je het wachtwoord niet te geven :D

Dat doen één van onze vrienden ook :j Maar hij heeft een aantal bedrijven op zijn naam staan, dus van hem vind niemand dat raar, ik denk dat men het wel raar zou vinden als ik als "gewoon" mens dat zou doen, alsof ik mijn eigen vrienden niet vertrouw oid, doordat het sociaal zo normaal en aanvaard is om het te geven :+ Ik ben al blij dat ik een apart wachtwoord heb voor bezoekers haha. Het is niet zo dat ik hen niet vertrouw hoor - zou maar gek zijn om iemand een vriend/vriendin te noemen en diegene in je huis te laten als je die persoon niet vertrouwt :') Het is gewoon zo dat ik zelf nooit iemand om een wachtwoord zou vragen, maar niet iedereen denkt op dezelfde manier natuurlijk :)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:00

Ts: Als ik jou was zou ik als ww 'Zegiklekkerniet' instellen. :')
Omdat je het zo'n probleem vindt. :(:)

Ik heb er zelf geen moeite mee om het te geven en snap dat eerlijk gezegd ook niet. Als het jou nou geld zou kosten ofzo. Maar het is gewoon gratis. Nee, ik begrijp je echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:02

AnnoNiemand schreef:

Ik heb er zelf geen moeite mee om het te geven en snap dat eerlijk gezegd ook niet. Als het jou nou geld zou kosten ofzo. Maar het is gewoon gratis. Nee, ik begrijp je echt niet.

Welk internetabo heb jij dat 't gratis is?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:02

Amado7 schreef:
Ik vraag er nooit om. Vind het ook een klein beetje asociaal zelf om te vragen. Terwijl ik het prima vind als andere het bij mij vragen. Meestal bied ik het zelf aan en zeg: joh moet je de wificode, als ze bezig zijn met foto s oid.

Zelf denk ik: als ik ergens oppas geven ze hem vanzelf. En anders gebruik ik lekker mijn internet. Whatsapp kost ook niks geen mb dus dan ben je in ieder geval bereikbaar mocht je beperkt hebben. Maar ik zie het zeker niet als schending van privacy. Iedereen die wil mag ook mijn wifi hoor.

Dat is misschien een beter woord, asociaal! Dat bedoelt meer wat ik bedoel dan wanneer ik "onbeleefd" zeg. Ik kan het moeilijk beschrijven haha. Ik zou er zelf nooit om vragen, omdat ik een wachtwoord privé vind. En ik haal zelf mijn telefoon ook wel eens tevoorschijn hoor, als ik ergens op bezoek ben, maar dan surf ik gewoon op mijn eigen internet. Ik had tot 2 jaar geleden een prepaid-kaart, en lette toen veel meer op mijn verbruik als ik de deur uitliep, maar zelfs toen vroeg ik er nooit om. Wel/niet voldoende data hebben is mijn "probleem", denk ik. Daar zal het hem wel zitten, geloof ik - doordat ik er zelf nooit om vraag, omdat ik het asociaal/onbeleefd/privé vind, vind ik het altijd maar een beetje gek wanneer iemand om mijn wachtwoord vraagt :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:03

AnnoNiemand schreef:

Mocht ik hier alleen wonen, zou ik dat nog doen ook :')

Mja, ik vind een wachtwoord gewoon privé :) Of dat nu de alarmcode van mijn voordeur is, de pincode van mijn bankkaart of het wachtwoord van de wifi :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:04

Ik kom uit een gezin waar je thuis geen bereik had. Dus als mensen de WiFi niet hadden konden ze niks. Niet gebeld worden etc. _O-

Bij al mijn vrienden verbindt mijn telefoon automatisch met hun WiFi. alleen al omdat ik ook op hun dieren pas als ze weg zijn. En ik vind ze dan zielig en ga dan daar Netflix kijken een paar uur zodat die hond/kat/konijnen niet alleen zijn. _O-

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:06

MarlindeRooz schreef:
Ik kom uit een gezin waar je thuis geen bereik had. Dus als mensen de WiFi niet hadden konden ze niks. Niet gebeld worden etc. _O-

Bij al mijn vrienden verbindt mijn telefoon automatisch met hun WiFi. alleen al omdat ik ook op hun dieren pas als ze weg zijn. En ik vind ze dan zielig en ga dan daar Netflix kijken een paar uur zodat die hond/kat/konijnen niet alleen zijn. _O-

In zo'n geval zou ik het wachtwoord met plezier geven hoor!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:10

Wat een moeilijk gedoe. Ons wifi wachtwoord hangt gewoon op de koelkast hoewel tegenwoordig iedereen een dikke bundel heeft, maar uit gewoonte hangt hij er nog. En dat iemand af en toe op z'n telefoon kijkt in mijn gezelschap maakt me ook niet uit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:10

Sellyxx schreef:
Gisteren nog hier een vriend over de vloer die vanachter zn laptop even wat voor zn studie moest doen. Vind het de normaalste zaak van de wereld om dan het Wi-Fi wachtwoord te geven.

secricible schreef:
Ofbijvoorbeeld goede vrienden die blijven slapen. Dan doen we op sommige momenten toch gewoon allemaal even lekker ons eigen ding en daar hoort ook even fb-en ofzo bij en dat mag prima op mijn wifi hoor :D

Dit dus. En het scheelt mij weer een heel verhaal tikken. ;-)

Ik vraag om het wifi-wachtwoord als ik ergens blijf slapen of als ik ergens buitenshuis op mijn laptop ga zitten werken. Andersom zijn de mensen die mijn wifi-wachtwoord vragen ook mensen die hier blijven slapen of op hun laptop gaan zitten werken. Van mij mogen ze. :-)

Als ik even kort iets wil checken gebruik ik mijn eigen 4G-bundel wel en blijkbaar doen mijn bezoekers dat ook. Mijn wifi-wachtwoord is voor mij ook van een heel andere orde dan het wachtwoord van mijn mail (vele malen minder 'geheim'), maar ik begrijp uit verschillende reacties hier dat anderen dat toch anders zien.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:12

Dat zijn ook de enige mensen die hier het wachtwoord van de wifi hebben: de kattenoppassers. En die hebben het niet gevraagd, die hebben gewoon het modem ondersteboven gehouden. Ik hou van ze :)) En ik heb hem gegeven aan een vriendin die me helpt met mijn bedrijf en ook op mijn netwerk moest. Check. Kennelijk vindt de rest het gewoon gezellig genoeg zonder wifi :*

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:14

Hier in de vriendengroep veel nieuwbouwwoningen met 0 bereik. Dan is aangesloten zijn op de WiFi wel zo handig, ben je tenminste nog bereikbaar. En daarnaast streamen we bij veel vrienden vaak dingen naar elkaars apparaten (bijv foto’s van de vakantie naar de Apple TV/smart TV, dat soort dingen). Dus nee, wij hebben er 0 problemen mee als mensen het wachtwoord vragen. Maar, dat zijn wel altijd mensen die we kennen.

Ik vind je reactie over dat jullie je wisten te vermaken met een gameboy of kleurboek een beetje denigrerend overkomend. De generatie voor jou had vast ook commentaar op dat je op diezelfde gameboy speelde ipv jezelf buiten spelen met een hoepel en een stok zoals zij dat vroeger deden.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:15

Ook ik woon in een bunker waar je geen bereik hebt :Y). Al mijn vrienden en familieleden die hier regelmatig over de vloer komen hebben dus het wifi-wachtwoord. Mensen die hier niet zovaak zijn niet, maar er wordt ook nooit om gevraagd.
Ik vraag er overigens ook nooit naar, zelfs niet als ik ga oppassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:16

Ik zelf zou dit ook nooit vragen. Ik ga op bezoek om met die persoon te praten. Niet om daar de hele avond gebruik te maken van het internet.

De enige reden dat ik het zou vragen is als we voor werk of vereniging bij iemand thuis zitten en de laptop nodig hebben.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:22

Saintelette schreef:
Hier in de vriendengroep veel nieuwbouwwoningen met 0 bereik. Dan is aangesloten zijn op de WiFi wel zo handig, ben je tenminste nog bereikbaar. En daarnaast streamen we bij veel vrienden vaak dingen naar elkaars apparaten (bijv foto’s van de vakantie naar de Apple TV/smart TV, dat soort dingen). Dus nee, wij hebben er 0 problemen mee als mensen het wachtwoord vragen. Maar, dat zijn wel altijd mensen die we kennen.

Ik vind je reactie over dat jullie je wisten te vermaken met een gameboy of kleurboek een beetje denigrerend overkomend. De generatie voor jou had vast ook commentaar op dat je op diezelfde gameboy speelde ipv jezelf buiten spelen met een hoepel en een stok zoals zij dat vroeger deden.

Denigrerend is het zeker niet bedoelt. Wat ik bedoel is, dat onze ouders ons voorzagen van een bezigheid, zonder dat wij daarvoor in de privacy van onze gastheer zaten. Want dat is voor een wachtwoord wel - privé. Kan zijn dat ik dat verkeerd ervaar hoor. Net zoals ik het ook niet apprecieer als iemand hier zomaar een kast/schuif open zou trekken :) De ijskast of de kast waar de drinkglazen in staan, is dan weer een ander verhaal haha. Ik heb de gameboy specifiek vernoemd omdat dat "moderner" is dan het kleurboek, zoals de smartphone moderner is dan de gameboy. Het is (imo) jammer dat men voor die smartphone mijn wifi-wachtwoord vraagt, dat was bij de gameboy niet het geval.

Princess_

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:24

Op plekken waar ik vaak ben zoals stal of mijn moeder, daar heb ik het WiFi wachtwoord. Vraag het echt niet als ik ergens op bezoek ben, vind dat ook een beetje raar. Maargoed ik heb dan vrijwel onbeperkt mb's.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:25

Ayasha schreef:
Geen enkele bundel is onbeperkt. Als je op een bepaalde hoeveelheid zit wordt het trager. Lees de kleine lettertjes maar.

Er zijn wel bundels die echt onbeperkt. :j In Duitsland tenminste wel, aangezien ik die heb. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:35

LWDaisy schreef:
Saintelette schreef:

Denigrerend is het zeker niet bedoelt. Wat ik bedoel is, dat onze ouders ons voorzagen van een bezigheid, zonder dat wij daarvoor in de privacy van onze gastheer zaten. Want dat is voor een wachtwoord wel - privé. Kan zijn dat ik dat verkeerd ervaar hoor. Net zoals ik het ook niet apprecieer als iemand hier zomaar een kast/schuif open zou trekken :) De ijskast of de kast waar de drinkglazen in staan, is dan weer een ander verhaal haha. Ik heb de gameboy specifiek vernoemd omdat dat "moderner" is dan het kleurboek, zoals de smartphone moderner is dan de gameboy. Het is (imo) jammer dat men voor die smartphone mijn wifi-wachtwoord vraagt, dat was bij de gameboy niet het geval.

Ik vind het echt enorm overdreven om een wifi wachtwoord te vergelijken met iets uit de koelkast trekken. Dat laatste doen mijn vriendinnen trouwens ook :=

Ik vind het niet bepaald privacy.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:41

Ik zie het probleem niet echt.

Zelf vraag ik het nooit, op een avondje zou het hoogstuitzonderlijk zijn dat ik a) mijn phone uit m'n zak pak b) internet nodig zou hebben en c) ik geen 4g bereik heb.
Ook voor een weekend red ik het wel met m'n 4g, heb onbeperkt internet.

Mensen die bij mij komen vragen soms wel het wachtwoord. Om bvb de kinderen zoet te houden of omdat ze een paar dagen blijven en wifi handiger is.
Ik wijs ze de modem en dan mogen ze die ellenlange cijferlettercode helemaal zelf ingeven.
Ik stel nooit een eigen wifi wachtwoord in, gewoon wat op het stickertje staat. Kan toch niemand onthouden en enkel mensen in huis kunnen er aan.

Heb er verder ook helemaal geen privacy issues mee.

Ook nog nooit gemerkt dat ik daarna ineens meer te betalen had.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:48

MarcoBorsato schreef:
LWDaisy schreef:

Ik vind het echt enorm overdreven om een wifi wachtwoord te vergelijken met iets uit de koelkast trekken. Dat laatste doen mijn vriendinnen trouwens ook :=

Ik vind het niet bepaald privacy.

Iets uit de koelkast halen, vind ik ook geen schending van privacy. Zomaar mijn dressoir open trekken, dat dan weer wel :) Vandaar het vergelijk. Een wachtwoord is privé, imo. Eender welk wachtwoord :) Dat van je bankkaart zal je wss zo snel niet geven lijkt mij. Dat van de wifi is sociaal veel meer aanvaard om uit te delen, lijkt het :)