Iemand verstand van erfrecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 01:55

Hubbels schreef:
Libera schreef:
Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.

Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.

Begrijp best dat het een wrang gevoel geeft, heb je je familie gevraagd waarom jullie niet zijn opgenomen in het testament?

Feit is natuurlijk dat je er nog vrij weinig aan kunt doen, dan in protest te gaan maar of je dat echt wil? Zou het ook niet doen denk ik.
Mocht het wel op een oneerlijke manier zijn gegaan, dan zullen de nabestaanden die dit bedacht met dit gegeven moeten leven, dat zou ik niet kunnen

Ik ga het sowieso niet aanvechten. Heb er wel aan gedacht om mijn oom een berichtje te sturen dat ik het niet erg sjiek vind hoe ze mijn moeder hebben behandeld. Maar of ik daar wat mee opschiet? Ik denk van niet...
Mijn moeder heeft ondertussen wel een eerlijk gesprek gehad met mijn oom, naar aanleiding van de informatie die ik gewonnen had. En daarin heeft hij wel eerlijk toegegeven dat mijn moeder op alle fronten gelijk heeft, maar dat mijn tante dat blijkbaar zo geregeld heeft met mijn overleden oom, en dat dat nu niet meer terug te draaien is.

Dannon schreef:
Libera schreef:
Klopt, als er geen testament geweest zou zijn, zou mijn vader’s erfdeel door drieën gedeeld zijn voor mij, mijn broer en mijn zus.

Hoe het gegaan is weten alleen de mensen die er bij waren. En ik neem aan als daar een notaris bij was, dat het gegaan is zoals het moest.

Stille meelezer, maar toch even; ik vind dat je er heel gezond mee omgaat zo :) Complimenten voor!

Dank je, doe m’n best :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:55

Libera schreef:

....
Ik ga het sowieso niet aanvechten. Heb er wel aan gedacht om mijn oom een berichtje te sturen dat ik het niet erg sjiek vind hoe ze mijn moeder hebben behandeld. Maar of ik daar wat mee opschiet? Ik denk van niet...
Mijn moeder heeft ondertussen wel een eerlijk gesprek gehad met mijn oom, naar aanleiding van de informatie die ik gewonnen had. En daarin heeft hij wel eerlijk toegegeven dat mijn moeder op alle fronten gelijk heeft, maar dat mijn tante dat blijkbaar zo geregeld heeft met mijn overleden oom, en dat dat nu niet meer terug te draaien is.
....

Als de erfgenamen er ècht zo over denken en vinden dat jullie hiermee onrecht is gedaan dan zijn er mogelijkheden om jullie 3 een bedrag te schenken. Zij kunnen immers nu doen met het geld wat ze zelf willen. Dat ze het hebben geerfd wil niet zeggen dat ze het niet (deels) mogen weggeven.
Zo heeft mijn nichtje dat ook gedaan toen haar tante overleed. Zij was met haar zus enige erfgenaam. Ging niet eens om een groot bedrag. Ze heeft een deel van haar stukje van de erfenis aan degene waarvan zij vond dat die er ook recht op had. Heef veel goed gedaan. Ook voor mijn nichtje. Zij kon er geen vrede mee hebben dat zij alles had gekregen. Het was heel erg attent.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j-schenken
Dat zal voor de verhoudingen binnen de familie helend kunnen zijn want ik kan me voorstellen dat dit voor je moeder echt heel wrang voelt.
Sterkte.