Buurkind speelt alleen maar hier

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:29

Hè, dit topic is toch al eens eerder geweest? Ik heb dit verhaal al eerder gelezen.

Edit: gevonden, zelfde topic staat ook op een ander forum.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 07:18

Ik heb het aangegeven bij de moederr, en ik denk dst ik ook het onlopen en aanbellen om te vragen of het kan ga toepassen. Vind dat laatste wel pittig omdst ik dus zoals gezegd zelf 4 kinderen heb maar denk dat het enige is dat werkt alleen jongetje is wat opdringerig, net als zijn moeder kan hij ook niers aan doen dus ben bang dat het wat lang gaat duren.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:22

Goede1986 schreef:
Ik heb het aangegeven bij de moederr, en ik denk dst ik ook het onlopen en aanbellen om te vragen of het kan ga toepassen. Vind dat laatste wel pittig omdst ik dus zoals gezegd zelf 4 kinderen heb maar denk dat het enige is dat werkt alleen jongetje is wat opdringerig, net als zijn moeder kan hij ook niers aan doen dus ben bang dat het wat lang gaat duren.


Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan dat het is :)
"Nee, onze Jef is nu niet thuis/kan nu niet spelen. Doei."

De periode om in de tuin te spelen loopt nu ook op zijn einde, misschien zal dat ook nog gaan schelen. Je kan ook aangeven dat het doordeweeks bijvoorbeeld sowieso niet zal kunnen, dan komt ie enkel in het weekend nog bellen, en kan je alsnog kijken of het past voor jullie.

Mando

Berichten: 15749
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:23

Hoezo lang duren, als jij grenzen stelt ben je er toch duidelijk in en kan het toch snel klaar zijn.

Mri

Berichten: 15318
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:56

Lastig hoor, en dat terwijl het in basis echt goed uit te leggen is aan een kind.

Nu het week slechter wordt ishet "in de tuin spelen" ook minder. Kan je makkelijker nee zeggen.
Je mag nu niet komen spelen, Kees wil niet met je spelen. Kees is niet thuis. Kees is nu met andere vriendjes aan het spelen, kom maar een andere keer terug. Of "kees komt jou ophalen als hij met jou wil spelen"

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:38

Inderdaad het wordt slechter weer dus ook minder kansen om buiten te spelen. Pak dat aan, ga er nu mee beginnen dan heb je de meeste kans dat het na de winter beter en makkelijker is om nee te zeggen en dat hij dan niet meer ongevraagd komt spelen. Hij heeft nu zijn loopje naar jullie gevonden, de winter zal dat vast veranderen.

Olga89

Berichten: 2000
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:25

Dat jongentje heeft duidelijke structuur nodig volgens mij. Iets wat hij thuis wellicht niet krijgt.
Hij moet weten waar hij aan toe is.

Inderdaad duidelijke afspraken maken dat hij eerst moet vragen of hij kan komen spelen, en nee is dan ook een antwoord! al zou ik wel oppassen dat hij niet alleen maar nee als antwoord krijg maar op momenten dat het wel kan moet hij ook een ja krijgen en zich welkom voelen.

Zoals eerder genoemd zou je ook een bordje met groen/rood kunnen ophangen bij de deur, groen is ja je mag aanbellen en vragen of je mag komen spelen, rood is niet aanbellen.

Als jou kinderen de hele tijd aan je hoofd zeuren mama mama ik wil een snoepje maar je bent al eten aan het koken lijkt het me dat ze ook een nee krijgen, dit heet opvoeden. en tsja dat is lastig (ondervind het ook met mijn 2 boys, maar kinderen hebben grenzen nodig) het begin is even lastig maar als hij weet waar hij aan toe is dan zal hij vanzelf ook een nee gaan accepteren.

Vooral consequent blijven.

succes

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 12:01

Hij belt ook wel aan hoor.
Alleen op zondag en soms tussendoor als het hek open staat glipt hij onze tuin in.
Het jammere is alleen dat hij elke dag wel aan de deur staat en 9 van de 10x is mijn zoon er niet of is hij met een ander aan het spelen.
Is hij er wel dan gun ik hem ook een beetje rust of dat het van mijn zoon zijn kant komt.
Alleen hun bel doet het niet dus van mijn zoon zijn kant kan het niet komen en daardoor zegt hij altijd ja als het buurjongetje aan de deur staat want anders kan het niet.

Kimbers

Berichten: 5117
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:07

Je zoon kan toch aankloppen? :')

Dagelijks aan de deur komen vind ik ook niet zo gek met kinderen eigenlijk. Niks mis met zeggen dat hij niet kan/wil er niet is.

Ongewenst gedrag kan je het kind op aanspreken en uitleggen hoe je het wel wil. Kan even duren maar het kwartje valt op een gegeven moment heus wel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:19

Als ik jouw reacties zo lees, vraag ik me echt af of je zelf ook niet wat hulp in de vorm van iemand die bijspringt kan gebruiken.

Je geeft aan dat het met Corona en thuiszitten erger is geworden, dus je loopt momenteel zelf ook tegen dingen aan.

4 kids is veel, maar in principe goed te doen. Er zijn wat omstandigheden bij jezelf thuis waardoor het toch niet soepel loopt en je meer rekening moet houden met je eigen kinderen. Dat is heel logisch.

Het jongetje komt vast te vaak en op ongewenste momenten. maar als je zelf goed in je vel zit, niet zo moe zou zijn etc, kan je dat wel beter verdragen.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 12:44

het is 1 richting verkeer was met moeder ook zo. Denk dat ik er daardoor wat irritaties bij heb. Maar bedankt voor alle tips .

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:45

Olga89 schreef:
Dat jongentje heeft duidelijke structuur nodig volgens mij. Iets wat hij thuis wellicht niet krijgt.
Hij moet weten waar hij aan toe is.

Inderdaad duidelijke afspraken maken dat hij eerst moet vragen of hij kan komen spelen, en nee is dan ook een antwoord! al zou ik wel oppassen dat hij niet alleen maar nee als antwoord krijg maar op momenten dat het wel kan moet hij ook een ja krijgen en zich welkom voelen.


Waarom zou hij niet alleen maar "nee" kunnen krijgen? Misschien vind TS haar zoontje het buurkind helemaal niet leuk. Of misschien vind TS het zo, met haar eigen kinderen, wel al druk genoeg in huis :)

Zoals eerder genoemd zou je ook een bordje met groen/rood kunnen ophangen bij de deur, groen is ja je mag aanbellen en vragen of je mag komen spelen, rood is niet aanbellen.

Als jou kinderen de hele tijd aan je hoofd zeuren mama mama ik wil een snoepje maar je bent al eten aan het koken lijkt het me dat ze ook een nee krijgen, dit heet opvoeden. en tsja dat is lastig (ondervind het ook met mijn 2 boys, maar kinderen hebben grenzen nodig) het begin is even lastig maar als hij weet waar hij aan toe is dan zal hij vanzelf ook een nee gaan accepteren.

Ik snap je punt - maar je hebt het hier over TS haar kinderen, die ten eerste het probleem niet zijn en die ten tweede onder haar opvoedingsregels vallen. Je moet toch het kind van de buren niet opvoeden?

Vooral consequent blijven.

succes

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 13:05

Kimbers schreef:
Je zoon kan toch aankloppen? :')

Dagelijks aan de deur komen vind ik ook niet zo gek met kinderen eigenlijk. Niks mis met zeggen dat hij niet kan/wil er niet is.

Ongewenst gedrag kan je het kind op aanspreken en uitleggen hoe je het wel wil. Kan even duren maar het kwartje valt op een gegeven moment heus wel.


Ja aankloppen doet hij wel, maar dan moet hij erg hard kloppen dus dat doet hij niet graag.
de keren dat hij aanklopt kan het buurjongetje vaak niet.
Net zoals moeder naar bleef vragen of ik koffie kwam drinken terwijl
ik meerdere nee had gezegd en ze niet op mijn uitnodigingen inging, en ik daaf ondertussen 6x op aandringen ben geweest en zij 0x hier.

ChristaMoor

Berichten: 2644
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:11

Goede1986 schreef:
Kimbers schreef:
Je zoon kan toch aankloppen? :')

Dagelijks aan de deur komen vind ik ook niet zo gek met kinderen eigenlijk. Niks mis met zeggen dat hij niet kan/wil er niet is.

Ongewenst gedrag kan je het kind op aanspreken en uitleggen hoe je het wel wil. Kan even duren maar het kwartje valt op een gegeven moment heus wel.


Ja aankloppen doet hij wel, maar dan moet hij erg hard kloppen dus dat doet hij niet graag.
de keren dat hij aanklopt kan het buurjongetje vaak niet.
Net zoals moeder naar bleef vragen of ik koffie kwam drinken terwijl
ik meerdere nee had gezegd en ze niet op mijn uitnodigingen inging, en ik daaf ondertussen 6x op aandringen ben geweest en zij 0x hier.

Li
Daar heb je dan toch je antwoord! Zoals jouw zoon wordt weg gestuurd omdat het buurjongetje niet kan, zo kan jij dan toch ook het buurjongetje wegsturen...Lijkt me, dat dit best over zal komen bij het kind. Gewoon duidelijk: nu niet, ander keertje weer. Zowel voor het buurkind, als voor de buurvrouw ;)

Marie111
Berichten: 4688
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:16


meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:47

Hoe gaat het nu? Buurjongetje zal vast wel niet zo veel buiten zijn met dit regenachtige weer.

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:51

Grens aan geven en blijven herhalen dat is iets wat werkt.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 14:42

meggiemeg schreef:
Hoe gaat het nu? Buurjongetje zal vast wel niet zo veel buiten zijn met dit regenachtige weer.


Klopt maar komt nog wel soms zomaar de tuin ik zeg dan dat hij aan moet bellen en stuur hem weg. soms belt hij alleen meerdere keren achter elkaar aan terwijl mijn zoon al aangaf niet te willen spelen. Nu moet ik daar wat op verzinnen. Verder is mijn zoon uitgenodigd voor zijn verjaardag door de buurvrouw via mijn app en kwam buurjongen gister ook aan de deur aan mijn zoon vragen of hij op zijn verjaardag kwam, mijn zoon zei misschien. Later zei ik tegen mijn zoon dat hij duidelijk moet zijn tegen de buurjongen wat hij wil, dat hij ook wil weten waar hij aantoe is. Toen zei hij ik wil niet, ik wil liever met mijn klasgenoten spelen daar heb ik al mee afgesproken. Tja ik kan hem ook niet dwingen dus ik app de buurvrouw van hij wil niet, toen beweerde ze dat mijn zoon had gezegd dat hij kwam. Nu was ik er gelukkig zelf bij dat hij zei misschien, dus dat heb ik haar verteld maar dat vond ik niet zo leuk.

pillow
Berichten: 7868
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:27

Het is niet leuk van jou zoon om nee te zeggen, en erg sneu voor het buurjongetje die het ws al niet erg fijn heeft. Ik zou hem daar zeker op wijzen en hem er naar toe sturen. Hij zal later ook wel eens dingen moeten doen die hij niet leuk vindt, kun je hem dat gelijk even leren.

Brainless

Berichten: 29787
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:31

Als hij blijft aanbellen zeggen:
Vandaag heb je het al gevraagd en het kan niet.
Morgen kun je het weer proberen.

Kan het bv op een later tijdstip misschien wel, kun je zeggen: om 4 uur mag je terug komen om het nog een x te vragen.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:33

pillow schreef:
Het is niet leuk van jou zoon om nee te zeggen, en erg sneu voor het buurjongetje die het ws al niet erg fijn heeft. Ik zou hem daar zeker op wijzen en hem er naar toe sturen. Hij zal later ook wel eens dingen moeten doen die hij niet leuk vindt, kun je hem dat gelijk even leren.


Maar je kiest je vrienden wel zélf. Dat is één van de weinige dingen die we zelf nog kunnen kiezen :) Naar school gaan, gaan werken, de rekeningen betalen, ... dat moét. Daar heb je weinig keuze in.

Ik zou de kans aangrijpen, TS, om je zoon te leren omgaan met hoe iemand beleefd af te wijzen. Dat is ook een kunst, die hij heel zijn leven nog gaat kunnen gebruiken. Je zoon dwingen om naar een kind, een feestje te gaan, waar hij geen zin heeft, zou ik echt niet doen. Er zullen feestjes genoeg zijn die "verplichter" zijn (ik denk hierbij aan familie) waar hij ook geen zin in zal hebben, maar waar hij wel naartoe moet. Als hij al heeft afgesproken met vriendjes, of liever heel de dag in zijn neus peutert bij wijze van spreken, dan naar een feestje te gaan van een kind dat hij niet zo leuk vind, zie ik het nut niet van dat op te dringen.

Is het sneu voor het buurkind? Misschien. Maar daarom is het nog steeds geen verplichting.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 17:06

Het is een verjaardag. Allemaal familie komt. Mijn zoon is het enige kind dat speciaal is uitgenodigd op de verjaardag zelf, ik weet niet of mijn zoon word uitgenodigd voor zijn kinderfeestje.

Ik vind dat ongemakkelijk voor mijn zoon in een huis vol familie zitten die hij niet kent. Zo close/familiair zijn we niet. Dus ik ben blij dat hij niet wilde. Hij houd helemaal niet van vreemde mensen om zich heen.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:16

Goede1986 schreef:
Het is een verjaardag. Allemaal familie komt. Mijn zoon is het enige kind dat speciaal is uitgenodigd op de verjaardag zelf, ik weet niet of mijn zoon word uitgenodigd voor zijn kinderfeestje.


Dan nog :)
Het gaat om een buurkindje - daar heb jij (en jouw zoon) geen verplichtingen naartoe. Als het om een neefje zou gaan, zou dat imo anders liggen. Maar hier gaat het over een buurkind, en je zoon mag (imo) zelf beslissen of hij die wel of niet als vriendje wilt. Jouw zoon vind het buurjongetje niet zo leuk om mee te spelen, en dat mag ook gewoon, én hij had al afgesproken met andere vriendjes.

Voel je niet schuldig omdat jouw zoon niet wilt gaan.
Leer hem om dit netjes te zeggen :)

ista
Berichten: 1143
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:49

Goede1986 schreef:
Het is een verjaardag. Allemaal familie komt. Mijn zoon is het enige kind dat speciaal is uitgenodigd op de verjaardag zelf, ik weet niet of mijn zoon word uitgenodigd voor zijn kinderfeestje.

Ik vind dat ongemakkelijk voor mijn zoon in een huis vol familie zitten die hij niet kent. Zo close/familiair zijn we niet. Dus ik ben blij dat hij niet wilde. Hij houd helemaal niet van vreemde mensen om zich heen.


Een huis vol zal wel meevallen toch? Er mogen maar 3 mensen van buiten het huishouden langskomen tegelijkertijd.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 17:56

LWDaisy schreef:
Goede1986 schreef:
Het is een verjaardag. Allemaal familie komt. Mijn zoon is het enige kind dat speciaal is uitgenodigd op de verjaardag zelf, ik weet niet of mijn zoon word uitgenodigd voor zijn kinderfeestje.


Dan nog :)
Het gaat om een buurkindje - daar heb jij (en jouw zoon) geen verplichtingen naartoe. Als het om een neefje zou gaan, zou dat imo anders liggen. Maar hier gaat het over een buurkind, en je zoon mag (imo) zelf beslissen of hij die wel of niet als vriendje wilt. Jouw zoon vind het buurjongetje niet zo leuk om mee te spelen, en dat mag ook gewoon, én hij had al afgesproken met andere vriendjes.

Voel je niet schuldig omdat jouw zoon niet wilt gaan.
Leer hem om dit netjes te zeggen :)


Ja dat klopt dat moet hij leren