Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:19

FlameHorse schreef:
....zelf dachten wij dat het met het geluid wel meeviel omdat andere bewoners van dit blok met de ramen dicht nergens last van hadden...

In de zomer zit iedereen in huis met de ramen dicht?
Jullie zitten in de tuin, neem aan omdat het lekker weer is, en dan zouden mensen dus hun raam moeten dichtdoen om er geen last van te hebben??
Waarom gaan jullie dan zelf niet binnen zitten met de ramen dicht.

Ik snap die buurman wel eigenlijk. Het kan savonds best gehorig zijn tussen een blok huizen. Dat merk je niet als je er zelf tussen zit maar wel in de tuinen/huizen daarom heen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:19

Ja goed, je bevestigt met dit topic wel waarom mensen over het algemeen niet de hoogste pet op hebben van studenten wat leefgenot betreft.

Sowieso snap ik studentenhuizen midden in een woonwijk niet. Ga lekker op de campus zitten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:31

Brainless schreef:
Citaat:
Het ging hierbij om 20 man incl. 2 bewoners van het huis zelf. Er werd te weinig afstand gehouden. Geluidsoverlast werd echter ook genoemd. Wij worden er nu eigenlijk een beetje moe van, het was namelijk pas 21 u en er werd een vergadering gehouden. Tuurlijk werd er een biertje gedronken, het geluidsniveau is echter vergelijkbaar met een normale vergadering

Ik kan je vertellen dan 20 man vergaderen (en dan ook nog eens wat jongeren met een biertje) niet zo zachtjes gaat als je zelf denkt, omdat je op dat moment er zelf tussen zit.

Vooral als iemand wat harder lacht, draagt dat geluid best ver. (weet ik uit ervaring).

precies mijn gedachte. Dat is idd echt geen zacht geluid, integendeel zelfs.
Ook ik kan dan ook niet anders dan die buurman groot gelijk geven. De gehele post is het 20 man tot zelfs 40 man in de tuin die met elkaar aan het kletsen zijn. Dat is echt niet zachtjes en zeker later op de avond, als alle omgevingsgeluiden wegvallen, dringt zoiets ver door.

Eigenlijk vind ik dat die buurman zich nog vrij netjes houdt door ( oke op die ene keer aan de deur na dan, maar goed; ik zou ook flink schelden als ik iedere keer met zoveel herrie te maken had) alleen de politie te bellen.
Dat hij geen behoefte aan een gesprek heeft snap ik ook wel. Er is al zo vaak politie aan de deur geweest en jullie blijven doorgaan met veel man in de tuin staan te kletsen en zelfs vergaderen. Die man is gewoon van mening dat zo'n gesprek toch niks uit gaat halen.....en daar kan ik hem geen ongelijk in geven. Ik zou hetzelfde gedacht hebben en ook geweigerd hebben met jullie om de tafel te gaan zitten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:33

Het meeste is al gezegd. Overigens begrijp ik wel waarom de buurman zich niet tegenover 18 studenten wilt gaan verdedigen, vooral omdat het wat betreft goed fatsoen ontbreekt. En dan ook nog z’n telefoonnummer vragen? Natuurlijk geeft hij die niet 8)7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gedoe met de buurman/ politie (geluidsoverlast/ corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:46

Nou ja, ik vind het wel te prijzen dat TS zich iets van de situatie aantrekt en dit wil veranderen. Anders had ze dit topic ook vast niet gemaakt. Ze geeft ook keurige reacties.
Ze zijn idd wel heel erg "Ja en amen" :D Maar ze staat niet alleen in deze situatie. Als TS zich er iets van aantrekt heeft ze ook nog eens 23 andere huisgenoten die dat ook moeten doen. Dat zal wel een opgave worden.

Verder ben ik het met de rest eens dat dit echt niet kan en al veel te lang duurt. Ik kan me de reacties van de buurman helemaal voorstellen. Waarom gaan jullie niet ergens op de universiteit vergaderen wanneer dat nodig is? Of nog beter: doe het online zoals iedereen dat momenteel doet.
En waarom moet alles in de tuin? Ik snap dat het binnen waarschijnlijk lastiger is om afstand te houden, maar jullie zijn sowieso al met te veel. Maak de vergaderingen/borrels dan kleiner en ga binnen zitten. Dan hebben minder mensen last van jullie.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:47

@noviceh; denk dat het opzich wel redelijk zou zijn als hij zou kunnen appen als hij geluidsoverlast heeft + zorgt beter voor contact in de regel. Lijkt me geen mega raar voorstel opzich.
@San87; Meeste universiteiten hebben geen campus waarop je kan wonen hé, daarbij zijn er ook genoeg mensen die nou eenmaal op kamers moeten. Studentenhuizen in woonwijken hoeven geen probleem te vormen + is meestal ook wel bekend (zeker bij de gemeente) waar de grotere huizen zitten :)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:10

Er is dus 1 buurman is die al de politie belt wanneer er maar iets aan geluid is. Dat zal vast wel ergens een oorsprong hebben maar klinkt mij ook wel een beetje sneu. Ik heb al bijna 30 jaar plezier van de studentenburen hier en vooral last van de gezinnetjes met de huilende kinderen en de kinderen die op zondagochtend naar buiten geschopt worden voor ze naar de kerk gaan.

Het is dus ook maar net waar je je aan stoort in het leven.

Neemt niet weg dat ik 20 tot 40 man ook wel echt teveel vind voor een buitenactiviteit op een doordeweekse avond.

Enschede heeft trouwens wel een campus met grote studentenhuizen. Er zijn alleen belangrijk meer studenten in Enschede dan dat er woningen op de campus zijn, plus dat er natuurlijk ook veel HBO studenten zijn.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:12

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is wat mensen vinden van het vergaderen en het geluidsniveau en de overlast die dat met zich mee brengt.

Dus met deze reactie wil ik vooral even zeggen dat ik het erg goed vind dat jullie toch bezig zijn om een oplossing te vinden. Ik vind ook dat je echt heel netjes reageert in dit topic! Ik ben benieuwd hoe het afloopt en of het lukt om tot een compromis te komen met de buurman. Gelukkig komt de winter eraan en zal dat betekenen dat er de komende tijd geen vergaderingen buiten zullen plaatsvinden, dat zal de buurman hopelijk wat verlichting geven.

Wat me oprecht verbaasd in dit verhaal is dat jullie geen boetes/inlichtingen van de politie hebben gekregen over dat studentenhuizen niet gelden als huishoudens en dat jullie dus eigenlijk onderling 1,5e meter afstand zouden moeten houden, per huis, en dat het dus zeker niet de bedoeling is om met 4 huizen samen 1 huis te vormen. Ook zouden jullie dan slechts 6 mensen mogen uitnodigen per huis, maar niet samen 24, waarbij het advies ook is om dit alleen te doen als het echt moet, maar liever niet.
Als dit echt niet vertelt is door de politie terwijl ze wel hebben gezien hoe het eraan toeging bij jullie, dan snap ik wel dat jullie de ernst er niet van inzagen en er niets aan veranderd hebben.

Maar de reactie van de agenten bij de laatste inval doet me vermoeden dat je huisgenoten toch niet helemaal eerlijk geweest zijn tegen de agenten over hoeveel mensen er waren en wat jullie 'regels' zijn. En dat je huisgenoten richting jou niet helemaal eerlijk zijn geweest over wat de politie heeft gezegd over de overlast die jullie hebben veroorzaakt. Het kan bijna niet anders dan dat er het een en ander gebagatelliseerd is.

Ik hoop dat het lukt om de problemen aan te pakken en dat jullie samen met elkaar tot afspraken kunnen komen die ervoor zorgen dat de coronaregels worden nageleefd en het geluidoverlast voor de omwonenden opgelost wordt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:19

Puur uit nieuwsgierigheid:

Je schrijft dat jullie de telling voor de huisfeestjes als volgt doen : "maximaal 4x 6 = 24 man in de tuin i.v.m het advies niet meer dan 6 man per huis op bezoek"

Het advies is om maximaal 6 gasten te ontvangen in het huis en in de tuin.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... en-de-deur
6 gasten dus, geen 24 in de tuin. Hoe denken jullie dat jullie niet tegen dit advies in handelen? :)

Oh en hoe zien jullie die binnenvergadering voor jullie? Aparte huishoudens die mixen, dus maximaal 6 gasten, maar jullie gaan met 18 man zitten. :) Je hebt zelf al geschreven dat jullie 4 huishoudens zijn en niet 1. Logisch ook, want jullie delen geen huizen. De aanwezigen zijn grotendeels te gast en dus is het advies om er maximaal 6 uit te nodigen. Toch kom jij uit op totaal 18 man. Er wonen geen 12 studenten in 1 huis, dat schreef je ook, dus jullie berekening klopt volgens mij niet?

Even ontopic: normale vergadergeluiden van 20 man in een tuin vind ik toch wat gek klinken. Mijn buren vergaderen niet (wekelijks) met 20 man in de tuin. Dat is volgens mij ook niet iets gebruikelijks. Je kunt vergaderzalen huren met een reden. :) Ik snap de frustraties van de buurman wel, maar hij kan het natuurlijk anders uiten. Heb je al buurtbemiddeling geprobeerd?

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 03:34

Wauw

Wat zou ik het vreselijk vinden naast jullie te wonen.

Constant verbetering beloven maar gewoon lak heb en aan alle regels en normen en waarden.

Ook qua vergadering houden jullie je wederom niet aan de regels.

Super onverstandig en teleurstellend. Jullie zetten de gemiddelde student in een slecht daglicht

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 04:12

En jullie vinden het vreemd dat na zoveel overlast, overtredingen en waarschuwingen de politie de zaak eens door wil vegen?
Veel gezond verstand lijkt er niet te zijn in jullie groep, intelligent gedrag ook niet..
Ik maak me steeds meer zorgen om de toekomst van ons land op deze manier..
Geen verantwoordelijkheid, geen inzicht, geen zelfreflectie.
Hulde aan de buurman, ik had er allang de tuinslang op gezet

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 04:56

FlameHorse schreef:
Nou, we zijn zeker niet onschuldig in dit verhaal. Zoals ik al zei, zelf dachten wij dat het met het geluid wel meeviel omdat andere bewoners van dit blok met de ramen dicht nergens last van hadden. Bovendien heeft geen van ons ooit naast of dichtbij een studentenhuis/ luidruchtige buren gewoond vroeger. Nu we dit topic lezen, kunnen we echter niet anders dan tot de conclusie komen dat het voor andere mensen wel degelijk heel veel overlast kan opleveren. We moeten daarom onze houding sowieso veranderen, ongeacht wat er ook wordt afgesproken. We hebben er de afgelopen zomer te weinig over nagedacht, dat moet nu anders. Het is dus wel degelijk een verschil in perspectief op dit moment, dat betekent echter niet dat wij hier verder niets aan hoeven te veranderen.

Jullie studeren allemaal, dus ik ga er vanuit dat er toch enige intelligentie in jullie breinen zit. Het creatieve gegoochel met het aantal mensen dat aanwezig mag zijn in huis geeft aan dat jullie a) of heel goed weten dat dit zo helemaal niet mag maar daar gewoon schijt aan hebben, of b) het ontbreekt jullie daadwerkelijk aan herseninhoud.
Daarnaast ga ik er vanuit dat jullie van huis uit toch op zijn minst basale fatsoensregels hebben meegekregen en zouden jullie alleen daarom al prima kunnen weten dat wat jullie doen echt heel erg asociaal is. Het gros van de mensen groeit niet op naast studentenhuizen of dermate luidruchtige buren als jullie en die weten ook heel goed dat dit heel veel overlast geeft en doen dat dus niet.
En als laatste had het geklaag van de buurman en de bezoeken van de politie (waarvan ik overigens ook niet snap dat ze niet allang gehandhaafd hebben, wat een slappe hap) ook een eye-opener moeten zijn, en wel direct en niet na tig keer. Ook nu lees ik weer jamaars en excuses waarom toch wel.
En dat eeuwige vergaderen....dat klinkt ook meer als een verkapte huisborrel. Waar moet in godsnaam zo vaak over vergaderd worden en dat hoeft en mag helemaal niet op deze manier en ook dat wisten jullie. Dat je met de ramen dicht weinig hoort geeft jullie niet het recht omwonenden te dwingen die ramen dicht te houden.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:07

Ik woon aan een terras. En ik kan je vertellen dat 20 man echt geluidsoverlast geeft, zelfs als jullie op gedempte toon zouden praten.

Ik had als jullie buurman al verdere stappen ondernomen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:16

Dit zijn momenteel de aanvullende regels voor studenten.

MBO, HBO en WO
- Onderwijsinstellingen (middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs en universiteiten) organiseren hun introductieactiviteiten zoveel mogelijk online. Fysieke activiteiten kunnen alleen in kleine groepen plaatsvinden en zijn informatief van aard.
- Studieverenigingen en studentensportverenigingen mogen alleen fysieke activiteiten organiseren voor zover deze nodig zijn voor de introductie van de studie of sport en met inachtneming van de 1,5 meter afstand.
- Fysieke bijeenkomsten vinden plaats in kleine groepen, hebben een eindtijd van uiterlijk 22:00 en er wordt geen alcohol geschonken.
- De leiding van de betrokken onderwijsinstelling en de voorzitter van de veiligheidsregio moeten toestemming geven voor de activiteiten.
Per 10 augustus zijn alle fysieke wervings- en introductieactiviteiten door studentenverenigingen niet toegestaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:23

Ongelofelijk wat een egoïsme. Als ik dit lees vind ik het niet raar dat de meeste uitbraken onder studenten voorkomen. En dan kun je daar laconiek over doen, maar je brengt niet alleen jezelf, maar ook andere mensen in gevaar. Een gezonde student zal over het algemeen geen zware klachten krijgen. Maar die vrouw met astma die je in de supermarkt voorbij loopt bij de groente, je ouders/grootouders, of wie dan ook in de risico groep kan er wel doodziek van worden, komen te overlijden of het doorstaan en heel lang restklachten hebben.

Realiseer je eens waarom de regels er zijn. Niet om jullie te pesten, maar om een groot deel van de bevolking te beschermen. Waarom zou je die willen omzeilen? Voor je eigen plezier? En juist een houding als die van jullie heeft er nu voor gezorgd dat alles weer aangescherpt is. Jammer, niet nodig (want: online vergaderen gaat prima, zoals werkend Nederland al maanden doet) en vooral heel egoïstisch.

Ik ben blij te lezen dat er studenten zijn die wel beseffen waarom er dergelijke maatregelen zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:23

Ik kan me voorstellen dat je buurman het echt niet prettig vindt. Ikzelf vind het al vervelend als ze 's avonds laat met een paar buiten zitten te praten. Prima als jij met de ramen dicht slaapt en het dan niet hoort; niet iedereen slaapt met de ramen dicht... Daarnaast zou ik inderdaad ook echt wel beter de coronaregels opvolgen als ik jou was. Je speelt niet enkel met je eigen gezondheid, maar ook met die van anderen. Het punt is dat je je sociale contacten zou moeten beperken. Jullie wonen al met aardig wat mensen bij elkaar, nodigen dan nog verschillende anderen uit, zien wellicht op school ook nog een heleboel andere mensen, jullie families enz. Ja, het is zwaar om je sociale contacten te beperken, maar corona is beslist ook geen pretje om op te lopen.

Met z'n 18 binnen gaan zitten vergaderen zou ik ook niet doen, opnieuw: teveel mensen samen op wellicht te beperkte ruimte. Zoals al een paar keer aangegeven is, doe de vergadering online.

Ik hoop dat jullie tot een oplossing komen waar je buurman zich ook in kan vinden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:50

Waarom moet er zo vaak vergadert worden, zo veel stemmen buiten dat hoor je echt goed.En houden jullie wel afstand? Ik vind het echt erg voor de buurman.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:53

Zo dan wat een negatieve reacties. @ts super goed dat je je zo netjes blijft verwoorden. Ik vind dat je alles netjes omschrijft en juist heel eerlijk ben in wat je “fout” deed.
Ik zelf (even het Corona gebeuren daar gelaten) vind het juist belachelijk wat de buurman voor eis stelt....
Tot 22 uur door de weeks geluid en 11/12 uur in het weekend vind ik meer dan logisch.
Iedereen weet als je naast studenten gaat wonen, zeker met een tuin, dat ze geluid maken. Hij heeft nog mazzel, het kan veel en veel erger.
Als ze dan aangeven he zullen we als volwassen netjes even rond de tafel om te kijken hoe we het leefbaar voor beide kunnen maken, geeft de buurman de dikke middelvinger... dus wel klagen maar niet naar oplossingen zoeken.
(Nogmaals even buiten het Corona gedoe).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:55

Owww ik snap die buurman helemaal!
Incidenteel een feestje of pratende buren in de tuin is helemaal prima. Maar avond na avond groepen studenten pratend in de tuin :

Met 18 binnen vergaderen binnen is trouwens ook niet volgens de regels en ja, ze mogen daarop handhaven en bekeuren!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:02

miesnaom schreef:
Zo dan wat een negatieve reacties. @ts super goed dat je je zo netjes blijft verwoorden. Ik vind dat je alles netjes omschrijft en juist heel eerlijk ben in wat je “fout” deed.
Ik zelf (even het Corona gebeuren daar gelaten) vind het juist belachelijk wat de buurman voor eis stelt....
Tot 22 uur door de weeks geluid en 11/12 uur in het weekend vind ik meer dan logisch.
Iedereen weet als je naast studenten gaat wonen, zeker met een tuin, dat ze geluid maken. Hij heeft nog mazzel, het kan veel en veel erger.
Als ze dan aangeven he zullen we als volwassen netjes even rond de tafel om te kijken hoe we het leefbaar voor beide kunnen maken, geeft de buurman de dikke middelvinger... dus wel klagen maar niet naar oplossingen zoeken.
(Nogmaals even buiten het Corona gedoe).

Ik schat de kans groot in dat de buren er al woonden voordat een of andere huisjesmelker wat buurpanden opkocht en aan studenten ging verhuren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:06

Ik lees dit ook echt met verbazing, 40 man was een rekenfoutje, dat vind ik sowieso apart maar dan stuur je toch mensen weg? Sorry het aantal was een vergissing maar er zijn teveel mensen mbt de corona regels. Niemand van die aanwezigen die dit ook kon bedenken? Of durven ze het niet uit te spreken omdat het je imago schaad? In die gevallen met 20/40 man ben ik blij dat de buurman de politie heeft ingeschakeld :o ik zou ook juist samen in gesprek gaan met de wijkagent, jullie kunnen jullie kant van het verhaal vertellen, er kunnen regels worden opgesteld en nageleefd ook met de buurman en je hebt met beide minder gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:20

Mijn advies zou zijn: doe geen bijeenkomsten in je tuin meer. Het kan niet in coronatijd. Het kan niet qua lawaai. Je buren verdienen ook gewoon hun rust en de mogelijkheid om op tijd de kunnen gaan slapen. Een tuin in een wijk waar mensen wonen is niet bedoeld voor de dingen die jullie doen. En zeker geen plek om bijeenkomsten te gaan doen als dat door corona elders niet kan.

Je schrijft dat ze hun ramen dicht kunnen doen. Het is de afgelopen periode stikwarm geweest. Je kunt mensen toch niet vragen met hun ramen dicht te gaan slapen zodat jullie je lawaaiige bijeenkomsten kunnen houden?

Op een dag zijn jullie ook volwassenen. Dan kom je ook moe thuis van je werk. Hebben jullie ook kleine kinderen die op tijd moeten slapen. Wil je ook op tijd naar bed omdat je er de volgende dag weer vroeg uit gaat. Dan wil je dit zelf ook niet.

En nog een tip: als je die ene keer per jaar toch een feestje wilt geven, kondig het dan netjes op tijd aan aan alle buren en nodig eventueel je buren uit om ook wat te komen drinken. Zo doe je dat.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:21

Met zoveel studenten samenkomen en vergaderen is natuurlijk een kwestie van afwachten tot er een besmetting komt.. Gaan jullie allemaal ook naar huis, familie etc? Verbaas me er echt over.

Qua overlast, ik heb begrip voor de buurman. Maar begrijp niet waarom er een groot studentenhuis in een woonwijk staat.. Ik snap wel dat studenten niet alleen stilletjes in een hoekje zitten te leren maar de gezelligheid ook onderdeel is van het studentenleven.
Hoe je dat moet combineren met een inmiddels overprikkelde buurman weet ik ook niet, wens je er succes mee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:22

Ik snap dat je jong bent, studeert en de grenzen van het op jezelf wonen opzoekt. Dat hebben we hier bijna allemaal wel gedaan denk ik. Maar ik snap ook dat als je daarnaast woont dat je echt gek wordt. 40 of zelfs 20 mensen in een achtertuin is echt heel luidruchtig als je er naast woont. En ws is die man zich steeds aan het opnaaien tot hij de politie belt of explodeert. Ik denk dat 4 studentenhuizen naast elkaar in een woonwijk ook niet kan. Als er nu geen structurele veranderingen komen is de volgende stap ws de media met alle gevolgen van dien.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:25

Corona of niet, 20 - 40 man in de tuin naast je geeft lawaai, ook als jullie normaal praten.

Onderhoor eens bij de politie wat juist wel en niet toegelaten is. Tot wanneer lawaai toegelaten is, en hoeveel lawaai dan. Je kan een decibel-meter downloaden en die tussen die 20 man gooien. Of ga, in plaats van boven op je kamer, eens bellen bij de buurman en vraag hem of je eens vanuit zijn tuin mag luisteren. Je zou er best van schrikken denk ik :j