Carpoolkosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 11:31

Destination schreef:
Maak jij extra kilometers doordat je die vriendin meeneemt? En zou je ook met de auto gaan als je alleen rijdt? En hoe zou zij heengaan als ze niet met jou mee kan rijden?

Nee ik maak geen extra kilometers. Ik rijd sowieso. Een ander alternatief dan met mij meerijden is er niet, dan moeten haar ouders haar brengen of een autootje kopen.

Met het ov kunnen we namelijk nooit optijd zijn.

elnienjo

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:34

Is vriendin zelf niet zo attent om mee te willen betalen? Het is tenslotte op structurele basis en niet incidenteel. Dan moet je 't gewoon zakelijk houden. Zij heeft makkelijk en comfortabel vervoer en jouw auto rijdt niet op water.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:35

BeeMed schreef:
ik vind 19 cent per km vragen echt absurd voor meerijden. Dan ga je er echt op verdienen.

Enig idee wat een auto kost? Met brandstof, wegenbelasting, verzekering en afschrijving kom je met gemak boven die 0,19 per kilometer uit dus daar verdien je echt niet op. Uiteraard moet je wel rekening houden met het feit dat TS ook in de auto zit dus dan zou de helft van 0,19 redelijker zijn.
Als je het gaat vergelijken met de gebruikelijke reiskostenvergoeding van de werkgever à 0,19 per kilometer dan moet je met die kosten ook rekening houden. De voornaamste reden dat de meeste mensen een auto bezitten is vanwege woon-werk verkeer.

Maar wat ik me afvraag. Was die auto er al of is die speciaal aangeschaft om mee naar school te gaan vanwege de slechte OV verbinding?
En was op voorhand al bekend dat die vriendin mee zou rijden vanwege diezelfde slechte verbinding en/of omdat haar ouders die investering niet wilde maken?
Want dan begrijp ik vaders wel wat beter. Zij heeft namelijk heel veel voordeel van de investering van jouw ouders en daar mag naar mijn mening best wat tegenover staan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:35

Het onderwerp is omgaan met geld voor brandstof/wegenbelasting, maar daaronder schuilt omgaan met de mening/wensen van je ouders en je eigen mening/wensen en vriendschap.
Ik ben opgegroeid met ouders die vrij zuinig waren met geld. Nu nog steeds, woon allang niet meer thuis, merk ik dat af en toe. Zo vroeg ik mijn moeder in de hamsterperiode of ze misschien een halfje brood voor me mee wilde nemen van de super, omdat het brood daar steeds op was nadat ik klaar was met werken. Natuurlijk wilde ze dat, en toen ik het brood op kwam halen vroeg ze me het geld van het halfje brood terug, op de cent nauwkeurig. Ik heb me ondertussen bij hun houding neergelegd, dus betaalde ik die 52 ct braaf terug aan haar. Maar wat ze met hun zuinige opvoeding ook hebben gecreëerd is een kind die heel anders omgaat met het onderwerp geld. Ik vraag nooit geld als ik iemand een lift geef, ben vrij makkelijk met de rekening betalen als ik met een vriendin ga lunchen (de volgende keer betaal jij maar, of niet, ook goed) en ik geeft wel een fooi als ik uit eten ga. Nu rijdt jouw vriendin stelselmatig mee, dat is iets anders dan een incidentele lift. Maar misschien wel goed om je af te vragen waar je je zelf goed bij voelt en wat je aan bijdrage aan je vriendin wilt vragen. Je mag je nl ook op dit gebied losmaken van de wensen van je ouders, wanneer jij die wens irreëel vindt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:37

Die 0.19 cent die werkgevers nog steeds vergoeden, die klopt ook niet meer. Dat bedrag is al jaren niet meer aangepast aan de huidige kosten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:39

Astorga schreef:
Nu rijdt jouw vriendin stelselmatig mee, dat is iets anders dan een incidentele lift. Maar misschien wel goed om je af te vragen waar je je zelf goed bij voelt en wat je aan bijdrage aan je vriendin wilt vragen. Je mag je nl ook op dit gebied losmaken van de wensen van je ouders, wanneer jij die wens irreëel vindt.

Als TO's ouders haar autokosten voor haar betalen, dan hebben zij natuurlijk wel inspraak. Als TO dan weigert haar structureel meerijdende vriendin een bijdrage te vragen, kunnen die ouders wel zeggen dat TO dan voortaan zelf voor haar auto moet gaan betalen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:44

Bekijk het ook eens van de andere kant: misschien is het voor de vriendin ook aangenamer een faire bijdrage te betalen en niet het gevoel te krijgen dat ze profiteert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:47

elnienjo schreef:
kunnen die ouders wel zeggen dat TO dan voortaan zelf voor haar auto moet gaan betalen.

Zou ik ook gewoon lekker doen en zelf voorstellen aan mijn ouders. Er komt gewoon een tijd dat je zelf dingen wilt bepalen en zeker in een vriendschap. Want ouders zien ook alleen dat carpoolen, maar wie weet betaalt vriendin wel iedere keer het blikje cola dat ze onder de pauze gaat halen. En zelfs dan nog is een echte vriendschap voor mij ook meer dan continu het ex aequo behouden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:47

elnienjo schreef:
Astorga schreef:
Nu rijdt jouw vriendin stelselmatig mee, dat is iets anders dan een incidentele lift. Maar misschien wel goed om je af te vragen waar je je zelf goed bij voelt en wat je aan bijdrage aan je vriendin wilt vragen. Je mag je nl ook op dit gebied losmaken van de wensen van je ouders, wanneer jij die wens irreëel vindt.

Als TO's ouders haar autokosten voor haar betalen, dan hebben zij natuurlijk wel inspraak. Als TO dan weigert haar structureel meerijdende vriendin een bijdrage te vragen, kunnen die ouders wel zeggen dat TO dan voortaan zelf voor haar auto moet gaan betalen.

Dat kan idd de consequentie zijn. Maar waarom vinden de ouders het geen probleem om de wegenbelasting te betalen wanneer TO in haar uppie van A naar B rijdt, maar willen ze ineens wel een bijdrage wanneer vriendin meerijdt van A naar B. Het is niet dat de kosten die de ouders betalen daardoor omhoog gaan.

Sclimpre schreef:
Bekijk het ook eens van de andere kant: misschien is het voor de vriendin ook aangenamer een faire bijdrage te betalen en niet het gevoel te krijgen dat ze profiteert.

Geen idee of de vriendin dat gevoel heeft. De enige mogelijkheid om daarachter te komen is het bespreekbaar maken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:53

capopjekop schreef:
mvdende schreef:
19 cent per km = voor 90km per keer €17,10.

Ik zou dat delen door 2 en per keer €8,50 vragen.

En dan onder de noemer onderhoud. Want als je heel strikt gaat kijken: bijrijder = meer gewicht = meer slijtage van de banden enzo

Stuur jij je vrienden ook een rekening als ze op visite zijn geweest? Ze drinken wat, extra kosten op het water want de wc spoelt niet gratis door.

Ik zou in dit geval zelf aangeboden hebben brandstof mee te betalen. Want meerijden is fijner dan met het ov. Maar als ik dan ook nog gevraagd zou worden om mee te betalen aan wegenbelasting, banden en onderhoud dan zou ik me serieus afvragen hoe waardevol iemand mij als vriend vindt. Zeker als die persoon zelf toch die kant op moet. Want het komt ook weleens voor als je uit gaat eten en de rekening split dat je meer betaalt dan de ander of eens een drankje betaalt ofzo. Zoals iemand hierboven al zei, er is toch een gunfactor als je vrienden bent.

Als ze incidenteel langskomen natuurlijk niet. Mn ouders ook niet, al doen die uit zichzelf soms wat meenemen. (Zakje grijs afval zodat mijn container niet langs de weg hoeft a €8 per keer)

Maar als er hier iemand stelselmatig zou komen mee eten tussen de middag bijvoorbeeld, dan zou ik daar wel een vergoeding voor vragen.

Een keer met mij meerijden is alleen maar gezellig, maar al zou iemand mij en mijn auto "gebruiken" alsof het ov was, dan staat daar echt wel een bedrag tegenover.

Zoals de ts zelf aangeeft: allebei een ov kaart dus gratis reizen met ov. Alleen vanuit de woonplaats is er geen ov beschikbaar (optijd)

Die vriendin heeft dus een aantal opties: (elektrische) fiets, scooter, eigen autotje, op kamers wonen.

Al die opties kosten een hoop geld, in aanschaf en/ of maandelijkse kosten.

Vriendin kiest er voor om met de ts mee te rijden, wat op dit moment nog gratis is....

Dat de vader van de ts het hier niet mee eens is, snap ik heel goed. De ts heeft een auto en daar hoeft vriendin niet voor niets in mee te reizen.

Zelfs met €0,19 per km ÷2 = €8,50 per reisdag, is die vriendin goedkoper uit dan alle andere opties.

Edit: wat bij mij ook nog zou meespelen is dat je altijd rekening met die vriendin moet houden. Ben jij een keer een uur eerder klaar op college, dan kan je mooi wachten tot vriendin ook klaar is.

Of als je ergens heen wil, dichtbij college, maar je moet eerst naar huis je vriendin afzetten.

Er komt een hoop "verantwoordelijkheid" extra bij kijken. Om altijd maar als taxichauffeur klaar te staan mag in mijn ogen ook wel in het totaalbedrag meegenomen worden.

Want wat als de ts een keer ziek is? Hoe komt vriendin dan op college?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:59

Een bijdrage vragen als iemand structureel bijv 1 keer in de week mee zou lunchen? Ik ben toch anders opgevoed denk ik dan. Wat doet iedereen toch moeilijk over geld. Als je verder gewoon normaal met je geld omgaat merk je een zak brood per maand echt niet hoor. Niet dat ik veel te besteden heb, maar het zou niet in mijn hoofd opkomen om geld te vragen als iemand komt lunchen. Ook niet als dat elke week is.

En begrijpelijk hoor dat TS een vergoeding krijgt voor de benzine kosten. Dat tikt namelijk wel aan en iemand profiteert er mega van. Maar wat TS zegt: de auto rijdt toch. Wees dan blij dat je de benzinekosten kan delen!

(En dat zeg ik, iemand die best wel zuinig is en goed wil sparen en niet echt uitgaat)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:08

Het omslagpunt ligt denk ik ook daar, waar je zelf het gevoel krijgt dat de ander op jouw kosten leeft zeg maar. Dan hoeft uiteraard niet elke cent rechtgetrokken te worden, maar het is wel fijn als je het gevoel houdt dat er een zeker evenwicht is en je niet met een profiteur te maken hebt zeg maar, die het allemaal maar vanzelfsprekend lijkt te vinden dat jij wel voor de kosten opdraait :=

Je moet wel een bepaalde wederkerigheid ervaren, dat je merkt dat diegene het waardeert en zich er van bewsut is, en ook zijn best doet om het een beetje in evenwicht te houden. En niet dat jij bvb. altijd rijdt of altijd het eten verzorgd, en die ander dan nooit eens aanbiedt om mee te betalen / ook eens wat lekkers meeneemt ofzo.

Of wat je ook wel eens hoort: dat de mee rijder / eter nooit bijdraagt, maar als er dan eens ergens onderweg bij een eetgelegenheid samen een hapje gegeten wordt ofzo, diegene niet zegt van joh ik betaal dit wel hoor! Wat netjes zou zijn om ook eens iets terug te doen :)

Maar op zo'n moment dan ineens wèl heel specifiek de rekening op de cent wil delen :=

Zoiets kan je dan ineens in het verkeerde keelgat schieten :o

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:15

Lastig TS :j Voor beide gevallen is wat te zeggen. €0.19 per km, maar ik heb aan de andere zoiets van, tja, als je toch al daarheen moet en je hoeft niet om te rijden.... Waarom wil je er dan wat voor hebben? Rijdt je auto meer omdat je iemand meeneemt? Geen idee hoe je vriendschap is, maar ik denk dat ik het zou laten zitten eerlijk gezegd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:18

pmarena schreef:
Het omslagpunt ligt denk ik ook daar, waar je zelf het gevoel krijgt dat de ander op jouw kosten leeft zeg maar. Dan hoeft uiteraard niet elke cent rechtgetrokken te worden, maar het is wel fijn als je het gevoel houdt dat er een zeker evenwicht is en je niet met een profiteur te maken hebt zeg maar, die het allemaal maar vanzelfsprekend lijkt te vinden dat jij wel voor de kosten opdraait :=

Je moet wel een bepaalde wederkerigheid ervaren, dat je merkt dat diegene het waardeert en zich er van bewsut is, en ook zijn best doet om het een beetje in evenwicht te houden. En niet dat jij bvb. altijd rijdt of altijd het eten verzorgd, en die ander dan nooit eens aanbiedt om mee te betalen / ook eens wat lekkers meeneemt ofzo.

Of wat je ook wel eens hoort: dat de mee rijder / eter nooit bijdraagt, maar als er dan eens ergens onderweg bij een eetgelegenheid samen een hapje gegeten wordt ofzo, diegene niet zegt van joh ik betaal dit wel hoor! Wat netjes zou zijn om ook eens iets terug te doen :)

Maar op zo'n moment dan ineens wèl heel specifiek de rekening op de cent wil delen :=

Zoiets kan je dan ineens in het verkeerde keelgat schieten :o

Dit ja! Wederkerigheid is heel belangrijk en het zal niet de eerste zijn die structureel van iemand profiteert maar zelf wel vraagt om de helft als je 'n keer samen gaat eten ofzo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:25

Ik vind bijdragen aan wegenbelasting wel apart.
Die auto is er toch al. Je vriendin heeft er niet voor gekozen dat jullie een dure diesel auto rijden.
Dan zou ik eerder meer vragen ivm onderhoud.
Maar eigenlijk ook niet omdat je dat ritje toch al doet. :-)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:30

Ik denk dat het verschil ligt in af en toe en op een vaste basis.

Ik denk dat niemand moeilijk doet als er een keer een vriendin mee komt eten of mee rijdt met de auto.

Maar gebeurd het op een vaste basis, dus inderdaad 3x per week meerijden en bijvoorbeeld iedere week 2x avondeten mee eten, dan mag er naar mijn mening echt wel iets tegenover staan. Want auto's rijden niet op lucht en avondeten koopt en kookt zichzelf niet....

En als er een vriendin 3x per week zou meerijden en daartegenover staat bijvoorbeeld 1x per maand een etentje bij een (gemiddeld) restaurant, is dat natuurlijk ook prima.

Maar je kan niet verwachten dat iemand altijd maar gratis mee kan eten of mee kan rijden.

En wat betreft wegenbelasting, ik zou het niet die naam geven, maar gewoon aangegeven onder de noemer "dieselkosten en onderhoud"

Want eigenlijk is het ook wel maf, de wegenbelasting van een diesel is veel hoger dan van benzine, maar de diesel zelf is goedkoper.

Stel de ts verkoopt de diesel en stapt over op een benzine, dan zijn de brandstof kosten alleen al een heel stuk hoger.. En misschien wel even hoog als nu de diesel + stukje wegenbelasting.

En ergens heb ik het vermoeden dat de auto niet 100% van de ts is, maar een "oude" auto van pap/mam die de ts tegen brandstof kosten mag rijden?

Want als je "Alleen maar" 3x 90 km per week rijdt, is een diesel veel duurder om te rijden als benzine. Het omslagpunt ligt op zn 25.000km per jaar waarboven diesel interessant gaat worden. Alles daaronder is een benzine echt een stuk goedkoper.

Dus waarom zou je als student dan voor een diesel kiezen?

(Tenzij ouders echt bereid zijn de duurdere kosten op zich te nemen zodat dochter echt alleen diesel hoeft te betalen. Maar dan kan je ook zeggen als ouder: wij nemen de kosten van de wegenbelasting van de benzine en geven een x bedrag per maand aan brandstof erbij..)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:39

Hoe lang rijd ze al mee? Nooit wat gevraagd jaar lang of korter?

Ik zou uit mij zelf al vragen of iemand wat moet voor de benzine.
Wegenbelasting niet.

Ik neem wel eens groepje mee weekens na duitsland of ardenneb de meesten betalen uitzich zelf al en dan zeg ik een prijs krijg ik vaak meer wat ook slijtage bla bla. Zat ook een bij die stil bleef en niks zei.. en een andere die vaak wat later betaalde.

Verschilt nogal.

Gangbare is benzine geld veagen in overleg

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:13

Christiene schreef:
Hoe lang rijd ze al mee? Nooit wat gevraagd jaar lang of korter?

Ik zou uit mij zelf al vragen of iemand wat moet voor de benzine.
Wegenbelasting niet.

Ik neem wel eens groepje mee weekens na duitsland of ardenneb de meesten betalen uitzich zelf al en dan zeg ik een prijs krijg ik vaak meer wat ook slijtage bla bla. Zat ook een bij die stil bleef en niks zei.. en een andere die vaak wat later betaalde.

Verschilt nogal.

Gangbare is benzine geld veagen in overleg

Dit is neem ik aan incidenteel? En niet standaard elke week/ maand?

En nogmaals die vriendin heeft helemaal niets te klagen.

Voorbeeld:

Dieselauto: wegenbelasting 100 per maand = €3,23 per dag

Auto loopt 1:20. 90km= 4,5 liter diesel a €1,20 per liter = €5,40

Totale kosten per dag = €8,63 ÷ 2 personen = €4,32 per persoon.

Benzineauto: wegenbelasting €20 per maand = €0,65 per dag.

Auto loopt 1:15 90km = 6 liter benzine a €1,60 per liter = 9,60

Totale kosten per dag = €10,25 ÷ 2 personen = €5,13 per persoon.

Alleen dieselkosten per persoon €2,70

Alleen benzienekosten per persoon €4,80

Verschil dieselauto inclusief diesel en stukje wegenbelasting tussen alleen de benzine van de benzine auto is €0,48 dat de diesel inclusief stukje wegenbelasting goedkoper is dan de benzine zonder stukje wegenbelasting.....

Ik zou het wel weten.....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:26

Dure diesel.
Bij de Tango waar ik net langs reed was de diesel €1,069 per liter.

Heb je aan je vriendin gevraagd wat zij wil betalen?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:32

Han21 schreef:
Nirvana_ schreef:
Jouw voorbeelden zijn wel van die incidentele zaken. Hier gaat het om structureel een aantal km's, en dat tikt best aan. Als je met je vrienden elke dag op pad gaat, reken je dan ook geen kosten door?

Als ik naar een feestje rijd oid. dan reken ik daar ook niets voor en aangezien ik de enige met een rijbewijs ben is dat best vaak. Dit gaat echter om 3 a 4 keer per week 45 kilometer heen en weer 45 terug, dus dan vind ik het wat anders.

Het eten gaat gemiddeld gezien wel om wekelijks. Maar dan neemt er eentje eens een toetje of wat te snacken mee of we eten bij iemand anders bijv. erg uitgebreid met kerst.
Het autorijden is idd niet 3x per week 90km op een dag. Op 1 a 2x per maand zitten we denk ik zeker wel. Met incidenteel een vriendin die ik moet ophalen en thuisbrengen waarbij het me wel al snel een uur extra kost per keer (30min enkele reis). Daar ga ik ook niet om zitten zemelen.
Maar zoals ik in het eerste deel van mijn post al aangaf vind ik het in structurele gevallen zeker niet meer dan normaal dat ze gewoon meebetaald aan de benzine. Of daar op een andere manier in tegemoet komt. Het is vooral de kosten voor de wegenbelasting etc dat ik denk van joh, ze rijdt toch al en ook als ze dat niet doet hou je die kosten sowieso wel.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 14:02

Over de dure diesel, met mijn kilometers is het autootje wat ik nu rijd een stuk goedkoper dan een vergelijkbare benzineauto. Zoals mvdende heeft berekend komt het ongeveer op 0.80 cent per rit uit, wat op jaarbasis voordeliger is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:41

Als ik jouw vriendin was, zou ik het echt heel raar vinden als je mij vraagt mee te betalen aan het onderhoud van jouw auto. Meebetalen aan diesel, prima. Maar daar houdt het ook gewoon op.

@mvdende: Zit jij in financieel zwaar weer? Zo niet vind ik het echt krenterig om middageten door te berekenen aan een vriend/vriendin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:22

Han21 schreef:
Over de dure diesel, met mijn kilometers is het autootje wat ik nu rijd een stuk goedkoper dan een vergelijkbare benzineauto. Zoals mvdende heeft berekend komt het ongeveer op 0.80 cent per rit uit, wat op jaarbasis voordeliger is.

Ik heb regelmatig gereden met mijn diesel voor/met mensen en ik berekende de echte dieselkosten.
Nu heb ik een benzine en ja die is duurder per gereden km.. en ja nu betalen mensen dan wat meer.

Ik ga straks naar een grotere (duurder aan wegenbelasting en meer verbruik) en ja dan gaat de brandstofkosten omhoog per km en dat bereken ik gewoon.
Rij ik met de auto van mijn man.. leaseauto, wel bijtelling; dan reken ik niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:35

Doubtless: ze heeft het over stelselmatig mee eten. Stel dat iemand 3x in de week mee wil eten tussen de middag voor langere tijd, dan lijkt het me niet meer dan fair dat de mee eter er dan niet vanuit gaat dat de ander maar constant op eigen kosten alles inkoopt :)

Sporadisch een keer een boterham, appel en plak kaas is toch wat anders dan wanneer je echt elke week voor een extra persoon boodschappen moet doen. Als die ander dan bvb. weer rijdt of ook regelmatig wat lekkers meeneemt dan heft dat wel weer een beetje op tegen elkaar maar anders gaat het wel heel erg scheef lopen....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:17

pmarena schreef:
Doubtless: ze heeft het over stelselmatig mee eten. Stel dat iemand 3x in de week mee wil eten tussen de middag voor langere tijd, dan lijkt het me niet meer dan fair dat de mee eter er dan niet vanuit gaat dat de ander maar constant op eigen kosten alles inkoopt :)

Sporadisch een keer een boterham, appel en plak kaas is toch wat anders dan wanneer je echt elke week voor een extra persoon boodschappen moet doen. Als die ander dan bvb. weer rijdt of ook regelmatig wat lekkers meeneemt dan heft dat wel weer een beetje op tegen elkaar maar anders gaat het wel heel erg scheef lopen....

Als diegene dan af en toe beleg meeneemt, een bosje bloemen of af en toe trakteert op een wijntje is het toch goed? Ook als het 3x per week is. Ik zou niet wakker liggen van 2 boterhammen en een plakje worst. Zou me bijna bezwaard voelen als ik bij een ander aanschuif joh.