Waar covid test laten doen buiten ggd om die zkh accepteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:06

Ik snap dat afsprakenbureau van een ziekenhuis vraagt of je klachten hebt.
En bij een ja, datje een test moet kunnen overleggen.

Ik snotter door hooikoorts en heb geen coronaklachten.
Kon zo naar het ziekenhuis voor foto en mri.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:07

Maar het is toch raar dat artsen in het ziekenhuis wel vinden dat je corona gerelateerde klachten hebt en de medewerkers van de coronatestlijn niet? Daar zitten geen artsen. Als je aan de telefoon aangeeft dat je van je arts moet testen kunnen ze dit toch niet weigeren?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:07

Je kan dingen ook moeilijker maken dan ze zijn hoor. Je belt gewoon GGD, zegt 'ik heb keelpijn en koorts' (of kies 2 andere symptomen). En dan plannen ze iets voor je in. Zal misschien niet heel snel of heel dichtbij zijn. Maar dat gaat wel sneller dan heen en weer blijven pingpongen tussen huisarts, ziekenhuis en bokt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:07

Afspraak is gister al gemaakt via de huisarts. :j morgen erg vroeg 80 km verderop -O- had ik al neergzet gister. Klachtenvrij of niet. De test moet gedaan worden. :j maar ja officieel klachtenvrij ga ik uit morgen maar toch een misschien voor anderen die mogelijk wel besmet zijn en waar ivm werk mensen van afhankelijk zijn.

Ik houd niet van oneerlijke antwoorden geven, iets met principe en zo. En juist door klachtenvrij testen raakt het systeem overbelast. Waar ik nu aan meewerk dus ook. Dat voelt niet echt fijn of zo, :n

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:13

Ik vind het zo vreemd dat ze in het hele land zo'n verschillende protocollen hebben.

Lees hier een test voor een longfunctie?

Ik ben nu voor de 2e keer in 6 weken strond ziek. Heb de ggd gebeld en die gaven aan dat ik niet nog een keer hoefde te testen. Omdat ik 6 weken geleden getest ben.

Wel uiteraard mijn ziekenhuis afspraken verzet.
Maar volgende week gewoon bloed prikken en 16 oktober weer long onderzoek.
Uitslagen hier van gaan overigrns wel telefonisch.

Eind april in het ziekenhuis bevallen van onze dochter.
Dat was helemaal huilen hoe ze daar om gingen met de corona maatregelen :=

Snachts aan gekomen op de ehbo. Zo naar binnen mogen lopen en sochtends wil mijn vriend de auto verzetten omdat ie daar niet mocht blijven staan.

Hele test om via een andere ingang naar binnen te mogen :o?

Kortom denk dat ze gewoon niet weten wat nu het beste is en ze er allemaal hun eigen draai aangeven?

Wel ontzettend lastig! Niet alleen voor ts maar voor iedereen.

Karuna je kunt dus donderdag terecht voor een test van de GGD?
Edit ja dus. Nou fijn. Is dat iig opgelost toch?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:14

Anoeska schreef:
Je kan dingen ook moeilijker maken dan ze zijn hoor. Je belt gewoon GGD, zegt 'ik heb keelpijn en koorts' (of kies 2 andere symptomen). En dan plannen ze iets voor je in. Zal misschien niet heel snel of heel dichtbij zijn. Maar dat gaat wel sneller dan heen en weer blijven pingpongen tussen huisarts, ziekenhuis en bokt.

En daarom moeten er zoveel mensen wachten die wel klachten hebben.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een ziekenhuis een covid uitslag moet hebben. Maar ik maak dan ook niet het beleid.
Wel check gesprekken gehad aan de deur van het zkh

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:15

purny schreef:
Anoeska schreef:

En daarom moeten er zoveel mensen wachten die wel klachten hebben.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een ziekenhuis een covid uitslag moet hebben. Maar ik maak dan ook niet het beleid.
Wel check gesprekken gehad aan de deur van het zkh

In ieder ander geval gaf ik je gelijk. Maar nu is het niet dat ts zo graag getest wil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:20

Niet echt nee. De neusswab gaat nog wel. De keelswab is een ramp ik blijf kokhalzen en er tegen vechten. Geen pretje dus. :r

En het lijkt er idd op dat elk mens of elke organisatie zijn eigen regels maakt. Ik zou ook zeggen negatief getest en dan nog eens en nog eens is toch duidelijk genoeg dat er niks meer aan de hand is. Vorige test is 5 weken geleden. Maar die is niet recent genoeg. Maar toch staat de ggd erop dat ik getest wordt. Huisarts overlegd iedere keer met de ggd regio en iedere keer hoort ze weer ja er moet getest worden.

Zo raakt een testsysteem wel overbelast. Door mij wordt misschien een leraar of verpleegkundige niet getest. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-09-20 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:20

Apart inderdaad die wisselende protocollen. Mijn partner heeft "klachten", niet corona gerelateerd, als in een kuchje wat hij het hele jaar door heeft maar wel irritant is/wordt. Hij krijgt een longfunctietest en foto, hoeft hiervoor niet getest te worden vooraf. Daarentegen wilde hij laatst bij de huisarts een recept voor codeïne hebben omdat dat vaak wel even helpt, dat kreeg ie niet zonder eerst getest te worden. Belt hij voor een test, geven ze aan dat een kuchje wat er altijd is niet valt onder Corona klachten en ze hem niet willen testen :+

Heel begrijpelijk natuurlijk, maar zonder die test krijgt hij dus ook geen codeïne meer.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:23

Ik ga even temmen op de zogenaamd grappige opmerkingen.
Als je goed leest , heeft ze aan gegeven dat ze het vermoeden heeft 1x Corona te hebben gehad, en daarna veel restklachten en koortsvlagen.
En ze maakt zich zorgen.

Ik heb een auto immuun ziekte ( Sarcoidose om precies te zijn ) . En die heeft ( in de begin periode ) vaak
ook van die koortsvlagen ( en ontstekingen overal in je lijf van je longen tot je lymfen tot je ogen tot je hart als je pech hebt).

Ik ben gelukkig heel handig in communicatie en heb weinig last gehad van niet begrijpende omgeving. Maar ik heb schrijnende verhalen gehoord van mensen die niet serieus werden genomen , en voor aanstellers werden uitgemaakt.
Sarco is overigens geen vage ziekte, maar goed in het bloed en met longfoto's en dergelijke aan te tonen.

ps ik lijk tot de 50% lucky ones te horen die in 5 jaar genezen wordt verklaard en al helemaal niet zielig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:25

Anne bento dat soort regels dus, daar valt niet tegenaan te vechten. Kastje muur kastje muur kastje. Je moet iets hebben maar krijgt het niet omdat je niet kunt voldoen aan de voorwaardes. Goddank is gister via de huisarts de testafspraak gemaakt uiteindelijk nadat ik zelf al 1,5 uur in de wacht had gestaan bij de lijn. Via internet lukte al helemaal niet.

Nu ben ik al sinds 8 uur bezig om te bellen maar de lijn is zo overbelast dat de verbinding meteen wordt verbroken. Fijn onmogelijk een afspraak te maken en dus onmogelijk om nodige zorg te krijgen. En ik zal vast de enige niet zijn die hier tegenaan loopt

Eleeke dank je. Gelukkig geen last van een niet begrijpende omgeving (en goddank mijn nieuwe huisartsenpraktijk is net zo grondig als mijn vorige) alleen op bokt zijn een paar grapjassen. wat het precies is is nooit duidelijk geworden maar ik ben inmiddels gewend aan die vage koortsvlagen. Heb ze al sinds jong alleen nu zijn ze veel hardnekkiger en vaker dan eerder. -O- en nu met die covid is het nogal onhandig kennelijk met zorg krijgen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:33

karuna schreef:
De wilde "grappige" opmerkingen en bewust stokende foute speculaties negeer ik maar gewoon. :n

Ja ik heb idd onder andere een autoimuun ziekte helaas.

Het probleem zit hem dus in getest moeten worden ondanks inmiddels 24 uur klachtenvrij. -O- Het ziekenhuis wil niet zelf testen helaas (een tweede optie ziekenhuis hanteert hier overigens hetzelfde protocol). Maar ik moet toch een test ondergaan verplicht van de ggd. Terwijl ik nu officieel 24 uur klachtenvrij ben en dus eigenlijk niet getest mag worden via de ggd. Maar het ziekenhuis wil ondanks nu weer klachtenvrij toch een negatief testresultaat hebben.

Op zich snap ik dat ook, ik loop nu sinds maart eerst 6 weken heel ziek geweest en daarna eigenlijk af en aan die koortsvlagen met bijbehorende covid achtige klachten. Die ook bij hooikoorts, bijholte ontstekingen en andere oorzaken kunnen horen. Inmiddels sinds juni meerdere keren na overleg met huisarts en ggd getest en negatief bevonden.

Dus een testresultaat zien begrijp ik wel als ik dan klachten zou hebben. :j alleen officieel mag ik nu me niet laten testen door de ggd want weer klachtenvrij. Maar moet me wel laten testen bij de ggd want een andere test accepteren ze niet. Maar zelf testen doen ze ook niet. Huisarts heeft gister met ggd overlegt en ik word er toch tussengeschoven. Een heel eind weg maar het is niet anders. Een beetje zotte situatie dus waar er precies een gat zit in de regels. -O-

Ik snap het probleem niet? Als de huisaets zegt testen dan ga je toch testen?
Knap wel dat je er tussen geschoven wordt, dat krijgt niemand voor elkaar...

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:35

karuna schreef:
Niet echt nee. De neusswab gaat nog wel. De keelswab is een ramp ik blijf kokhalzen en er tegen vechten. Geen pretje dus. :r

En het lijkt er idd op dat elk mens of elke organisatie zijn eigen regels maakt. Ik zou ook zeggen negatief getest en dan nog eens en nog eens is toch duidelijk genoeg dat er niks meer aan de hand is. Vorige test is 5 weken geleden. Maar die is niet recent genoeg. Maar toch staat de ggd erop dat ik getest wordt. Huisarts overlegd iedere keer met de ggd regio en iedere keer hoort ze weer ja er moet getest worden.

Zo raakt een testsysteem wel overbelast. Door mij wordt misschien een leraar of verpleegkundige niet getest. -O-

Bel je bij elke klacht de huisarts dan? En die gaat vervolgens elke keer de ggd bellen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:36

karuna schreef:

Natuurlijk is een test van 5 weken oud niet recent genoeg. Mits je 5 weken lang niemand gezien hebt...
Als je van de huisarts moet testen dan en je toch op de goed plek. Snap je stress daarom niet zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:39

karuna schreef:
Anne bento dat soort regels dus, daar valt niet tegenaan te vechten. Kastje muur kastje muur kastje. Je moet iets hebben maar krijgt het niet omdat je niet kunt voldoen aan de voorwaardes. Goddank is gister via de huisarts de testafspraak gemaakt uiteindelijk nadat ik zelf al 1,5 uur in de wacht had gestaan bij de lijn. Via internet lukte al helemaal niet.

Nu ben ik al sinds 8 uur bezig om te bellen maar de lijn is zo overbelast dat de verbinding meteen wordt verbroken. Fijn onmogelijk een afspraak te maken en dus onmogelijk om nodige zorg te krijgen. En ik zal vast de enige niet zijn die hier tegenaan loopt

Je hebt toch een aspraak? Waarom moet je zelf dan nog bellen?

Hilary

Re: Waar covid test laten doen buiten ggd om die zkh accepteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:45

Purny, om een plekje eerder te krijgen.

@Karuna: in een ander topic begreep ik dat je juist beter in de middag kan bellen. Er wordt steeds aangeraden “bel in de ochtend” en dat gaat iedereen dus massaal doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 09:51

Vooral dichterbij eigenlijk of er toevallig iemand heeft afgemeld. Eerder kan gewoon niet. Eigen regio was volgende week geloof ik plek of zo gister. -O- Ga er van uit dat het kansloos is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:52

Heb jullie geen covid testdorpen zoals in Antwerpen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:55

SVRL schreef:
Heb jullie geen covid testdorpen zoals in Antwerpen?

Wij hebben testlocaties. Maar er is gewoon een tekort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:00

smit_ilse schreef:
Brainless schreef:
Dus dan zouden mensen met oa reuma, coeliakie, crohn, ms, diabetes I en psoriasis niet getest kunnen worden?!

Volgens de vrouw van ggd mensen met auto immuunziektes, vorige week hierover met ggd gesproken dus nog recent gemeld. Ze hoopten door meer onderzoek er betere testen zouden komen.

De genoemde ziektes zijn allemaal auto immuunziektes (en er zijn er heel veel meer) en niemand heeft daar iets over gezegd.
Ze vragen geeneens of je die hebt.. en zouden ze dat wel doen dan vallen een boel mensen af waarbij testen geen zin zou hebben?
Ben benieuwd waarom testen niet zouden werken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:16

Nou idd ik snap ook niet waarom je nu uren aan de telefoon moet hangen. Je hebt een afspraak. Ja het is wat verder rijden. Maar het is geregeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:26

Maar dat mensen met een auto imuum ziekte niet kunnen worden getest vind ik raar. Corona geeft toch hele andere klachten?

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:29

Nu niet voor het een of het ander, maar NL is zogezegd vaak een voorbeeld.
Maar in jullie ziekenhuizen worden dus oude (6 weken) corona testresultaten aanvaard?

Werk zelf in groot ziekenhuis in BE, en bij ons gaat iedereen die in de planning staat voor opname door de covid teststraat. Heb je voor ons ziekenhuis een negatieve coronatest nodig, wordt dat simpelweg afgenomen in diezelfde dag getest. Geen tralalie en tralala rond. Heb je het nodig voor je rx afspraak, geen probleem. Of het nu nuttig is of niet.
Maar testresultaten van 6 weken oud wordt niet naar gekeken, ondertussen zijn er keiveel van vakantie terug gekomen en zijn ze allemaal gaan feesten. Wat toen negatief was, kan nu zeker positief zijn ....

Karuna, veel succes morgen, hopelijk heb je snel je resultaat dat je voor je rx kunt gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:29

Citaat:
wat het precies is is nooit duidelijk geworden maar ik ben inmiddels gewend aan die vage koortsvlagen. Heb ze al sinds jong alleen nu zijn ze veel hardnekkiger en vaker dan eerder. -O- en nu met die covid is het nogal onhandig kennelijk met zorg krijgen

Ik pik dit er even uit. Als ik dit zo lees, zou ik mij toch eens gaan verdiepen in de overgang en wat het allemaal met een lijf kan doen.

Want vergeet niet dat RX straling is en dat is verre van gezond. En al helemaal als het steeds om dezelfde plaats in je lijf gaat en met korte tussentijd.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 16-09-20 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:30

En de lijnen zijn al overbelast zoals je zelf zegt.
Maar hopelijk test je negatief en word je snel geholpen.