Omgangsregeling kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:26

Even omdenken van mijn kant, als vader niet wil zal hij met allerhande excuses komen elke keer als hij voor de kinderen moet zorgen en komt er in de praktijk helemaal niets van terecht waardoor de zorg alsnog op moeder neerkomt.

Wat als je nu ipv gedeeld ouderschap bedingt dat vader de eigen-bijdragen, dagopvang en verdere kosten voor opvang van de kinderen gaat betalen.
Dan heeft moeder lucht en vader ook.
Als vader vrijheid wil en wil bijkomen, prima, maar daar staat wel een prijs tegenover.

Keet

Re: Omgangsregeling kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:48

Ow arme vrouw :(:) laat haar alsjeblieft iemand zoeken die voor haar wensen, rechten en zaken op komt :(:) en voor die van de kinderen. En het liefst een haai die hem helemaal kaalplukt
De zorg voor kinderen met een rugzak is erg intens en zwaar en daar heb je echt regelmatig rust van nodig om het vol te houden.
Als ie niet voor zijn kinderen wil zorgen, dan zorgt hij maar dat er financieen komen zodat ze zorg kan inhuren voor een redelijk deel van de zorg. Wat een lapzwans zeg!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:09

bridgetF schreef:
Ze hebben nu een mediator, die heeft hij geregeld.
Mag ze daarnaast dan ook nog een eigen advocaat inschakelen?

Ja, dat mag. De mediator is in principe een neutrale partij, maar zoals het verhaal klinkt heeft zij iemand nodig die voor haar belangen opkomt. Ook in verband met vast te stellen alimentatie bijvoorbeeld. Anders loopt ze het risico dat ze akkoord geeft op zaken omdat ze zelf niet sterk genoeg is om voor zichzelf op te komen, terwijl de gemaakte afspraken in haar nadeel zijn. Een mediator moet in principe wel signaleren en partijen erop wijzen dat afspraken niet "eerlijk" zijn, maar als beide partijen zeggen het zo af te willen spreken, kan een mediator ook niet zoveel. Zeker omdat TS aangeeft dat de vrouw niet zo sterk in haar schoenen staat, kan ze dus beter iemand inschakelen die alleen voor haar opkomt.

Als ze zelf niet werkt, kan dit op basis van een toevoeging (pro deo) en kost het alleen de eigen bijdrage van waarschijnlijk 298 euro. Een deel hiervan wordt dan weer terugverdiend omdat het griffierecht met een toevoeging lager is.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:15

Inderdaad co-ouderschap gaat alleen op bij ouders die goed kunnen overleggen en samenwerken.

Daarbij is veel wisselen voor kinderen met deze diagnose vaak ook niet handig. Die zijn gebaat bij veel structuur waarbij het zo te lezen hier nogal aan ontbreekt.

Heeft ze geen maatschappelijke hulp?

Als ze al niet voor zichzelf op kan komen dan is opkomen voor je kinderen ook moeilijk.

Een overbelaste moeder en een vader die zijn snor drukt...

Elke goed functionerende mediator zal ook moeten zeggen dat hij hier geen brood in ziet.

Moeder kan vragen of maatschappelijk werk ook haar zal ondersteunen.

Succes. Fijn dat je haar wilt helpen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:16

bridgetF schreef:
troi schreef:
Het lijkt me dat je dat via advocaten zou moeten spelen als onderdeel van de scheiding. Maar als 1 vd ouders iets niet wil is het zo doorgaans ingewikkeld en een kwestie van lange adem. Is jouw vriendin daartoe in staat?

Ze zijn bij een mediator, die ze helpt met de scheiding.
Ze durft dan bijna niet voor zich zelf op te komen en op het moment dat ze zegt hoe ze het wil, dan kan ze het niet goed beargumenteren en wordt ze weer onder geschoffeerd en schikt ze zich weer naar hoe haar man het wil om thuis weer in huilen uit te barsten.

Via een mediator zal je dit niet kunnen afdwingen. Mediation is er immers op gericht om samen en in overleg tot oplossingen te komen. Als hij niet wil, dan zal het niet gebeuren.

Daarnaast wil ik je meegeven dat als je in de mediation zit, je niet zo maar een advocaat kunt inschakelen. Dit kan ervoor zorgen dat de mediation klapt (heel veel mediators zien dit namelijk niet zitten en stoppen dan uit eigen beweging met de mediation). De belangen gaan dan namelijk te veel uiteenlopen waardoor mediation in principe geen zin meer heeft.

Heeft de mediation überhaupt wel zin? Dit is namelijk wel een proces waarin je toch enigszins sterk in je schoenen moet staan. Natuurlijk moet de mediator bewaken en zorgen voor een goed verloop, maar is wel een neutrale partij. Partijdigheid mag absoluut niet en wat ik lees, is dat zij juist iemand nodig heeft die er voor háár alleen is en niet voor beiden.

Als ik advies mag geven, zou ik stoppen met de mediation en een advocaat inschakelen. Als ze een laag inkomen heeft, komt ze in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Ze hoeft dan voor de advocaat een kleine bijdrage te betalen afhankelijk van haar inkomen. Ook de kosten voor de rechtbank zijn dan lager.

Ik heb zelf jaren als jurist familierecht gewerkt, mocht je vragen hebben dan staat mijn pb open!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:18

Goed punt bij mijn voorgangers. Voor mediation heb je 2 gelijkwaardige partijen nodig die naar hetzelfde doel streven. Daar voldoet deze situatie volgens mij helemaal niet aan...

Maw: stoppen met de mediation en eem advocaat inschakelen!

Overigens zal een goede mediator dat ook adviseren als je dit zo uitlegt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:29

Het in evenwicht brengen van partijen hoeft de mediation niet te stoppen. Het zal de eerste mediation niet zijn met steun aan beide kanten. Maar je moet er wel transparant in zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:48

Als ik lees dat moeder zo 'zwak' is dan zou ik daar op in willen zetten. Met behulp van bijvoorbeeld een maatschappelijk werker. Vergroten/versterken van draagkracht zodat ze beter met deze situatie om kan gaan. Sterker in haar schoenen en vertrouwen in zichzelf.
Wellicht besluit ze dan alsnog om voor de kinderen te zorgen. Zo te lezen hebben ze geen drol aan vader namelijk. Ze kan ook hulp krijgen bij de opvoeding. Opvoedingsondersteuning en er zijn veel projecten gericht op het ontlasten van mensen/gezinnen. Als de oudste een diagnose heeft kan ze daar ook hulp bij krijgen. Dan hoeft ze het allemaal niet alleen te doen.
Welke regio woont ze? Misschien kan ik meedenken met passende hulp zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:44

Natuurlijk is het belangrijk dat ze ondersteuning krijgt om zelf sterker te worden.
Maar in de de huidige scheiding is het belangrijk dat er iemand, met verstand van familierecht, opkomt voor het belang van haar en haar kinderen.
Ze staan nu nog steeds in het machtssysteem van het huwelijk als zwakste partij. Dat keer je niet zomaar om.
TS, wat fijn dat jij je vriendin ondersteunt. Hopelijk vinden jullie goede hulp.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:50

senna21 schreef:
Natuurlijk is het belangrijk dat ze ondersteuning krijgt om zelf sterker te worden.
Maar in de de huidige scheiding is het belangrijk dat er iemand, met verstand van familierecht, opkomt voor het belang van haar en haar kinderen.
Ze staan nu nog steeds in het machtssysteem van het huwelijk als zwakste partij. Dat keer je niet zomaar om.
TS, wat fijn dat jij je vriendin ondersteunt. Hopelijk vinden jullie goede hulp.

Mee eens, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten ;)
Juist als ze een traject in gaat met advocaten etc is het fijn als ze ondersteuning krijgt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:08

Over omgangsregelingen weet ik niets, maar je vriendin zou nog eens kunnen navragen of er extra ondersteuning mogelijk is vanuit de jeugdwet. Ze zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een logeeropvang of iets dergelijks, waarbij zij af en toe even ontlast kan worden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:09

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:48

De mediation stopt meestal (al dan niet altijd) wanneer er een advocaat wordt ingeschakeld. Mediation is ook gebakken lucht in deze situatie natuurlijk dus dat moet ook gewoon stoppen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:59

Wat willen de kinderen zelf?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:45

Het is natuurlijk wel apart dat de vader aangeeft ook vrije weekenden te willen, omdat hij wilt relaxen, zo schuift hij heel makkelijk de verantwoordelijkheid af op moeders, zo van zoek jij het maar uit.

Ik lees dat de moeder door sommige wel heel erg wordt afgevallen.
Ik vind het juist dapper dat zij het uit durft te spreken dat als zij fulltime voor de kinderen moet zorgen het niet trekt.

Vind het ook apart om te lezen dat er zoveel mensen bij de mediation aanwezig zijn, op wiens verzoek is dat dan geweest? En staat die familie inderdaad echt alleen aan de kant van vaders? Dat klopt dan toch niet? Bij de mediation moeten beide partijen gelijk zijn.
Het lijkt mij dat de moeder hierin ook heeft toegestemd, anders stemt de mediator hier nooit mee in.

Lijkt mij handig dat zij hulp zoek bij iemand die haar alleen kan helpen bij de dingen die zij wilt en voor haar rechten opkomt.
Persoonlijk zou ik nooit een omgangsregeling afdwingen bij iemand die duidelijk aangeeft het niet te willen. Dan laat je je kinderen toch niet met een gerust hart achter bij zn persoon."

Dan zou ik inderdaad zoals eerder genoemd is kijken naar andere mogelijkheden kwa opvang. Er zijn best veel mogelijkheden daarin voor kinderen met een rugzakje.

Sterkte ts voor je vriendin.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 16:27

Bedankt voor alle reacties. Ik heb vanmorgen dit grotendeels aan haar voorgelegd. Na het weekend pakken we het weer op zodat het even kan bezinken bij haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:45

Pa wil het liefst de kinderen niet en voor de moeder is de begeleiding van haar kinderen te veel. Zorg voor een goede advocaat want wanneer pa niet wil moet hij maar dokken zodat zij, met eventueel een zorg pgb niet buiten de deur hoeft te werken voorlopig.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:09

juval schreef:
Wat willen de kinderen zelf?

:j Eindelijk *\o/*

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:12

Het mooie is dat je dat dat maar beperkt relevant is. Ik wil met papa mee, want ik kan het met hem het beste vinden, is geen haalbare wens als je vader fulltime werkt en de zorg niet wil dragen. Altijd een beetje voorzichtig zijn met kindwensen... straks denken ze nog dat het zo wordt. En de teleurstelling die dan volgt is heel taai.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:16

Prrrr schreef:
Het mooie is dat je dat dat maar beperkt relevant is. Ik wil met papa mee, want ik kan het met hem het beste vinden, is geen haalbare wens als je vader fulltime werkt en de zorg niet wil dragen. Altijd een beetje voorzichtig zijn met kindwensen... straks denken ze nog dat het zo wordt. En de teleurstelling die dan volgt is heel taai.

Akkoord maar ik lees vooral veel wat de ouders niet willen, schrijnend om te lezen dat dit het startpunt is van een scheidingsproces...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:18

Ik lees vooral een moeder die her beste voor haar kinderen wilt en het is juist een dikke pluim dat ze aangeeft dit niet alleen te kunnen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:23

dromertje2 schreef:
Ik lees vooral een moeder die her beste voor haar kinderen wilt en het is juist een dikke pluim dat ze aangeeft dit niet alleen te kunnen.
Helemaal mee eens, ik kan het niet laten om op te merken dat sommige mensen bijzonder hard reageren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:07

Ik vind het ook schrijnend wanneer een van beide partners zich onttrekt aan de zorg voor de kinderen. Alsof ze niet van jou zijn :? Maar als dat de realiteit is, moet je daar in het belang van de kinderen wel mee dealen. Anders komt daar na de scheiding nog een veel langer durende onzekerheid over.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:20

Probeer je vriendin te laten zien dat een advocaat in de arm nemen niet gericht is tegen de man (als ze die confrontatie moeilijk vindt) maar in het belang van de kinderen. Een evenwichtige regeling wat betreft geld en omgang komt hen ten goede. Ze vindt het misschien moeilijk om voor haar gevoel haar eigen belang nu boven dat van haar man te plaatsen en zo is het emotioneel gezien misschien wat makkelijker.

En ja, zeker advocaat! Ze kan in eerste instantie gewoon om advies gaan vragen, is volgens mij ook gratis. Geeft haar in elk geval informatie en overtuigt haar hopelijk van het belang van punten waar ze zelf niet aan denkt of die door haar man als niet belangrijk terzijde worden geschoven. Kan heel verhelderend werken.
Als haar man een advocaat niet nodig vindt omdat het te duur is en als hij zelf de mediator heeft uitgezocht staat haar belang duidelijk niet voorop (en dat van de kinderen ook niet).

Veel sterkte voor haar, zal een grote omschakeling in haar denken en haar leven zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:06

En ik weet niet of het mogelijk is maar misschien kan ze de totale voogdij krijgen. Wanneer blijkt dat dat ene weekend bij de ex elke keer compleet verkeerd uitpakt kan ze misschien maatregelen nemen.