Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:10

Kinke schreef:
Of je met de auto of fiets naar de supermarkt moet heeft niks met Drenthe te maken. Zelfs daar zijn steden waarbij je kruipend naar de supermarkt kan :)
De verschillen zijn inderdaad groot. Zoals Olympia96 ook al zegt, de verschillen zijn groot. Ik kom ook uit de regio Noord Drenthe (ook in Norg gewoond), maar moet er ook niet aan denken om in zuid Drenthe te wonen. Nu ik in Overijssel woon mis ik toch het Drentse coulissenlandschap wel, maar qua gezelligheid zit ik hier, eerlijk is eerlijk, vele malen beter

Dit. Ik woon in een grote stad in Drenthe (dus loopafstand van alle faciliteiten), ben van oorsprong Overijsselse, en vind er met name veel verschil in zitten waar je woont. Heel eerlijk wil ik in 80 % van Drenthe niet wonen. Wel in Meppel, Havelte, Ijhorst en Dwingeloo maar absoluut niet in Schoonebeek, Emmen Weiteveen, Hoogeveen, Nieuw-Amsterdam, Assen en noem maar een heel aantal plaatsen op. Komt ook omdat ik daar niet vandaan kom hoor.
Ik mis Overijssel wel eens, we hebben het er ook wel over om toch terug te verhuizen, al komt man uit deze stad. De mensen daar zijn veel opener en gezelliger is mijn ervaring. Drenten zijn vrij stug over het algemeen. Maar goed, in deze stad kan ik aarden omdat de mentaliteit redelijk overeen komt met die van Overijssel, t is hier toch een beetje reserve Zwolle dus. 8-)

zonnebloem18

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:44

Ik ben op mijn 11de van Rotterdam naar Zuidlaren verhuisd. Dat was best wel een omslag, maar ik werd meteen door de klasgenoten overal bij betrokken. Uiteindelijk op mijn 18de een dorp verderop verhuisd waar ik die aansluiting niet erg makkelijk heb gekregen.

Ik woon nu inmiddels alweer bijna 10 jaar aan de rand van Assen en je krijgt mij echt niet meer richting de drukte.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:25

Ik zou in elk geval verhuizen voor hij aan de middelbare begint. Zelf moest ik op m’n 14e naar drenthe en ik vond het toen verschrikkelijk. Ook qua school was alles zo anders. Ik ben uiteindelijk toen ik op mezelf ging terug gegaan naar Rotterdam. Na een paar jaar in de stad als volwassene begon ik het paardenleven daar wel weer te missen dus toen weer terug gegaan haha. Mocht ik geen paarden hebben zou ik zelf wel dichter bij de stad wonen, maar voor paarden vind ik het hier het fijnst.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:48

Ik ben officiëel een Groninger (en zo voel ik mij ook meer) maar ik woon al 22 jaar in de hoofdstad van Drenthe. Paar jaar geleden leek het mij zo gaaf om in een grote stad te wonen en om daar heen te gaan. Maar nu nee ik zou hier echt niet meer weg willen om genoeg redenen.

- de mensen zijn hier gewoon lekker simpel. Geen gek overdreven gedoe of veel gezeur waar ze in het westen wel mee te maken hebben. Ook gaan sommige dingen hier gewoon makkelijker. Wel worden nieuwe mensen inderdaad uit het westen niet direct geaccepteerd. Ik merk ook wel dat mijn buurman zich niet aan wilt passen en de buurt hem niet graag ziet. Komt ook omdat hij heel duidelijk laat merken ik ben beter en weet alles beter. Dan kom je er gewoon niet tussen.
- mensen helpen elkaar makkelijker.
- minder criminaliteit (neemt wel wat meer toe in de loop der jaren)
- de natuur is prachtig ik heb vaak het idee als ik met mijn paard over de hei rijd dat ik gewoon lekker op vakantie ben.
- goedkope stalling voor paarden. Geld wat sommigen betalen in het westen kan ik wel 4 paarden van houden bij wijze van.
- minder verkeer minder files enz.
- supermarkten zijn dichtbij ik kan er kruipend heen.
- genoeg leuke dingen om te doen en er wordt ook veel aangeboden.
- betere prijzen voor koopwoningen.
- makkelijker de rust opzoeken.
- goedkopere benzine prijzen :j

Nadelen
- ook hier is gewoon overlast ik ervaar het zelf vaak genoeg. Denk aan feestjes met harde muziek.
- soms versta ik het echte dialect ook niet. Ik neig dan meer naar het Groningse denk aan ja achter veel zinnen plakken.
- worden wel iets achtergesteld op de rest van het land. Soms kan het wel voelen alsof onze mening er niet toe doet.
- stank van mest als de boeren het land aan het bemesten zijn.

Ik merk dan niet iets van minder werkgelegenheid. Is maar net welke sector je hebt. In de zorg is er meer als genoeg werk.

In veel plaatsen zou ik niet willen wonen zoals de kant op van Emmen en Hoogeveen. Nu komt dat ook omdat ik nogal gek ben op Groningen en daar studeer dus de keuze om dichtbij te blijven wonen ook groter is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 06:50

Tiggs schreef:
Ik moet er niet aan denken. Rust tijdens mijn vakantie vind ik heerlijk, maar verder mag er wel wat gebeuren zonder dat je uren onderweg bent.

In uren kun je een rondje Nederland doen. :D Ik woon in een Fries dorp met 400 inwoners waar helemaal niks is maar met een kwartier / 20 minuten in de auto ben je al een end.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:31

Olympia96 schreef:
Denk dat er twee dingen het aller-, allerbelangrijkste zijn:

1) integreer. Mijn ervaring (als dochter van import-ouders) met geïmporteerde westerlingen is dat het het beste gaat als ze zich aanpassen aan de andere mentaliteit die hier heerst (en er heerlijk kunnen wonen). Degene die hier komt met het idee z’n eigen ding te doen, zonder rekening te houden met de mensen die hier jaren wonen/met de omgeving: die gaan het niet redden (en de locals zullen met liefde helpen om de koffers weer in te pakken bij wijze van). Beetje gechargeerd, maar daar komt het wel op neer.

2) kijk goed naar waar je wilt wonen in Drenthe. De verschillen zijn enórm. Zuid-Oost Drenthe is ‘arm’ gebied en de verschillen qua mens-type met bijvoorbeeld Noord-Drenthe zijn echt groot.

Ik ben opgegroeid in Een (Roden/Norg), woon in Drouwen (bij Gieten/Borger) en kreeg een enorme cultuurschok toen ik in Schoonebeek ging werken. De mensen, de omgeving, echt alles was anders. Wel goedkope huizen, maar ik zou er niet kunnen wonen.

Ook qua natuur (weet niet hoe belangrijk dat voor je is), is het erg divers.

Eens met Olympia. Integreer, dan wen je het snelst!

Kies je voor Assen, Meppel, Hoogeveen, Emmen, voldoende scholen en winkels.

Kleiner bijv Coevorden, Klazienaveen, Borger (basisscholen, wat winkels)

Of een dorp, waarbij je ong 10 a 15 km van de grotere dorpen af zit en soms niets hebt. (Wel goedkoopste huizen)

In Schoonebeek ben ik pas geïntegreerd toen de kinderen naar school gingen, dus je mensen leert kennen. Maar ik had mijn werk en paarden ook niet in Schoonebeek zelf, dat kwam pas later.Tot die tijd was ik "de vrouw van...." :D (En dan kom ik nog maar uit Coevorden, 10km verderop)

Nu fietst de oudste 15km naar school, maar kan daarna wel thuis op haar pony stappen ;)

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:21

Ik ben vanuit het westen naar Gieterveen verhuisd. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de echte Drenten van dit plaatsje vinden ?! Ik zou ook niet meer terug willen trouwens. Rust ruimte ...heerlijk

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:25

Gieterveen is alweer bijna Groningen. Het is echt achteraf, maar wel lekker rustig wonen. Ik weet niet eens of er wel een school is ofzo.

Mijn oom en tante wonen in Eexterveen, is ongeveer vergelijkbaar voor mijn gevoel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:12

Wij zijn in december 2016 van Amsterdam naar Drenthe gegaan, net buiten Emmen in het buitengebied.
Puur om de ruimte en de lagere huizenprijzen.
Enige waar ik moeite mee heb in onze buurt, is het trage tempo van alles en het feit dat mensen hier enorm OVER elkaar praten, maar niet tegen elkaar.
Als Amsterdamse ben ik gewent om te zeggen als er wat is, maar hier gaat dat allemaal via via

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:22

Rivendell schreef:
Wij zijn in december 2016 van Amsterdam naar Drenthe gegaan, net buiten Emmen in het buitengebied.
Enige waar ik moeite mee heb in onze buurt, is het trage tempo van alles en het feit dat mensen hier enorm OVER elkaar praten, maar niet tegen elkaar.
Als Amsterdamse ben ik gewent om te zeggen als er wat is, maar hier gaat dat allemaal via via

Tja, dat is in het oosten sowieso het geval eigenlijk. Niet altijd even prettig nee :n Maar dat is hier in de Achterhoek precies zo, en in Twente (waar ik ook ruim 10 jaar heb gewoond) ook. Zowel in de steden als in de dorpen trouwens :')
Ik werk in Deventer, dat is dus echt anders merk ik. Stad icm meer westelijke ligging denk ik. Want de dorpen om Deventer heen zijn heel vergelijkbaar met de dorpen hier in de Achterhoek, op dat vlak.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:47

Rivendell schreef:

Ik ben juist gewend dat iedereen maar roept wat in hem of haar opkomt en dat je het er maar mee moet doen. Leuk of niet leuk :=

Ja, mensen praten hier ook veel over elkaar, en je bent altijd zoon/dochter/zus/broer o.i.d van, ze kennen je hele familie en iedereen rent zomaar je huis binnen als het even kan, dus daar moet je aan wennen. En iedereen komt achterom, de voordeur word niet niet gebruikt :Y) Maar dat zal lang niet overal zo zijn.

Nu vind ik het al bijna een cultuurshock als ik in Emmen ben, dus misschien ligt het daar aan :))

Hoe rustiger en afgeleger, hoe lekkerder en leuker ik het huis vind. Nu woon in in Westerbork, toch al wat groter met supermarkten, winkeltjes en een school, maar ik zou zo mijn spullen pakken en ergens achteraf gaan wonen waar ik een kwartier in de auto moet om bij de supermarkt te zijn. Heerlijk!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:19

prugelpiet schreef:
Rivendell schreef:

Ik ben juist gewend dat iedereen maar roept wat in hem of haar opkomt en dat je het er maar mee moet doen. Leuk of niet leuk :=

Ja, mensen praten hier ook veel over elkaar, en je bent altijd zoon/dochter/zus/broer o.i.d van, ze kennen je hele familie en iedereen rent zomaar je huis binnen als het even kan, dus daar moet je aan wennen. En iedereen komt achterom, de voordeur word niet niet gebruikt :Y) Maar dat zal lang niet overal zo zijn.

Nu vind ik het al bijna een cultuurshock als ik in Emmen ben, dus misschien ligt het daar aan :))

Hoe rustiger en afgeleger, hoe lekkerder en leuker ik het huis vind. Nu woon in in Westerbork, toch al wat groter met supermarkten, winkeltjes en een school, maar ik zou zo mijn spullen pakken en ergens achteraf gaan wonen waar ik een kwartier in de auto moet om bij de supermarkt te zijn. Heerlijk!

Ik vind dat achterom komen heerlijk. Geen deur meer open hoeven doen. Mensen weten zelf wel hoe het werkt.

Het ons kent ons komt doordat veel families hier hun hele leven lang in hetzelfde dorp wonen en sommige families ook groot zijn. En zeker in de dorpen gaat iedereen zo ongeveer naar dezelfde school en verenigingen. Je komt elkaar overal weer tegen. Als buitenstaander mis je die hele geschiedenis.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:22

Wat me hier ook opvalt, is dat veel vrouwen hier ontzettend dik zijn. En allemaal hetzelfde kapsel

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:58

Rivendell schreef:
Wat me hier ook opvalt, is dat veel vrouwen hier ontzettend dik zijn. En allemaal hetzelfde kapsel

Oh ja. En dat heb je in ‘t Westen niet? }:0

Ik heb even naar je woonplaats gekeken, en ach ja, ik neem aan dat je dat bedoelt met ‘hier’. Alsnog wel tikkie kort door de bocht vind ik.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:29

Ik ben van Gelderland (woonde de laatste 8 jaar in Nijmegen in de stad) naar de kop van Drenthe verhuisd. Omdat mijn partner hier woonde en niet wilde verhuizen. Ik vond het geweldig dat we voor niet teveel geld een boerderij konden kopen. Vanaf dat ik in Drenthe woonde had ik elke dag een vakantiegevoel. Als ik wel eens op bezoek ging bij vriendinnen in Nijmegen en terug reed naar het Noorden voelde ik de rust altijd over mij heenkomen, alsof je weer vrijuit kon ademen. Dat had er natuurlijk ook alles mee te maken dat de wegen vanaf Zwolle steeds minder vol werden.

Het nadeel vond ik absoluut als je naar het zuiden op vakantie wilde dat je eerst heel Nederland door moest voordat je reis in het buitenland kon beginnen.
Verder was ik nogal een extravert type en op mijn werk vonden ze allemaal dat ik westerse humor had. Het leek wel of ze daar alleen westerlingen en noorderlingen kenden.

Verder had mijn schoonfamilie ook een beetje moeite met mij. Ik was extravert, praatgraag en een flapuit en daar hebben Drenten wel wat moeite mee.
Maar inmiddels merk ik dat de import steeds groter wordt en er steeds minder echte Drentenaren overblijven en daarmee de mentaliteit ook iets anders wordt.

Zelf woon ik wel dichtbij winkels, openbaar vervoer en andere faciliteiten/voorzieningen. Dat was voor mij ook wel een voorwaarde toen ik verhuisde. Ik wilde niet "in the middle of nowhere" gaan wonen.

Ik vind Drenthe echt een geweldig mooie provincie met zoveel prachtige plekken en mogelijkheden...ik zou hier niet meer weg willen.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:22

Rivendell schreef:

Dit is zo herkenbaar. Wij komen uit omgeving Rotterdam en zijn ook gewend te zeggen waar het op staat recht in je gezicht. Drenten houden daar niet van heb ik wel gemerkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:35

Rivendell schreef:

-O-
en in het westen hebben ze allemaal neptieten, nep nagels, botox hoofden, nepwenkbrauwen/wimpers en duckfaces?
Laatst bijgewerkt door Kinke op 28-08-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 14:42

Rivendell schreef:

Lekker belangrijk ook :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:08

windhond schreef:
Rivendell schreef:

Dit is zo herkenbaar. Wij komen uit omgeving Rotterdam en zijn ook gewend te zeggen waar het op staat recht in je gezicht. Drenten houden daar niet van heb ik wel gemerkt.

Friezen en Groningers ook niet hoor.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:16

Olympia96 schreef:
Rivendell schreef:

Oh ja. En dat heb je in ‘t Westen niet? }:0

Ik heb even naar je woonplaats gekeken, en ach ja, ik neem aan dat je dat bedoelt met ‘hier’. Alsnog wel tikkie kort door de bocht vind ik.

Ik zie hier echt meer dikke vrouwen dan in Amsterdam ja.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:32

Wij zijn 5 jaar geleden van randstad (Amsterdam) naar Utrechtse Heuvelrug midden NL verhuisd.
Geeneens voor de rust maar voor ons paarden bedrijf te realiseren. Was voor mij ook best wennen. Vooral dat men gewoon op klompen in de super loopt, niet zo modieus zijn en de vele streng christelijke dames in hun rokken die mij ,raar, aankeken en dat het zo stil is. Zondag is hier nog echt zondag.
Nu vind ik dat super fijn. De rust, de vriendelijke mensen. Het is allemaal wat gemoedelijker.
Je moet je draai even vinden plus je adressen voor boodschapjes en restaurantjes e.d.
Zo geniet ik van de mooie natuur hier. Ben zelf rustiger geworden. Voel me vrijer ook.

Soms een dagje stad is ook weer leuk maar dat doen we steeds minder. Ik als geboren en getogen Amsterdammer kan het nu ook goed vinden in Utrecht op een half uurtje rijden bij ons vandaan.
Ik heb overigens geen kinderen. Alleen dieren

Edit: ik heb niet veel contact met mensen hier. Enkel met de buurman. DA t.o ons en de loonwerkers van verderop. Maar in Amsterdam had ik dat ook niet. Daar woonde ik enkel wel dicht bij mijn familie. Dat is het enigste lastige, namelijk dat mijn moeder niet meer dichtbij is

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:03

Popstra schreef:
Wij zijn 5 jaar geleden van randstad (Amsterdam) naar Utrechtse Heuvelrug midden NL verhuisd.
Geeneens voor de rust maar voor ons paarden bedrijf te realiseren. Was voor mij ook best wennen. Vooral dat men gewoon op klompen in de super loopt, niet zo modieus zijn en de vele streng christelijke dames in hun rokken die mij ,raar, aankeken en dat het zo stil is. Zondag is hier nog echt zondag.
Nu vind ik dat super fijn. De rust, de vriendelijke mensen. Het is allemaal wat gemoedelijker.
Je moet je draai even vinden plus je adressen voor boodschapjes en restaurantjes e.d.
Zo geniet ik van de mooie natuur hier. Ben zelf rustiger geworden. Voel me vrijer ook.

Soms een dagje stad is ook weer leuk maar dat doen we steeds minder. Ik als geboren en getogen Amsterdammer kan het nu ook goed vinden in Utrecht op een half uurtje rijden bij ons vandaan.
Ik heb overigens geen kinderen. Alleen dieren

Edit: ik heb niet veel contact met mensen hier. Enkel met de buurman. DA t.o ons en de loonwerkers van verderop. Maar in Amsterdam had ik dat ook niet. Daar woonde ik enkel wel dicht bij mijn familie. Dat is het enigste lastige, namelijk dat mijn moeder niet meer dichtbij is

Wat is er mis met klompen. Dat vind ik in een landelijke omgeving echt heel normaal.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:48

Rivendell schreef:

Dat ligt ook veelal aan inkomen. Als ik kijk naar waar jij woont ken ik inderdaad ook verschillende wijken die economisch gezien in de lagere klasse vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:04

lenaa_tje schreef:
Rivendell schreef:

Dat ligt ook veelal aan inkomen. Als ik kijk naar waar jij woont ken ik inderdaad ook verschillende wijken die economisch gezien in de lagere klasse vallen.

Denk het ook, hier (Westerveld) zie je dat helemaal niet zo veel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:46

lenaa_tje schreef:
Rivendell schreef:

Ik zit bij nieuw Amsterdam