Restaurant alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Restaurant alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:14

@loveuggs: dan heb je duidelijk een andere SVH training gedaan dan sociale hygiëne... Die heeft echt een veel lagere studielast...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:36

Achterom schreef:
@loveuggs: dan heb je duidelijk een andere SVH training gedaan dan sociale hygiëne... Die heeft echt een veel lagere studielast...

Zou kunnen dat het langer duurde hoor :+ Het is al een jaar of 3 geleden alweer..
Maar ik ben er goed een week/ 2 weken zoet mee geweest in mijn vrije tijd om ervoor te leren. + dan nog een dagdeel op het kantoor om het examen te maken. Maar het gaat wel echt om sociale hygiëne :') Ik sta tenslotte gewoon op de site van SVH :+

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:41

LoveUggs schreef:
Achterom schreef:

Zou kunnen dat het langer duurde hoor :+ Het is al een jaar of 3 geleden alweer..
Maar ik ben er goed een week/ 2 weken zoet mee geweest in mijn vrije tijd om ervoor te leren. + dan nog een dagdeel op het kantoor om het examen te maken. Maar het gaat wel echt om sociale hygiëne :') Ik sta tenslotte gewoon op de site van SVH :+

De sociale hygiëne heb ik, 5 jaar geleden, binnen 1 dag gehaald. Het boek heb ik amper open gehad. Voor de toets aan hebben we nog wel een dagcursus gehad waarin veel werd verteld. Ik vond de studielast ook niet hoog.
(Moet zeggen dat er medecursisten waren die het niet gehaald hadden, het zal wel persoonlijk zijn hoe je het ervaart.)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:41

anjali schreef:
Ik ben 66 en laatst vroeg de bezorger van Albert Heijn ,toen ik bier besteld had,of ik wel boven de 18 was. Dat moest hij vragen zei hij.Ik ben wel blij dat ik nog uit de tijd ben dat jij of je ouders zelf mochten bepalen of er gedronken mocht worden.

mijn man is 78 en kreeg dezelfde vraag van de AH bezorger, hij vatte het maar op als compliment, dat ie er nog zo jong uitzag _O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:44

Mias schreef:
LoveUggs schreef:

De sociale hygiëne heb ik, 5 jaar geleden, binnen 1 dag gehaald. Het boek heb ik amper open gehad. Voor de toets aan hebben we nog wel een dagcursus gehad waarin veel werd verteld. Ik vond de studielast ook niet hoog.
(Moet zeggen dat er medecursisten waren die het niet gehaald hadden, het zal wel persoonlijk zijn hoe je het ervaart.)

Hier ging alles online.. Inloggegevens gehad, en eerst dus de online trainingen voldoen. Die MOEST je ook doen, anders kon je geen examen doen. Een collega had alles doorgeklikt, niks gelezen en toen de toetsen gedaan om die voldoende te halen. Die mocht geen examen doen omdat ze de leerstof niet had gelezen.. Er is dus best wel wat veranderd in die tijd denk ik :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:51

LoveUggs schreef:
Mias schreef:

Hier ging alles online.. Inloggegevens gehad, en eerst dus de online trainingen voldoen. Die MOEST je ook doen, anders kon je geen examen doen. Een collega had alles doorgeklikt, niks gelezen en toen de toetsen gedaan om die voldoende te halen. Die mocht geen examen doen omdat ze de leerstof niet had gelezen.. Er is dus best wel wat veranderd in die tijd denk ik :+

Ik heb hem vorig jaar gehaald, heeft dus niks te maken met wanneer je het gedaan hebt.
Wel even het boek doorgelezen, daarna dagcursus met afsluitend examen :j
Het wordt in veel vormen aangeboden, wij hebben toen bewust gekozen voor de dagcursus zodat we er met een dag klaar mee zouden zijn. De IVA zat trouwens gewoon in het programma :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:56

Morrie schreef:
anjali schreef:
Ik ben 66 en laatst vroeg de bezorger van Albert Heijn ,toen ik bier besteld had,of ik wel boven de 18 was. Dat moest hij vragen zei hij.Ik ben wel blij dat ik nog uit de tijd ben dat jij of je ouders zelf mochten bepalen of er gedronken mocht worden.

mijn man is 78 en kreeg dezelfde vraag van de AH bezorger, hij vatte het maar op als compliment, dat ie er nog zo jong uitzag _O-

Ooooo...ja dankzij een lekker drankje blijf je er jong uitzien! :j

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:53

LoveUggs schreef:
Achterom schreef:

Ik heb ook via de Hoogvliet destijds gewoon een dagcursus gehad en daarna examen. Alles was meerkeuze en ik vond het examen nergens over gaan, als je bedenkt dat er best wel wat bij komt kijken.

Zelf werk ik ook wel eens achter de bar bij evenementen. Als ik twijfel of iemand onder de 25 is, vraag ik legitimatie. Ook in de bediening, dat ben je namelijk verplicht. Mocht er controle komen of een undercover persoon zijn om te zien of je de alcoholcontrole gled uitvoert ben je de sjaak. Die boetes zijn niet mis die ze uitdelen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:02

Mias"
[quote="LoveUggs schreef:
Achterom schreef:

(Moet zeggen dat er medecursisten waren die het niet gehaald hadden, het zal wel persoonlijk zijn hoe je het ervaart.)[/quote]

Precies hetzelfde hier, kreeg het leren ook echt niet betaald. Vond de toets prima te doen. Volgens mij kon ik destijds kiezen, zelf leren of een cursus dag. Ik heb voor zelf leren gekozen. Veel vond ik toch aardig vanzelfsprekend.

Blijft je sociale hygiëne eigenlijk altijd geldig of moet je deze verlengen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:19

Inney schreef:
Precies hetzelfde hier, kreeg het leren ook echt niet betaald. Vond de toets prima te doen. Volgens mij kon ik destijds kiezen, zelf leren of een cursus dag. Ik heb voor zelf leren gekozen. Veel vond ik toch aardig vanzelfsprekend.

Blijft je sociale hygiëne eigenlijk altijd geldig of moet je deze verlengen?

Altijd geldig is mij verteld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:21

Ik word 31 en mij word het nog steeds gevraagd :+

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:22

Ik ben 26 moet mij 9 van de 10 keer altijd en overal legitimeren (supermarkt, horeca). Ik hoop dat ze het over 10 jaar nog steeds vragen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:28

Ik ben 28 en ik wordt altijd om mijn id gevraagd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:35

Restaurants wordt het me noooit gevraagd. Cafés en discotheken vaak ook niet ivm vaak al controle bij de ingang en een aantal kom je onder de 18 niet binnen. Tankstations wordt het ook niet gevraagd. Enige plek waar het gevraagd wordt soms is de supermarkt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:38

Ik ben altijd ziels gelukkig als er om mijn ID wordt gevraagd...
Gebeurt helaad steeds minder vaak... -O-

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:55

Pff, je wil niet weten hoe hoog die boete is als je wel alcohol schenkt aan minderjarige... :\
Toen ik in de horeca werkte heb ik erg vaak om ID gevraagd, en begrijp dat het voor sommige heel vervelend kan voelen, maar als je oud genoeg bent dan moet het ook geen probleem zijn om hem te laten zien, toch?
Ik heb me vooral lopen verbazen over ouders die alcohol gingen bestellen voor hun kinderen en bijna boos op mij werden als ik vroeg of zij hun ID bij zich hadden (en dan ging het over kinderen rond de 14 a 15 jaar oud...).

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:27

LoveUggs schreef:
Achterom schreef:

Ah dat is dan het verschil
Hier ook een cursus van 8u, inclusief examen. Maar bij mijn weten geen vermelding op de SVH site, enkel een diploma.

Ontopic, ik kan me voorstellen dat de vraag sfeerloos aanvoelt als hij aan je gesteld wordt, maar kun je nagaan als je hem stelt. Maar soms moet het nou eenmaal, de boete is niet mals.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:28

Ik ben 38 en mijn ID word ( in de supermarkt) nog regelmatig gevraagd. Geen probleem hoor, laat hem wel zien.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 06:37

Sky schreef:
Goldwynn schreef:
Ik heb, toen ik nog in de horeca werkte, regelmatig om ID bewijzen gevraagd. Niet bij iedereen waarvan ik dacht dat ze onder de 25 waren, maar vooral als ik erg twijfelde. Zo heb ik een aantal keer geen alcohol geschonken, maar b.v. ook dat de gast in kwestie geen ID bij zich had.

Dit zou voor mij wel echt een reden zijn om nooit terug te keren. Heb echt niet altijd ID kaart bij me en als ik dan geen wijn zou krijgen bij een diner..

Gelukkig begreep deze jongeman het, vond het niet zo handig van zichzelf maar niet de moeite waard om even naar huis te lopen en m te halen :D .

Ik word overigens zelf bijna nooit meer gevraagd, enkel alleen in de slijterij (ben 25+). In een restaurant/op een terrasje nooit. Ik vertel mezelf dan maar gewoon dat ik over een x aantal jaar blij ben als ik er nog wat jeugdiger uitzie :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:58

Sky schreef:
Goldwynn schreef:
Ik heb, toen ik nog in de horeca werkte, regelmatig om ID bewijzen gevraagd. Niet bij iedereen waarvan ik dacht dat ze onder de 25 waren, maar vooral als ik erg twijfelde. Zo heb ik een aantal keer geen alcohol geschonken, maar b.v. ook dat de gast in kwestie geen ID bij zich had.

Dit zou voor mij wel echt een reden zijn om nooit terug te keren. Heb echt niet altijd ID kaart bij me en als ik dan geen wijn zou krijgen bij een diner..

Weet je hoe hoog de boete is voor zo'n bedrijf?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:43

Mmmm ik word nooit meer gevraagd. Als ze wel doen, voel ik me enorm gevleid haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:21

Ik ben 22 bijna 23,maar er word eigenlijk bijna nooit om m'n ID gevraagd. Maar vind wel dat ook restaurants zoals het hoort dit gewoon moete toepassen. Want volgens mij heb ik een paar jaar geleden drank gehad, maar er is nooit om m'n ID gevraagd ofzo en volgens mij was ik toen 18/19 dus net die grens. En ik lijk ook niet echt oud ofzo.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:44

Sky schreef:
Goldwynn schreef:

Met zo'n attitude zou ik, als ik nog in de horeca werkte, liever kwijt dan rijk zijn als gast. :') Stel je even aan zeg.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:49

Ik ben wel een aantal keer in restaurants gevraagd om mijn id kaart, zowel met vrienden erbij als met familie. Ik ben ook pas 18 dus ik vind het niet zo heel raar dat ze daar naar vragen als ik iets alcoholisch bestel, dus ik heb ook altijd mijn id bij me als ik van plan ben iets van alcohol te kopen of te bestellen en mocht ik 'm onverhoopt toch niet bij me hebben en ze vragen erom, nou ja, dan is het mijn eigen schuld. Ga ik niet moeilijk over doen.

Vind het eerder raar als er niet om gevraagd word. Ik zie er namelijk volgens mij toch echt wel uit als een "grensgeval" (bij gebrek aan betere verwoording :+ ) qua net wel, net niet 18.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:08

__Sannne schreef:
Met zo'n attitude zou ik, als ik nog in de horeca werkte, liever kwijt dan rijk zijn als gast. :') Stel je even aan zeg.

Nou inderdaad.. same hier :')