Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:29

Wel grappig, ik vind juist dat ik weinig verdien. Of nouja weinig, ik heb geen idee hoe ik alles ga rond krijgen. Ik vind het leven echt zo achterlijk duur.

Als je alleen bent, 25 jaar, goed gestudeerd hebt en een prima baan als accountmanager hebt, maar medische kosten van jezelf altijd extra hebt, flinke zorgverzekering, uiteraard geen recht op toeslagen....

Alleen een huis kopen is bijna niet te doen. Ja in regio’s waar ik niet vanuit kan werken + al mijn sociale contacten ervoor moet opgeven. Ik heb de pech midden in de randstad te wonen en waar je voor een fatsoenlijk appartement in een normale wijk minimaal €225.000 moet betalen. Ik kan alleen maximaal €175.000 lenen. Wil je dan ook nog spaargeld hebben en je huis inrichten heb je echt vreselijk veel geld nodig gewoon. En dan heb ik het nog niet over de hypotheek, GWL en belastingen en gemeentebijdragen noem maar op. En als ik ga huren, ga ik nooit meer kunnen kopen omdat ik dan dus niet meer kan sparen.

Ik heb dus dagelijks stress over geld ja. En ja, ik heb een paard, waar ik al een kleine 10.000 aan heb uitgegeven het laatste jaar aan medische kosten. Ik voel me wel rijk mét hem, ookal beperkt het me dus wel in de maandelijkse uitgaven.

Maar ook zonder hem, vind ik alles echt nog vreselijk duur.

En dit is niet bedoeld als zeurbericht. Het leven vind ik alleen gewoon echt mega duur. Ik wil nu een vast bedrag sparen elke maand maar het is gewoon rot als je financieel een tegenvaller hebt waarop je niet rekent waardoor dat niet lukt. En misschien liggen mijn prioriteiten wel verkeerd.

Maar het is best zuur als je gewoon prima gestudeerd hebt, een prima baan hebt en hard werkt en je je dan nog zorgen maakt om geld. Toch?

Overigens staat gezondheid voorop voor alles natuurlijk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:35

Een huis en een auto is denk ik wel basic, maar die paarden dan weer niet nee. Je kan inderdaad ook krap leven omdat je boven je stand leeft. Men denkt wel eens dat wij rijk zijn omdat we dikke auto's rijden, en een voor Nederlanders hoog salaris hebben, maar daarentegen wonen we wel op een camping O:)

7000 per maand zou je toch wel echt comfortabel van moeten kunnen leven ja.

Grappig dat iedereen het puntje bij het paaltje toch wel eens lijkt te zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:36

Dat is ook wel weer een nadeel met een koophuis, na we heel veel hebben verbouwd kun je bijna weer ergens opnieuw beginnen dus kosten voor de schilder, de CV moest vervangen, dan weer de trap al een keer zelf opgeknapt maar dat moet ook weer, dan proberen we te sparen voor een badkamer omdat het lekt als je de straal tegen de muur houdt en de tuin die flink verzakt. Zo blijf je constant grote bedragen uitgeven, zo vraag ik me af wanneer de badkamer eindelijk kan gebeuren want er komt steeds iets anders en een simpele badkamer kost zo 15.000 als je het niet zelf kan.

Anoniem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:39

En ik denk dus Moonsparkle, als die dingen zomaar ineens “gewoon” kunnen (en ik noem even wat, een dierenartsrekening van 2000 of een weekendje weg zonder dat je daar apart voor hebt hoeven sparen) je rijk bent. Natuurlijk ben je ook rijk als je die dingen überhaupt kan doen ookal moet je ervoor sparen.

Nu geniet je ook enorm van die dingen en ja je bent rijk omdat je een paard hebt (en/of andere dingen), maar als je niet hoeft stil te staan bij een etentje oid zou dat wel lekker zijn.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:40

Ik herken me wel in het bericht van Jorienn. :j

Ben van dezelfde leeftijd, verdien iets onder modaal. Totaal niet slecht als je pas 2 jaar werkt volgens mij. Ik heb in mijn eentje vaste lasten a €1200 euro. Ik doe nog steeds alles wat ik leuk vind, want ik houd hier wel voldoende voor over Maar sparen? Nee dat lukt absoluut niet. En dat is een keuze natuurlijk, maar anders zou ik ook niet gelukkig zijn. De dingen waar ik ook gelukkig van zou worden bereik ik met sparen.. dus het is een beetje dubbel. Ik ben niet ongelukkig, maar in je eentje is het leven best pittig mbt geld.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 23-07-20 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:41

Ik ga geen bedragen noemen maar mijn partner verdient genoeg zodat ik thuis kan blijven en een beetje hobbyen en voor de kinderen zorgen. We kunnen leuke dingen doen, op vakantie, straks een auto, we hebben een fijn huis gekocht en als de kinderen en pony willen dan kan dat. Als ik straks wel werk hebben we meer geld en dat is fijn want ik heb een dure smaak maar leven zoals nu, zonder geldzorgen en met gezonde dierbaren is echt een cadeau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:44

Peuk schreef:
Ik herken me wel in het bericht van Jorienn. :j

Ben van dezelfde leeftijd, verdien iets onder modaal. Totaal niet slecht als je pas 2 jaar werkt volgens mij. Ik heb in mijn eentje vaste lasten a €1200 euro. Ik doe nog steeds alles wat ik leuk vind, want ik houd hier wel voldoende voor over Maar sparen? Nee dat lukt absoluut niet. En dat is een keuze natuurlijk, maar anders zou ik ook niet gelukkig zijn. De dingen waar ik ook gelukkig van zou worden bereik ik met sparen.. dus het is een beetje dubbel. Ik ben niet ongelukkig, maar in je eentje is het leven best pittig mbt geld.

Precies dat! Samen is ook niet alles, maar je kan in ieder geval indien je partner werkt hypotheek en dergelijke delen. En dat scheelt aanzienlijk per maand.
Toch misschien wat meer Tinderen zodat we van de Pastapesto 4x per week af kunnen stappen. :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:45

Ik denk dat je financieel goed zit als je je woning en vaste lasten kunt betalen en daarnaast normaal boodschappen kunt doen zonder op de prijzen te letten. En dan bedoel ik niet gewoon laden laden laden omdat het kan, maar gewoon meenemen wat je wilt hebben en gewoon de merken die je wilt. Af en toe shoppen, en dat je ook af en toe echt wel die dure aankoop kunt veroorloven.
Er kan van alles gebeuren waardoor je financiën wegvallen en dan moet je inleveren. Maar ook dat is weer te overkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:49

Zo zie je wel hoe rijkdom kan verschillen, ik geef niks om spullen, ik heb ruim voldoende aan 20 euro per maand voor kleding, ik bezuinig op de boodschappen, maar ik zal dat niet anders doen als ik meer geld zou hebben. Dan zou ik daar van gaan reizen, meer vrijheid en minder uren werken en sparen om te emigreren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:53

Ik voel me vreselijk rijk.
Ik ben ook heel erg tevreden met wat ik heb.
Maar het is niet altijd zo geweest.

Ben 2 jaar geleden van mijn ex gescheiden. Hij had enorme schulden en we hadden een koophuis. Ik was erg bang om het koophuis te verliezen aan schuldeisers, er was geen maand dat we geld over hielden. Aan het eind van de maand had ik geen geld meer om luiers of eten te kopen. Tijdens de scheiding is het me regelmatig bijna teveel geworden, maar ik ging door voor mijn 2 jonge kinderen.

Na een lange weg heb ik het huis kunnen kopen. De schulden bleven van mijn ex, die had hij al voor ons huwelijk. Hij was weg en ik ben gaan puinruimen, het bleek een enorme zooi. Zo waren wij en het huis niet eens verzekerd en liepen we 2 maanden hypotheek achter. Belastingen waren 2 jaar niet betaald en de elektriciteit werd bijna afgesloten. Nu 2 jaar later gaat het zo ontzettend goed. Ik heb geen schulden meer, een nieuwe inrichting, een spaarrekening en ik kan meerdere keren op vakantie met de kinderen per jaar.

Maar wat niet in geld uit te drukken is, ik kan weer slapen 's nachts, ik hoef niet meer bang te zijn om thuis te komen, ik durf de telefoon weer op te nemen als een onbekend nummer belt, en mijn kinderen doen het goed. Dit alles bij elkaar is niet in geld uit te drukken en maakt me rijker dan rijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:00

Je bent een held!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:03

Storm wat een mooi verhaal <3 powervrouw

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:04

@storm in eerste instantie een naar bericht, maar wat een fijn einde, ik ken je niet maar toch ben ik trots op je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:05

Wat ontzettend super knap van je Storm. Diep respect! En dan snap ik heel goed hoe rijk je je nu voelt!!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:08

Jorienn schreef:
Wel grappig, ik vind juist dat ik weinig verdien. Of nouja weinig, ik heb geen idee hoe ik alles ga rond krijgen. Ik vind het leven echt zo achterlijk duur.

Als je alleen bent, 25 jaar, goed gestudeerd hebt en een prima baan als accountmanager hebt, maar medische kosten van jezelf altijd extra hebt, flinke zorgverzekering, uiteraard geen recht op toeslagen....

Alleen een huis kopen is bijna niet te doen. Ja in regio’s waar ik niet vanuit kan werken + al mijn sociale contacten ervoor moet opgeven.....

Toen ik 25 was een huis kopen het laatste waar ik aandacht. Ik verdiende toen zo 1.400,- en met huren is was niks mis mee. Tot dat 3 jaar later de crisis de kop opstak waardoor ik alsnog vrij weinig een huis kon kopen.
Jouw tijd komt nog wel! Het is kwestie van geduld hebben!
Eigenlijk ken ik hier ook heel mooi liedje over met als de tekst"Geluk is niet kijken naar de dingen die je niet hebt, maar het aangrijpen van de kansen die in jouw handbereik ligt en daarvan genieten".

Voor rest ben ik niet mee eens dat een leven met een partner goedkoper is, ik zie juist tegendeel. Juist doordat ik lekker alleen woon hoef ik geen geld uit te geven aan dingen die mijn vriend belangrijk vindt. Dit scheelt mij veel kosten. Je zou maar een partner hebben die juist hele dure woning wilt, vrijstaand moet wonen of een dure smaak heeft. En ook hoop kansen die ik in het leven heb kregen had ik moeten laten liggen als ik niet vrijgezel was geweest.

En niks met mensen die ambities hebben.
Maar als ik mijn vrienden ophaal die geen auto kunnen betalen, dan weiger ik om benzine geld aan te namen. Sterker nog dit zou ik juist een punt vinden van armoede := Desondanks ken ik wel mensen die zelfs geld er voor moeten hebben wanneer ik samen met hun op buitenrit gaan en alles als verdien model zien. Dikke :wave: Sterker nog dit soort mensen zijn hier zelfs niet welkom :o

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:10

Dank jullie wel <3

Ik kan ook zo intens blij en tevreden zijn als ik in de tuin zit en de kinderen springen op de trampoline. Dan kijk en naar hun en naar mijn fijne huis en dan krijg ik soms bijna tranen in mijn ogen van geluk :')

Phoe sentimenteel gedoe _O-

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:18

Super +:)+ Dat is het ware gevoel van rijkdom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:22

Oh ja zeker hoor, er zitten ook heel veel nadelen aan een partner haha. Feit is wel dat als je beide een normaal huis of appartement wil het een stuk makkelijker kopen en maandelijks betalen is als je beide een salaris ontvangt.

Ik wacht het ook rustig af en geniet van alle dingen die ik wel elke dag kan doen en het feit dat alles redelijk gezond is en de goede kant op gaat. En als ik dan een verhaal zoals dat van Storm lees denk ik al helemaal wat zeur je nou.

Maar voor die 1000 extra per maand om alles wat makkelijker te maken wil ik me nog steeds wel aanmelden hoor {:}

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 06:31

Mijn ouders waren rijk vroeger, geen miljonair maar er was veel geld, groot vrijstaand huis, 2 auto's maar ook heel veel zuinigheid en weinig liefde.
Ja,ze waren rijk maar ik voelde me totaal niet rijk.

Nu ben ik getrouwd, heb 2 lieve dochters, woon in een rijtjeshuis, hebben 1 auto maar leven goed. Ik voel me rijker dan vroeger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:29

DeMolenhoek schreef:
Hier in België bleek uit een onderzoek dat het ideale gezinsinkomen rond de €7000 is. Dit is voldoende om een huis te kopen, te sparen, af en toe wat leuks te doen etc.

Nou, dat lijkt me idd ook wel een ideaal inkomen :')
Ik geloof niet dat er veel gezinnen in NL dat maandelijks binnenkrijgt.
Is het leven in België zoveel duurder dan hier? Wij hebben dat niet per se nodig voor de dingen die jij beschrijft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:31

Ik ben ook opgegroeid met erg weinig. Ik heb gezien en ervaren hoe stressvol dat kan zijn. Ik heb elke kans gegrepen. Ik werk nog steeds veel en ik heb ambitie. Doorheen de jaren is mijn loon goed gestegen en ik ben er ook naar gaan leven. Maar mijn vaste lasten liggen enorm laag. Dus als het moet kan ik morgen zonder probleem een stuk zuiniger doen. Dat geeft rust.

Ik spaar maar ik geef veel uit aan leuke dingen zoals reizen, uit eten, lessen met paard etc. Daartegenover staat dat ik een eenvoudig huis heb, geen kinderen (naja die wil ik gewoon niet), geen eigen paard, en een pak meer werk dan de gemiddelde ander (wat ik ook gewoon leuk vind).

Ik heb geen zorgen over geld maar ik hou tot op de cent mijn budget bij en dit al zeker 15 jaar. Ik weet perfect waar ik kan besparen als het moet. Ik denk dat dat een heel luxe positie is. En ja ik wrijf in mijn handjes dat we gezond zijn en geluk hebben want het kan echt snel fout gaan zonder dat je er iets aan kan doen.

DMH is dat bruto of netto die 7000?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:40

Blussem schreef:
Pantykous schreef:
Geen geld maakt wel ongelukkig, daar ben ik ook zeker van overtuigd :j Meer en meer geld maakt niet perse gelukkiger, dat is weer t andere uiterste.

Stress om geld maakt ongelukkig wat kan komen doordat je te weinig hebt maar kan ook komen doordat je boven je stand leeft of zelfs wanneer je zoveel hebt dat je constant druk om moet maken om niet kwijt te raken aan belastingen, rendementen, enz.

Ik ging er in mijn voorbeeld even uit van een situatie waarin er echt te weinig hebt om structureel je vaste lasten etc te betalen. Zoals bij Storm, daar kun je echt helemaal kapot aan gaan.

Als je echt veel geld heb maak je je ook niet zo gauw druk over belasting en rendementen hoor. Maar goed, dat is weer rijkdom van een hele andere orde :D

Die 7000 als ideaal salaris geloof ik wel :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:43

Hoe kan Jan modaal gemiddeld 36.000 euro per jaar verdienen terwijl ik daar met mijn 38 uur net over de helft van zit??
Of wordt dat berekend aan een 2 persoons huishouden? Ik zou tekenen voor een inkomen van 36.000...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:48

Het zijn wel bruto bedragen denk ik?

Overigens heb ik ook geleerd dat hard werken en verdienen weinig met elkaar te maken hebben. Ik heb het geluk dat ik heb kunnen studeren en ik heb ook een keer keihard moeten onderhandelen over mijn loon en dat zou ik zo weer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:57

Bruto. Een €4500 netto ongeveer.

Iemand vroeg of het leven hier zo veel duurder is? Vooral eten en drinken zijn aanzienlijk duurder. Internet en gsm abo’s ook. De brandstof is in korte tijd de pak uitgerezen en daarin zijn wij nu ook duurder. Kinderopvang is hier goedkoper, maar jullie krijgen meer toeslag waardoor het op het einde van de rit weer duurder is voor ons. Anderzijds is wegentaks en zorgverzekering bij ons weer goedkoper. Ik weet het niet allemaal precies.

Nu, vergeet niet dat onze hypotheek etc is berekend geweest op een loon van +€5000. Wij hielden elke maand €1500 over voor de leuke dingen, sparen etc. Als je meer dan €2000 zakt worden die vaste lasten niet minder. Wij hebben overal al flink in gesnoeid maar de zaken zijn nu eenmaal wat het is en ik hoop snel licht te zien aan het einde van de tunnel. Anders is het huis verkopen...

Nu, ik wil hier zeker niet zielig doen hoor. Het is nu eenmaal zo gelopen. Vriend had een hele goede job, maar met belachelijk veel uren. Toen ons dochter 2 jaar terug is geboren is hij naar een job gegaan met betere uren maar minder loon. Ons vorig huis had €580 hypotheek, dit €1300. Dit wisten wij wel en wij wisten dat wij een heel groot deel luxe moesten inleveren. Maar wij kwamen nog mooi rond en hadden tijd voor elkaar.

Toen had ik enkel de pech dat er op mijn werk een manager wissel kwam en die nieuwe manager heeft op 2 maand 80% van het toenmalige personeel buiten gepest. Ik heb 3 maand gesolliciteerd naar jobs met een gelijkaardig loon maar helaas zonder succes. Ik ben nooit afgestuurd door zaken in het verleden en heb geen diploma. Ook was het standaard antwoord zowat: Je hebt 1 kind, je zult er spoedig wel een 2de willen dus wij nemen u niet aan.

Uiteindelijk aan de bak gekomen als poetsvrouw voor 23 uur per week. Loodzware job maar goed, er komt weer geld binnen. Helaas wel €700/€800 minder dan voorheen. Ik blijf verder solliciteren naar een betere job maar het is moeilijk. Ik start nu wel met de opleiding slager zodat op termijn ik daar meer jobkansen in heb. Het is een knelpuntberoep dus dat moet wel goed komen normaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt