Welke opticien is nu echt goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:31

Na verschillende opticiens geprobeerd te hebben ga ik nu het liefst naar de Pearle. :j

Ik word er altijd heel fijn geholpen, er is een groot aanbod en prijs-kwaliteit vind ik ook prima. Er lopen ook bijna altijd acties waardoor je een stuk goedkoper uitkomt.

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:37

LWDaisy schreef:
Weten jullie trouwens of je nieuwe glazen in je oude bril kan laten plaatsen? Ik heb een super leuke Rayban waar ik eigenlijk geen afscheid van wil nemen haha.

Ik heb hetzelfde probleem.

Na 3 jaar zijn mijn glazen helaas best beschadigd, maar mijn montuur vind ik nog steeds erg leuk. Over het algemeen is het mogelijk om glazen te vervangen, maar van wat ik begrepen heb zit er wel altijd een risico aan dat het montuur kan breken, vooral als deze al wat ouder is. Ik ben er dus nog niet helemaal over uit of ik het erop ga wagen. :')

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:03

_Lydia_ schreef:
Na verschillende opticiens geprobeerd te hebben ga ik nu het liefst naar de Pearle. :j

Ik word er altijd heel fijn geholpen, er is een groot aanbod en prijs-kwaliteit vind ik ook prima. Er lopen ook bijna altijd acties waardoor je een stuk goedkoper uitkomt.

Dat vind ik ook!
Ik ben 1 februari jarig, dus vraag meestal aan mijn ouders een nieuwe bril voor mijn verjaardag, en dan kopen we die een week eerder aan soldenprijs :+

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:08

_Lydia_ schreef:
LWDaisy schreef:
Weten jullie trouwens of je nieuwe glazen in je oude bril kan laten plaatsen? Ik heb een super leuke Rayban waar ik eigenlijk geen afscheid van wil nemen haha.

Na 3 jaar zijn mijn glazen helaas best beschadigd, maar mijn montuur vind ik nog steeds erg leuk. Over het algemeen is het mogelijk om glazen te vervangen, maar van wat ik begrepen heb zit er wel altijd een risico aan dat het montuur kan breken, vooral als deze al wat ouder is. Ik ben er dus nog niet helemaal over uit of ik het erop ga wagen. :')

Mijn vriend heeft het meerdere keren laten doen(metalen monturen, vol montuur) en dat is altijd goed gegaan.

Zowel hij als ik gaan naar een bepaald filiaal van de Pearle. Erg nette service, vakkundig personeel en toen ik niet kon wennen hebben ze nog een keer gemeten en het glas wat niet lekker keek (sterkte per oog afzonderlijk was goed, maar in totaalbeeld/kijkbeeld was iets minder sterk beter/rustiger. Maar niet persé verkeerd gemeten dus) gratis vervangen (1e bril).

tengeltje11

Re: Welke opticien is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:24

Zoals mensen al zeiden, dat je ogen nu sneller achteruit gaan staat toch los van een opticien? In België kan je bv perfect ook je ogen laten testen bij een oogarts, en met de exacte waarde naar eender waar gaan, dan is je bril gewoon altijd correct en maakt het niet meer uit wie achter de balie staat.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:28

lenaa_tje schreef:
Ik zou het wel in de gaten houden als het de volgende keren weer zo extreem achteruit gaat! Maar is het een goede opticien moeten ze dat ook wel aangeven. Het is best een bekend probleem.
Ik had dat ook, ik kon echt niet zonder die extra min sterkte in mijn glazen. Tot ik standaard ‘s avonds hoofdpijn had. En nog heb ik een halfjaar aan die andere sterkte moeten wennen.
Bij een kwartje er bij of er af is er niks aan de hand dat is wel normaal.

Die verslechtering kan soms een periode normaal zijn. Ik ben tussen mijn 21e en 28e van plm -2 naar -5,5 met -1,5 cilinder gegaan (ongeveer). Op gegeven moment had ik elke 9mnd nieuwe bril nodig. Inmiddels is het iets gestabiliseerd en kan ik 2jr met een bril (nu -6,25 c-1,5). Moet deze maand weer voor controle, mijn hoofd doet zeer, mag echt niet meer autorijden eigenlijk :')

Mijn rechteroog kan ook niet meer volledig uitgecorrigeerd worden, terwijl mijn vader, blinde vink als hij is met zijn -8/-9 zoiets nog steeds 110% scores haalt.

Ogen gaan achteruit, sommige werken niet goed samen, sommige blijven wisselen. Is niets abnormaals aan (in sommige families) en -2 is echt zo erg niet.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:38

_Lydia_ schreef:
LWDaisy schreef:

Het gaat er vooral om dat als het montuur wel breekt, er vaak geen reserve onderdelen meer voor zijn, en je op dat moment dus misschien niets meer hebt. De meest gammele monturen blijven soms heel en een montuur waarbij je denkt 'nou dit kan niet fout gaan' dan is het ineens krak en heb je 2 delen in je handen.

Maargoed; zoals eerder genoemd; de ene winkel is de andere niet. Wel/niet franchise kan ook nog wel verschil maken in het geval van ketens. Kwestie van binnenlopen en kijken hoe je geholpen wordt en of je je daar prettig bij voelt. En qua prijs; ook bij een particulier kun je vaak wel wat goedkoper terecht als je dat aangeeft. Waar ik werkte had je ook voor 99 euro een complete bril. Maar daar kun je in kwaliteit gewoon niet hetzelfde van verwachten als een van 300. Goedkoper = mindere kwaliteit materialen en massaproductie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:42

KPet schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik zou het wel in de gaten houden als het de volgende keren weer zo extreem achteruit gaat! Maar is het een goede opticien moeten ze dat ook wel aangeven. Het is best een bekend probleem.
Ik had dat ook, ik kon echt niet zonder die extra min sterkte in mijn glazen. Tot ik standaard ‘s avonds hoofdpijn had. En nog heb ik een halfjaar aan die andere sterkte moeten wennen.
Bij een kwartje er bij of er af is er niks aan de hand dat is wel normaal.

Die verslechtering kan soms een periode normaal zijn. Ik ben tussen mijn 21e en 28e van plm -2 naar -5,5 met -1,5 cilinder gegaan (ongeveer). Op gegeven moment had ik elke 9mnd nieuwe bril nodig. Inmiddels is het iets gestabiliseerd en kan ik 2jr met een bril (nu -6,25 c-1,5). Moet deze maand weer voor controle, mijn hoofd doet zeer, mag echt niet meer autorijden eigenlijk :')

Mijn rechteroog kan ook niet meer volledig uitgecorrigeerd worden, terwijl mijn vader, blinde vink als hij is met zijn -8/-9 zoiets nog steeds 110% scores haalt.

Ogen gaan achteruit, sommige werken niet goed samen, sommige blijven wisselen. Is niets abnormaals aan (in sommige families) en -2 is echt zo erg niet.

Maar normaal gezien gebeurd dit tot zo rond je 21e. Zeker als je als kind je bril hebt gekregen. De oogarts in het oogziekenhuis gaf aan dat dit reden is tot onderzoek. Hoeft niks te zijn maar kan wel en bij mij dus ook maar goed ook. Ik was een stuk minder blind dan gedacht door de opticien.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 16:52

Ik heb al sinds kind een bril en ben nu bijna 20. Ik merk dat ze sterk achteruit gaan en daar baal ik van dat ik tot vorig jaar nog 2 jaar met een bril kon doen (ofja eigenlijk de glazen) en nu net een jaar... Woensdag heb ik een meting staan bij eye wish. Waar ik woon heb je alleen maar ketens...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:55

Waar woon je dan? Want kan me dat haast niet voorstellen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 17:38

Bij mij is de sterkte wel terug gelopen tot ik 30 was.
En ik heb een bril vanaf dat ik 10 ben.
Omdat het uiteindelijk tot -7 is gekomen en er veel suikerziekte type 1 in de familie zit heb ik wel een onderzoek gehad bij de oogarts, maar de reden van terugloop is ook nooit gevonden.
Ben je ongerust kun je daarvoor natuurlijk altijd eens naar de huisarts.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:15

Ik was vanaf mijn 12e bij een optiek in een dorp, die niet aangesloten was bij een grote, bekende keten. Dit werd later Eyewish en daar ben ik nu nog aangesloten. Ik vind ze niet persee duur, leuke aanbiedingen en goede service. Ik heb vorige week een zonnebril op sterkte gekocht, van Rayban, kreeg tweede bril op sterkte gratis. Dus voor iets meer dan €350,- twee kwalitatief goede brillen. Nee het is geen Charlie Temple, maar je hebt maar 1 paar ogen

Ik denk dat het per keten, stad en filiaal afhankelijk is, hoe de metingen worden gedaan en of er professioneel personeel is.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:00

marleen_88 schreef:
Ik denk dat het per keten, stad en filiaal afhankelijk is, hoe de metingen worden gedaan en of er professioneel personeel is.

Correct. Een optiekwinkel valt of staat met het personeel dat er werkt en zowel bij de ketens als bij de kleinere zelfstandigen vind je gigantisch goede winkels en gigantisch slechte... en alles er tussenin.

Zelf werk ik in een ijzersterk keten-filiaal waar de servicegerichtheid en de kennis en de kunde van het hele team zo hoog ligt dat klanten uit een grote regio naar ons toe komen ondanks dat er ook een filiaal in hun eigen dorp/stad is. :P

Dat gezegd hebbende, er is maar 1 keten waar ik zelf echt nóóit een bril zou kopen en dat is Hans Anders. Na 8 jaar in de optiek ben ik zoveel meetfouten, algeheel gepruts en verhalen over belabberde service van klanten tegengekomen dat ik daar echt nooit binnen zou stappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 04:31

Maar dat geloof ik ook wel. M’n vriend is bij eye wish heel goed geholpen en heeft ook een goede oogmeting daar gehad. En een mooie bril uitgezocht maar hij heeft -1 en aan de andere kant nog geen min 1. Ook geen andere afwijkingen. Maar ik kan bij de eye wish niet kiezen voor gepersonaliseerde lenzen op maat en de standaard lenzen kan ik niet verdragen.
Ook heb ik niet zoveel keuze in glas en hoe het geslepen is. Dat maakt het voor mij een mindere optie.
Er zijn gewoon meer standaard zaken (die veel reclame maken) dus slechtere verhalen hoor je ook eerder. Ik ken hier in de omgeving ook een slechte zelfstandige.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:48

Rawr schreef:
marleen_88 schreef:

Correct. Een optiekwinkel valt of staat met het personeel dat er werkt en zowel bij de ketens als bij de kleinere zelfstandigen vind je gigantisch goede winkels en gigantisch slechte... en alles er tussenin.

Zelf werk ik in een ijzersterk keten-filiaal waar de servicegerichtheid en de kennis en de kunde van het hele team zo hoog ligt dat klanten uit een grote regio naar ons toe komen ondanks dat er ook een filiaal in hun eigen dorp/stad is. :P

Dat gezegd hebbende, er is maar 1 keten waar ik zelf echt nóóit een bril zou kopen en dat is Hans Anders. Na 8 jaar in de optiek ben ik zoveel meetfouten, algeheel gepruts en verhalen over belabberde service van klanten tegengekomen dat ik daar echt nooit binnen zou stappen.

Zou je daar wat meer over kunnen vertellen misschien? Ik heb altijd het idee dat t verschil tussen Hans Anders, pearl en Specsavers niet zo groot is, maar blijkbaar wel? Ik moet ook weer voor nieuwe bril...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:00

Dat zou ik toch in je eigen omgeving vergelijken. Daar staan de mensen in de winkel.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:03

_Lydia_ schreef:
LWDaisy schreef:

Ik heb eens nieuwe glazen in een bril (max 2 jaar oud) laten zetten, maar ik had het idee dat die glazen er niet fijn in pasten dus ik kreeg er snel hoofdpijn van (en er was ook een barstje in het montuur gekomen). Tijdje later toch maar een compleet nieuwe bril gekocht.

Ik was zelf altijd erg tevreden over specsavers. Maar sinds paar jaar is deze vestiging vernieuwd, waarbij iedere keer andere oogmeters, die mijn vragen vaak niet konden beantwoorden. Dus heb daar nu minder vertrouwen in. Ik zoek nog naar een betere opticien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:08

Ik ben erg ontevreden over de specsavers, bij een filiaal hier in het noorden (kan wel per pb) heb ik eens een bril gekregen die helemaal niet goed bleek afgemeten te zijn. Meerdere oogmetingen opnieuw laten doen, maar de opticien deed gewoon alsof ik gek was en dat ik me inbeeldde dat ik onscherp zag. Op den duur begon ik ook echt aan mezelf te twijfelen, alsof er iets flink mis was met mijn ogen..

Toen uiteindelijk laten meten bij de eyewish, en inderdaad de sterkte in mijn bril bleek niet overeen te komen met de meting. Kreeg daar nieuwe glazen, en eindelijk kon ik weer goed zien..

Ik ga dus alleen nog maar naar de eyewish :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:14

IsaCalixa schreef:
Ik ben erg ontevreden over de specsavers, bij een filiaal hier in het noorden (kan wel per pb) heb ik eens een bril gekregen die helemaal niet goed bleek afgemeten te zijn. Meerdere oogmetingen opnieuw laten doen, maar de opticien deed gewoon alsof ik gek was en dat ik me inbeeldde dat ik onscherp zag. Op den duur begon ik ook echt aan mezelf te twijfelen, alsof er iets flink mis was met mijn ogen..

Toen uiteindelijk laten meten bij de eyewish, en inderdaad de sterkte in mijn bril bleek niet overeen te komen met de meting. Kreeg daar nieuwe glazen, en eindelijk kon ik weer goed zien..

Ik ga dus alleen nog maar naar de eyewish :)

Ben ik toch niet de enige in het noorden met die ervaring. :+
M’n vriend kreeg bij een ander filiaal (ook het noorden) een oogmeting waarbij hij 1 plus oog zou hebben en 1 min oog. Natuurlijk kan het maar het leek mij ingeval onwaarschijnlijk. :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:15

Ik had in het verleden slechtere ervaringen met Hans Anders, maar dat betrof vooral de kwaliteit van de contactlenzen.
Later naar Specsavers gegaan, beviel op zich goed.
Alleen toen ik bij een kliniek terecht kwam bleek dus wel dat men in al die jaren de cylinder aan beide ogen over het hoofd heeft gezien. De optometrist daar heeft er nog een flinke klus aan gehad om het goed te krijgen.
Het punt is dat ze eigenlijk altijd doorgaan op basis van de oude metingen, ze beginnen nooit vanaf 0 opnieuw. Daar hebben ze in zo'n winkel natuurlijk ook de tijd niet voor, en in maar in ervaring ook minder expertise dan de mensen die ik in de kliniek trof.
Nu heb ik geen bril of lenzen meer nodig, maar ik weet dus eigenlijk oprecht niet meer waar ik dan naartoe zou gaan.

_Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:10

IsaCalixa schreef:

Ik heb dit ook een keer gehad bij de Specsavers, maar in mijn geval was de sterkte juist hoger dan ik nodig had, waardoor ik er vaak wat misselijk van werd.

Ik moet zeggen dat het bij mij daarna wel goed is opgelost, maar deels hierdoor ben ik uiteindelijk toch weer overgestapt naar de Pearle.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:19

na bij eyewish een verkeerde meting te hebben gehad, bij Hans Anders de neiging te hebben gehad om uit de stoel te springen tijdens de meting door de manier van doen van de opticien en een kortere levensduur van het montuur bij pearl dan ik normaal gewent ben hou ik het maar bij een lokale opticien!
waarschijnlijk wel tijd om een nieuwe uit te gaan zoeken aangezien ik degene die ik nu op heb al 4 jaar draag

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:21

Ik ben nu toe aan mijn derde bril, sinds ik zonder niet meer goed in de verte kon zien. De eerste keer ben ik bij Pearle geweest. Met bril super tevreden geweest, lenzen minder want kreeg ze 's avonds vaak niet meer uit. Bril nr 2 van zelfstandige opticien hier uit het dorp, niet zo heel tevreden. Nu ogen weer laten meten bij Pearle en bril besteld (nr 3) bij Charlie Temple. Man van Pearle heeft m'n huidige bril (nr 2) bekeken/gemeten en mompelde wat. Leek alsof er iets niet goed was maar wat begreep ik niet

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:23

Hier juist goede ervaringen met Hans Anders, maar ligt echt aan filiaal(of eigenlijk aan 1 persoon, werkt gelukkig bij beide filialen als optometrist)
ik heb echt super lang het gevoel gehad dat er "iets" niet klopte met mn glazen, elke meting kwam eruit dat het precies zo hoorde(ook bij andere opticien) en toen heeft ze uiteindelijk 3x ofzo een meting gedaan(wat weken tijd er wel tussen) en "in eens" toch een nét wat andere cilinder, waardoor het wél klopte.
Ook met lenzen lang aan het kloten geweest, maar was niets voor mij, uiteindelijk niets voor betaald.
En véél tijd gehad om alles uit te zoeken etc.

Het is ook gewoon een kwestie van geluk/pech.

Over het veranderen van sterkte, ik dacht dat je verder in de 20 was, maar je gaat nu richting 20? Toen waren mijn ogen dat ook nog niet "in balans"