Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:14

moonsparkle schreef:
Marije112 schreef:
Ik ben al geëmigreerd, mijn man is Zuid-Afrikaans. We zijn ons wel aan het orienteren op een nieuw land want het wordt hier te gevaarlijk. Eventjes aan Mauritius gedacht, maar veel ZA dokters gaan die kant op, dus het is vrij concurrerend voor mijn man.

Mijn man wil graag naar Australie, maar dat kan ik mijn ouders niet aandoen. Die zijn te oud om zo ver te moeten reizen. Engeland, Ierland en Schotland stonden ook op zijn lijstje, maar dan kan ik net zo goed in NL gaan wonen, het weer moet wel te behappen zijn voor mij :') .
Azie trekt ons allebei niet. Spanje en Italie is iets wat nu al een tijdje in onze gedachten opkomt, dus dat misschien. USA is ook iets waar over gesproken wordt. Zuid-Amerika niet, maar misschien moeten we eerst op vakantie gaan om te kijken of dat was is :)

Merk je echt dat het gevaarlijker word? Staat je man die daar geboren is er ook echt voor open om Afrika achter zich te laten?

Overigens zie ik best wel wat keer USA voorbij komen, maar dat is wel een heel moeilijk land om in te komen tenzij je met iemand trouwt.

Ja, het wordt steeds moeilijker hier helaas. Mijn man wil blijven, maar hij begrijpt ook dat het niet de ideale plek is om je kinderen op te voeden.

USA heb ik ook begrepen dag het moeilijk is. Ik hoop maar dat mijn mans ‘special skill’ speciaal genoeg is :)

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:16

moonsparkle schreef:
Ik had wel gelezen dat de winters echt streng kunnen zijn qua temperaturen en sneeuw? Zijn jullie er al vaker geweest? Qua prijzen is het inderdaad fantastisch en ik las ook dat het wel moeilijk is met de taal maar dat de meeste mensen wel heel vriendelijk en behulpzaam zijn.

In de winter nog nooit geweest, maar wat ik gelezen heb is het ook daar zachter dan vroeger. Ligt er ook aan welk gedeelte je zit, platteland, stedelijk, in de heuvels. Ach, als je het van tevoren weet is het niet zo erg denk ik. Flinke voorraad in huis halen en je in laten sneeuwen klinkt ook best gezellig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 08:16

Gelukkig zijn we er wel over uit dat we allebei graag willen emigreren, ik dacht flink sparen en eerder met pensioen en dan gaan, mijn man denkt juist waarom zouden we het niet eerder proberen? Ik vind het onzekere qua geld en werk wel wat lastig, maar aan de andere kant lijkt het me ook heel fijn om eerder te gaan, hoe langer je wacht, hoe ouder je word, hoe groter toch ook de kans dat je dingen gaat mankeren. Nu kunnen we nog makkelijk berg op en af en klussen en etc.

marion82

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:35

Wij gaan over 3 jaar naar Italië, althans dat is het plan.
We zijn er druk mee bezig en volgende maand gaan we een eerste huis bekijken daar.
De mensen, het klimaat en het eten, het voelt altijd weer als thuis komen.
Wij willen wel in noord Italië blijven, dat heeft onze voorkeur.
Piemonte of ligurie, een beetje die richting op

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:46

Wijsje schreef:
moonsparkle schreef:
Ik had wel gelezen dat de winters echt streng kunnen zijn qua temperaturen en sneeuw? Zijn jullie er al vaker geweest? Qua prijzen is het inderdaad fantastisch en ik las ook dat het wel moeilijk is met de taal maar dat de meeste mensen wel heel vriendelijk en behulpzaam zijn.

In de winter nog nooit geweest, maar wat ik gelezen heb is het ook daar zachter dan vroeger. Ligt er ook aan welk gedeelte je zit, platteland, stedelijk, in de heuvels. Ach, als je het van tevoren weet is het niet zo erg denk ik. Flinke voorraad in huis halen en je in laten sneeuwen klinkt ook best gezellig.

Volgens mij zal je je nog serieus moeten inlezen.

De 30 000 die jij noemt zijn huisjes die eigenlijk nog behoorlijk achter staan qua westerse normen en in gipsy buurten, waar zelfs de standaard Hongaar niet wil wonen.
En al die goedkope woningen hebben vochtproblemen omdat het water de muren in trekt vanuit de grond, geen centrale verwarming,... begin maar de renovatiekosten op te sommen... + ik denk dat de prijzen daar de laatste 5 jaar bijna 20% gestegen zijn, binnen hier en 10j zijn ze zeker verdubbeld.

Als je nu daar een huis wil kopen met alle comfort, in een goeie buurt en wat deftige grond, ga je nu al vlug naar 60 000 euro, tegen dat jullie naar daar gaan, zal dat sowieso al richting 100 000 zijn.

En bv 4 weken terug lag er nog zo goed als overal sneeuw in Hongarije, was uitzonderlijk, maar zo kort zijn de winters daar niet hoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:52

Zou heel graag naar Spanje gaan in de buurt van Benidorm.
Voel me daar zo thuis en het is zo’n relaxte manier van leven daar maar voorlopig werkt mijn man nog.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:03

marion82 schreef:
We zijn er druk mee bezig en volgende maand gaan we een eerste huis bekijken daar.

Wat leuk, mijn voorkeur gaat ook uit naar Liguria vooral ivm het klimaat :D jullie zijn al wel verder in het proces, mag ik vragen hoe jullie het aanpakken? Hebben jullie huizen gekeken via een bepaalde website, nog inside tips waar je rekening mee moet houden? En hoe doen jullie het met werk? Mag ook via pb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:09

Hongarije is ook zo ontzettende conservatieve politiek/regering. Kijk je daar niet naar? Of heb je daar geen last van?
Ik vind Hongarije wel mooi, of Macedonië, kan je nog goedkoper wonen. Maar wat ik er zou moeten tijdens mijn werkende leven?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:44

Wijsje schreef:
moonsparkle schreef:

De eerste sneeuw viel in april ofzo dit jaar :')

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:54

Oostenrijk. Werken moet je overal.
Maar we gaan al 15 jaar er naar toe op vakantie en we hopen ooit de droom om daar te gaan wonen waar te maken. Karinthië mooie omgeving en je kunt er vele kanten uit prettige mensen en gemoedelijke sfeer.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:07

Ik voel me thuis in Mallorca, dat komt ook wel omdat ik er een tante heb wonen, maar de huizen zijn daar(rond dat gedeelte) nog onbetaalbaarder dan hier. Als het eens mocht gebeuren zal het dus eerder het vaste land van Spanje worden. We hebben het er wel serieus over gehad, maar toen kwam er een dochtertje. Nu zitten we dus nog gewoon in Nederland, wie weet dat we het toch nog eens gaan doen, maar voor nu nog even niet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:23

eilleen333 schreef:
Canada. Heerlijk die rust daar!!!
Misschien gaat het ooit gebeuren, maar om daar mijn vak te mogen uitoefenen moet ik dan nog extra certificaten halen, en die zijn vrij duur en de testen zijn lastig. Maar misschien ooit.
Eerst hier aan de slag en een buffer opbouwen :) . Tot die tijd lekker op vakantie naar Canada als het kan!

Ik heb precies hetzelfde vak (over 2 jaar dan) en wil ook heel graag naar Canada. Ik heb daar al 3.5 jaar gewoond als kind en heb altijd heimwee gehad om terug te gaan.

Heel leuk is dat ik al een baanaanbod heb staan dus ik zou die kant op kunnen zodra ik die extra examens heb afgelegd. Dus moet ik er maar even goed over nadenken :D

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:29

moonsparkle schreef:
marion82 schreef:

Wat leuk, mijn voorkeur gaat ook uit naar Liguria vooral ivm het klimaat :D jullie zijn al wel verder in het proces, mag ik vragen hoe jullie het aanpakken? Hebben jullie huizen gekeken via een bepaalde website, nog inside tips waar je rekening mee moet houden? En hoe doen jullie het met werk? Mag ook via pb.

We hebben idd veel huizen bekeken op verschillende sites. Nl.gate-away.com is fijn, ook huisenaanbod.nl, affidata.com en idealista.it
Vooral veel inlezen over aankopen in Italië en waar je op moet letten. Zo komt het nogal eens voor dat een huis meer eigenaren heeft, wil er 1 toch niet verkopen heb je pech. Zo kunnen agrarische buren, met een geregistreerd bedrijf, ook aanspraak maken op een stuk van jou aan te kopen land. Hiervoor zijn er natuurlijk wel mogelijkheden, zo kan de huidige eigenaar de buren vragen een formulier te teken om daarvan af te zien. Je hebt echt overal een vergunning voor nodig en dan is een geometra heel fijn. Deze heeft heel veel verschillende taken en kan je met van alles helpen.
We hopen dat mijn man via zijn huidige werkgever kan blijven werken, vanuit huis. Daarnaast willen we wel nog meer inkomstenbronnen vanuit daar. Een caravan stalling bijvoorbeeld en eventueel vakantiehuisjes. We willen alpaca vacht verkopen en geiten voor het vlees. Ik heb ook erg in mijn hoofd om tochten te paard te organiseren, met overnachtingen erbij. We zijn dus nog denkende en ook nog wel zoekende hoor. We hopen deze vakantie meer informatie op te scharrelen, ook ivm vergunningen omtrent bedrijf en belastingen ed.

In mijn onderschrift heb ik een link naar onze Facebook pagina. Daarop zet ik elke maand een blog met vorderingen en wat we willen ed, waar we tegenaan lopen, foto’s...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:31

Wij willen misschien emigreren als onze beider ouders er niet meer zijn. Eerder niet, dus we fantaseren nu alleen nog maar :D.

We hebben nog geen idee waar precies heen, als er maar veel natuur en rust is.

We wonen nu op de Veluwe, helaas wordt het hier steeds drukker en dat zal alleen nog maar toenemen als de Nederlandse bevolking verder groeit :j.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:44

Mo_86 schreef:
Wij gaan over een paar jaar met onze zeilboot op wereldreis dus we gaan dan naar verschillende landen. Daarna willen we niet terug naar Nederland maar ons langdurig in het buitenland vestigen. Liefst Italië of Portugal maar wie weet waar we blijven hangen. Onze boot is ons huis dus we kunnen letterlijk ons huis meenemen, dat scheelt al!
Hier precies hetzelfde plan, alleen dan niet op het water maar op 4 wielen (of wat meer/minder). Tot nu toe voornamelijk in Europa woonachtig geweest (Engeland/Duitsland/Ierland/Italië/Roemenië/Denemarken/Spanje), maar ik kom steeds weer terug :+

Van jongs af aan roep ik al dat ik niets met Nederland heb. Ik heb er niets op tegen, we hebben het hier enorm goed en dat besef ik me terdege. Maar misschien hebben we het hier wel te goed, zijn we met te veel mensen en ik merk steeds meer dat dit me tegen gaat staan. Ook al de regels hier. Daar kan ik sowieso al niet goed tegen en nu dit binnen mijn werk ook meer naar voren komt heb ik het afgelopen half jaar besloten het helemaal om te gooien. Goede baan/eigen huis en al die zekerheid is fijn, maar het houdt je ook enorm tegen want je moet er best wel wat voor doen (en overhebben).

De komende 18/24 maanden wil ik mijzelf om gaan scholen en een job/bedrijf online uit gaan voeren (online marketing/recruitment/SEO/of bijv. les geven). Het omscholen om praktisch een beroep uit te oefenen denk ik aan (fysio)therapie/psychologie/social works, wat eigenlijk niet heel praktisch is, want je zit dan wel qua andere taal op een behoorlijk 'diep' level. Al zal dit in het Engels wel goed gaan, suggesties zijn welkom! Dat 2e deel is vooral om een vast inkomen te hebben en dus niet afhankelijk te zijn van direct fysiek/praktisch werk.

Qua wonen begint het hier al aardig back to basic te worden, al komen er wel steeds meer planten en boeken bij. Het doel is om binnen 2 jaar een voertuig zelfvoorzienend te hebben, dat kan bijv. een 4x4 zijn en dan 'bouw' je de hoogte in. Maar ook een bus/of camper strippen en opnieuw opbouwen kan. Dan heb je meer ruimte/leef je luxer maar qua vervoer wat minder praktisch/nogal lomp. En zo'n 4x4 klinkt natuurlijk veel stoerder :')

Waarheen? Echt geen flauw idee? Sowieso buiten Europa en waarschijnlijk richting het zuiden. Kwestie van langs het asiel, 1 of 2 honden meenemen en gaan met die banaan :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:01

Emigreren zal ik denk ik niet doen, maar overwinteren staat op de planning als mijn ouders zijn overleden

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:58

Mijn man en ik zouden graag emigreren, gewoon omdat het weer, de ratrace en hoe het er in NL aan toegaat ons steeds meer tegen begint te staan.
Mijn man kan niet werken en is volledig afgekeurd.naar de meeste landen kan je de uitkering meenemen (of een bepaald % er van). Maar het is lastig te bepalen of je van alleen die uitkering rond kan komen in een ander land.
Spanje spreekt ons wel aan. Maar hoe zijn de huizenprijzen daar?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 12:08

veneri schreef:
Mijn man en ik zouden graag emigreren, gewoon omdat het weer, de ratrace en hoe het er in NL aan toegaat ons steeds meer tegen begint te staan.
Mijn man kan niet werken en is volledig afgekeurd.naar de meeste landen kan je de uitkering meenemen (of een bepaald % er van). Maar het is lastig te bepalen of je van alleen die uitkering rond kan komen in een ander land.
Spanje spreekt ons wel aan. Maar hoe zijn de huizenprijzen daar?

Dat ligt heel erg aan waar je wilt gaan wonen, Google doet wonderen als je alleen al typt houses for sale Spain. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:44

Gisteren vroeg iemand aan mij: wat kost een huis in NL. Alsof je alles van Utrecht tot Lutjebroek even in 1 prijs kan samenvatten.
Ik heb voor de gein wel eens in een toeristisch gebied in Spanje naar prijzen gekeken en dat ging zo rond de 8-ton voor een 3 kamer flat _O-
Uiteraard zijn er ook plekken waar he haast geld toe krijgt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 13:21

Sizzle schreef:
Gisteren vroeg iemand aan mij: wat kost een huis in NL. Alsof je alles van Utrecht tot Lutjebroek even in 1 prijs kan samenvatten.
Ik heb voor de gein wel eens in een toeristisch gebied in Spanje naar prijzen gekeken en dat ging zo rond de 8-ton voor een 3 kamer flat _O-
Uiteraard zijn er ook plekken waar he haast geld toe krijgt.

Toch vind ik het in lutjebroek nog duur :P

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:43

Op t moment is het overal duur in NL!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:06

Nieuw-Zeeland. Met stip op 1.
Slechts 1 probleem...ik durf niet vliegen :+
Mij platspuiten voor vertrek en weer wakker maken bij aankomst wordt 'm niet vrees ik :')

Als alternatief Frankrijk. Absoluut. Veel zin in en ook wel de mogelijkheden.
Maar mijn 2 ouwe gepensioneerde pâardjes ga ik geen plezier meer doen met zo'n verhuis.
Dus ik blijf nog even hier en hoop dat ze nog heel lang leven. Daarvoor stel ik die droom nog graag wat uit.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:20

Zijn hier mensen die in de zorg werken als bijv verpleegkundige? Zo ja hoe heb je de overgang ervaren naar het buitenland of hoe denk je je erop voor te bereiden. Hoe ga je aan een baan komen? Sluit de nl opleiding goed aan op de eisen van een buitenlandse baan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 20:29

Pascalle90 schreef:
Zijn hier mensen die in de zorg werken als bijv verpleegkundige? Zo ja hoe heb je de overgang ervaren naar het buitenland of hoe denk je je erop voor te bereiden. Hoe ga je aan een baan komen? Sluit de nl opleiding goed aan op de eisen van een buitenlandse baan?

Ik weet wel dat ze veel zorgpersoneel zoeken in Scandinavië, daar zag ik althans veel over op de emigratiebeurs.
Zelf overweeg ik een carrière switch, maar ik zit ook erg in twijfel hierdoor, ik wou gaan voor doktersassistente, maar in andere landen zal dat heel moeilijk zijn met de taal. De ict is niks voor mij. Wel ben ik me ook aan het richten op cursussen eetbare planten, moestuinieren en signalen in de natuur herkennen (het weer, ondergronden, de weg vinden etc), daar zou ik in een ander land mee verder kunnen maar ook dan zal ik heel goed de taal onder de knie moeten krijgen. Dat is dan ook wel echt een prio voor mij zodra we eruit zijn waar we naartoe willen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:33

Ik zou vooral ook goed kijken waar je interesses liggen. Wij hebben ons na lang wikken en wegen laten omscholen tot boer dmv een opleiding in in ons geval Frankrijk. Op die manier sla je twee vliegen in een klap want je leert en je nieuwe vak en maakt enorme sprongen qua taal.