Wat moet ik hiermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:17

Joman schreef:
Kana schreef:
Volgens mij mogen ze niet zonder jouw goedkeuren je salarisstrook opvragen.

Ze vragen het op bij jezelf :+
Als je die niet wil geven, weten ze natuurlijk al voldoende ;)

Vind je? Ik vind het best normaal om die vraag te weigeren. Ik wil op waarde geschat worden bij mijn nieuwe baan voor de huidige situatie niet op basis waar ik vandaan kom.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:18

Joman schreef:
Het is een groot bedrijf gebonden aan een CAO. Salaris is ingedeeld in schalen en delta's. De schaal voor de functie is vastgesteld, maar er zit ongeveer een bandbreedte van 30 delta's in die schaal, met een verschil van ongeveer 2000 euro tussen delta 0 en delta 30. Wie in welke delta zit, is vrij in te vullen waarbij wel in ogenschouw moet worden genomen, dat delta 30 alleen voor de echt ervaren werknemers is (langere tijd in het vak) en delta 0 voor beginnende functionarissen.
Je kunt ook nog enige tijd (een jaar of twee jaar) in een aanloopschaal worden geplaatst voordat je naar de schaal bijbehorend bij de functie wordt geplaatst. Dit is een schaal vooruitlopend op de passende schaal en ongeveer de helft van de delta's in die schalen komen overeen. (laatste helft van de aanloopschaal en eerste helft passende schaal).

Je onderste, dat gevoel bekruipt mij meer ja. En dat terwijl ik een betere achtergrond heb (op werkgebied en cv-technisch).

Dan is de timing voor een gesprek morgen wat ongelukkig want dan weet je waarschijnlijk nog niet wat met je bekende gaat gebeuren. Je kunt de vraag natuurlijk wel redelijk algemeen stellen: Hoe zit ik in mijn schaal t.o.v. anderen en het gemiddelde. En dan niet op naamniveau natuurlijk maar in wat meer generieke termen. Als HR afdeling wil je zo'n struktuur ook enigszins in evenwicht houden.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:19

En zelfs al geef je hem af, iedereen wil toch vooruit .... Misschien is de man al jaren onderbetaald.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:19

Joman schreef:
Ik heb veel gesprekken gevoerd en de kans dat ze je huidige salarisstrook opvragen is ongeveer 90%. Dus of dit zo slim is, wat hij doet, kun je betwijfelen.

Zij mogen zijn salarisstrook niet opvragen bij de vorige werkgever.
Zij mogen er naar vragen bij de (aankomend) werknemer, maar deze is niet verplicht deze te overhandigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:20

Brainless schreef:
Joman schreef:
Ik heb veel gesprekken gevoerd en de kans dat ze je huidige salarisstrook opvragen is ongeveer 90%. Dus of dit zo slim is, wat hij doet, kun je betwijfelen.

Zij mogen zijn salarisstrook niet opvragen bij de vorige werkgever.
Zij mogen er naar vragen bij de (aankomend) werknemer, maar deze is niet verplicht deze te overhandigen.

Dat heb ik al beantwoord in dit topic.
Het is een aanname van jullie dat het gaat om een vorige werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:20

Kana schreef:
Joman schreef:

Ze vragen het op bij jezelf :+
Als je die niet wil geven, weten ze natuurlijk al voldoende ;)

Vind je? Ik vind het best normaal om die vraag te weigeren. Ik wil op waarde geschat worden bij mijn nieuwe baan voor de huidige situatie niet op basis waar ik vandaan kom.

Dat vind ik niet, dat weet ik uit ervaring ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:22

Cowboy55 schreef:
Joman schreef:
Het is een groot bedrijf gebonden aan een CAO. Salaris is ingedeeld in schalen en delta's. De schaal voor de functie is vastgesteld, maar er zit ongeveer een bandbreedte van 30 delta's in die schaal, met een verschil van ongeveer 2000 euro tussen delta 0 en delta 30. Wie in welke delta zit, is vrij in te vullen waarbij wel in ogenschouw moet worden genomen, dat delta 30 alleen voor de echt ervaren werknemers is (langere tijd in het vak) en delta 0 voor beginnende functionarissen.
Je kunt ook nog enige tijd (een jaar of twee jaar) in een aanloopschaal worden geplaatst voordat je naar de schaal bijbehorend bij de functie wordt geplaatst. Dit is een schaal vooruitlopend op de passende schaal en ongeveer de helft van de delta's in die schalen komen overeen. (laatste helft van de aanloopschaal en eerste helft passende schaal).

Je onderste, dat gevoel bekruipt mij meer ja. En dat terwijl ik een betere achtergrond heb (op werkgebied en cv-technisch).

Dan is de timing voor een gesprek morgen wat ongelukkig want dan weet je waarschijnlijk nog niet wat met je bekende gaat gebeuren. Je kunt de vraag natuurlijk wel redelijk algemeen stellen: Hoe zit ik in mijn schaal t.o.v. anderen en het gemiddelde. En dan niet op naamniveau natuurlijk maar in wat meer generieke termen. Als HR afdeling wil je zo'n struktuur ook enigszins in evenwicht houden.

Ja, dat gesprek was alleen al gepland. Dit is wellicht wel een idee, om het in meer algemene zin te bespreken als we elkaar toch spreken. Dank voor de tip! (tot dusver het enige nuttige antwoord in het topic, dus dank *\o/* )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:23

Ik snap dat je je een beetje gepasseerd voelt maar het is zijn goed recht om dit salaris te vragen

BloemBloem
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:25

Suzanne F. schreef:
Stel dat hij de baan krijgt dan kan je altijd aan HR vragen waarom hij hoger is ingeschaald dan jij.
Vragen staat vrij.

Dit zou ik nooit, maar dan ook echt nooit doen!

Je gaat toch niet wijzen?! Je werkt voor jezelf en niet voor een ander!
Volgend functioneringsgesprek je salaris aankaarten, maar niet wijzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:25

purny schreef:
Ik snap dat je je een beetje gepasseerd voelt maar het is zijn goed recht om dit salaris te vragen

Dat klopt, en dat ontken ik nergens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:26

BloemBloem schreef:
Suzanne F. schreef:
Stel dat hij de baan krijgt dan kan je altijd aan HR vragen waarom hij hoger is ingeschaald dan jij.
Vragen staat vrij.

Dit zou ik nooit, maar dan ook echt nooit doen!

Je gaat toch niet wijzen?! Je werkt voor jezelf en niet voor een ander!
Volgend functioneringsgesprek je salaris aankaarten, maar niet wijzen!

Ik zou niet snappen waarom niet? Je kunt toch uitgaan van je eigen kwaliteiten en dit als extra punt noemen?

BloemBloem
🏆 Paardenfluisteraar

Cowboy55 schreef:

Dit TS!

_Penotti

En misschien word hij wel niet aangenomen omdat ze niet mee kunnen gaan in zijn salariseis.
En verspeelt hij zo zijn kans op een nieuwe baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:28

_Penotti schreef:
En misschien word hij wel niet aangenomen omdat ze niet mee kunnen gaan in zijn salariseis.

Ja, ook daarover heb ik al zitten nadenken. Gaat m'n aanbrengbonus ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:38

Joman schreef:
Lara_Silver schreef:
Nee, niet dus. Jij hebt een kandidaat voorgesteld. That's it. Niet meer en niet minder. Wat die kandidaat vervolgens onderhandeld, en wat jouw bedrijf beslist is hun verantwoordelijkheid, niet te jouwe.

Het enige probleem wat er hier speelt is dat jij de situatie onnodig op jezelf betrekt.

Daar ben ik het mee oneens. Ik heb niks met hun onderhandeling te maken, maar ik weet af van zijn vraag en mijn eigen salaris. Nogal logisch dat ik dat op mezelf betrek aangezien het om dezelfde functie gaat, achtergrond etc. Ik zou het bijna dom vinden dit niet op jezelf te betrekken, ik zit daar toch ook voor mezelf?

Het enige waar jij je druk om zou kunnen maken als hij wordt aangenomen in de marge van zijn gewenste salaris is dat jij tijdens jouw onderhandelingen meer had kunnen vragen. Met de rest heb jij echt helemaal niks te maken, dat betreft enkel de kandidaat en het bedrijf.

BloemBloem
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:39

_Penotti schreef:

Of hij is aan het bluffen en zegt hij dat dit zijn nieuwe salaris wordt ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:42

Lara_Silver schreef:
Joman schreef:

Daar ben ik het mee oneens. Ik heb niks met hun onderhandeling te maken, maar ik weet af van zijn vraag en mijn eigen salaris. Nogal logisch dat ik dat op mezelf betrek aangezien het om dezelfde functie gaat, achtergrond etc. Ik zou het bijna dom vinden dit niet op jezelf te betrekken, ik zit daar toch ook voor mezelf?

Het enige waar jij je druk om zou kunnen maken als hij wordt aangenomen in de marge van zijn gewenste salaris is dat jij tijdens jouw onderhandelingen meer had kunnen vragen. Met de rest heb jij echt helemaal niks te maken, dat betreft enkel de kandidaat en het bedrijf.

En het bedrijf van het belang is om de salarissen van 'gelijksoortige' funktionarissen bij elkaar in de buurt te houden omdat je anders als organisatie in een vechtcultuur terecht komt waarbij individuen op kritieke momenten het mes op tafel gooien en dreigen met vertrek als niet ter plekke de beurs getrokken wordt. En dat wil je niet als bedrijf.

Zo simpel als jij suggereert dat het is, is het dus niet.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:44

Ik snap dat het zuur is als jij iemand helpt aan een baan en hij meer gaat verdienen dan jij, helemaal wanneer jij vindt dat je meer in je mars hebt dan hem. Probeer het van de andere kant te zien, mocht hij de baan krijgen kun jij blijkbaar van hem leren wat onderhandelen is, dat zijn zijn betere kwaliteiten. Ik geeft hem geen ongelijk, de grootste sprong in salaris maak je meestal wanneer je wordt aangenomen, wat er daarna bij komt is vaak veel minder. Daarnaast is hij blijkbaar leuk genoeg om nog contact mee te onderhouden, dus je krijgt er vast een leuke collega bij. Je geeft aan dat hij weinig ambitie heeft, dus ik verwacht niet dat hij je voorbij zal streven :)

Ik zou het voorlopig even laten, als hij wordt aangenomen kun je bij je volgende gesprek altijd de salarissen nog eens bespreken. Als je nu veel erbij vraagt snappen ze ook wel dat jij weet wat hij vraagt, dat komt jaloers over. Ik ga er vanuit dat hij een zelfde functie als jou krijgt, mocht jij echt beter presteren dan hem en anderen kun je over een tijdje altijd het gesprek nog aangaan dat het je is opgevallen dat de salarissen ver uiteen liggen van de collega's. Kan alleen als je van meerdere collega's het salaris weet natuurlijk.

Hoeveel scheelt het eigenlijk bruto tussen wat jij krijgt en hij heeft gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:47

BloemBloem schreef:
_Penotti schreef:

Of hij is aan het bluffen en zegt hij dat dit zijn nieuwe salaris wordt ;)

Nee hoor, ik ken hem goed genoeg. Hij zegt ook niet dat dit zijn salaris wordt, maar dat hij het heeft gevraagd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:48

Lara_Silver schreef:
Joman schreef:

Wat heb ik daar nu aan? Me druk maken om een situatie in het verleden? Ik zou meer hebben aan tips voor de nabije toekomst.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:50

Tieneke schreef:
_kajo_ schreef:
Hangt helemaal af wat voor functie het is. Ik zou het ook echt niet prettig vinden dat ik een leugenaar heb voorgedragen. Dat is wat hij namelijk doet, liegen over zijn salaris. Wanneer hij hierover eerlijk zou zijn en er dan 30% meer uitslepen dan is dat zijn goed recht. Al zou ik dat ook niet prettig vinden en dit een mooie gelegenheid zien om ook in onderhandeling te gaan over mijn eigen salaris.

Wow, leugenaar? Dus omdat hij het spel speelt, en overigens nog niet eens heeft gewonnen, is hij een leugenaar?

TS, let it go en richt je op jezelf en je eigen gesprek, op de argumenten waarom jij meer verdient dan dat je nu krijgt.

Ja een leugenaar. En afhankelijk van de functie wordt dat getolereerd. Ik heb bij een advocatenkantoor gewerkt en daar kreeg je met zo'n spelletje heel hard het deksel op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:52

hazel schreef:
Ik snap dat het zuur is als jij iemand helpt aan een baan en hij meer gaat verdienen dan jij, helemaal wanneer jij vindt dat je meer in je mars hebt dan hem. Probeer het van de andere kant te zien, mocht hij de baan krijgen kun jij blijkbaar van hem leren wat onderhandelen is, dat zijn zijn betere kwaliteiten. Ik geeft hem geen ongelijk, de grootste sprong in salaris maak je meestal wanneer je wordt aangenomen, wat er daarna bij komt is vaak veel minder. Daarnaast is hij blijkbaar leuk genoeg om nog contact mee te onderhouden, dus je krijgt er vast een leuke collega bij. Je geeft aan dat hij weinig ambitie heeft, dus ik verwacht niet dat hij je voorbij zal streven :)

Ik zou het voorlopig even laten, als hij wordt aangenomen kun je bij je volgende gesprek altijd de salarissen nog eens bespreken. Als je nu veel erbij vraagt snappen ze ook wel dat jij weet wat hij vraagt, dat komt jaloers over. Ik ga er vanuit dat hij een zelfde functie als jou krijgt, mocht jij echt beter presteren dan hem en anderen kun je over een tijdje altijd het gesprek nog aangaan dat het je is opgevallen dat de salarissen ver uiteen liggen van de collega's. Kan alleen als je van meerdere collega's het salaris weet natuurlijk.

Hoeveel scheelt het eigenlijk bruto tussen wat jij krijgt en hij heeft gevraagd?

We zitten in hetzelfde team, maar hebben een ander focusgebied. Onze werkzaamheden en de functie is verder inderdaad hetzelfde. Het is ook leuk hem erbij te hebben, anders had ik hem sowieso niet aangedragen!
Morgen staat al een gesprek over mijn voorwaarden gepland. Ik ga hem uiteraard niet benoemen, maar ik zal toch met iets inhoudelijks op de proppen moeten komen, en dat zal over salaris gaan. Dus dat zou niet jaloers over moeten komen, aangezien dit al was gepland!

Dat scheelt iets minder dan 400 euro. In de op staat 10% maar het is wat minder.

Verder weet ik van geen enkele collega de hoogte van het salaris. Ja, dat die van een directe collega de schaal en bijbehorende delta's te buiten gaat. Maar die is 25 jaar in dienst dus daaraan meet ik me niet ;)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:56

Ga ook jobhoppen en onderhandelen, Joman. Zo werken die zaken.

Ik kan er wel bewondering voor opbrengen als iemand dit soort stappen durft en weet te nemen.
Alles binnen het betamelijke natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-07-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:58

Boras schreef:
Ga ook jobhoppen, Joman. Zo werken die zaken.

Hahaha, ja dat doe ik misschien nog wel ;) Afhankelijk van de uitkomsten van de aankomende gesprekken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:00

_kajo_ schreef:
Ja een leugenaar. En afhankelijk van de functie wordt dat getolereerd. Ik heb bij een advocatenkantoor gewerkt en daar kreeg je met zo'n spelletje heel hard het deksel op de neus.

Ik heb misschien wat gemist, maar zoals ik het lees heeft hij niet gelogen? Of mis ik dan wat?
Ze hebben hem gevraagd of hij een salarisstrook wilde laten zien maar dat heeft hij niet gedaan. Da's een keuze en een risico. Op zich begrijp ik het wel. Als je een baan hebt waar je in principe goed zit maar je wilt qua salaris een stap maken dan is dit misschien wel het goede moment. Nee heb je, ja kun je krijgen.