Hoe veel contact met je ex?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:53

Mijn man is meer dan 20 ajae heel gelukkig geweest met zijn ex.
De laatste 1,5 jaar was het iets minder gelukkig, daarom heeft het tot een scheiding geleid.
Maar ze delen een langer verleden van samen gelukkig zijn, plus delen ze het ouderschap over 2 kinderen.
Ik heb er dus geen enkel probleem mee dat er regelmatig contact is met zijn ex.
We vieren al onze verjaardagen (dus niet alleen die van de kinderen, maar ook die van hem, haar en mij) gezamenlijk, vieren samen kerst, etc.
Zij was zelfs ceremoniemeester op ons huwelijk (op míjn verzoek).

Dus ja, ik zie niet in wat het probleem is in goed contact houden met je ex.

Alleen maar mooi dat er geen haat en nijd is.
De dingen waarop het is misgelopen zijn duidelijk, ze hoeven beiden ook echt geen liefdesrelatie meer met elkaar.
Maar gewoon vriendschappelijk met elkaar omgaan zie ik echt geen enkel probleem in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:54

Ligt erg aan de situatie. Als beide willen, en er zijn geen gevoelens meer of er wordt sowieso niks mee gedaan, waarom niet?

Met mijn eerste ex ben ik nog hele goede vrienden. Ging niet zonder slag of stoot, vooral niet toen hij een nieuwe vriendin kreeg die de situatie niet vertrouwde (onterecht). Dat was heel erg naar. Het is inmiddels weer uit tussen hen, en we appen een paar keer per week en gaan normaal gesproken ongeveer eens per 2 maanden bij elkaar op bezoek (met overnachting meestal, want we wonen meer dan 2 uur reizen uit elkaar). Toen hij nog een vriendin had was het zonder overnachting.

Mensen die zeggen: een ex is een ex, hij is vervangbaar door andere vrienden: ik denk dat dat helemaal afhangt van waarom je in de eerste plaats samen bent gekomen. Met deze ex kwam ik samen omdat we gewoon ontzettend goed met elkaar overweg kunnen, omdat we echt beste vrienden waren. En nee, helaas vind ik dat niet zomaar weer.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:57

Toen ik mijn vriend leerde kennen wist ik dat hij nog goed contact had met zijn ex. Toch heb ik het er lang heel moeilijk mee gehad. Iets met onzekerheid enzo.

Ik ben verder ook een enorme doemdenker en was absoluut niet op mijn gemak met hun contact, hoewel dit nooit verborgen werd voor me, hij altijd eerlijk was en het contact nooit 'te ver' is gegaan. Omdat ik op den duur op een punt kwam dat ik mijn relatie niet op deze voet verder zag gaan had ik mezelf een keuze gemaakt.
Ofwel zet je een punt achter de relatie. Ofwel probeer je het meisje te leren kennen om haar een eerlijke kans te geven.

Ik koos het tweede en het bleek allemaal erg mee te vallen achteraf. :) Nu zijn we zelfs heel goed samen en spreken we geregeld met zijn 3e (of meer uit de groep) af om samen leuke dingen te doen :P
Laatst bijgewerkt door Primavera op 30-06-20 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 12:58

Mijn vriend is ook wel vaker vreemd gegaan, daar zal ook wel een deel van de onzekerheid vandaan komen. Niet in onze relatie gelukkig. Heb wel het idee dat hij echt voor mij gaat verder.

Ik vind er best wat voor te zeggen hoor om vrienden te blijven, zeker als je inderdaad een hele tijd samen bent geweest en een hoop samen heb gedeeld. :j

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 12:59

Primavera schreef:
Toen ik mijn vriend leerde kennen wist ik dat hij nog goed contact had met zijn ex. Toch heb ik het er lamg heel moeilijk mee gehad. Iets met onzekerheid enzo.

Ik ben verder ook een enorme doemdenker en was absoluut niet op mijn gemak met hun contact (hoewel dit nooit verborgen werd voor me, hij altijd eerlijk was en het contact nooit 'te ver' is gegaan. Omdat ik op den duur op een punt kwam dat ik mijn relatie niet op deze vier verder zag gaan had ik mezelf een keuze gemaakt.
Ofwel zet je een punt achter de relatie. Ofwel probeer je het meisje te leren kennen om haar een eerlijke kans te geven.

Ik koos het tweede en het bleek allemaal erg mee te vallen achteraf. :) Nu zijn we zelfs heel goed samen en spreken we geregeld met zijn 3e (of meer uit de groep) af om samen leuke dingen te doen :P

Ja, dit lijkt dan best wel op mijn situatie. :j
Wat leuk dat je het meisje hebt leren kennen, kan me voorstellen dat dat ook wel een deel van je onzekerheid weg kan nemen!

Kinke

Re: Hoe veel contact met je ex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:01

Maar als je vindt dat het niet 'mag' en dat dit door onzekerheid komt, dan heb je een probleem want vreemdgaan gebeurt niet alleen met exen dus dan mag de partner met niemand contact hebben?

Myka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:03

Kinke schreef:
Maar als je vindt dat het niet 'mag' en dat dit door onzekerheid komt, dan heb je een probleem want vreemdgaan gebeurt niet alleen met exen dus dan mag de partner met niemand contact hebben?

Van mij 'mag' het dus wel, ik voel me er alleen enigszins wel onzeker bij.. :j Maar dat zou ik ook wel hebben als het niet zijn ex was maar een random ander meisje. Dat is meer 'mijn' probleem waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:08

Arnon schreef:
Kinke schreef:

Van mij 'mag' het dus wel, ik voel me er alleen enigszins wel onzeker bij.. :j Maar dat zou ik ook wel hebben als het niet zijn ex was maar een random ander meisje. Dat is meer 'mijn' probleem waarschijnlijk.

Heb je hier ook met hem over gepraat?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:08

2 van mijn beste vrienden zijn jongens waar ik mee heb gedate. Maar bij beide kwam ik er na een half jaar achter dat het beter was om voor een vriendschap te gaan en geen relatie. Nu ongeveer 10 jaar later ben ik met allebei nog steeds heel erg close. Hun vriendinnen hebben het er wel eens moeilijk mee gehad, maar het is overduidelijk dat het enkel vriendschap is. Mijn vriend vond het in het begin ook wel lastig, maar inmiddels doet het er niet meer toe. Het is immers ook al zo lang geleden.

Hij is zelf ook nog bevriend met zijn ex. Dat vond ik in het begin nog wel eens lastig omdat de relatie nog niet zo lang over was. Nu is dat ook alweer jaren terug dus doet dat er niet meer toe. Ik vind het juist heel fijn dat hij iemand heeft waar hij mee kan praten die hem heel goed kent.

Ofwel. Niks mis met een vriendschap met je ex naar mijn mening :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:13

Relaxed schreef:
Maartje1990 schreef:
Relaxed nu ben je aan het discrimineren :)

Jammer dat je verder niet meer inhoudelijk op de discussie reageert, ik ben oprecht benieuwd waardoor je er zo in staat..

Joh, mag ik ook anderen dingen doen dat bokt/dit topic?

Ik zie de toegevoegde waarde niet van het contact houden met je ex, je ex is een belangrijk deel van je leven geweest want anders was je er geen relatie mee aangegaan, je ex had je bepaalde gevoelens voor die je misschien nog steeds hebt (afhankelijk van de situatie) en het is sowieso een persoon die dus dat soort gevoelens bij je zou kunnen oproepen. Het is iemand waarmee je een romantische relatie hebt gehad maar ik ben ook van mening dat diegene ook je beste vriend is, degene die alles van je weet (als het goed is). Je hebt als het goed is vóór en buitenom je ex ook gewoon vrienden. Wat is de noodzaak van persé je ex nog als vriend te behouden? Ik herken heus wel de behoefte om dat contact te houden als de relatie op de klippen loopt maar ik ben van mening dat het gezonder én prettiger voor iedereen is als je dat niet meer hebt. Omdat het niets toevoegt. En wellicht is respectloos niet helemaal het juiste woord, maar ik vind het simpelweg niet netjes naar je nieuwe partner om nog contact te hebben met je ex (behalve dus bij kinderen!) waarmee je lief en leed hebt gedeeld.

Ik heb dus geen contact meer met mijn exen en dat is prima zo, uit is uit. Mijn vrouw heeft evenmin contact met haar exen. Vrienden heb ik voldoende ik hoef mijn ex niet als vriend, lekker niet onderhouden dat contact als het niet daadwerkelijk noodzakelijk is.

Anoniem

Re: Hoe veel contact met je ex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:16

Dan snap ik je nu nog minder.. Juist omdat je zoveel hebt gedeeld is het toch raar om iemand dan maar compleet uit je leven te snijden? :?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:16

__Sannne schreef:
Ik ben nu wel benieuwd naar de opmerkingen die er gemaakt worden.

Ik heb 0 contact met mijn exen, en mijn vriend ook. Lekker makkelijk. :')

Hier ook. Maak hooguit een praatje met ze als ik ze ergens tegen kom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:17

Leo schreef:
Ligt enorm aan de situatie. Er is geen goed of fout, mits er niet aan een van beide kanten al dan niet stiekeme gevoelens bij komen kijken. Dus zij voor hem, hij voor haar of beide. Dan is er iets niet in de haak.
Onschuldig contact zonder gevoelens moet gewoon kunnen, vriendschap ook.

Vriendschappelijke gevoelens zijn ook gevoelens...... :j

En waarom mag je geen warme gevoelens hebben voor iemand zonder dat dat verder gaat dan dat?

Mijn huidige partner werd door mijn ex toch dringend verzocht zuinig op mij te zijn. Nee, dat heeft niks met jaloezie te maken. We weten waarom we een relatie hebben gehad en ook waarom dat niet werkt. Maar we vinden elkaar nog steeds ok.

Een kennis omschreef het eens: we vinden elkaar erg leuk, buiten onze comfortzone.
Die relatie heeft het ook niet gered.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-06-20 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:18

Relaxed schreef:
Dan snap ik je nu nog minder.. Juist omdat je zoveel hebt gedeeld is het toch raar om iemand dan maar compleet uit je leven te snijden? :?

Maar je hebt toch een nieuw iemand waarmee je dat deelt/die die belangrijke functie van je partner zijn invult?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:19

Gewoon contact is opzich oke, maar door mijn eigen ervaring en in mijn omgeving heb ik gemerkt dat er toch vaak gevoelens bij komen kijken. Wanneer mijn partner daar verder open over is en niet geheimzinnig kan ik daar mee leven. Mocht het contact te ver gaan of er wordt heel geheimzinnig over gedaan zou ik erg wantrouwig worden.
Daarbij zit er natuurlijk ook wel verschil tussen een vriendje/vriendinnetje waarbij de relatie 4 maanden duurde, of een relatie van een jaar of 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:21

Maartje1990 schreef:
Relaxed schreef:

Maar je hebt toch een nieuw iemand waarmee je dat deelt/die die belangrijke functie van je partner zijn invult?

Maar waarom moet het dan of de een of de ander zijn? En je hoeft met je ex niet meer alles te delen, maar gewoon leuk contact houden kan toch ook naast een relatie?
Met vrienden deel je ook die dingen, stopt dat ook omdat je alles nu met je nieuwe relatie kan delen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:22

Maartje1990 schreef:
Relaxed schreef:

En je hebt dan opeens geen herinneringen meer met je vorige partner?

Je vertelt ook nooit meer aan iemand dat je eens ergens was, met je ex, en wat je daarvan vond?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:27

Maartje1990 schreef:
absoluut mee oneens, een ex is een ex en niet voor niets, je hebt als het goed is nog tig anderen vrienden waarom zou je dan persé bevriend willen blijven met je ex? Ik vind dat not done en restpectloos naar een nieuwe/toekomstige partner.

:j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:29

relaxed: maar waarom moet je daar perse nog een leuk contact mee hebben? Dat snap ik gewoon niet zo goed.

Ikke: Natuurlijk heb ik herinneringen aan mijn vorige partner. Ik kan ook over dingen vertellen zonder dat ik perse daar bij betrek met wie ik daar was (dan wel exen, dan wel vrienden). Af en toe wel eens, maar dat is toch niet hetzelfde als contact houden met iemand?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:30

T is ook maar net hoe de situatie is denk ik. Als je ex in je vriendengroep zit dan is t ook makkelijker om contact te houden. De manier van uit elkaar gaan speelt denk ik ook wel mee in hoe houdbaar een vriendschap is. Als er wrok is, of nog gevoelens dan wordt t wel een stukje ingewikkelder.

Als je uit elkaar groeit en meer vrienden bent geworden, tsja als beiden t dan willen, wat is er dan mis mee?

Mijn beide exen zou ik nog prima mee door 1 deur kunnen. Ik kom ze echter zelden tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:30

Maartje1990 schreef:
relaxed: maar waarom moet je daar perse nog een leuk contact mee hebben? Dat snap ik gewoon niet zo goed.

Ikke: Natuurlijk heb ik herinneringen aan mijn vorige partner. Ik kan ook over dingen vertellen zonder dat ik perse daar bij betrek met wie ik daar was (dan wel exen, dan wel vrienden). Af en toe wel eens, maar dat is toch niet hetzelfde als contact houden met iemand?

Het hoeft niet perse, maar als het van beide kanten zo loopt, waarom niet?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:31

Maartje1990 schreef:

waarom perse niet? Dat snap ik weer niet zo goed

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:31

Maartje, gooi je dan ook je ex haar nummer van je telefoon, verwijderen van Facebook enz?

Ik kan nog prima met mijn ex van jaren geleden, zijn nieuwe vriendin ken ik, doen als we elkaar tegen komen gezellig met elkaar een drankje. Of nu de partners wel of niet aanwezig zijn.

Mijn meest recente ex die spreek ik niet meer, niet omdat ik daar negatieve of positieve gevoelens bij heb, maar omdat dat zo is gelopen. Heb hem nog wel op Facebook en hij mij, maar ook bv mijn nichtje, mijn moeder enz.
Prima, mocht die een keer in de buurt zijn en koffie willen, welkom!

Snap dat negatieve ten opzichten van exen niet zo. Prima als je geen contact hebt doordat het zo loopt in je leven, maar om alles af te snijden op het moment dat de relatie over is, neuh zie niet in waarom.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:32

Ja ik zie niet in waarom je niet meer bevriend kan zijn met je ex. Natuurlijk maakt het uit hoe je uit elkaar bent gegaan.
Kijk een ex die bv vreemd is gegaan zou ik persoonlijk zelf niet meer hoeven te zien.
Maar een ex waarbij je uiteindelijk meer broer/zus gevoelens zijn, waarom niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:33

MarliesV schreef:
Maartje, gooi je dan ook je ex haar nummer van je telefoon, verwijderen van Facebook enz?

ja natuurlijk