Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:54

Begrijp ik goed dat je voor 6 minuten monteur €87,50 moet betalen? Waarom? Hoezo moet je een heel uurtarief betalen voor een paar minuten, lekker verdienmodel houden ze er daar op na (naast dat €87,50 een idioot hoog uurtarief is voor een monteur).

Als compromis zou je nog voor kunnen stellen dat je het niet eens bent met hun tijdsopgave maar dat je, omdat je er vanaf wilt zijn, wel die 6 minuten á €8,75 wilt betalen.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik vind dat je gelijk hebt. Misschien iets voor Kassa?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:55

Irmaz, dat is niet echt een compromis, dat is gewoon geven wat zij vragen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:04

Tieneke schreef:
Irmaz, dat is niet echt een compromis, dat is gewoon geven wat zij vragen.

Nee ze vragen echt €87,50 als ik het goed gelezen heb:

Citaat:
dus het gaat eigenlijk om 6 minuten waar een uur volle arbeidskosten worden gerekend, gaat om €87,50

Tieneke

Re: Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:07

Oh sorry, had je getal verkeerd gelezen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 12:17

Ben nu bezig met het juridisch loket. Ze zijn gelukkig wel gewoon bereikbaar, dat had ik verkeerd begrepen. De Consuwijzer nam de telefoon niet op, maar ik belde ook om 5 voor 12 (om 12 sluiten ze). Ben benieuwd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:47

beatje schreef:
Schelden en tieren is nooit de oplossing,blijven aanhouden wel,en ijselijk beleefd zijn.

Nou gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat maanden beleefd zijn absoluut niets oplost.
Een keer goed boos en een dag later opgelost.
Netjes: nee.
Effectief: een dikke tien!

En dat is helaas hoe het werkt.
Ligt dat bij de klant..nee ik heb door de jaren heen geleerd dat je helaas haar op je tanden moet hebben omdat je met fatsoen nergens komt.
Het ligt bij hoe ze die mensen van de klantenservice trainen. Die zitten daar niet om jou te helpen, maar om een standaardpraatje te houden en je zo snel mogelijk af te schepen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:49

Wij huren particulier en waren problemen met de ketel.
De druk liep steeds terug in het systeem en moesten het best vaak bijvullen, overigens nergens een lekkage te zien.
Eigenaren netjes een bedrijf laten komen.
Nou ze moesten wat vervangen maar dat onderdeel hadden ze niet en moesten ze bestellen. Geen probleem, je kan niet alles maar op voorraad hebben..

Nou hij ging het onderdeel vervangen. Ik vroeg nog aan hem, moet het systeem hiervoor helemaal leeg. Nee dat hoefde niet. Nou moest dus wel, enorm waterballet |o
Nadeel was dat het in de ketel zelf was wat hij losmaakte. Gevolg ventilator en nog iets defect hierdoor.
Dat verholpen, systeem gevuld, iets stuk gedraaid, weer waterballet.
Wat hij gesloopt had, moest ook weer besteld worden. Nou sorry daar ga ik niet mee akkoord.
In de winter geen cv, geen warm water
Uiteindelijk hebben ze het onderdeel uit een nieuwe ketel gehaald op het bedrijf en die er bij ons ingezet. Anders hadden we een week moeten wachten erop.

Wauw toen kreeg de eigenaar de rekening.
Alles hadden ze aan haar door berekend, ook de elektronica wat door hun toe doen stuk gegaan was.
En heel veel extra uren die ze er niet waren.
Wat ik had alles bij gehouden omdat ze tussendoor steeds weg waren (soms gewoon een uur).
Factuur was ruim € 1500 en na correctie slechts € 350
Toen zijn we ook even met de eigenaar naar het bedrijf gegaan en een gesprek aan gegaan.

Kijk dat het bedrijf het door berekende was logisch, die wist nergens van af. Die waren niet op de hoogte gesteld dat dit voorgevallen was door zijn toedoen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 13:09

Ik heb contact gehad met het juridisch loket. Het was eigenlijk een heel duidelijke zaak: de regel 'wie eist, bewijst' is hier van toepassing. De energieleverancier eist in dit geval een bedrag, dus zal zelf moeten aantonen waar het op gebaseerd is aan de hand van bewijsstukken. 'Het vertrouwen op onze monteurs' is niet afdoende, omdat dit niet aantoonbaar is. Ze zullen dus met ondertekende stukken moeten komen.... en die hebben ze precies niet! ~~}>

Ik had via de mail al een klacht ingediend, dus ze raadden een aangetekende brief af. Wel raden ze aan om nog een klacht in te dienen, op grond van de informatie die ik nu heb. Wanneer dit niet afdoende is, kan ik advies inwinnen bij De Geschillencommissie. Maar het is afwegen of je dat wilt doen, omdat daar ook kosten voor inschrijving aan zijn verbonden.

Ik heb weer een pittige, maar nette, mail gestuurd. Hopelijk krijg ik nu een normale reactie. Zonder al te veel spelfouten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:20

Goed zo, TS, de aanhouder wint! Ben benieuwd naar de volgende reactie...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:29

Helemaal mee eens met bovenstaande reactie! Denk dat te veel mensen gewoon maar betalen om ervan af te zijn..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:38

Goed bezig ts! Ben benieuwd!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:26

Sunnda schreef:
beatje schreef:
Schelden en tieren is nooit de oplossing,blijven aanhouden wel,en ijselijk beleefd zijn.

Nou gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat maanden beleefd zijn absoluut niets oplost.
Een keer goed boos en een dag later opgelost.
Netjes: nee.
Effectief: een dikke tien!

En dat is helaas hoe het werkt.
Ligt dat bij de klant..nee ik heb door de jaren heen geleerd dat je helaas haar op je tanden moet hebben omdat je met fatsoen nergens komt.
Het ligt bij hoe ze die mensen van de klantenservice trainen. Die zitten daar niet om jou te helpen, maar om een standaardpraatje te houden en je zo snel mogelijk af te schepen.

Helaas mee eens!

Wel goed van je TS, niet afgeven hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:11

Goed gedaan, ik ben benieuwd!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 07:02

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:53

Ts goed dat je hebt gebeld.
En laat je niet afschepen als ze terugmailen met een raar antwoord.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:15

Wat vervelend ts! Volgens mij dient het bedrijf dit gewoon aan te tonen. Wat ik als tip zou geven is om over te gaan naar een email, en hier het verhaal nogmaals super duidelijk uit te leggen met daarna: jullie hebben tot (kies een datum, wel een realistische datum, dus niet direct morgen) en duidelijk vertellen dat je na de deadline helaas juridische stappen zult moeten ondernemen. Alleen dit zinnetje heeft mij zo vaak geholpen. Geen bedrijf wil dit hebben en al bluf je, na die opmerking gaat personeel vaak rennen.

Als iemand die jaren in de klantenservice heeft gewerkt kan ik ook afraden om heel boos te worden. Met een duidelijk verzoek kom je veel verder. Vraag voor een leidinggevende of hun klachtenmanager. Dan kom je sneller bij de juiste persoon uit.

Zelf heb ik na vele fouten van medewerkers nog nooit boos hoeven worden en elk bedrijf heeft altijd netjes meegewerkt.

Voor een vriendin een paar maanden geleden ook nog een brief opgezet. Ze zat al een jaar te wachten op haar geld (fouten in administratie). 1 mail met een deadline en verwijzing naar een juridisch loket en een dag later stond het geld erop.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:46

Laat ik voorop stellen dat het een belachelijk verhaal is en ik helemaal aan jouw kant sta hoor TS! (En wat ik nu ga typen dus niet zozeer op jouw persoonlijke situatie van toepassing is)

Maar het zet me eens aan het denken. Je kan feitelijk gezien het altijd hier oneens over zijn, of moedwillig doen alsof. Ook als de monteur nog aanwezig is, kun je er met elkaar het er niet over eens zijn hoe lang hij bezig is geweest.

De monteur zegt dan bij wijze van spreken ik ben om 11 uur gestart en het is nu 12.15 dus ik ben een uur en kwartier bezig geweest. De klant zegt dan nee dat klopt niet want je was er pas om 11.15 uur. Je zou bijna voor het start en eind moment dan moeten gaan tekenen, en ondertussen de monteur in de gaten houden oftie niet rustig zit te bellen oid tussendoor. Maar daar wordt de wereld ook niet echt gezelliger van. Ingewikkelde kwestie wel zo!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:07

pumpina schreef:
Laat ik voorop stellen dat het een belachelijk verhaal is en ik helemaal aan jouw kant sta hoor TS! (En wat ik nu ga typen dus niet zozeer op jouw persoonlijke situatie van toepassing is)

Maar het zet me eens aan het denken. Je kan feitelijk gezien het altijd hier oneens over zijn, of moedwillig doen alsof. Ook als de monteur nog aanwezig is, kun je er met elkaar het er niet over eens zijn hoe lang hij bezig is geweest.

De monteur zegt dan bij wijze van spreken ik ben om 11 uur gestart en het is nu 12.15 dus ik ben een uur en kwartier bezig geweest. De klant zegt dan nee dat klopt niet want je was er pas om 11.15 uur. Je zou bijna voor het start en eind moment dan moeten gaan tekenen, en ondertussen de monteur in de gaten houden oftie niet rustig zit te bellen oid tussendoor. Maar daar wordt de wereld ook niet echt gezelliger van. Ingewikkelde kwestie wel zo!

Daar heb je gelijk in hoor. Het is ook precies wat deze situatie zo lastig maakt. Alle partijen vertrouwen nu eigenlijk op de notitie van de monteur. Feit is wel dat er in hun voorwaarden duidelijk staat dat extra arbeidsduur en/of materiaalkosten altijd vooraf besproken worden. Dit overleg kunnen ze natuurlijk wel noteren en laten ondertekenen door beide partijen. Dat was in principe al een akkoord geweest voor de extra kosten. Maar goed, dat hebben ze niet gedaan en dat vind ik hun fout, niet de onze.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:16

Gewoon volhouden, ze gokken erop dat je zuchtend en moedeloos het bijltje er bij neergooit en betaald. Schakel desnoods Kassa in of iets dergelijks, maar blijf hardnekkig. P*slink wordt je ervan. Laten ze maar bewijzen Hebben die auto's geen tracking? Dan kunnen ze moeiteloos achterhalen waar de auto is geweest en hoe lang. Eneco in elk geval wel...sinds 2011 https://www.track-and-trace.eu/nl-nl/ov ... ase-eneco/

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:57

Ik onderteken altijd de werkbon van onze ketelmonteur.
Kopie van die bon krijg ik voor onze eigen administratie.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 18:12

Even een update:

Vanochtend werd ik gebeld door de energieleverancier. Ik heb geen reactie meer gehad op mijn email (toch een beetje raar). De betreffende persoon belde met de mededeling dat ze niet moeilijk gaan doen over die 6 minuten en daardoor dat extra uur arbeidsloon van de nota verwijderen.

Ik moet eerlijk zeggen: ik ben er een beetje stil van. Voornamelijk het gedeelte 'niet moeilijk doen' vind ik merkwaardig (en ook wel grappig :') ). Maar hé, ik heb mijn gelijk gekregen. Misschien toch geschrokken van mijn dreigen met de geschillencommissie. Kortom:

DE AANHOUDER WINT *\o/*

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:26

Oh yes! Blij voor je ts *\o/*
De manier is een beetje, tja apart?
Maar gauw naast je neer leggen. You won!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:36

Goed gedaan!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:47

Ts wat fijn.
Krijg je nu een nieuwe factuur?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:49

Niet moeilijk doen :') waar waren al die telefoongesprekken en mails dan voor nodig :D

Maar goed, niet meer over hebben en de aanhouder wint, dat blijkt wel weer.

Ik heb ook ooit zoiets gehad maar dan met een ander soort bedrijf. Echt over en weer bellen, mailen, bellen, dagenlang achter elkaar.
En ineens kreeg ik een manager aan de telefoon (bij meermaals vragen kon dat nooit want die waren niet bereikbaar of mochten niet doorverbonden worden ofzo) en die manager zegt doodleuk en poeslief dat ik helemaal gelijk had en er geld teruggestort ging worden. :+