Parkeer boete

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:34

Destination schreef:
laliz schreef:
Volgens mij wordt er een stap met verontwaardiging overgeslagen: een boete uitschrijven als iemand een kaartje haalt (? the fiets)

Maar hij kon niet weten dat TS toevallig net een kaartje aan het halen was? Voor hetzelfde geld stond de auto er al een halve dag. En het gebeurt tegenwoordig allemaal digitaal, als het eenmaal is verzonden kan het niet ineens teruggehaald worden. De BOA heeft volledig terecht een boete gegeven, gezien de situatie. Het kwijtschelden van de boete zal dan waarschijnlijk ook geen probleem zijn.

Naar mijn weten moet een BOA een x-aantal minuten wachten voor hij de boete uitschrijft. Als er bovendien een rij bij de automaat staat kan je wel enige mate van inlevingsvermogen verwachten toch :=

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:39

November108 schreef:
Naar mijn weten moet een BOA een x-aantal minuten wachten voor hij de boete uitschrijft. Als er bovendien een rij bij de automaat staat kan je wel enige mate van inlevingsvermogen verwachten toch :=

Dus een BOA moet maar naast een auto blijven staan en kijken of er toevallig iemand aankomt? We weten ook niet waar TS stond. Als dit midden in een grote stad is of op een andere plek waar veel auto's staan, kan een BOA ook niet weten wie bij welke auto hoort. Stel er staan 3 mensen bij de automaat en er staan 20 auto's in de straat waarvan 10 geen kaartje hebben, dan wordt het lastig inschatten voor de BOA wie wel een kaartje aan het kopen is en wie niet. Ja, het is zuur, maar dit soort dingen gebeuren.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:43

Destination schreef:
November108 schreef:

Dus een BOA moet maar naast een auto blijven staan en kijken of er toevallig iemand aankomt? We weten ook niet waar TS stond. Als dit midden in een grote stad is of op een andere plek waar veel auto's staan, kan een BOA ook niet weten wie bij welke auto hoort. Stel er staan 3 mensen bij de automaat en er staan 20 auto's in de straat waarvan 10 geen kaartje hebben, dan wordt het lastig inschatten voor de BOA wie wel een kaartje aan het kopen is en wie niet. Ja, het is zuur, maar dit soort dingen gebeuren.

Het gaat mij niet om meningen of inschatten of wat dan ook, maar volgens mij is het wel degelijk vastgelegd (wellicht per gemeente anders) hoelang er gewacht moet worden tot er een boete uitgeschreven wordt. Ben je later, krijg je een boete. Dus ja, een BOA moet daar in dat geval dan zeker op wachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:46

Destination: ja, of een aantekening maken en een paar minuten later nog een keertje langsgaan. Boetes zijn geen doel op zich.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:50

Lieffiefi schreef:
Bezwaar aantekenen, ze moeten 5 minuten wachten, ook na afloop van je kaartje.
Dat ligt hier in mijn stad in ieder geval vast.

(Bron: ik werk voor deze afdeling binnen een gemeente).

En als ts nu 10 minuten met haar kind heeft staan prutsen.
Dan lijkt het alsof ze even snel is gaan parkeren zonder betalen, zag dat de boa er stond en vlug een kaartje heeft gehaald.
Dat gebeurd ook echt heel vaak.
Dus ts moet dadelijk echt goed kijken naar de tijden.

Nynkster

Re: Parkeer boete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:26

Ik zou het gaan aanvechten :)
Mijn moeder heeft eens kaartje gekocht en die was bij het dichtdoen van de deur omgewaaid, dus lag op zn kop. Niet gezien en toen ze terugkwam boete. Maar ze hoefde de boete niet te betalen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:29

Destination schreef:
laliz schreef:
Volgens mij wordt er een stap met verontwaardiging overgeslagen: een boete uitschrijven als iemand een kaartje haalt (? the fiets)

Maar hij kon niet weten dat TS toevallig net een kaartje aan het halen was? Voor hetzelfde geld stond de auto er al een halve dag. En het gebeurt tegenwoordig allemaal digitaal, als het eenmaal is verzonden kan het niet ineens teruggehaald worden. De BOA heeft volledig terecht een boete gegeven, gezien de situatie. Het kwijtschelden van de boete zal dan waarschijnlijk ook geen probleem zijn.

TS omschrijft zelf dat ze er al even stond. En als die man gewoon een rondje maakt ziet hij ook niet dat ze daar misschien een goede reden voor heeft (hoewel kinderen soms als excuus voor van alles en nog wat gebruikt worden, maar dat terzijde).

Heel triest dat iemand dan meteen zo wordt afgemat, terwijl hij de boete, eenmaal verstuurd, blijkbaar niet terughalen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:31

Shadow0 schreef:
Destination: ja, of een aantekening maken en een paar minuten later nog een keertje langsgaan. Boetes zijn geen doel op zich.

Ja, als ze digitaal zijn - dus de auto's met camera- dan rijden ze volgens mij 2x hetzelfde rondje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:33

_Penotti schreef:
Dan lijkt het alsof ze even snel is gaan parkeren zonder betalen, zag dat de boa er stond en vlug een kaartje heeft gehaald.

Ik heb geen idee of dat 'echt heel vaak gebeurt' want waarom zou je in vredesnaam expres langdurig met je kind in tranen bij een auto bezig blijven, terwijl je je boodschappen niet eens doet? Maar zelfs dan nog. Sommige dingen zijn belangrijk, andere niet. Als er mensen zijn die door dergelijk gewiekst gedrag soms 5 of misschien zelfs 10 minuten ergens staan zonder te parkeren.... dan gaan die vooral hun gang maar?

Geef mensen vooral voordeel van de twijfel, handhaving en straffen is geen doel op zich. Als het allemaal niet te gek wordt is dat goed genoeg. Ook als dat betekent dat sommigen ergens 'mee weg komen' als dat kleine en onbelangrijke dingen zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:40

Ik heb jaren terug een keer een parkeerboete gehad omdat we de parkeerpas waren vergeten aan te melden (liep 's avonds automatisch af). Tussen boete en aanmelden zat minder dan 10 minuten en toen is die boete ook kwijtgescholden. Mijn vriend destijds is toen langs de gemeente of het politiebureau (weet ik niet meer) gegaan om navraag te doen en daar hebben ze het toen geregeld. Hebben nooit een boete gehad. Even contact opnemen met gemeente of politie wellicht?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:48

Anoniem schreef:
Het werkt ideaal. En bij problemen werken ze supergoed mee. Ik ben 1 keer vergeten een actie uit te zetten, in Amsterdam, dat was een dure fout. Omdat ze konden zien dat ik elke week ongeveer anderhalf uur bij die plek was, kreeg ik het verschil terug.

Ik maakte dezelfde fout, half uurtje parkeren €120,- |( Had ik beter risico op een boete kunnen lopen.
Kreeg van parkmobile €9,- terug.

In dit geval zou ik direct even de gemeente bellen, niet pas achteraf bezwaar maken. Nu kunnen ze het verhaal nog eventueel checken bij de handhaver.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:57

Lieke schreef:
Anoniem schreef:
Het werkt ideaal. En bij problemen werken ze supergoed mee. Ik ben 1 keer vergeten een actie uit te zetten, in Amsterdam, dat was een dure fout. Omdat ze konden zien dat ik elke week ongeveer anderhalf uur bij die plek was, kreeg ik het verschil terug.

Ik maakte dezelfde fout, half uurtje parkeren €120,- |( Had ik beter risico op een boete kunnen lopen.
Kreeg van parkmobile €9,- terug.

In dit geval zou ik direct even de gemeente bellen, niet pas achteraf bezwaar maken. Nu kunnen ze het verhaal nog eventueel checken bij de handhaver.

Oooh dan baal je -O-
En hoezo 9?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:59

Dat was een soort van compensatie, waarom dat bedrag precies weet ik niet. Ik stel nu iig wel een eindtijd in en heb gps notificatie.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:01

November108 schreef:
Het gaat mij niet om meningen of inschatten of wat dan ook, maar volgens mij is het wel degelijk vastgelegd (wellicht per gemeente anders) hoelang er gewacht moet worden tot er een boete uitgeschreven wordt. Ben je later, krijg je een boete. Dus ja, een BOA moet daar in dat geval dan zeker op wachten.

Nou ja, feit is dat wij niet weten hoe lang de auto er al stond terwijl TS met haar kind bezig was en een kaartje aan het kopen was. Misschien heeft de BOA wel gewacht, dat kunnen wij niet beoordelen. Huilende kinderen kunnen ongemerkt behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Er zit maar een paar minuten tussen de tijd van de boete en de tijd van TS haar kaartje. De kans dat de boete wordt kwijtgescholden is dus behoorlijk groot.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:15

Toch zou ik het verhaal van het huilende kind inderdaad weg laten bij het bezwaar. Het doet niet echt ter zake en het komt over als een smoesje (ook al is het dat niet). Het zal je zaak eerder verzwakken dan versterken denk ik.

Pas als er echt meer dan 5 minuten tussen het kaartje en de boete zit dan kun je het nog gooien op het huilende kind, en hopen op coulance, maar in eerste instantie zou ik het op de harde feiten (de tijden) houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:30

LindyH schreef:
Toch zou ik het verhaal van het huilende kind inderdaad weg laten bij het bezwaar. Het doet niet echt ter zake en het komt over als een smoesje (ook al is het dat niet). Het zal je zaak eerder verzwakken dan versterken denk ik.

Pas als er echt meer dan 5 minuten tussen het kaartje en de boete zit dan kun je het nog gooien op het huilende kind, en hopen op coulance, maar in eerste instantie zou ik het op de harde feiten (de tijden) houden.

Precies dit, sowieso kaartje goed bewaren

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 18:17

Ga ik doen!
Was ook niet zo dat ik een half uur een huilende baby bij me had.
Was hooguit 5 minuten extra lang bezig.
Combi van warmte en tandjes die doorkomen
En toen ik dus terug kwam met kaartje en al, was de parkeerwachter bij de auto naast mij.

Ben heel erg benieuwd naar de boete...welk tijdstip.

Straks heb ik...boete..parkeerkaartje en geen boodschappen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:22

Shadow0 schreef:
_Penotti schreef:

Ik heb geen idee of dat 'echt heel vaak gebeurt' want waarom zou je in vredesnaam expres langdurig met je kind in tranen bij een auto bezig blijven, terwijl je je boodschappen niet eens doet? Maar zelfs dan nog. Sommige dingen zijn belangrijk, andere niet. Als er mensen zijn die door dergelijk gewiekst gedrag soms 5 of misschien zelfs 10 minuten ergens staan zonder te parkeren.... dan gaan die vooral hun gang maar?

Geef mensen vooral voordeel van de twijfel, handhaving en straffen is geen doel op zich. Als het allemaal niet te gek wordt is dat goed genoeg. Ook als dat betekent dat sommigen ergens 'mee weg komen' als dat kleine en onbelangrijke dingen zijn.

Niet perse met een huilend kind, maar wel met het idee: ik hoef maar even vlug dat pakketje op te halen, of alleen maar een zak appels te hebben, of.., dus ben in 5 minuten terug.
Er is geen boa te zien dus ga niet betalen.
En dan duurt het wat langer, komen ze terug en staat die boa bij de auto.
Pakken ze vlug een kaartje, ooh was deze net aan het pakken hoor O:)
Die boa hoort 1001 smoesjes op een dag dus die is daar niet meer zo vatbaar voor hoor.

En nee door gekwiekst gedrag ga je gang maar, dan krijgen we een wereld zonder regels, liever niet.

En boetes zijn op zich ook nog wel een doel hoor, lees maar eens in je gemeente hoeveel dat opbrengt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:40

_Penotti schreef:
En dan duurt het wat langer, komen ze terug en staat die boa bij de auto.
Pakken ze vlug een kaartje, ooh was deze net aan het pakken hoor O:)
Die boa hoort 1001 smoesjes op een dag dus die is daar niet meer zo vatbaar voor hoor.

En dat is jammer, want de boa denkt dan waarschijnlijk dat het hun taak is om bij iedereen die smoesjes te doorzien. Maar dat is helemaal niet nodig. Als mensen alsnog hun kaartje kopen is de kans namelijk *ook* groter dat ze een volgende keer een kaartje kopen.

Je hebt lang niet altijd de hardste maatregel nodig om iets te veranderen.

Citaat:
En nee door gekwiekst gedrag ga je gang maar, dan krijgen we een wereld zonder regels, liever niet.

Er is een hele rijkdom aan mogelijkheden als we niet proberen om alles steeds in het ene uiterste of het andere uiterste te drukken.

Citaat:
En boetes zijn op zich ook nog wel een doel hoor, lees maar eens in je gemeente hoeveel dat opbrengt.

En dat zou onrechtmatig moeten zijn. Boetes horen geen verdienmodel te zijn.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:56

Wat betreft het x minuten wachten, dat is alleen bij een laden en loshaven om te constateren of er activiteiten zijn.

Wat een zuur persoon zeg. Ze horen even te kijken wie er bij de automaat staat en van wie welke voertuigen is.
Waar was dit TS?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:10

Nicje87 schreef:
Wat betreft het x minuten wachten, dat is alleen bij een laden en loshaven om te constateren of er activiteiten zijn.

Wat een zuur persoon zeg. Ze horen even te kijken wie er bij de automaat staat en van wie welke voertuigen is.
Waar was dit TS?

In mijn stad niet.
Daar heb je 5 minuten respijt. Ook als je 4 min na aflopen kaartje aangerent komt en dir boete wordt net uitgeschreven (ingevoerd tegenwoordig) en bij bezwaar blijk je 4 min te laat te zijn geweest dan word de boete kwijtgescholden.
Bij laden en lossen gaan ze er hier direct op af.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 12:44

Ik heb de boete binnen en er zit 2 minuten verschil in.
Dus ik ga bezwaar indienen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:18

Nielojram schreef:
En dan als tip, parkmobile-app _/-\o_
Heb je dit soort poepelegein nooit meer.

Let dan wel op dat je, als er meer auto’s gebruik van maken, het juiste nummerbord kiest.... ik spreek uit ervaring 8)7

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 14:03

Ik heb bezwaar ingediend en moet alsnog de boete betalen ondanks dat er 2 minuten verschil in zit.

Hoe is dat mogelijk?

Ik vind het echt heel raar.

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:11

Dan zal de boa hebben gezien dat jij geen kaartje aan het kopen was maar met je kind stond te rommelen. Blijkbaar niet aan de automaat maar elders?
En hij dus vond dat jij niet bezig was met het kopen van dat kaartje.

Ik denk dat je het op die manier op moet vatten.