Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mri schreef:lenaa_tje schreef:Dit klinkt wel heel verbitterd naar de opa’s en oma’s toe. Dit kan je ook gewoon uitspreken he.
Wees gerust, dit is al meerdere keren uitgesproken. Maar 1set opa en oma hebben daar schijt aan.
Net als aan de corona richtlijnen. Leuke combinatie als je zwanger bent/net een baby hebt gekregen die nog geen eigen afweer systeem heeft.
Blijheid schreef:Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.
Hoe ga je het brengen? Ik zou er geen hele uitleg aan hangen.
"Nee, ik kan niet, ik heb al andere plannen."
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan
Tiggs schreef:Blijheid schreef:Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.
Hoe ga je het brengen? Ik zou er geen hele uitleg aan hangen.
"Nee, ik kan niet, ik heb al andere plannen."
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan
Ik vind juist niet dat je eromheen moet praten. Het zijn je vrienden, dan kun je toch gewoon zeggen dat je even tijd alleen nodig hebt?

Emmaa_ schreef:Ik denk dat een onderdeel van (goede) vriendschap wel is dat je je grenzen aan kan geven en dat iemand die respecteert zonder op de tenen getrapt te zijn. Mijn beste vriendin kan bij mij gewoon aangeven dat haar hoofd er even niet naar staat of dat ze er niet zo veel zin in heeft, dat respecteer ik en doe ik andersom ook. Soms doet het wel even pijn als je iemand graag wil zien, maar wat maakt het uiteindelijk uit?
ruitje schreef:Ik twijfel tussen dit. Dus gewoon bepaalde vriendschappen eigenlijk actief laten verwateren, of het gewoon uitleggen.
Ik denk dat de uitleg bij enkelen niet heel goed zal vallen. Klinkt toch ook wel een beetje onaardig natuurlijk.
Hoe zou het bij jullie vallen als iemand zegt ik wil voorlopig wat minder afspreken?
Tiggs schreef:Emmaa_ schreef:Ik denk dat een onderdeel van (goede) vriendschap wel is dat je je grenzen aan kan geven en dat iemand die respecteert zonder op de tenen getrapt te zijn. Mijn beste vriendin kan bij mij gewoon aangeven dat haar hoofd er even niet naar staat of dat ze er niet zo veel zin in heeft, dat respecteer ik en doe ik andersom ook. Soms doet het wel even pijn als je iemand graag wil zien, maar wat maakt het uiteindelijk uit?
Precies dit. Als een goede vriendin nu zou vragen of ik zaterdag zin heb om iets te gaan doen en ik zou die tijd vrij willen houden, dan zeg ik dat gewoon eerlijk. 'Ik heb dan al iets anders' vind ik dan toch echt er omheen draaien. Dat vind ik meer iets om tegen kennissen oid te zeggen.
ruitje schreef:Boeiende posts weer.
Wat betreft Corona: er zitten er bij mij ook bij die echt al niks begrepen van dat ik überhaupt minder afsprak. Die gewoon alles deden als voorheen, die gaan dit onderwerp echt niet snappen.
Wat betreft wat ik aantal keer voorbij zie komen met : ' deze week komt niet uit' . Dat vind ik lastig. Dan gaat er bijv een datumprikker uit, kan je lastig zeggen dat je heel augustus niet kan
Wat betreft Corona: er zitten er bij mij ook bij die echt al niks begrepen van dat ik überhaupt minder afsprak. Die gewoon alles deden als voorheen, die gaan dit onderwerp echt niet snappen.
Wat betreft wat ik aantal keer voorbij zie komen met : ' deze week komt niet uit' . Dat vind ik lastig. Dan gaat er bijv een datumprikker uit, kan je lastig zeggen dat je heel augustus niet kan
Magrathea schreef:Gewoon heel weinig vakjes aanklikken![]()
Ik weet niet hoe dat bij jou is maar ik heb ook van die groepen met wie ik dan uiteindelijk wel afspreek, en dan is het ook wel leuk, en dan hebben we dat ook weer voorlopig gehad
safina schreef:Ik had ooit, lang, lang, lang geleden zo'n vriendin. Wilde erg vaak dingen samen doen. Maar ik trok dat niet. Zij begreep dat niet. Ze vond me saai. En niet sociaal. Ik haar benauwend, vermoeiend en claimerig. Dus daar hebben we afscheid van genomen. En dat was best een opluchting.
meggiemeg schreef:safina schreef:Ik had ooit, lang, lang, lang geleden zo'n vriendin. Wilde erg vaak dingen samen doen. Maar ik trok dat niet. Zij begreep dat niet. Ze vond me saai. En niet sociaal. Ik haar benauwend, vermoeiend en claimerig. Dus daar hebben we afscheid van genomen. En dat was best een opluchting.
Heel herkenbaar dit, wij waren bevriend met een stel, het begon heel leuk, met enige regelmaat afspreken, de mannen konden goed samen, wij vrouwen ook. Samen eens op vakantie geweest, wel ieder eigen bungalow, omdat wij het ook prettig vinden om tijd samen te hebben en niet continu met elkaar op pad te moeten. Na de vakantie sloop het er eigenlijk in, het werd elke zondag afspreken. Daar hadden mijn man en ik op een gegeven moment geen zin meer in, we wilden ook wel eens samen zijn op de zondag. Vooral zij snapte niet dat wij dat te vonden om elk weekend af te spreken. Het heeft uiteindelijk de vriendschap gekost, zij sloeg er in door, nodigde ons bijvoorbeeld niet uit op de verjaardag want ja daar zouden we dan ook vast geen zin in hebben.

ruitje schreef:Vind wel boeiend hoor, al deze verhalen. Grappig hoe al die ongeschreven regels verschillen en wat de een normaal vind en de ander niet.
We zijn gekke beestjes
Jessix schreef:Ja, je sociale groepje wordt vaak wel wat kleiner als je niet meer overal aan mee wil doen. Maar je houdt wel de fijnste vriendschappen over.
Ik zou mezelf vergelijken met een kat. Wil best aangehaald worden, maar je moet me niet op schoot trekken en proberen vast te houden. En ik wil van tijd tot tijd lekker in alle rust in de zon liggen op een stil plekje. Ruitje, wat voor een beestje ben jij dan?
daar ga ik eens over nadenken