Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:23

Ik snap niet zo goed waarom je niet gewoon zou kunnen zeggen "Sorry, ik kan niet / komt niet goed uit" en als je meer informatie wil geven: "ik merk dat het me veel energie kost om vaak af te spreken, dus ik wil dat minder doen".

Als mensen dat vervelend vinden, zijn het blijkbaar geen goede vrienden.

Je kunt ook 'gewoon' verwateren met vriendschappen waarbij je merkt dat het meer moeite kost en iemand toch al minder op je berichtjes antwoord geeft of minder initiatief toont. Dat is in mijn ervaring ook wat het 'natuurlijke' verloop van vriendschappen is. Dan kies je bijvoorbeeld enkele mensen uit waarmee je nog wel wil afspreken, en de rest (mensen die toch al minder initiatief namen of interesse hadden) stuur je simpelweg minder berichtjes. Vaak merk je dan vanzelf dat die mensen het niet (meer) oppakken omdat ook zij eigenlijk geen energie meer in de vriendschap wilden steken.

meggiemeg

Re: Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:29

Wat ik me afvraag (vroeger was ik hier ook schuldig aan hoor!) waarom vinden we altijd dat we een uitleg schuldig zijn als we niet willen-kunnen? We bladeren door onze agenda om af te spreken, die ander ziet de agenda niet, dus wat is er mis mee om te zeggen dan kan ik en dan kan ik ipv te zeggen kan ik niet, wil ik niet, wil ik tijd voor mezelf? Als je af wilt spreken met elkaar gaat het er toch om dat je uiteindelijke een datum vindt waarop je allebei kunt? Wat maakt het uit wat de reden is dat je een bepaalde datum niet kunt-niet wilt-vrij wilt houden?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:25

Mri schreef:
lenaa_tje schreef:
Dit klinkt wel heel verbitterd naar de opa’s en oma’s toe. Dit kan je ook gewoon uitspreken he.

Wees gerust, dit is al meerdere keren uitgesproken. Maar 1set opa en oma hebben daar schijt aan.
Net als aan de corona richtlijnen. Leuke combinatie als je zwanger bent/net een baby hebt gekregen die nog geen eigen afweer systeem heeft. ;)

Daar zou ik dan sowieso snel klaar mee zijn. Ik ging die verantwoordelijkheid niet bij mijn kind neerleggen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:31

Blijheid schreef:
Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.

Hoe ga je het brengen? Ik zou er geen hele uitleg aan hangen.
"Nee, ik kan niet, ik heb al andere plannen."
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan :)

Ik vind juist niet dat je eromheen moet praten. Het zijn je vrienden, dan kun je toch gewoon zeggen dat je even tijd alleen nodig hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:20

Tiggs schreef:
Blijheid schreef:
Vooral doen waar je je goed bij voelt TS. Ondanks dat het leuk is om dingen met vrienden te doen kan je je ook niet in tweeën splitsen. Rekening houden met je eigen energie is ook belangrijk.

Hoe ga je het brengen? Ik zou er geen hele uitleg aan hangen.
"Nee, ik kan niet, ik heb al andere plannen."
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn volgens mij en een avondje bijkomen na een drukke werkdag/week is ook een plan :)

Ik vind juist niet dat je eromheen moet praten. Het zijn je vrienden, dan kun je toch gewoon zeggen dat je even tijd alleen nodig hebt?

Met een hele uitleg er bij maak je er meteen zo’n groot ding van in mijn ogen, terwijl het dat niet is. En je pakt normaliter toch ook je agenda erbij voor een afspraak? Dat zou ik blijven doen maar dan met wat meer middagen bezet voor je eigen plannen.

Juist omdat TS, naar ik begrijp, standaard meer tijd voor zichzelf wil en niet ‘een tijdje’, zou ik gewoon je nieuwe regime gaan leven.

Maargoed, ik heb ook vrienden/vriendin en waarbij we als wij beiden willen afspreken het standaard wel een maandje duurt voor we allebei kunnen gezien de andere plannen die we hebben. Dat is voor beide partijen prima. Nee zeggen op een aantal data is voor mij dus een normaal iets tussen vrienden.
Ik hoef daar ook geen verklaring voor. Ik weet dat we elkaar graag zien en als ze nee zeggen hebben ze daar vast een goede reden voor :)

Ik zie het dus niet als er omheen praten maar als wat meer jezelf in de gaten maken als je iets plant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:54

Ik denk dat een onderdeel van (goede) vriendschap wel is dat je je grenzen aan kan geven en dat iemand die respecteert zonder op de tenen getrapt te zijn. Mijn beste vriendin kan bij mij gewoon aangeven dat haar hoofd er even niet naar staat of dat ze er niet zo veel zin in heeft, dat respecteer ik en doe ik andersom ook. Soms doet het wel even pijn als je iemand graag wil zien, maar wat maakt het uiteindelijk uit?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:55

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat een onderdeel van (goede) vriendschap wel is dat je je grenzen aan kan geven en dat iemand die respecteert zonder op de tenen getrapt te zijn. Mijn beste vriendin kan bij mij gewoon aangeven dat haar hoofd er even niet naar staat of dat ze er niet zo veel zin in heeft, dat respecteer ik en doe ik andersom ook. Soms doet het wel even pijn als je iemand graag wil zien, maar wat maakt het uiteindelijk uit?

Precies dit. Als een goede vriendin nu zou vragen of ik zaterdag zin heb om iets te gaan doen en ik zou die tijd vrij willen houden, dan zeg ik dat gewoon eerlijk. 'Ik heb dan al iets anders' vind ik dan toch echt er omheen draaien. Dat vind ik meer iets om tegen kennissen oid te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:58

Ik vind het sowieso stom om te moeten liegen tegen je vrienden of vriendinnen over waarom je niet kan. Ook tegen kennissen ben ik daar wel eerlijk over, ik geef eigenlijk tegen iedereen die het wil horen gewoon aan dat ik een introvert ben die snel aan haar sociale taks zit en dat ik rammend overprikkeld raak van hele volle weekenden en allemaal dingen doen. Ben eigenlijk echt nog nooit tegengekomen dat iemand daar onaardig over deed of het niet begreep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:37

ruitje schreef:
Ik twijfel tussen dit. Dus gewoon bepaalde vriendschappen eigenlijk actief laten verwateren, of het gewoon uitleggen.

Ik denk dat de uitleg bij enkelen niet heel goed zal vallen :+ . Klinkt toch ook wel een beetje onaardig natuurlijk.
Hoe zou het bij jullie vallen als iemand zegt ik wil voorlopig wat minder afspreken?

Ik zou het niet erg vinden, als je er maar voor elkaar bent op de momenten dat het er echt toe doet.

Soms verwateren dingen ook gewoon via de natuurlijke weg. Dan heb ik geen tijd om af te spreken en gaat het op een lager pitje. Ook goed. Soms tijdelijk, soms voor altijd. En als iemand dat vervelend vindt, een verschil in behoeften ervaart, dan is het een kwestie van bespreekbaar maken. Als het ergens gaat knellen moet je het er samen over hebben.

Overigens vind ik dat sowieso een goed gespreksonderwerp in een vriendschap: wat doet deze tijd met jou als persoon? Met mijn vriendinnen heb ik het daar al lang en breed over gehad. Die weten al lang dat ik mijn bubbel intens waardeer en koester. Heb jij dat onderwerp ook al op tafel gehad?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:05

Ik ben sowieso niet van de verplichtingen en door medische redenen ook nog een heel selectief in wie of waar ik mijn energie in wil steken naast een drukke baan. Ik heb veel collega’s en hectische werkomgeving waardoor ik het ‘s avonds heerlijk vind om niet meer te hoeven praten. Ik vermaak me eigenlijk altijd prima thuis met m’n paarden en andere beestjes.

Ik heb enkele goede vriendinnen. Die weten hoe ik in elkaar zit en vinden dat prima. Ik heb één vriendin die echt altijd voor me klaar staat. Ik zie haar zelden maar ons contact is heel puur. Verjaardagen en dat soort dingen doe ik al niet meer vanaf mijn tienerjaren. Ik laat wel altijd even wat van me horen, al is het maar een berichtje.

Je moet doen waar je je goed bij voelt. Er zijn al zoveel dingen in het leven die je moet doen..

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:15

Wat een heerlijk topic. Ik ervaar dit precies zo!

Ik laat met regelmaat nu bij vriendinnen vallen dat deze periode me erg goed is bevallen en ik het daarom een tandje rustiger aan ga doen qua sociale leven. En geef dan bijv ook als voorbeeld dat ik hoop dat iedereen zn verjaardag nog maar 1x in de 5 jaar gaat vieren, en dat ik in ieder geval voornemens ben om dus niet meer mijn weekenden door de verjaardagen te laten beheersen enzo.

Op dat moment is er altijd veel begrip. Vervolgens krijg ik later wel weer allerlei sociale 'verzoeken', maar ik zeg nu dan gewoon dat ik er dit keer niet bij ben of het me nu even te druk is en dat ik ze binnenkort het initiatief zal nemen om wat af te spreken.

Voorheen zou ik dit veel minder bewust hebben gedaan en me veel meer geleefd laten hebben. Ik heb besloten om dat niet meer te gaan doen en als vriendschappen dat niet overleven, dan is dat jammer maar het lijkt me toch echt handiger om het in eerste instantie voor mezelf te doen ipv de ander :o

(Dat zeg ik nu wel stoer, maar dat is nieuw vergaarde kennis sinds de lockdown haha)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:27

Tiggs schreef:
Emmaa_ schreef:

Precies dit. Als een goede vriendin nu zou vragen of ik zaterdag zin heb om iets te gaan doen en ik zou die tijd vrij willen houden, dan zeg ik dat gewoon eerlijk. 'Ik heb dan al iets anders' vind ik dan toch echt er omheen draaien. Dat vind ik meer iets om tegen kennissen oid te zeggen.

"Nee, dat komt niet uit" werkt prima toch? :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 00:25

Boeiende posts weer.

Wat betreft Corona: er zitten er bij mij ook bij die echt al niks begrepen van dat ik überhaupt minder afsprak. Die gewoon alles deden als voorheen, die gaan dit onderwerp echt niet snappen.

Wat betreft wat ik aantal keer voorbij zie komen met : ' deze week komt niet uit' . Dat vind ik lastig. Dan gaat er bijv een datumprikker uit, kan je lastig zeggen dat je heel augustus niet kan :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 01:01

ruitje schreef:
Boeiende posts weer.

Wat betreft Corona: er zitten er bij mij ook bij die echt al niks begrepen van dat ik überhaupt minder afsprak. Die gewoon alles deden als voorheen, die gaan dit onderwerp echt niet snappen.

Wat betreft wat ik aantal keer voorbij zie komen met : ' deze week komt niet uit' . Dat vind ik lastig. Dan gaat er bijv een datumprikker uit, kan je lastig zeggen dat je heel augustus niet kan :')

Gewoon heel weinig vakjes aanklikken :j
Ik weet niet hoe dat bij jou is maar ik heb ook van die groepen met wie ik dan uiteindelijk wel afspreek, en dan is het ook wel leuk, en dan hebben we dat ook weer voorlopig gehad :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:46

ruitje schreef:
Boeiende posts weer.

Daarom moet je ook gewoon eerlijk zijn. Zeggen dat je niet wil ipv dat je niet kan en dan aan de mensen die je lief zijn uitleggen waarom niet.

Blijft lastig hoor! Ik heb nu weer een collega die steeds ‘dreigt’ langs te komen. Daar heb ik tegen gezegd dat ik haar een leuke collega vind maar werk en privé graag gescheiden houd. Echt geen zin om op zondagmiddag haar en haar man op de koffie te krijgen terwijl ik mijn eigen vriendenkring amper zie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:12

Magrathea schreef:
Gewoon heel weinig vakjes aanklikken :j
Ik weet niet hoe dat bij jou is maar ik heb ook van die groepen met wie ik dan uiteindelijk wel afspreek, en dan is het ook wel leuk, en dan hebben we dat ook weer voorlopig gehad :=

Sommige mensen zijn aangenaam gezelschap juist omdat je ze niet zo vaak treft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:16

ruitje schreef:
Boeiende posts weer.

Had datumprikker niet de optie "misschien"? En een toelichtingsveld waar je in kunt schrijven: "dat wil ik nu nog niet vastleggen" :D

Als mensen het echt niet snappen, dan zijn het misschien gewoon jouw mensen niet. Ik had ooit, lang, lang, lang geleden zo'n vriendin. Wilde erg vaak dingen samen doen. Maar ik trok dat niet. Zij begreep dat niet. Ze vond me saai. En niet sociaal. Ik haar benauwend, vermoeiend en claimerig. Dus daar hebben we afscheid van genomen. En dat was best een opluchting.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:17

safina schreef:
Ik had ooit, lang, lang, lang geleden zo'n vriendin. Wilde erg vaak dingen samen doen. Maar ik trok dat niet. Zij begreep dat niet. Ze vond me saai. En niet sociaal. Ik haar benauwend, vermoeiend en claimerig. Dus daar hebben we afscheid van genomen. En dat was best een opluchting.

Heel herkenbaar dit, wij waren bevriend met een stel, het begon heel leuk, met enige regelmaat afspreken, de mannen konden goed samen, wij vrouwen ook. Samen eens op vakantie geweest, wel ieder eigen bungalow, omdat wij het ook prettig vinden om tijd samen te hebben en niet continu met elkaar op pad te moeten. Na de vakantie sloop het er eigenlijk in, het werd elke zondag afspreken. Daar hadden mijn man en ik op een gegeven moment geen zin meer in, we wilden ook wel eens samen zijn op de zondag. Vooral zij snapte niet dat wij dat te vonden om elk weekend af te spreken. Het heeft uiteindelijk de vriendschap gekost, zij sloeg er in door, nodigde ons bijvoorbeeld niet uit op de verjaardag want ja daar zouden we dan ook vast geen zin in hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 17:28

Vind wel boeiend hoor, al deze verhalen. Grappig hoe al die ongeschreven regels verschillen en wat de een normaal vind en de ander niet.

We zijn gekke beestjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:32

meggiemeg schreef:
safina schreef:
Ik had ooit, lang, lang, lang geleden zo'n vriendin. Wilde erg vaak dingen samen doen. Maar ik trok dat niet. Zij begreep dat niet. Ze vond me saai. En niet sociaal. Ik haar benauwend, vermoeiend en claimerig. Dus daar hebben we afscheid van genomen. En dat was best een opluchting.

Heel herkenbaar dit, wij waren bevriend met een stel, het begon heel leuk, met enige regelmaat afspreken, de mannen konden goed samen, wij vrouwen ook. Samen eens op vakantie geweest, wel ieder eigen bungalow, omdat wij het ook prettig vinden om tijd samen te hebben en niet continu met elkaar op pad te moeten. Na de vakantie sloop het er eigenlijk in, het werd elke zondag afspreken. Daar hadden mijn man en ik op een gegeven moment geen zin meer in, we wilden ook wel eens samen zijn op de zondag. Vooral zij snapte niet dat wij dat te vonden om elk weekend af te spreken. Het heeft uiteindelijk de vriendschap gekost, zij sloeg er in door, nodigde ons bijvoorbeeld niet uit op de verjaardag want ja daar zouden we dan ook vast geen zin in hebben.

Oh, wat een gedoe ja. :')

Er is gewoon een groep mensen die niet zo goed met dat "losse" om kunnen gaan. Die maken onbewust ongeschreven regels in hun hoofd. Maken plannetjes. En als jij je niet naar die regels of plannetjes voegt, is dat lastig voor ze. Dan worden ze daar onzeker of ongemakkelijk van. Dat trekken ze niet.

Die mensen verdwijnen bij mij dus vanzelf weer uit mijn vriendenlijstje. want ik doe niet aan de plannetjes mee. Tot je een klein lijstje overhoudt met mensen die zich al jarenlang helemaal oké voelen bij een spontane en ongedwongen manier van contact met je houden. En waarmee het contact dankzij die ruimte juist wel intens en leuk blijft.

Als al die mensen die elkaar willen claimen en allerlei vastomlijnde afspraken willen nou gewoon vrienden worden met elkaar? Dan is dat ook weer opgelost. :D

ruitje schreef:
Vind wel boeiend hoor, al deze verhalen. Grappig hoe al die ongeschreven regels verschillen en wat de een normaal vind en de ander niet.

We zijn gekke beestjes :')

Ik beken: ik ben inderdaad wel echt een enorme eigenheimer. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:42

Ja, je sociale groepje wordt vaak wel wat kleiner als je niet meer overal aan mee wil doen. Maar je houdt wel de fijnste vriendschappen over.

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:51

Jessix schreef:
Ja, je sociale groepje wordt vaak wel wat kleiner als je niet meer overal aan mee wil doen. Maar je houdt wel de fijnste vriendschappen over.

Dit dus. Ik heb een kleine groep close vrienden. Ik zie ze niet wekelijks of maandelijks maar wel regelmatig. En dat vinden we allemaal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:57

Jessix schreef:

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die dat zo ervaart.

Stom is dat: als ik al die mensen met hun hele vriendengroepen in de weer zie, dan vraag ik me wel eens af waarom ik dat allemaal niet wil of doe. Wat natuurlijk nergens op slaat, want ik voel me er oké bij. Maar het blijft toch altijd fijn om te lezen dat er meer zijn zoals ik. :o

We zijn rare beestjes. :j Ik zou mezelf vergelijken met een kat. Wil best aangehaald worden, maar je moet me niet op schoot trekken en proberen vast te houden. En ik wil van tijd tot tijd lekker in alle rust in de zon liggen op een stil plekje. Ruitje, wat voor een beestje ben jij dan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 18:07

:') daar ga ik eens over nadenken