Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:09

En met een brommertje naar de stad gaan om daar het OV te pakken? Is dat een optie?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:16

Is er een station in de stad?
En kan je daar met de auto parkeren? Of met de elektrische fiets heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:31

Zou dit in een huurkoop constructie met je familie regelen. Zeker als het een goede belegging is.
Zoals ik het lees zou ik mij geen seconde bedenken. Verkopen kan nog altijd, leg dit neer bij een notaris die weet wel hoe dit aangepakt moet worden. Vlaams familierecht ben i k niet mee bekend vandaar de notaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:37

Zou dit in een huurkoop constructie met je familie regelen. Zeker als het een goede belegging is.
Zoals ik het lees zou ik mij geen seconde bedenken. Verkopen kan nog altijd, leg dit neer bij een notaris die weet wel hoe dit aangepakt moet worden. Vlaams familierecht ben ik niet mee bekend vandaar de notaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:39

Zoals ik het lees zou ik mij geen seconde bedenken. Verkopen kan nog altijd, leg dit neer bij een notaris die weet wel hoe dit aangepakt moet worden. Vlaams familierecht ben i k niet mee bekend vandaar de notaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:49

Schemerdier schreef:
Naar aanleiding van het overlijden van mijn opa, zal hun huis verkocht worden.

Al een tijdje zei ik dat ik hun huis erg leuk vond: een bescheiden bungalow, een mooie grote tuin,een rustige straat omringd door bomen, en achter de tuin een veld, dus een en al rust; maar toch op een 10 minuten - kwartier rijden van de stad. Ideaal dus.
Binnen een jaar of 5 - 10 wou ik het wel overkopen, zei ik lachend.

Nu gaat mijn oma naar een woonzorgcentrum en wordt het huis dus verkocht.
Mijn vader en nonkels (die dus nu mede-eigenaars zijn geworden door het overlijden van mijn opa) vroegen of ik er toch niet eens wou serieuzer over nadenken, aangezien het mijn laatste kans is.

Klein probleempje: ik studeer nog.
Huizen kopen is dus nog totaal niet iets waar ik mee in mijn hoofd zit :+
Ik woon net een paar maanden samen met mijn vriend in een appartementje aan het centrum van de stad, langs een drukke weg.
Daardoor besef ik wel dat ik 'later als ik groot ben' echt wel rustiger wil wonen.

Ik moet dus nog 1 jaar studeren, mijn vriend werkt bijna een jaar.
Een huis kopen zou dus niet in ons op komen.
Maar eens dit huis verkocht is, denk ik niet dat we nog zo'n kans gaan krijgen. De ligging is echt goed, dicht bij de autostrade, maar toch in de natuur, redelijk dicht bij de grote stad (waar mijn vriend ook werkt) .
Het is van familie, dus over prijs en leningen en voorwaarden kan wel 'onderhandeld' worden. In de zin van, dat als ik het echt wil, dat er wel iets kan geregeld worden, zodat we niet direct zouden moeten lenen bij de bank. (Het eerst huren van hen, bijvoorbeeld).

Dus ja, ik denk er wel over na.
Mijn vriend zei ook van, ik zou hier zeker willen wonen, binnen 5 jaar.

Mijn grootste 'probleem', naast de geldkwestie, is het feit dat ik nu op mijn appartement op 5 minuten van het station woon.
Als ik werk heb, was ik dus graag met het openbaar vervoer gegaan, als dat mogelijk was.
Ten eerste om de tijdverspilling (je kan niets anders doen als je autorijdt) in te perken, en ten tweede voor het klimaat/milieu.
Nu heb ik natuurlijk nog geen werk, en weet ik niet waar ik terecht ga komen.

Het huis ligt dus heel dicht bij de autostrade, maar er is geen station en er zijn ook geen winkels heel dicht in de buurt. Het is echt nog een autogericht dorp. Dat past dus niet echt in mijn ideaalbeeld.

Wat zouden jullie doen? Snappen jullie mijn twijfel? Misschien zou ik het beter gewoon uit mijn hoofd zetten, maar ja, het is wel een kans die zich misschien niet meer gaat voordoen.

Eens alles op een rijtje:

- huis moet gerenoveerd worden
- de grond is zeer gewild door de ligging
- rustige buurt, enkel woonverkeer
- mooie, ruime tuin + garage
- dicht bij de autostrade en qua autoafstand dicht bij de stad
- het is van mijn familie dus er kan wel onderling wat geregeld worden
- mijn vader is heel handig qua bouwen/verbouwen, maar wordt ook ouder
- geen openbaar vervoer
- enkel kleine dorpswinkeltjes dichtbij
=> Heel autogericht
- ik weet nog niet waar ik zal werken qua plaats, binnen een jaar
- het past momenteel nog niet echt in onze levensfase
- nog geen zicht op een lening bij de bank :+

Ik zeg doen, zeker nu zijn bijzondere huizen zo weg *\o/*
De tegens zijn niet onoplosbaar dus nee zou zeker deze kans aannemen.

Ga eens lekker wandelen door het huis en luister naar je gevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:54

Zoals ik het lees zou ik mij geen seconde bedenken. Verkopen kan nog altijd, leg dit neer bij een notaris die weet wel hoe dit aangepakt moet worden. Vlaams familierecht ben ik niet mee bekend vandaar de notaris.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:02

Ik zou t doen als het financieel past bij jullie .

Het appartement, wellicht kun je een nieuwe nette huurder aandragen bij je verhuurder zodat je minder opzeg vergoeding/ kosten kwijt bent
Enkel deel van t verhuur beschrijf.
En wellicht kan de nieuwe huurder je een deel betalen voor de gemaakte kosten van t schilderen etc
Niet te hard doem denken zou ik zeggen.
Ga ervoor

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:10

Wbt milieu, in een stad wonen is vaak echt wel meer milieu belastend dan in een dorp. Denk eens aan de ruimte die je hebt om je eigen groente te gaan verbouwen enzo <3
Meid je hele toekomst ligt nog open, je krijgt een kans om in een natuurrijke omgeving te gaan wonen.

Ik snap dat het ideaal is om op 5 minuten van het station te wonen maar uiteindelijk is dat meer een luxe dan een must. En daarnaast, in de auto verdoe je geen tijd. Je kan leerzame podcasts luisteren, muziek luisteren en even lekker (veilig) je gedachten laten gaan. Even verplicht rust, dat is echt zo verkeerd niet.

Als dit echt is wat je wilt, probeer dan in mogelijkheden te denken ipv in beperkingen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 21:14

Ik heb het erover gehad met mijn vriend, en hij ziet het huis zeker zitten. Echter wil hij nu nog niet verhuizen van onze nieuwe appartement en ziet hij verbouwingen/renovaties al helemaal niet zitten.
Ik vind het ook niet eerlijk om mijn familie met de lasten van verhuur te moeten opschepen tot wanneer wij wel klaar zouden zijn om te kopen/huren.

Jammer, maar goed, een paar jaar te vroeg helaas. Het zal me wel spijten, maar het moest ook maar net lukken natuurlijk.

Alvast iedereen bedankt om te reageren en tips te geven!
En aan de Belgen die graag een bungalow in een dorp rond Gent kopen, hou je gereed :')

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:00

Kan je niet voor nu met je familie overleggen dat jullie het voor nu huren en onderverhuren. Dan hebben je familieleden geen gedoe met hiurders etc, dat regelen jullie dan. En tegen de tijd dat je er klaar voor bent ga je er zelf in. In NL kan je tot 2 jaar een huis tijdelijk verhuren zonder eindeloos aan de huurder vast te zitten. Daarna kan je datzelfde weer doen met een nieuwe huurder voor max 2 jaar net zo lang tot je er zelf in wilt. In BE heb je vast ook wel zo'n regeling.

Ik zou er spijt van krijgen nu nee te zeggen en over een paar jaar exact dit te zoeken en het dan niet te kunnen vinden.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:23

Sas_Mon schreef:
Kan je niet voor nu met je familie overleggen dat jullie het voor nu huren en onderverhuren. Dan hebben je familieleden geen gedoe met hiurders etc, dat regelen jullie dan. En tegen de tijd dat je er klaar voor bent ga je er zelf in. In NL kan je tot 2 jaar een huis tijdelijk verhuren zonder eindeloos aan de huurder vast te zitten. Daarna kan je datzelfde weer doen met een nieuwe huurder voor max 2 jaar net zo lang tot je er zelf in wilt. In BE heb je vast ook wel zo'n regeling.

Ik zou er spijt van krijgen nu nee te zeggen en over een paar jaar exact dit te zoeken en het dan niet te kunnen vinden.

Vraag dit zeker na!
Onze boekhouder zei ooit: "Buurmans land komt maar één keer te koop!" We hebben toen onmiddellijk gekocht en zijn er nog steeds erg blij mee. We denken nu soms nog aan die uitspraak.
Gecondoleerd met je opa, maar ook veel wijsheid en succes gewenst.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 22:28

Het klopt wat je zegt, binnen een paar jaar zou ik zeker zo'n huis/grond willen kopen. Dus het is jammer om het nu verloren te laten gaan, maar het komt niet echt op een gelegen moment.
Misschien toch maar eens praten met mijn ouders, wat zij ervan vinden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:49

Ik zou dit zeker niet zo maar laten gaan maar kijken wat er mogelijk is, rekening houdend met de argumenten van je vriend.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:32

Ik zou eerst goed kijken wat de mogelijkheden zijn, voordat je definitief nee zegt.
Zonde om het nu te laten gaan en over een jaar naar zoiets op zoek te gaan

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:45

Mijn eerste reactie zou zijn ja.
Maar alles er dan regelingen met de familie getroffen moeten worden denk ik aan de uitspraak:
Met familie moet je wandelen en niet handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:50

Probeer je vriend te overtuigen, een paar jaar investeren is niks op een mensenleven en heel normaal hoor voor je droomhuis. Even doorbijten voor hetgeen wat je wél graag wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:30

Hangt er vanaf hoeveel grond eraan zit en welk dorp:P

*Kruipt onder steen*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 02:19

Ik zou het ook doen.

Ten eerste ben ik een sentimentele muts en was stapel gek op mijn oma. Haar huis was mijn 2e thuis. Het is een appartement in Buitenveldert in Amsterdam. Ben zelf Amsterdammer, maar wil daar niet wonen. Hebben eindelijk huisje met grond en paardjes aan huis. Maar toch kijk ik weleens of dat huis te koop komt.
Was destijds huur en later is alles verkocht. Maar ik had het dan gewild zoals het toen was, dus met de oude douche, het lavet, het oude keukentje en liefst het oma luchtje.

Als je jong bent is kopen echt wel spannend. En natuurlijk is de markt heel wisselend. De prijzen zijn weleens gedaald, maar als je terugkijkt zie je eigenlijk vooral stijging. Het is nu heel snel, heel hard gegaan, maar het stijgt door. Straks wat langzamer of met een dip, maar het stijgt.

Als je dan terug kijkt, denk je; hadden we maar........Is niet erg, hoort ook bij het leven, maar kan je meerdere gevallen noemen.

Mijn moeder kon ooit in Amsterdam een huisje met eigen grond kopen voor 30.000 gulden. Ze vond het duur, wilde nog stappen, een nieuwe auto etc. In Amsterdam was eigen grond echt uniek en die huisjes zijn echt zo enorm gestegen en geliefd......

En wij zelf. We woonden in Almere en hadden een klein budget toen we 20 en 22 waren. Voor 130.000 gulden konden we een appartementje kopen. Dat hebben we niet gedaan.
Al snel werd ons budget groter. Toen kwamen ex huur woningen in Lelystad te koop. Ze waren 130.000 gulden en echt flinke huizen wel.
De buurten moesten opgeknapt, dus een groot risico. En wij wilden niet naar Lelystad.
Voor de grap zeiden we toen; we kopen er 2, knappen ze op en verhuren ze. Dan over een paar jaar beiden weg en iets moois elders kopen............
Hadden we het maar gedaan.

Je denkt wel aan de toekomst, maar weet niet hoe het loopt. Vaak koop je toch op het nu, je gevoel en de rekensom.
Het kan best duur zijn nu jullie jong zijn en dat jullie flink moeten inleveren. Maar zodra je werkt en de markt stabiel blijft of gaat stijgen, zal je echt voor je het weet zien dat je hoogst waarschijnlijk behoorlijk voordelig zit.
Zeker als je jong al begint met aflossen, heb je straks op leeftijdsgenootjes een enorme voorsprong. Als jullie dan 30-ers zijn, evt kinderen willen, of reizen of weet ik veel, profiteer je er wel van. En dat lijkt ver weg, maar is dichterbij dan je denkt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:28

Je hoeft niet vandaag een besluit te nemen. Ik zou zeggen: maak een lijstje van de voors en tegens zoals je die nu in je hoofd hebt. Ga dan eens rustig praten met je familie en vraag of ze willen meedenken. Wie weet komt iemand nog met een suggestie waar je zelf niet aan gedacht hebt. Daarna kunnen jullie een beslissing nemen.
Dan weet je later ook zeker dat je alles bekeken hebt en weloverwogen besloten. Ook je familie weet dat dan, kan je geen misverstanden krijgen later.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:34

Zo te lezen ben ik een van de weinige die zegt niet doen. Verkijk niet wat er qua verbouwingen aan gedaan moet worden, helemaal als je nog een jaartje studeert. Rustig studeren is er niet bij, je kan niet je vriend een verbouwing in zijn eentje laten doen }> . Alles uitbesteden kan, maar daar komt een ander financieel plaatje bij kijken. Daarnaast is jouw financiële situatie nog niet stabiel, hoe wil je een hypotheek krijgen? Het huis huren? Dan zal het huis toch overgekocht moeten worden en of degene een (tweede) hypotheek krijgt? Stel het huis stijgt aanzienlijk in waarde en wordt 4 ton waard. Wat doe je dan als je al afgesproken hebt dat je het huis gaat kopen en je krijgt voor dat bedrag geen hypotheek? Of andersom. De huizenprijs daalt en je wilt een ander huis kopen, die weer wat groter is, wat nieuwer, en weer een betere locatie heeft. En dan? Dan heeft degene voor niks op jullie gewacht. En, je zegt dat je deze kans nooit meer krijgt. Hoezo niet? Wie weet gaan eventuele nieuwe eigenaren er met een jaar of 2/3/5 weer uit? Ik snap je twijfel absoluut, maar ikzou het niet verstandig vinden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:46

Ik zou ook zeker terughoudend zijn voor nu, gezien het gewoon wat te vroeg is en je je relatie met je vriend ook niet te erg onder druk wilt zetten terwijl deze stap nog wat te vroeg is :)

Daarom liever even een paar jaar huren, zodat je kan zien hoe jullie levens zich ontwikkelen, je een baan kan vinden enzo....dat voelt toch wat vrijer :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:48

Wij hebben ook het huis van mijn schoonmoeder gekocht.De familie wilde graag dat het in de familie bleef en kregen het dus ook goedkoper.Maar iedereen heeft ervoor getekend dat ze het met de prijs eens waren.Gelukkig maar omdat 1 persoon later geld nodig had en moeilijk ging doen.Ze vond dat ze te weinig had gekregen.Toen waren we blij met het contract.Wel is er een contract gemaakt( of hoe je dat noemt) dat als wij het binnen 5 jaar zouden verkopen in de originele staat met winst dat het winsbedrag verdeeld werd over de familieleden.