Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schemerdier schreef:Naar aanleiding van het overlijden van mijn opa, zal hun huis verkocht worden.
Al een tijdje zei ik dat ik hun huis erg leuk vond: een bescheiden bungalow, een mooie grote tuin,een rustige straat omringd door bomen, en achter de tuin een veld, dus een en al rust; maar toch op een 10 minuten - kwartier rijden van de stad. Ideaal dus.
Binnen een jaar of 5 - 10 wou ik het wel overkopen, zei ik lachend.
Nu gaat mijn oma naar een woonzorgcentrum en wordt het huis dus verkocht.
Mijn vader en nonkels (die dus nu mede-eigenaars zijn geworden door het overlijden van mijn opa) vroegen of ik er toch niet eens wou serieuzer over nadenken, aangezien het mijn laatste kans is.
Klein probleempje: ik studeer nog.
Huizen kopen is dus nog totaal niet iets waar ik mee in mijn hoofd zit![]()
Ik woon net een paar maanden samen met mijn vriend in een appartementje aan het centrum van de stad, langs een drukke weg.
Daardoor besef ik wel dat ik 'later als ik groot ben' echt wel rustiger wil wonen.
Ik moet dus nog 1 jaar studeren, mijn vriend werkt bijna een jaar.
Een huis kopen zou dus niet in ons op komen.
Maar eens dit huis verkocht is, denk ik niet dat we nog zo'n kans gaan krijgen. De ligging is echt goed, dicht bij de autostrade, maar toch in de natuur, redelijk dicht bij de grote stad (waar mijn vriend ook werkt) .
Het is van familie, dus over prijs en leningen en voorwaarden kan wel 'onderhandeld' worden. In de zin van, dat als ik het echt wil, dat er wel iets kan geregeld worden, zodat we niet direct zouden moeten lenen bij de bank. (Het eerst huren van hen, bijvoorbeeld).
Dus ja, ik denk er wel over na.
Mijn vriend zei ook van, ik zou hier zeker willen wonen, binnen 5 jaar.
Mijn grootste 'probleem', naast de geldkwestie, is het feit dat ik nu op mijn appartement op 5 minuten van het station woon.
Als ik werk heb, was ik dus graag met het openbaar vervoer gegaan, als dat mogelijk was.
Ten eerste om de tijdverspilling (je kan niets anders doen als je autorijdt) in te perken, en ten tweede voor het klimaat/milieu.
Nu heb ik natuurlijk nog geen werk, en weet ik niet waar ik terecht ga komen.
Het huis ligt dus heel dicht bij de autostrade, maar er is geen station en er zijn ook geen winkels heel dicht in de buurt. Het is echt nog een autogericht dorp. Dat past dus niet echt in mijn ideaalbeeld.
Wat zouden jullie doen? Snappen jullie mijn twijfel? Misschien zou ik het beter gewoon uit mijn hoofd zetten, maar ja, het is wel een kans die zich misschien niet meer gaat voordoen.
Eens alles op een rijtje:
- huis moet gerenoveerd worden
- de grond is zeer gewild door de ligging
- rustige buurt, enkel woonverkeer
- mooie, ruime tuin + garage
- dicht bij de autostrade en qua autoafstand dicht bij de stad
- het is van mijn familie dus er kan wel onderling wat geregeld worden
- mijn vader is heel handig qua bouwen/verbouwen, maar wordt ook ouder
- geen openbaar vervoer
- enkel kleine dorpswinkeltjes dichtbij
=> Heel autogericht
- ik weet nog niet waar ik zal werken qua plaats, binnen een jaar
- het past momenteel nog niet echt in onze levensfase
- nog geen zicht op een lening bij de bank
Sas_Mon schreef:Kan je niet voor nu met je familie overleggen dat jullie het voor nu huren en onderverhuren. Dan hebben je familieleden geen gedoe met hiurders etc, dat regelen jullie dan. En tegen de tijd dat je er klaar voor bent ga je er zelf in. In NL kan je tot 2 jaar een huis tijdelijk verhuren zonder eindeloos aan de huurder vast te zitten. Daarna kan je datzelfde weer doen met een nieuwe huurder voor max 2 jaar net zo lang tot je er zelf in wilt. In BE heb je vast ook wel zo'n regeling.
Ik zou er spijt van krijgen nu nee te zeggen en over een paar jaar exact dit te zoeken en het dan niet te kunnen vinden.