Eerst het huis uit of eerst een paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Eerst het huis uit of eerst een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:27

Het is volgens mij nog te vroeg om een keus te maken. Zoals je zelf ook zegt eerst weer rijles. En dat kan je natuurlijk ook meerdere keren per week gaan doen..
Toen ik begon met paardrijden op mijn 20e was ik met mijn fulltime baan toch wel 3 a 4 keer per week op de manege te vinden. 2 keer les, een keer carrousel rijden en op zondagochtend altijd een buitenrit. Wat een heerlijke tijd. Dat was voor mij al een droom waarmaken.

Mijn eigen paard kwam bij mij pas op mijn 40e, tja dat liep gewoon zo en ook dat was prima. Ik vind het net zo leuk als dat ik me als klein meisje altijd al had voorgesteld. Niks is te vergelijken met buiten door het bos rijden met je eigen paard. Een band met je eigen paard is geweldig.

Dus mijn tip, lekker veel gaan paardrijden en dan kijken wat er op je af komt.
Een huisje of een paard...

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:39

Ik kocht mijn eerste paard toen ik nog thuiswoonde.
Ik werkte wel.
Paar jaar later kreeg ik verkering en later hebben we samen een huis gekocht.
Getrouwd, twee kids inmiddels 15 en 21, een huis verder en meerdere paardjes hebben we nu
Dus ik zou zeggen koop een paard, maar ja, het is heel persoonlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:53

justkid schreef:
Het is volgens mij nog te vroeg om een keus te maken. Zoals je zelf ook zegt eerst weer rijles. En dat kan je natuurlijk ook meerdere keren per week gaan doen..
Toen ik begon met paardrijden op mijn 20e was ik met mijn fulltime baan toch wel 3 a 4 keer per week op de manege te vinden. 2 keer les, een keer carrousel rijden en op zondagochtend altijd een buitenrit. Wat een heerlijke tijd. Dat was voor mij al een droom waarmaken.

Mijn eigen paard kwam bij mij pas op mijn 40e, tja dat liep gewoon zo en ook dat was prima. Ik vind het net zo leuk als dat ik me als klein meisje altijd al had voorgesteld. Niks is te vergelijken met buiten door het bos rijden met je eigen paard. Een band met je eigen paard is geweldig.

Dus mijn tip, lekker veel gaan paardrijden en dan kijken wat er op je af komt.
Een huisje of een paard...

Hier zit wel wat in. Ga gewoon eerst weer ergens lessen.Dan merk je ook wat voor type paard je leuk vindt en zelf zou willen hebben.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:04

Ik zou met een eigen paard ook even wachten, hoe weet je zo zeker dat de rijlessen jou gaan brengen, wat je hoopt? Straks zit je met een aangekocht paard en blijkt je interesse toch ergens anders naar uit te gaan.
Ik vind een eigen huis persoonlijk belangrijker, maar je kunt nog prima sparen als je wel besluit het paard te kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:16

Wanneer je dit bedrag nu apart kunt leggen en al een flinke spaarpot hebt zou ik eerst kijken naar een eigen huis, dan kun je na een half jaar op jezelf opnieuw een berekening maken en bekijken of de rest allemaal nog gewoon door kan gaan. Tot die tijd lekker op de manege gaan rijden, eventueel wat vaker .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:27

mijn volgorde was ook, eerst school/studie, toen een vaste baan, toen paard, vriendje, huis, kindjes etc etc..
ik was 19 toen ik mijn paard kocht.

succes met je overwegingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:35

@Juval, het lukt niet altijd om alles precies zo te laten verlopen als je het gepland hebt.Omdat het leven vaak anders verloopt buiten je eigen keuzes om.Misschien maar goed ook,dat houdt het spannend!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:46

anjali schreef:
@Juval, het lukt niet altijd om alles precies zo te laten verlopen als je het gepland hebt.Omdat het leven vaak anders verloopt buiten je eigen keuzes om.Misschien maar goed ook,dat houdt het spannend!

tuurlijk, het hele leven is spannend en onvoorspelbaar.. ik wilde ts alleen even mijn situatie voorspiegelen. Ik zou in haar situatie geen reden zien om te wachten met het kopen van een paard... ik ben blij met mijn volgorde. Als ik eerst een vriend huis en kinderen had gedaan, had het paard er waarschijnlijk nooit meer gekomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:54

Kan alleen maar mijn eigen verhaal vertellen, maar de prijzen waren toen nog helemaal anders, en ben financieel ook wel gesteund door mijn ouders in een later stadium (konden ze zich veroorloven doordat ze hun zaak verkocht hadden).

Ik had mijn eerste pony op mijn 13de, eerste paard op mijn 17de, en daarna beginnen fokken (kleinschalig). Omdat de wei achter de zaak van mijn ouders industriegebied zou worden, heb ik zelf een wei met stalling gezocht waarheen de paarden konden verhuizen, op 2 km van mijn ouderlijk huis, waar ik nog woonde. Enkele maanden later kwam in die straat een huisje te huur, heel primitief, lage huurprijs, en die kans heb ik direct gegrepen, al was er totaal geen zicht op kopen. Na een vijftal jaren weer een sterfgeval in de straat, nog primitiever huisje, maar nog dichter bij mijn stallen en weides, en dit voor een habbekrats kunnen kopen.

Waarmee ik bedoel: als je je hart volgt ipv je verstand, komt er heel vaak onverwachts een oplossing op je pad.

En iedereen heeft het altijd over dure koliekoperaties en zo. Wel, ik stond 1x op het punt een paard met koliek naar de kliniek te vervoeren, en paard viel thuis ter plekke dood. Vandaar dat ik nooit een paard met koliek zou durven vervoeren, ik zou altijd voor euthanasie kiezen. Niemand mag je veroordelen als je er zelf ook zo in staat en niet voor dure operaties gaat, dat is dan weer een kleinere reservepot die je moet hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:25

juval schreef:
anjali schreef:

tuurlijk, het hele leven is spannend en onvoorspelbaar.. ik wilde ts alleen even mijn situatie voorspiegelen. Ik zou in haar situatie geen reden zien om te wachten met het kopen van een paard... ik ben blij met mijn volgorde. Als ik eerst een vriend huis en kinderen had gedaan, had het paard er waarschijnlijk nooit meer gekomen.

En dan ishet ook nog zo dat je een paard kunt kopen op het moment dat het je past,maar een vriend en ook kinderen niet.Dat is niet echt te plannen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:05

marleen_88 schreef:
Ik zou met een eigen paard ook even wachten, hoe weet je zo zeker dat de rijlessen jou gaan brengen, wat je hoopt? Straks zit je met een aangekocht paard en blijkt je interesse toch ergens anders naar uit te gaan.
Ik vind een eigen huis persoonlijk belangrijker, maar je kunt nog prima sparen als je wel besluit het paard te kopen.

Die laatste zin snap ik dan weer niet. Er zijn zoveel mensen die moeite hebben met sparen, laat staan een paard hebben en daarnaast nog lekker kunnen sparen. Er wordt in dit topic gedaan alsof het heel vanzelfsprekend is dat je in staat bent jezelf (als vrijgezel zijnde), je huishouden en een paard te bekostigen, maar voor heel veel mensen geldt dat dus niet :7 het is niet vanzelfsprekend dat het eerst dit en dan dat is... Het kan zomaar zijn dat je moet kiezen om uberhaupt 1 van de 2 te realiseren. En vanuit dat oogpunt: wil je dan zorgen dat je zelfstandig bent of dat je een paard hebt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:30

Helderder schreef:
Paard. Je wilt het graag, het geeft je energie, beiderzijds is thuis blijven wonen geen probleem en ik vind dat je desondanks nog veel kunt sparen voor een huis.
Wat zou, naast dat je verwacht dat de huizenprijs nog verder door stijgt, een reden zijn om op jezelf te gaan? Wil je dat zelf ook al echt of meer omdat het zo 'hoort'?
Lekker je gevoel volgen en gaan voor dat paard.

Dit!
Nu kan het nog, nu ben je nog niet gesetteld.
Wie weet komen er later wel kinderen oid in het spel waardoor je alsnog niet je droom kan waarmaken.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:42

Wat vinden je ouders er van dat je een paard koopt?
Ik als slechte moeder,zou het eigenlijk wel prettig vinden dat je jezelf een woning kon ermiteren voordat je een paard koopt en je eeuwig thuis blijft wonen omdat je geen geld voor een woning hebt :o

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:54

hah, mijn moeder zou willen dat ik eerst een paard gekocht had, zodat ik het mij niet kon veroorloven dat ik 70 km verderop zou verhuizen ~~}>

Maargoed, als je al concrete verhuisplannen hebt, zou ik even wachten met de aanschaf van een paard. Maar anders gewoon lekker doen! Ik denk dat er in elke levensfase wel een reden te bedenken is om het kopen van een paard uit te stellen, en voor je het weet kan het niet meer en zou je willen dat je het veel eerder gedaan had. Plus, als je full time werkt en nog thuis woont, is het volgens mij best goed te doen om te sparen naast het houden van een paard!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:22

Ik had al 1 paard toen ik mijn huis kocht 4,5 jaar geleden en 2 jaar geleden een tweede paard erbij gekocht. Ik werk fulltime en heb 2 langharige katten thuis en ben alleenstaand dus naast mijn werk en paarden doe ik elke dag een rondje stofzuigen. Kost mij maar een kwartiertje want doe het dagelijks. Soms sla ik een dag over maar dan irriteer ik mij toch aan die haren haha! Qua koken kook ik gewoon extra maaltijden voor doordeweeks als ik thuis kom zodat ik die alleen hoef op te warmen en zit ik om 9 uur met mijn bordje op de bank en heb ik nog zeker 2 uur voor mijzelf. en probeer daarnaast ook nog 2 a 3x per week te sporten. Kan makkelijk hoor TS! En kan je het niet combineren dan verkoop je toch je paard?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:37

xRaisin schreef:
Ik denk dat er in elke levensfase wel een reden te bedenken is om het kopen van een paard uit te stellen, en voor je het weet kan het niet meer en zou je willen dat je het veel eerder gedaan had.

Dit! Luxe aankopen kan je altijd uitstellen, altijd. Er is altijd wel een reden te vinden om het niet te doen. :D

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:17

xRaisin schreef:
hah, mijn moeder zou willen dat ik eerst een paard gekocht had, zodat ik het mij niet kon veroorloven dat ik 70 km verderop zou verhuizen ~~}>

Maargoed, als je al concrete verhuisplannen hebt, zou ik even wachten met de aanschaf van een paard. Maar anders gewoon lekker doen! Ik denk dat er in elke levensfase wel een reden te bedenken is om het kopen van een paard uit te stellen, en voor je het weet kan het niet meer en zou je willen dat je het veel eerder gedaan had. Plus, als je full time werkt en nog thuis woont, is het volgens mij best goed te doen om te sparen naast het houden van een paard!

Precies dit. Ik zit er mee dat mijn vriend erg ver weg woont en ik dus mogelijk het paard in de toekomst ga verhuizen. Stel dat je snel verhuisplannen hebt, dan zou ik even wachten met het paard. Als je zeker weet dat je in die omgeving in ieder geval nog een tijd wil blijven wonen zou ik gewoon gaan voor het paard :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:56

Mijn ouders vonden het ook heerlijk dat ik een paard kocht en dus langer thuis bleef :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:00

Ik denk dat het tot een bepaalde leeftijd ook niet zo erg is om lekker thuis te blijven wonen en je verdiende geld, in plaats van huur te betalen, aan een paard te spenderen. Dat heb ik ook gedaan :') ook ruim na mijn afstuderen (en terwijl ik een fulltime baan had).

De kans is echter groot dat je op een gegeven moment toch een drang ontwikkelt om een plekje voor jezelf te hebben. Dat is bij mij wel eens een tweestrijd geweest. Het betekende dat ik afhankelijk was van een ander om “uit huis” te kunnen. Ik kon niet én/én in mijn eentje. Wat er dus ook in geresulteerd heeft dat ik uit huis ging, en vervolgens na nog geen twee jaar weer thuis kwam wonen :+

Door een chronische blessure van mijn paard heb ik moeten besluiten haar te laten gaan, en dat brengt veel verdriet met zich mee, maar ik ben ineens wel financieel onafhankelijk. Dat is ook een reden om, naast dat ik het gewoon even niet wil, de aanschaf van een nieuw paard uit te stellen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 16-06-20 00:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:03

De meest verstandige keuze zou zijn om thuis te blijven zolang je kan en knetterhard gaan sparen sparen voor een koopwoning..

Echter, je bent nog jong, hebt relatief lage vaste lasten juist omdat je nog thuis woont. Nu kan het nog zonder al teveel risico. Bovendien, nu een huis kopen is echt geen grap. Helemaal niet als je alleenstaand bent. Ga lekker genieten van een eigen paard, blijf thuis wonen en ga vooral door met sparen. Zolang jij het nog thuis uit kan houden en je ouders vinden het geen probleem, zou ik er voor gaan. Een woning komt er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:38

Overlegd met mijn ouders en ik ben er nog niet helemaal over uit, mijn ouders zijn niet thuis in de paardenwereld en schrokken van de kosten :') Tsja aanschaf is toch wel wel 5-7 duizend euro, maandelijkse kosten minimaal 350 en stel als ie ziek wordt of veranderd in een zorgenkindje, of nog erger: dat ie dood gaat. Wel besloten om in ieder geval het eerst een jaar gewoon te gaan lessen, te oriënteren op wat ik wil en te kijken hoeveel ik in de praktijk spaar. Of misschien gewoon een huis kopen waar het wel betaalbaar is (noorden van het land bijv, maar of je daar dan werk kan vinden) of meedoen met de loterij en het beste hopen :Y)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:44

[***] schreef:
Overlegd met mijn ouders en ik ben er nog niet helemaal over uit, mijn ouders zijn niet thuis in de paardenwereld en schrokken van de kosten :') Tsja aanschaf is toch wel wel 5-7 duizend euro, maandelijkse kosten minimaal 350 en stel als ie ziek wordt of veranderd in een zorgenkindje, of nog erger: dat ie dood gaat. Wel besloten om in ieder geval het eerst een jaar gewoon te gaan lessen, te oriënteren op wat ik wil en te kijken hoeveel ik in de praktijk spaar. Of misschien gewoon een huis kopen waar het wel betaalbaar is (noorden van het land bijv, maar of je daar dan werk kan vinden) of meedoen met de loterij en het beste hopen :Y)

Ik vind je keuze erg verstandig. Helemaal als je geen opvang net hebt. ( zoals ouders in de paarden)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:44

joyce_eddy schreef:
[***] schreef:

Ik vind je keuze erg verstandig. Helemaal als je geen opvang net hebt. ( zoals ouders in de paarden)
Ik maakte destijds andere keuzes en dat resulteerde uiteindelijk in verkoop van het paard.