Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Re: Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 21:31

Snap het verhaal van hierboven, kijk ik zit met een situatie waarin de aanvraag pas is neergelegd bij de bank in de verlenging van het voorbehoud en het proces dus nog niet door de bank vertraagd is maar door de tussenpersoon, daar hadden de kopers veel harder op moeten zitten. En ik wil ook niet die 10 procent, ik wil gewoon liefst dat de koop definitief is na maandag.

Hier is totaal geen sprake van bijzondere omstandigheden aan de zijde van kopers, gewoon rechttoe situatie alleen veeeeel te laat aangevraagd. Ik had het anders gevonden als ze snel hadden aangevraagd en t vanuit de bank vertraagd is en ze er dus niets aan kunnen doen.

Maar goed..morgen nog even overleg met mijn makelaar en slaap er nog een nachtje over.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:41

Mi heb je 2 keuzes: of je staat op je strepen en houdt vast aan maandag. Of je geeft ze verlenging. Geloof me, een tussenpersoon weet binnen een paar uur wel ergens een afwijsbrief tevoorschijn te toveren :D Zuur voor de kopers, maar zakelijk gezien niet jouw probleem..

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 21:49

Marrit13 schreef:
Mi heb je 2 keuzes: of je staat op je strepen en houdt vast aan maandag. Of je geeft ze verlenging. Geloof me, een tussenpersoon weet binnen een paar uur wel ergens een afwijsbrief tevoorschijn te toveren :D Zuur voor de kopers, maar zakelijk gezien niet jouw probleem..

Hoe komen ze dan aan een goed onderbouwde afwijzing terwijl ze op basis van hun inkomen de hypotheek ook gewoon makkelijk kunnen krijgen en het voorbehoud is ook nog voor een lager bedrag dan de koopprijs omdat ze een flink deel van eigen geld inbrengen. De hypotheek voor dit bedrag is bij wijze van voor een alleenstaande met een goede baan nog prima te financieren..

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:59

Daar heeft de tussenpersoon zijn contacten voor :+ Ik zeg niet dat het deze persoon lukt maar het gebeurt.

Zoe_97
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:08

Ik zit dan wel in België maar wij hebben paar maanden terug een huis gekocht en sinds gisteren de sleutel. 2 weken terug onze eigen woning in de verkoop gezet en deze was zeer snel voor de vraagprijs verkocht. De kopers wilde ook op voorbehoud financiering. Wat standaard 4 weken (28 kalender dagen) hier is. Maar zij wilde dit verdubbelen naar 8 weken. Hier zijn wij ook niet mee akkoord gegaan. Want zolang zij met dat voorbehoud zitten hebben wij geen zekerheid. Onze makelaar zei ook onmiddelijk dit niet te accepteren. Dus omdat zij erg graag ons huis wilde zijn ze toch met de standaard 4 weken akkoord gegaan. Krijgen ze het daarbinnen niet rond is het hun probleem.
Wij zitten oom met dubbele lasten zolang dit huis niet verkocht is. Dus willen gewoon snel zekerheid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:55

Stel je blaast de verlenging af dan hebben ze dus tot aan de oktober of zo de tijd om het wel rond te maken? Begrijp ik dat zo goed? Maar mag je dan in de tussentijd wel verder met andere eventuele kopers?

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:48

meggiemeg schreef:
Stel je blaast de verlenging af dan hebben ze dus tot aan de oktober of zo de tijd om het wel rond te maken? Begrijp ik dat zo goed? Maar mag je dan in de tussentijd wel verder met andere eventuele kopers?

Ja, als er niet verlengd wordt, dan ligt het risico geheel bij kopers.
Tenzij er binnen de gestelde termijn een (of meer, afhankelijk van wat er in het contract staat) onderbouwde afwijzing voorgelegd kan worden.

Moest op de overdrachtsdatum bij notaris duidelijk worden dat koper de financiering niet rond heeft, kan verkoper de koper in gebreke stellen.
Pas daarna kan verkoper de koop ontbinden, en zijn huis weer opnieuw in de verkoop gooien.
Dus nee, in de tussentijd kun je als verkoper niet verder met andere kopers.

Overigens is het niet altijd alleen maar de 10% koopsom die oorspronkelijke koper moet betalen, maar er worden soms bijkomende kosten geeist, vergis je dus niet, door standaard van die 10% uit te gaan.

Verkoper is dus zeker niet verplicht mee te gaan in een evt. verlenging, dat is een keuze die bij hem/haar ligt, maar ook een afweging.
Als een overdrachtsdatum verder in de toekomst ligt, kan dat natuurlijk wel meewegen bij de keuze wel of niet te verlengen, je weet immers niet hoe tegen dan de huizenmarkt is.
Zeker nu in Corona tijd.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:19

Mag je niet aangeven dat je er op de dag dat het afloopt op terug komt? Niet heel aardig dit maar als jij ze om 17:00 uur laat weten dat je niet meer wil verlengen, lijkt het mij vrij onmogelijk voor ze om nog een afwijzing te krijgen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:22

Eigenlijk vind ik dat onterecht, je weet niet als koper of je het geld bij elkaar kunt krijgen maar de verkoper moet dan maar wachten. Zal je net zien dat er dan in die tijd wel iemand serieus is en het bedrag wel voor elkaar heeft die loop je dan wellicht mis.
Wij hebben het met het huis gehad waar we nu wonen. Stond al een hele lange tijd te koop, ruim 2½ jaar, kwamen toen een moeder en dochter die het huis graag wilde kopen, voorwaarde opgenomen dat ze wel eerst beide hun eigen huis moesten verkopen anders kregen ze de financiering niet rond. Na een half jaar wachten hebben de vorige bewoners besloten om het huis weer in de verkoop te doen, zij hadden toen het huis inmiddels dus 3 jaar in de verkoop, in de tussentijd was de markt aardig ingezakt wat hun toen veel geld heeft gekost want wij wilden het niet kopen voor de prijs waar ze het met andere voor in de wacht hadden gezet, waren de verkopers toen niet blij mee maar ze wilden hier weg, dus het was kiezen of weer wachten op een andere gegadigde partij. Vrijstaand en buitenaf met grond liep op dat moment helemaal niet meer en zakte alleen maar verder naar beneden. Uiteindelijk heeft het ze 3 ton gekost in de vraagprijs en wat ze uiteindelijk van ons hebben gekregen in 3 jaar tijd.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:40

Waarom geef je ze niet 1 week verlenging en meteen melden dat dit de laatste verlenging is?
Die ene week zal toch niet echt een probleem zijn voor jou?
Anders zit jij straks in november zelf misschien met twee huizen en je weet niet hoe de markt dan is.
Die 10 procent is dan snel op.
Kan je beter nu een week geduld hebben en weten waar je aan toe bent.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:45

Ik zou ook geduld hebben, zeker omdat je weet dat de hypotheek in principe geen probleem oplevert. Als ze een tophypotheek zouden aanvragen en dit onzeker is dan zou het nog anders zijn.
Hier duurde het ook allemaal heel lang en was mijn termijn allang verstreken voor ik eindelijk het akkoord van de hypotheekverstrekker kreeg. Ik heb niet om verlenging gevraagd, is eigenlijk niet eens in me opgekomen, stom misschien. Had ik beter wel kunnen doen. Maar is geen probleem geweest, had de hypotheek nog prima op tijd rond voor oplevering.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:11

Is altijd een moeilijke afweging vind ik.
Wij hadden niet eens als voorwaarde verkoop eigen woning.
We wisten dat we over een periode van zeker 2 jaar gemakkelijk beide hypotheken zouden kunnen betalen, ook zonder overbrugging.

Bij ons lag het probleem bij de tussenpersoon (en daarna bij de geld verstrekkende bank), die bijv. pas na 4 weken meldde dat een van de aangeleverde stukken niet goed was.
Geef dat dan op tijd aan _-:(

Ik had gevraagd zet er dan spoed op, nee, dat kan alleen die en die van het hoofdkantoor.
De hele communicatie van onze kant is op een bepaald moment haast alleen nog maar via die bewuste persoon van het hoofdkantoor gelopen.
Als jij je werk niet naar behoren doet, dan doe ik dat wel...
Men was vergeten te vertellen dat bij de bank van keuze enorme wachttijden waren, dat die behoorlijk werk op stapels hadden liggen.
Dan nog een tweede keer de oude woning moeten laten taxeren.
Gelukkig hadden wij in BE een topmakelaar die een beedigd taxateur voor ons kon regelen binnen de week, maargoed, weer 2 weken vertraging, die taxateur moet ook een gedegen rapport schrijven en niet zo maar iets ineen flansen...
Voor ons extra kosten, tijd en weer stress, en daarbij zat er 2000 euro verschil in beide taxaties -:(-

Afzegging wilde de Hypotheker ons ook niet verstrekken in eerste instantie, omdat wij gezien het inkomen, de overwaarde en we ook niet het max bedrag wilden lenen.
En in de kleine lettertjes van je overeenkomst staat dan haarfijn dat ze niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden aan het niet halen van je deadline.
Dat was voor ons een hele wijze les...achteraf gezien had ik gerust eerder een advocaat ingeschakeld.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:14

Ik heb een tijdje bij een hypotheek verstrekker gewerkt en als je gewoon in loondienst werkt dan is zo’n aanvraag helemaal niet zo spannend. Je moet x aantal documenten opleveren, die allemaal aan diverse eisen moeten voldoen.
Het is de taak van de tussenpersoon om al deze stukken op die eisen te controleren en dan pas naar de hypotheek verstrekker te sturen. Alleen zijn helaas heel veel tussenpersonen maar een stel prutsers, die het allemaal niet precies genoeg weten/onvoldoende navragen.

Voorbeeld. Werkgeversverklaring moet met blauwe pen zijn ingevuld, zwart was bij ons niet akkoord. Simpel puntje, maar kan weer een week heen en weer sturen van documenten betekenen.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:00

JustLizz schreef:
Deveneyyy schreef:
Maar wat wordt jij er op dit moment beter van om niet te gaan verlengen?
Even zwart wit gezien dan.. Jouw woning moet de verkoop in, foto's gemaakt worden etc etc, dat duurt ook geen 5 werkdagen..
Kopers moeten in deze drukte weer een financiering aanvragen. Al met al ben je waarschijnlijk nog langer bezig.
Welke zekerheid heb je dan?
Dus als je weet dat het goed komt, en je het graag aan deze verkopers wilt verkopen?? Dan verleng je toch nog even?
Wij hebben bij onze verkoop ook een aantal keren moeten verlengen.. Ik weet er alles van, daarna in een zeer vervelende situatie gezeten met aankoop met vele juridische stappen, en geloof me, een afwijzing is er sneller dan je denkt..

Dat als ik niet verleng en zij geen afwijzing kunnen overleggen de koop dan na maandag definitief is.

Sommige schrijven hier dat de kopers wel hun best doen, dat is natuurlijk maar de vraag want zijn accepteren ook al weken dat hun tussenpersoon de aanvraag nog niet had gedaan en de koopovereenkomst voor de verkoop van hun huis na 7 weken nog niet getekend was. Ze hadden ook 5 weken geleden naar iemand anders kunnen gaan of harder kunnen optreden tegen die tussenpersoon .

Als ik verleng en het zou onverhoopt toch niet rond komen dan sta ik dus alsnog met lege handen.. en als de kopers er zo van overtuigd zijn dat het geen probleem is kunnen zij ook het risico nemen door de koop nu definitief te maken. Waarom zou ik alleen dat risico moeten lopen?

Dat is geen antwoord op mijn vraag, je zal in beide gevallen met lege handen staan mochten ze het niet rondkrijgen, en is het ergste geval niet alleen lege handen, maar ook een heel gedoe om je huis weer te koop te zetten en nieuwe kopers af te wachten.
Een huis verkopen en kopen is nou eenmaal zonder zekerheid.
En volgens mij was jij juist degene die zo zeker van van de kopers, niet anderen in dit topic..
Dus ik snap het hele probleem dan niet zo, dan lijkt de keuze toch niet zo moeilijk??

En pin je niet al te vast aan die afwijzing, nogmaals, die kan er zo zijn..

En als je je er echt niet goed bij voelt, dat idee krijg ik een beetje, zou ik het gewoon niet doen.
Het is jouw huis, en je moet doen waar je je goed bij voelt.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:33

Hey ts ik ben stiekem wel benieuwd wat je uiteindelijke beslissing is geweest?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:06

Beetje late reactie sorry.

Maar uiteindelijk hebben de kopers in dat weekend zelf contact gehad met de geldverstrekker en hebben ze de tussenpersoon even buitenspel gezet (daar was die niet blij mee begreep ik, zag hier ergens ook een dergelijk verhaal tussen staan). En uiteindelijk hebben ze het gered om het binnen de termijn te doen die we al gesteld hadden en was nog een keer uitstel niet nodig.

Heb daarna ook nog contact met hen gehad en ze gaven aan dat ze erg boos waren op hun tussenpersoon en "blij" waren dat we niet direct op zijn mail om nader uitstel hadden gereageerd zodat bij hem de druk er nog op lag. Ik denk niet dat het hem veel gedaan heeft haha, maar in ieder geval was bij ons alles toch nog rond en is iedereen nu happy :).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:16

Opgelost tot ieders genoegen, behalve de prutser. Dat zijn de mooiste :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 18:19

Prrrr schreef:
Opgelost tot ieders genoegen, behalve de prutser. Dat zijn de mooiste :)

Haha precies! Al vraag ik me af of hij er echt wakker van gelegen heeft, maar in ieder geval zijn zowel ik als kopers gewoon helemaal oké met elkaar en is daar niets in veranderd :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:58

Fijn dat het zo opgelost is !

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:14

Wat fijn dat het opgelost is, ik heb dit topic zojuist doorgelezen en zit nu met een priemende vraag die hier deels mee te maken heeft..

Wij zijn bezig een huis te kopen. In de koopovereenkomst is afgesproken dat de overdracht op 1 augustus zal plaatsvinden. Uiteraard zijn wij direct met een adviseur aan de haal gegaan die ervoor gezorgd heeft dat wij alle papierwerk bij elkaar kregen. Echter heeft mijn werkgever nogal ingewikkeld lopen doen over mijn werkgeversverklaring die al met al bijna 3 weken op zich heeft laten wachten(begrijp me niet verkeerd, de verklaring op zich was geen probleem want ik heb sowieso een vast contract, maar er was wat onenigheid over de ingang van nieuwe contracturen etc) waardoor we dus pas 2 weken geleden de officiele aanvraag bij de bank konden doen..

We hebben direct met de adviseur het rentevoorstel getekend en wachten nu dus af op akkoord van financiering(al zou dit volgens adviseur geen probleem moeten zijn).
MAAR nu komt het. Vóór 10 juli moeten we volgens koopcontract laten weten of financiering rond is. Als dit niet het geval was konden we nog wat uitstel krijgen(verkopende makelaar had het over 1/1,5 week). Maar stel dat de bank zelfs dan nog niks heeft laten weten.. Wat dan?
1 augustus komt nu wel heel kortbij, en ik heb geen flauw idee of de geldverstrekker op tijd gaat zijn met het beoordelen van ons rapport. Ik word er een beetje zenuwachtig van op deze manier, want we hebben helemaal geen 10% van de verkoopprijs "zomaar" op de bank staan en ik weet ook niet of we dat ergens vandaan getoverd krijgen als het niet zou gaan.

Kun je een overdrachts datum uberhaupt wijzigen? Ik zie hierover niks in ons contract staan..
Morgen bel ik met de adviseur, die werkt natuurlijk maar tot 5 uur dus krijg ik niet meer te pakken :(:)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:40

Een overdrachtsdatum kan veranderd worden als beide partijen er mee in stemmen. Ik zou even overleggen met de verkopend makelaar of die het aan de andere partij voor wil leggen, wie weet zijn ze heel schappelijk en komen jullie er samen uit!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:09

Hmm dat klinkt wel al geruststellend.
Heb je toevallig enig idee of hier (hoge) kosten aan verbonden zijn?

Ik schat verkopers en hun makelaar best schappelijk in dus daar moet wel wat te regelen zijn. Morgen eerst eens met onze adviseur overleggen wat verstandig is.

Als ik nou gewoon wist dat ik voor de 10e een bericht van de geldverstrekker had dan had ik deze stress niet :')

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:17

Een tip voor je Equisinc, zit de adviseur stevig op zijn huid.
Vraag of die bank achterstanden heeft.

Uitstel aanvragen daar zijn voor koper normaal gezien geen kosten aan verbonden, maar ook voor verkoper is dat stressig, en puur goodwil, ze hóeven niks te verlengen als ze niet willen.

Zitten jullie bij een adviseur die evt. bij verschillende banken kan aanvragen?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:45

Bedenk wel dat dat voor de verkopende partij extra kosten mee kan brengen, als de overdracht een maand opschuift zitten zij misschien wel met een maand extra hypotheek etc.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:48

Ja begrijpelijk. Al is het huis denk ik (zo goed als) afbetaald voor de verkopers maar dat weet ik niet zeker.
Uiteraard zal het onder overleg gaan, maar ik vroeg me af of er nog hoge notariële kosten aan vast zitten. Op internet kan ik daar niet echt wat over vinden namelijk..