Niet 'we moeten dit of dat oppakken' maar 'schat, wil jij deze week dit regelen?'
En, ik ben fan van natuurlijke consequenties. Werkt bij kinderen. Bij mannen vast ook. Liefdevolle verwaarlozing.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vrouwen doen heel veel van het planmatige werk in het huishouden, de 'mental labour' (onthouden wat er gedaan moet worden, man en kinderen aansporen dit te doen, overzien van langere termijn planning, etc).
Als mannen een ingewikkeld werk-project kunnen plannen, kunnen ze ook het huishouden plannen. Mannen zijn ook gewoon mensen.
Net als de gemeente bellen over een afval-probleem, bijvoorbeeld. Dus misschien valt er hier nog wel iets te winnen, hoewel ik deze dingen prima vind aangezien hij al zoveel van de rest doet.) 
verootjoo schreef:Ik regel ook alles maar vind het niet echt een probleem.
Veel dingen zijn een kwestie van een belletje toch? En het is toch handig als een iemand het overzicht houdt? Straks heb je twee schoorsteenvegers of loodgieters of monteurs.
Ik zie het regelen van zulk soort dingen niet echt als ‘last’. Hoe komt het dat je het zo ziet?
upendo schreef:Denk als ik het zo doorlees dat jij vooral niet duidelijk genoeg grenzen voor hem hebt aangegeven.
De mens is een gemakszuchtig wezen, des te minder je op hoeft te pakken, des te beter.
Als je uit die verzorgende en regelende rol wilt, zul je samen een manier moeten vinden (of jij alleen) waarin er de ruimte ontstaat waarin jij wat meer neemt en hij wat meer geeft dan in de huidige situatie.
We boeken wel snel vooruitgang.
Joman schreef:Vjestagirl schreef:Je zou een gemeenschappelijke huishoudagenda kunnen hebben (digitaal bijvoorbeeld), waar je gewoon dingen in kunt zetten, met reminders etc. Dan kan je het er vervolgens over hebben wie het daadwerkelijk gaat regelen
Ja die hebben we. Hij vergeet er alleen in te schrijven en erin te kijken![]()
Misschien ga ik voor een plan bord met to do’s. Waarbij ik het eigenlijk al irritant vind, dat ik dan alle to do’s moet bedenken. Maar oké. Ik moet ergens beginnen
Sizzle schreef:Het enige wat bij ons soms voor wrijving gezorgd heeft is het niet goed nee durven zeggen tegen de werkplanner.
Zo ben ik 2x alleen met mijn dochter op vakantie vertrokken. Dat vond ie zelf natuurlijk ook alles behalve van tof dus dat loopt nu prima.
Verder heeft ook iedereen z‘n prioriteiten uiteraard. Ik plan de tandartsafspraak voor ons allen. Met huis zoeken had ik de meeste eissen, dus dan nam ik ook sneller het voortouw. Anderzijds is mijn man dan 2 dagen met de internet provider aan de telefoon geweest om problemen met internet op te lossen.
Ik zou trouwens nu vast nadenken over de kraamtijd als ik jou was. Ik heb in die tijd echt niets hoeven doen of denken. Hij deed alles en hield daarbovenop de grootouders op voor mij handelbare afstand.
Ook de voedingen en luiers hadden we goed afgesproken, dat heeft gelukkig nooit wrijving gegeven. Als je eenmaal onder de post-partum hormonen storm staat lijkt namelijk alles 100x dramatischer
Heb hem al gevraagd zich in te lezen over bepaalde onderwerpen en ik zal goed met hem bespreken hoe of wat. Goede tip!! upendo schreef:Blijf ook vooral praten. Zijn soms lastige gesprekken.
Spreek je aannames uit: zoals hierboven, dat belletje kan hij ook plegen. Dat zit in jouw hoofd. Is hij zich daarvan bewust? Neem jij aan dat hij geen zin heeft en doe je het dan zelf? Of vraag je hem of hij dat belletje wil plegen en doet hij het dan alsnog niet? Beide opties leiden tot een gesprek waarin jij je grenzen kunt aangeven en je samen naar een oplossing kan zoeken.
Moet trouwens bekennen dat ik aan het begin van onze relatie in lichtere mate de rol van jouw man had. Mijn vriendin is van nature al een zorgzame pleaser en ik een *kuch* enig kind.
Heeft ons echt wel bloed, zweet en tranen gekost omdat het zo in de dagelijkse routine zit, maar we waren er allebei niet blij mee.
Maar omdat mijn vriendin automatisch al heel veel oppakte en niet uitsprak dat ze het jammer vond dat ik niet meer deed was ik in de veronderstelling dat ze het allemaal wel okee vond. Ik had daarentegen dan wel weer buien waarin ik in een dag het hele huis helemaal strak trok. In mijn hoofd compenseerde dat dan weer, maar dat was dus niet 100% zo.
Bedankt voor de tips!
gelukkig willen we geen kinderen dus ik hoef de proef niet op de som te nemen
). Joman schreef:Overigens nogmaals hè: mijn vriend doet het echt niet met opzet en ik ook niet. Hij is zo, ik ben zo en het is samen zo gegroeid. Daar wil ik wat aan veranderen. Dit topic legt veel dingen bloot en de communicatie moet een stuk beter, realiseer ik me nu! Erg leerzaam, dus bedankt dames.
)Joman schreef:Overigens nogmaals hè: mijn vriend doet het echt niet met opzet en ik ook niet. Hij is zo, ik ben zo en het is samen zo gegroeid. Daar wil ik wat aan veranderen. Dit topic legt veel dingen bloot en de communicatie moet een stuk beter, realiseer ik me nu! Erg leerzaam, dus bedankt dames.
fjordjes schreef:Een enkele keer vraag ik of hij iets wil doen en hij wil best meehelpen maar vaak geen tijd door het werk.
upendo schreef:Denk als ik het zo doorlees dat jij vooral niet duidelijk genoeg grenzen voor hem hebt aangegeven.
verootjoo schreef:Ik regel ook alles maar vind het niet echt een probleem.
Veel dingen zijn een kwestie van een belletje toch? En het is toch handig als een iemand het overzicht houdt? Straks heb je twee schoorsteenvegers of loodgieters of monteurs.
Vakanties boek ik ook en pak alle spullen in, die van de kinderen. Behalve zijn spullen want daar kreeg ik altijd commentaar op, dus dat mag ie zelf doen. Hij vergeet wel altijd de helft dan, maar ja
Ik zie het regelen van zulk soort dingen niet echt als ‘last’. Hoe komt het dat je het zo ziet?
Bernoe schreef:Als je letterlijk alleen zegt: "dit moet geregeld worden" dan snap ik dat ie het niet oppakt. Waarom vraag je niet gewoon letterlijk: "wil jij dit of dat doen?"
De ene persoon ziet klusjes nu eenmaal beter liggen dan een ander. En wat voor de ene schoon genoeg is, is voor een ander vies.
Geef je hem wel de kans om dingen op te pakken of te regelen? Laat je hem vrij in hoe hij dingen regelt? Wil niet zeggen dat dit bij jullie zo is, maar dit zie ik vaak gebeuren bij stellen. Je zegt dat je hem de kans geeft, maar toch regel je het uieindelijk zelf. Hij ondervindt dus ook nooit de problemen van iets dat niet geregeld is.
Verder wil ik je als tip meegeven om de boodschap anders te brengen. "Jij moet ook wat regelen/oppakken want ik moet zoveel zelf doen" klinkt heel anders dan " ik merk dat het me soms teveel geregel is, wil jij me helpen door bepaalde dingen op te pakken?" Probeer de boodschap te brengen vanuit het gevoel dat jij krijgt als hij niets regelt, ipv vanuit het feit dat hij niets regelt. Hou het bij jezelf.
Bij ons thuis is het ook zo dat ik meer doe dan mijn vriend. Puur omdat ik me eerder erger dan hem.
Ik denk altijd maar zo, als dit het enige is wat je te klagen hebt dan heb je niks te klagen!
Joman schreef:Overigens nogmaals hè: mijn vriend doet het echt niet met opzet en ik ook niet. Hij is zo, ik ben zo en het is samen zo gegroeid. Daar wil ik wat aan veranderen. Dit topic legt veel dingen bloot en de communicatie moet een stuk beter, realiseer ik me nu! Erg leerzaam, dus bedankt dames.