Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Taucha schreef:Heel veel vooroordelen zijn wel te traceren naar bestaande dingen. Maar dat achterbakse van de limburger begrijp ik niet. Voorbeelden?
ikke schreef:Taucha schreef:Heel veel vooroordelen zijn wel te traceren naar bestaande dingen. Maar dat achterbakse van de limburger begrijp ik niet. Voorbeelden?
In plat Limburgs onder elkaar uitmaken dat je de monteur geen koffie aanbiedt; er vanuit gaand dat die (brabantse) monteur geen Limburgs verstaat.
Helaas voor deze Venlose politie-medewerkers versta ik dat wel, heel erg goed zelfs.......
KimD schreef:Ik vind dit echt grappig om te lezen! Ik herken in 80% van de vooroordelen Limburgers juist helemaal niet.
Een vooroordeel wat ik ook heel vaak hoor over Limburgers: Gebruiken geen doorbel, lopen gewoon achterom binnen voor de koffie bij mensen en maken hem vaak ook zelf. Open huis voor iedereen.

. Mijn vader had vroeger zakelijk veel met Limburgers en Brabanders te maken en riep altijd dat je er alleen maar mee in de kroeg moet zitten, verder niets. Inmiddels zelf die ervaring ook enigszins helaas. Kan toeval zijn natuurlijk. Cherdenise schreef:ikke schreef:In plat Limburgs onder elkaar uitmaken dat je de monteur geen koffie aanbiedt; er vanuit gaand dat die (brabantse) monteur geen Limburgs verstaat.
Helaas voor deze Venlose politie-medewerkers versta ik dat wel, heel erg goed zelfs.......
Nou dat is niet iets Limburgs dat is gewoon slechte manieren. In Limburg krijg je juist koffie aangeboden is mijn ervaring en hebben ze nog tijd en niet zo gehaast als in de randstad. Daar is het afspraak en oprotten
SusanH schreef:Mijn schoonouders wonen in Limburg, wat me daar opvalt onder de vrouwen is dat er zoveel over anderen gepraat wordt. Niet perse negatief, maar alles passeert de revue. En ik vind dat er grofweg 2 types vrouwen zijn, hele verzorgde vrouwen, en vrouwen die altijd in een joggingbroek lopen en er wat minder verzorgd bij lopen.
sureido schreef:Heb 2 jaar op de middelbare school gezeten in Limburg als brabo en dit was echt niet leuk. Trots op hun taal, praten gewoon Limburgs in de klas waar ik geen hol van versta, en eigenlijk de grootste: doen aardig in je gezicht maar banketstaaf achter je rug om
belle_boef schreef:Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij
Bubblewrap schreef:belle_boef schreef:Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij
Te herkenbaar![]()
Kom je dáááár helemaal vandaan??!
Joh.. Tis maar anderhalf uur?
belle_boef schreef:Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij
SusanH schreef:belle_boef schreef:Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij
Dat geldt ook voor Limburgers naar midden NL. Ze komen vrijwel nooit naar hier ( op schoonouders na) want ver rijden. Terwijl het maar een uur rijden is. Als we daar zijn is het ook standaard, jullie blijven zeker slapen. Want het is zo ver rijden.
(vooroordeel, thuisvast?
)
Bubblewrap schreef:belle_boef schreef:Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij
Te herkenbaar![]()
Kom je dáááár helemaal vandaan??!
Joh.. Tis maar anderhalf uur?
8nnemiek schreef:Het achterbakse en roddelen herken ik hier gelukkig totaal niet. Maar daar zijn het natuurlijk vooroordelen voor![]()
Wel dat men niet direct zegt wat men denkt, er wordt niet snel geklaagd tegen vreemden, hebben ze ergens een probleem mee dan gaan ze niet direct de confrontatie aan, en als je vraagt hoe het gaat dan hoor je meestal 'goed', ook als het niet zo goed gaat. Klagen en negatief zijn wordt hier ook wel een beetje als onbeleefd gezien.
Maar voor de rest staat er voor alle leveranciers & chauffeurs een koffie-to-go klaar en een gebakje voor onderweg.