Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:00

haha Hilarisch dit:

Limburg: ben zelf geboren en getogen Limburger dus die laat ik nu even buiten beschouwing
Randstad:gehaast, (te) direct met een mening die maar altijd gegeven moet worden, luidruchtig
Duitsers: Hippies met geitenwollensokken, eco-activisten, bier und Bratwurst

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:10

Heel veel vooroordelen zijn wel te traceren naar bestaande dingen. Maar dat achterbakse van de limburger begrijp ik niet. Voorbeelden?

Oh even voor de weet, dit is pure nieuwsgierigheid, niet aangevallen hoor. Ik ben al jaaaaaren geen echte limburger meer.
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:14

Taucha schreef:
Heel veel vooroordelen zijn wel te traceren naar bestaande dingen. Maar dat achterbakse van de limburger begrijp ik niet. Voorbeelden?

In plat Limburgs onder elkaar uitmaken dat je de monteur geen koffie aanbiedt; er vanuit gaand dat die (brabantse) monteur geen Limburgs verstaat.

Helaas voor deze Venlose politie-medewerkers versta ik dat wel, heel erg goed zelfs.......

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:15

Ik woon al 44 jaar in de Randstad.
Gelukkig bestaat Nederland uit meer provincies.

Limburg, onze pup gekocht. Hartelijke mensen, gastvrij, vlaai, goedlachs.

Randstad, in kleine dorpen is het vaak ons kent ons, buren helpen elkaar, steden zijn de mensen druk, arrogant.

Duitse dames, als ik ze al tegenkom, wandelschoenen, kort en pittig kapsel. Verbrand lijf op het strand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:37

Ik denk met achterbaks iets anders zeggen dan ze denken en doen. Ze laten het achterste van hun tong niet snel zien aan een buitenstaander. Maar kletsen wel achter je rug.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:38

Randstad : hard, te direct, makkelijk conflicten mee, de rest van Nederland bestaat niet of is achtergebleven gebied waar je niet dood gevonden wilt worden, beetje ordinair (zelfs op een chique manier nog wel, type knalroze rijjasje en veel te lange nepnagels zeg maar). Daartegenover van die extreem milieubewuste bakfietsouders uit Amsterdam. Afgezien van dat iedereen ruzie heeft met iedereen binnen de kliekjes wel makkelijk om aansluiting te vinden van buitenaf.

Limburgers bijna tegenovergestelde. Kletsen er een kwartier omheen voor ze to the point komen. Vriendelijk voor gasten, de vlaai staat klaar, huis altijd netjes. Om te komen wonen een crime. Misschien dat de derde generatie na verhuizing enige kans maakt op acceptatie. Beetje kneuterig, ook in de steden. Niet bezig met mode of uiterlijk, gewoon praktisch voor werk en thuis en dorpskroeg. Maken potten met eigen jam en ingemaakte groenten.

Duitse vrouwen : vriendelijk, serieus, warm maar vormelijk. Boos zijn is op een ijzige manier ipv driftbui. Zelfstandig, rationeel, de zaken voor elkaar in het leven.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:39

ikke schreef:
Taucha schreef:

In plat Limburgs onder elkaar uitmaken dat je de monteur geen koffie aanbiedt; er vanuit gaand dat die (brabantse) monteur geen Limburgs verstaat.

Helaas voor deze Venlose politie-medewerkers versta ik dat wel, heel erg goed zelfs.......

Nou dat is niet iets Limburgs dat is gewoon slechte manieren. In Limburg krijg je juist koffie aangeboden is mijn ervaring en hebben ze nog tijd en niet zo gehaast als in de randstad. Daar is het afspraak en oprotten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:43

Ik vind dit echt grappig om te lezen! Ik herken in 80% van de vooroordelen Limburgers juist helemaal niet.

Een vooroordeel wat ik ook heel vaak hoor over Limburgers: Gebruiken geen doorbel, lopen gewoon achterom binnen voor de koffie bij mensen en maken hem vaak ook zelf. Open huis voor iedereen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:48

KimD schreef:
Ik vind dit echt grappig om te lezen! Ik herken in 80% van de vooroordelen Limburgers juist helemaal niet.

Een vooroordeel wat ik ook heel vaak hoor over Limburgers: Gebruiken geen doorbel, lopen gewoon achterom binnen voor de koffie bij mensen en maken hem vaak ook zelf. Open huis voor iedereen.

Dit vind ik juist Brabants :)
Iedereen kan binnenlopen, altijd vriendelijk, Brabantse gezelligheid.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:56

Limburgers: erom heen draaien, uiterlijke schijn (tot aan het tacky toe), lachen en achter je rug om kletsen, petite vrouwtjes, gesloten gemeenschap- over de schutting gegooide Belgen :o . Mijn vader had vroeger zakelijk veel met Limburgers en Brabanders te maken en riep altijd dat je er alleen maar mee in de kroeg moet zitten, verder niets. Inmiddels zelf die ervaring ook enigszins helaas. Kan toeval zijn natuurlijk.

Duitse vrouwen die NLD spreken: ouderwetse mode en denkbeelden. Enorm op de beleefdheidsvorm, moeilijk een persoonlijke band mee te krijgen (dit is gebaseerd op de twee vrouwen die ik ooit eens een tijdje kende).

Randstad: ofwel elitair of primair en ordinair. Geen besef van de wereld buiten de randstad (dus de rest van NLD).

Dit is niet mijn complete mening over deze bevolkingsgroepen, maar wel de vooroordelen die mij zo te binnen schieten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:08

Cherdenise schreef:
ikke schreef:

Nou dat is niet iets Limburgs dat is gewoon slechte manieren. In Limburg krijg je juist koffie aangeboden is mijn ervaring en hebben ze nog tijd en niet zo gehaast als in de randstad. Daar is het afspraak en oprotten

Nou, nee, ik heb die ervaring toch op verschillende plekken in Limburg. Men herkent je direct als Brabander maar ze maken ook vrijwel allemaal de fout om aan te nemen dat je geen Limburgs verstaat, zeker als je zuidelijker komt. Zeker in Kerkrade een paar keer meegemaakt maar helaas voor hen kan ik dat ook volgen. Dat gaf nog weleens stomverbaasde blikken :j

Bij Canon was in die tijd de opvatting: we gaan een dag Limburg in, eigen koffie meenemen. Dat was echt wel ergens op gebaseerd. Het werd zelfs door mijn geboren en getogen Limburgse collega's onderschreven!

little_birdy

Re: Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:15

Limburg leuk maf accent voel me altijd overal welkom
Randstad (kom ik zelf vandaan )
Hard asociaal agressief
Duitse vrouwen sociaal harde werkers doen goed hun best erbij te horen

Isabel
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:19

SusanH schreef:
Mijn schoonouders wonen in Limburg, wat me daar opvalt onder de vrouwen is dat er zoveel over anderen gepraat wordt. Niet perse negatief, maar alles passeert de revue. En ik vind dat er grofweg 2 types vrouwen zijn, hele verzorgde vrouwen, en vrouwen die altijd in een joggingbroek lopen en er wat minder verzorgd bij lopen.

Ze roddelen inderdaad wat af hoor. Vond het verschrikkelijk en kon er niet aan wennen.

Hier in Brabant zeggen we altijd dat Limburgers niet te vertrouwen zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:22

Limburg: rolluiken, meer lager opgeleiden en armoede.

Randstad: bakfietsen, moeders die per se hip willen blijven en op pumps achter de kinderwagen lopen.

Grappig dat de kledingsmaak van Duitsers wordt genoemd, ik heb die van Nederlanders ook niet echt hoog zitten :+

Isabel
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:22

sureido schreef:
Heb 2 jaar op de middelbare school gezeten in Limburg als brabo en dit was echt niet leuk. Trots op hun taal, praten gewoon Limburgs in de klas waar ik geen hol van versta, en eigenlijk de grootste: doen aardig in je gezicht maar banketstaaf achter je rug om :+

Ohhhh dit is zo herkenbaar! Ook docenten die gewoon plat praten, wtf :')

belle_boef
Amazone

Re: Vooroordelen Limburg/Randstad/Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:44

Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:51

belle_boef schreef:
Voor mensen uit de randstad is de weg naar het noorden altijd langer en verder dan voor mensen uit het noorden naar de randstad. Drenthe is zo’n eind weg. Voor mij als Drent vind ik het niet erg om Met 2 uurtjes in Amsterdam te zijn. Das nog dichtbij

Te herkenbaar _O-
Kom je dáááár helemaal vandaan??!
Joh.. Tis maar anderhalf uur? >;)

belle_boef
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:01

Bubblewrap schreef:
belle_boef schreef:

Te herkenbaar _O-

Dat ja. Als ik vroeger ging stappen was ik al een uur onderweg als ik pech had. En dan door tot de eerste bus weer ging in de ochtend

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:38

Ondanks dat ik zelf in randstad woon;
Direct, gehaast.

Limburgers; achterbaks, vlaai, carnaval altijd lam.

Duitsers; de kuilen gravers op het strand van zandvoort!

Zal er vast nog wel meer weten maar dit komt zo even naar boven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:45

belle_boef schreef:

Dat geldt ook voor Limburgers naar midden NL. Ze komen vrijwel nooit naar hier ( op schoonouders na) want ver rijden. Terwijl het maar een uur rijden is. Als we daar zijn is het ook standaard, jullie blijven zeker slapen. Want het is zo ver rijden.

KittyDylan
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:50

SusanH schreef:
belle_boef schreef:

Dat geldt ook voor Limburgers naar midden NL. Ze komen vrijwel nooit naar hier ( op schoonouders na) want ver rijden. Terwijl het maar een uur rijden is. Als we daar zijn is het ook standaard, jullie blijven zeker slapen. Want het is zo ver rijden.

Mijn tante, Limburger, woont in Noord Holland. Wij gaan er inderdaad niet vaak heen ivm de lange reis (2 uur). En als we dat doen maken we er een dag uit van.
Iedem anders om trouwens, maar daar ga ik verder niet op in.

Wel grappig om te lezen wat de vooroordelen van Limburgers zijn.
Ik ken geen Duitse vrouwen en ook niets van uit de randstad. Ik kom niet zo vaak buiten Limburg := (vooroordeel, thuisvast? :+ )

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:55

Oh wat erg die vooroordelen over Limburg. Doet toch wel een beetje zeer aan mijn hart :+
Ik ben zelf een rasechte Limburger maar ben wel de grens over getrokken naar Belgisch Limburg. Dus ik ga geen vooroordelen hierover geven.
Idem dito over duitse vrouwen omdat ik mijn halve leven aan de duitse grens heb gewoond. Ja jawel, ik vond duitse meiden altijd raar .. :')
Ik heb over de randstad het vooroordeel dat ze veel te veel lawaai maken, je haalt ze altijd ertussen uit. Verder heb ik geen voordelen eigenlijk. Kan er nu geen bedenken :+

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:58

Het achterbakse en roddelen herken ik hier gelukkig totaal niet. Maar daar zijn het natuurlijk vooroordelen voor :))
Wel dat men niet direct zegt wat men denkt, er wordt niet snel geklaagd tegen vreemden, hebben ze ergens een probleem mee dan gaan ze niet direct de confrontatie aan, en als je vraagt hoe het gaat dan hoor je meestal 'goed', ook als het niet zo goed gaat. Klagen en negatief zijn wordt hier ook wel een beetje als onbeleefd gezien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:02

Bubblewrap schreef:
belle_boef schreef:

Te herkenbaar _O-

Ze hadden bij de UK (de Universiteitskrant van de Rijksuniversiteit Groningen) ooit een onderzoek gedaan naar de afstand Amsterdam - Groningen en Groningen - Amsterdam. Want Groningen - Amsterdam was normaal, maar Amsterdam - Groningen was als 'de kilimanjaro beklimmen op een éénwieler'. Wat blijkt? Amsterdam - Groningen is inderdáád 1,5 kilometer verder! (buitenbochten op de snelweg enzo). De UK moest dus toegeven: ze hebben een punt :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:31

8nnemiek schreef:
Het achterbakse en roddelen herken ik hier gelukkig totaal niet. Maar daar zijn het natuurlijk vooroordelen voor :))
Wel dat men niet direct zegt wat men denkt, er wordt niet snel geklaagd tegen vreemden, hebben ze ergens een probleem mee dan gaan ze niet direct de confrontatie aan, en als je vraagt hoe het gaat dan hoor je meestal 'goed', ook als het niet zo goed gaat. Klagen en negatief zijn wordt hier ook wel een beetje als onbeleefd gezien.

Enne? - Och enne? :j

Ik herken het roddelen en achterbakse ook totaal niet en ook het om het punt heendraaien niet. Ik geloof dat ik niemand ken hier die dat doet, gelukkig maar. En alleen vertegenwoordigers die zelf niet vriendelijk zijn krijgen geen koffie. :D Maar voor de rest staat er voor alle leveranciers & chauffeurs een koffie-to-go klaar en een gebakje voor onderweg.