Doodongelukkig in mijn baan: ervaringen met omscholing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Doodongelukkig in mijn baan: ervaringen met omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:55

Heb ik geprobeerd, maar dat is echt geen optie helaas.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 16:56

Ah Tieneke, knuffel voor jou. Ik heb hiervoor ook een tijd bij een bedrijf gezeten waar de banen waar ik op reageerde altijd naar anderen gingen. Daar was de regel dat ze iedereen van buitenaf beter vonden dan wat ze intern hadden zitten (iets met groener gras bij de buren) of de persoon had intern connecties waardoor hij/zij de baan kreeg.

Ik ben toen uitgeweken naar mijn huidige baan, maar zit hier dus nog slechter naar mijn zin. Echt doodongelukkig ben ik er en heb zoveel stress van werk dat ik er van wakker lig.

Ik leef met je mee, het is zo lastig als je de kans niet gegund wordt terwijl je weet dat je het kan. Kun je niet met je leidinggevende afspraken maken en een plan opstellen om er toch te komen. Dat je die en die cursus blogt en dan binnen twee jaar doorgroeit ofzo?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:57

Mijn moeder is recent bezig geweest met het opzetten van het traject zij-instromers binnen de GGZ. Dit voor mensen (jong, ook oud) die vanuit een compleet andere richting komen, maar interesse hebben in de GGZ. Wellicht is dit iets voor jou?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:58

MyHorseGirl schreef:
Mijn moeder is recent bezig geweest met het opzetten van het traject zij-instromers binnen de GGZ. Dit voor mensen (jong, ook oud) die vanuit een compleet andere richting komen, maar interesse hebben in de GGZ. Wellicht is dit iets voor jou?

Mag ik daar meer informatie over?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:04

Ceffyl schreef:
Ik leef met je mee, het is zo lastig als je de kans niet gegund wordt terwijl je weet dat je het kan. Kun je niet met je leidinggevende afspraken maken en een plan opstellen om er toch te komen. Dat je die en die cursus blogt en dan binnen twee jaar doorgroeit ofzo?

Zo voelt het wel idd, alsof het niet gegund wordt. Eind augustus een gesprek gehad met iemand van HR die zelf zei: "Ik weet niet wat ik je tegen kan zeggen, je komt niet tekort, op je assessment valt niks aan te merken..."
Mijn leidinggevende kan er niet in helpen. Ze probeert me dingen buiten mijn veld te laten doen, maar we zijn een heel groot bedrijf waarin iedereen gedwongen wordt om binnen het eigen hokje te blijven. Zij zegt ook dat ik moet blijven solliciteren... Binnen ons hokje zijn er dus ook amper mogelijkheden, zeker nu men gaat besparen. Er was vorig jaar een vacature, meegedaan, leidinggevende zei dat er niks op mijn gesprek etc viel aan te merken en ze had ook geen tips. Gewoon pech, andere kandidaat die meer ervaring had.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 17:05

moonsparkle schreef:
MyHorseGirl schreef:

Mag ik daar meer informatie over?

Ik ook alsjeblieft!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:22

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:22

Tieneke schreef:

Heb je dat al eens met een advocaat besproken. Een concurrentie beding houdt vaak geen stand voor de rechter.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:25

Eleeke schreef:
Tieneke schreef:

Heb je dat al eens met een advocaat besproken. Een concurrentie beding houdt vaak geen stand voor de rechter.

Nee dat niet, maar met wat voor relatie met je werkgever ga je dan door?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:48

[quote="mirtedl]Welke ziekenhuizen heb je bekeken? Ik geloof dat natuurkunde belangrijker is bij anesthesie maar daar weet ik de eisen niet van. Voor operatieassistent is dit niet overal het geval. Ik heb geen natuurkunde gehad en had uiteindelijk keuze uit 2 ziekenhuizen voor een plek. Ik denk dat het belangrijker is dat je jezelf goed kan presenteren en waarom je jezelf het vak ziet uitoefenen[/quote]

Helemaal mee eens! Ik heb zelf ook geen natuurkunde in mijn pakket en daar is nooit iets over gezegd. Zolang je maar de aandacht trekt met een interessante brief ben je al halverwege.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:03

Ik weet dat wij ook inservice leerlingen hebben gehad die geen natuurkunde hadden in hun pakket. De 1 haalt het makkelijk, de ander moet wat bijspijkercursus hebben. Belangrijk is dat je heel graag wil en dat kunt verwoorden waarom.
Wij hebben ook eens een leerling gehad, die na de verpleegstage bedacht dat juist dat hem beter lag, dus die is daarvoor gegaan.
Je zou ook kunnen overwegen om een dagje mee te kijken bij de functies die je wat lijken.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:20

Waarom ga je geen onderwijsbevoegdheid halen en lesgeven op het mbo? Ervaring heb je daar genoeg voor.

Isabel
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:26

Ceffyl schreef:
Ik heb een achtergrond in de marketing en communicatie. Vind delen daarvan wel leuk, zoals projectmatig werken enzo. Maar de keiharde targets, nooit stilstaan bij successen maar altijd maar doorgaan, dat sloopt me.

Wat ik wil... ik weet het gewoon niet. Ik werk graag met mensen. Mensen praten ook altijd makkelijk met me over problemen e.d. Ik ben sociaal, kan hard aanpakken en ben ook wel graag fysiek in de weer. Maar ik wil wel mijn hersenen gebruiken. Ja wat ga je dan doen? Er sluiten vast talloze banen aan op mijn wensen en talenten, maar hoe vind ik ze en hoe kwalificeer ik mij ervoor?

Apothekersassistente! Covert echt alles wat je nu noemt; bezig met mensen, soms flink aanpoten, continu bezig zijn met je hersenen. Werken/ leren is ook mogelijk! Succes

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:28

Klantmanager bij een gemeente? Sociaal, je werkt met mensen, gebruikt je hersenen, veel op pad

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:42

Ik heb het niet allemaal gelezen, maar is werken bij de overheid niks voor jou? Minder targets dan commercieel, wel doelgericht en maatschappelijk bezig zijn, ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden binnen de verschillende rijksonderdelen/departementen, veel mogelijkheden tot bijscholing en een stabiele werkgever met doorgaans fijn salaris.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:49

Shalimar schreef:
Ik heb het niet allemaal gelezen, maar is werken bij de overheid niks voor jou? Minder targets dan commercieel, wel doelgericht en maatschappelijk bezig zijn, ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden binnen de verschillende rijksonderdelen/departementen, veel mogelijkheden tot bijscholing en een stabiele werkgever met doorgaans fijn salaris.

Klopt. Of Semi-overheid. Geldt dit ook voor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:17

Isabel schreef:
Ceffyl schreef:
Ik heb een achtergrond in de marketing en communicatie. Vind delen daarvan wel leuk, zoals projectmatig werken enzo. Maar de keiharde targets, nooit stilstaan bij successen maar altijd maar doorgaan, dat sloopt me.

Wat ik wil... ik weet het gewoon niet. Ik werk graag met mensen. Mensen praten ook altijd makkelijk met me over problemen e.d. Ik ben sociaal, kan hard aanpakken en ben ook wel graag fysiek in de weer. Maar ik wil wel mijn hersenen gebruiken. Ja wat ga je dan doen? Er sluiten vast talloze banen aan op mijn wensen en talenten, maar hoe vind ik ze en hoe kwalificeer ik mij ervoor?

Apothekersassistente! Covert echt alles wat je nu noemt; bezig met mensen, soms flink aanpoten, continu bezig zijn met je hersenen. Werken/ leren is ook mogelijk! Succes

Daar heb ik ook nog over nagedacht, misschien verschilt het per apotheek, maar hier vind ik het net een winkel en daarbij zie ik ze ook min of meer rennen omdat er dan zo'n lange wachtrij is, vaak zie ik toch medicijnen inpakken en afgeven :o als je het werk doet en het is heel anders dan hoe ik het zie, zeg het me heel graag.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:21

Begin gewoon eens met solliciteren op banen waar de opleidingseis enkel op hbo niveau is (Dus niet zozeer een specifieke richting). Zo kom je tijdens een gesprek erachter of iets bij je past.

Ik heb dezelfde opleidingsachtergrond en werkte 10 jaar geleden in de reclame als account executive en mediaplanner. Het werk was nog leuk maar de werkgever niet meer dus veel sollicitaties gedaan. In mijn eigen vakgebied maar ook bij bijvoorbeeld gemeentes omdat het mij wel aansprak. Een kleine maand later bleek mijn contract niet verlengd te worden (was in de economische crisis en al het personeel moest weg behalve de stagiaires). Ik wilde voor die tijd nieuw werk want wilde geen ww aanvragen.

Omdat ik alleen officieel heb hoeven solliciteren voor stages, daarna kreeg ik banen aangeboden via headhunters, besloot ik toch een afspraak te maken bij het uwv voor tips. In de week van die afspraak had ik aanbiedingen voor 2 banen nav een sollicitatie en binnen een kwartier van het gesprek vroeg de reïntegratie begeleider ook of ik geen interesse had in haar baan want ze ging over twee maanden weg :) Uiteindelijk heb ik voor dat laatste gekozen. Was superleuk werk maar na 1,5 jaar begon het weer te kriebelen. Omdat het een grote organisatie is waren er genoeg kansen tot doorgroei. Inmiddels werk ik al 8 jaar in mijn huidige functie waarvoor mijn werkgever de post hbo opleiding heeft betaald en geef ik o.a nu les aan mensen die mijn beroep willen uitoefenen. De targets zijn soms hoger dan in de reclame maar het voelt minder drukkend omdat je mensen op weg helpt, het sociale aspect ipv de dikke bmw verdienen voor de baas.

Wat ik hiermee wil meegeven; kijk gewoon eens om je heen en solliciteer. Je weet nooit wat er dan op je pad komt. Ik had iig nooit gedacht tijdens mijn studie dat ik dit werk zou gaan doen :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:51

Suzanne F. schreef:
Shalimar schreef:

Klopt. Of Semi-overheid. Geldt dit ook voor.

Dit wilde ik ook graag, maar heb tot nu toe diverse vruchteloze pogingen ondernomen om een voet tussen de deur te krijgen bij de overheid. Krijg steeds te horen dat ik de verkeerde achtergrond en werkervaring heb.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:41

Ja klopt Moska, zelfs bij de overheid staan ze niet te springen om iedereen aan te nemen. Ik had gesolliciteerd op een functie, werd afgewezen voor heel wat anders. Toen ik ging mailen dat dit niet goed ging kreeg ik pas na drie keer een antwoord en dat was in de trant van ‘sorry, maar inmiddels hebben we al iemand, volgende keer beter’

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:02

je kan ook eens kijken bij de politie HBO functie. werk je veel met mensen, en vaak krijg je al betaald in je opleiding omdat je meteen in dienst bij hun komt.

Ik werk zelf in een verpleeghuis, daar hebben we ook een marketing en communicatie functie, lijkt mij al veel fijner en relaxter werken (zonder targets) dan in de commerciele wereld. Bij ons werk je ook al veel met mensen om je heen en zie je directer waar je je werk voor doet.

Als ik je verhaal zo lees, zou maatschappelijk werk miss iets voor je zijn?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:34

Jaa meteen doen, ik ga al jaren met plezier naar mijn werk!
van kassa muts bij de V&D naar de zorg voor dementerenden , tegenwoordig ben je een held maar dat is nonsens ...het is zo leuk en nooit het zelfde Geen dag zonder Lach!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:40

ik volg hier ook even, werk in de GGZ maar door de enorme werkdruk en grote caseloads is het niet echt meer wat ik zoek. Er is enorm veel verloop binnen mijn werkveld en door de leegte in teams hebben wij lange dagen en veel crisisdiensten, we kunnen mensen pas na een lange wachtlijst aannemen waardoor iedereen vrij "ziek" is die we aangemeld krijgen. Ik vind dit erg jammer van mijn werk omdat het meer voelt als brandjes blussen dan als echt zorgen en mensen helpen. Inmiddels ben ik door deze enorme druk wel zover dat ik eigenlijk iets anders wil bij bijvoorbeeld een gemeente, maar daar liggen de functies niet voor het oprapen. Ik zoek dus ook nog even verder en doe graag inspiratie op. Ik wil graag hard werken maar hier haal ik geen voldoening meer uit, de marktwerking is ook enorm geworden en alles draait om geld.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 20:48

Hier ook een lotgenoot. Al 3 jaar van alles aan het proberen, iedere keer die tegenslag. Begonnen aan een HBO deeltijd studie, in februari weer mee gestopt.
Toevallig gister een meeloopdag gehad op een kinderdagverblijf, fantastisch was het! Ik ga in september beginnen aan de BBL studie :) ik hoop écht zo dat ik het nu gevonden heb. Elke keer de stress, de buikpijn, verdriet.

Ik heb verder het topic nog niet gelezen. Dat zal ik nu doen! Hoop dat jij je geluk ook gaat vinden, en alle anderen die niet op de juiste plek zitten!

Oh wat mij ook heel goed heeft geholpen is een jobcoach. Het was eigenlijk meer persoonlijk, over hoe jij bent als persoon, je karakter, waar je van houd en waar van niet. Mocht iemand meer informatie willen, stuur me gerust een PBtje!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:33

Ik ben beginnen te werken in een sector waar ik graag in wilde werken en waar ik met mijn diploma terecht kon. Uiteindelijk ook op een plek terechtgekomen in die sector waar ik me helemaal niet prettig voelde en de veranderingen in de sector, daar had ik ook heel veel moeite mee. Ik kon me echt niet vinden in de veranderingen in de sector, de verwachtingen,...
Ik ben het onderwijs ingegaan, heb een heel fijne job, leuke collega's, jobsinhoud die mijn ding is, ... Ik heb me er niet voor moeten omscholen, wel bijscholen. Dat was pittig: werken (en een tijdje meer uren gedaan dan gewoonlijk), opleiding, navormingstraject op werk,... maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Zou nu ook echt niet meer terugwillen naar mijn vorige job.

Als je echt niet gelukkig bent op je werk, zoek dan iets anders dat je wel gelukkig maakt. Die sprong wagen is voor veel mensen eng, maar uiteindelijk zit je best wel een groot deel van de tijd op je werk, teveel tijd om ongelukkig te zijn / worden!