Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Re: Volwassene met bijbaantje naast gewone werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:14

Ja, ik heb een bijbaan! Doe ik met name omdat ik het heel erg leuk vind, het is een interessante en leerzame afwisseling icm mijn kantoorbaan. En natuurlijk is een extra zakcentje leuk ;) Het is met name in de avonden en weekenden dus het kan perfect.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:23

GamblersCup schreef:
Voor mensen die het (juist in deze dure tijd) interessant vinden: zijn er inmiddels meer mensen met een bijbaan?
In mijn omgeving merk ik dat veel meer mensen met een fulltime baan een bijbaantje zoeken. Om het inkomen een beetje aan te vullen, omdat de kosten zo gestegen zijn. En aangezien er flink personeelstekort is bijna overal, worden werkgevers ook creatief in het aanbieden van werk in de avonden en in het weekend.

Ikzelf heb tegenwoordig op zaterdag een krantenwijkje, waarvoor ik zo'n 1,5 uur loop (klein wijkje) en daarmee €120 netto per maand verdien (of €150 als de maand 5 zaterdagen heeft, maar dat zijn er geloof ik maar twee in het jaar). Makkelijk te doen, hoef niet vroeg op te staan (bezorgen moet tussen 10 - 17 uur), ik vind het zelfs gewoon leuk, 1,5 uur is zó om en gelijk beweging gehad :) Die €120 netto is mooi meegenomen.

Voor wat voor soort kranten loop je als ik vragen mag??

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:49

Ik werk onregelmatig in de gezondheidszorg en heb daarnaast meerdere bijbaantjes gehad. Stallen mesten(10 euro p/u netto) iemand verzorgen via PGB (+-40 euro p/u bruto)
Maar een extra dienst werken op mijn vaste werkt verdient nog het leukste. Voor de afwisseling minder leuk!

Het lijkt mij nu best leuk om een bij baantje achter de pc te hebben. Administratief of e-mail klantenservice. Dat is vanuit huis goed te combineren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 14:47

Maaike_Ma schreef:
Voor wat voor soort kranten loop je als ik vragen mag??

Een gratis stadskrant, met reclamefolders er in. Deze komt op woensdag (de dunne versie) en op zaterdag (met veel reclame dus dik) en deze zaterdag editie loop ik. Ik heb er 185 in een kleine wijk.
Maar ook hier (Duitsland) is een kleine bijbaan mogelijk zonder er belasting over te hoeven betalen, dus het eigenlijke bruto bedrag krijg ik netto.

En net voor kerst was leuk: mensen kwamen naar buiten gerend met dozen chocola, kerstkaartjes, zelfs met geld! Stoppen ze je even €5 toe. Er hing zelfs een envelop aan een brievenbus voor mij met een kerstkaart en €10 euro erin :D De gratis krant werd voorheen vooral door scholieren gelopen en die maken er nog wel eens een zooitje van (vooral niet even om de hoek lopen waar nóg een brievenbus hangt voor de woning erachter bijvoorbeeld, of compleet verscheurd in de bus proppen, in de regen voor de deur leggen, of er werden complete wijken "gedumpt") werd me verteld. En de mensen zijn heel blij dat er nu trouw op zaterdagochtend een krant netjes in de bus belandt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:03

Ik werk 36 uur maar m'n salaris is niet zo geweldig. Ik zou best graag eens op een avondje of in het weekend wat erbij willen maar dat zijn vaak toch simpele baantjes met een laag uurloon.
Zonder loonheffingskorting blijf er weinig van over. Had een gekeken, volgens mij bruto 12 euro per uur en daar bleef dan 9€ van over :')
Zoveel motivatie heb ik nu ook weer niet :')

Zit wel eens te kijken bij Young Ones bijvoorbeeld. Alleen moet je dat vaak ook al vroeg door geven en het lijkt me juist zo fijn om op woensdag te denken "ah ik heb wel een lekkere week, genoeg energie over. Laten we de zaterdag eens gaan werken"

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:29

Als je als zzper via Young Ones gaat werken kan dat wel.

Alleen zijn de tarieven daar voor zzpers ook mega laag.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:05

Nyaleti schreef:
Ik werk 36 uur maar m'n salaris is niet zo geweldig. Ik zou best graag eens op een avondje of in het weekend wat erbij willen maar dat zijn vaak toch simpele baantjes met een laag uurloon.
Zonder loonheffingskorting blijf er weinig van over. Had een gekeken, volgens mij bruto 12 euro per uur en daar bleef dan 9€ van over :')
Zoveel motivatie heb ik nu ook weer niet :')

Zit wel eens te kijken bij Young Ones bijvoorbeeld. Alleen moet je dat vaak ook al vroeg door geven en het lijkt me juist zo fijn om op woensdag te denken "ah ik heb wel een lekkere week, genoeg energie over. Laten we de zaterdag eens gaan werken"

€12 bruto lijkt me een heel net uurloon toch :j
Wat je teveel betaald aan belasting dmv loonheffingskorting uit, krijg je eind van het jaar weer terug, ik gebruik dat om dan apart te zetten voor een vakantie oid. Leuk onbewust zakcentje

Youngcapital direct bied aan wat jij bedoeld. Ik kan nu zeg maar kijken of ze klusjes hebben voor morgen of volgende week, eenmalig keertje doen en verder zit je nergens aan vast.
Is wel vooral beschikbaar in de grotere steden

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:08

Ik heb naast mijn baan van 40 uur nog een freelance “baan” als transcribent! Je kan zelf kiezen wanneer je een transcript pakt (er moet wel wat beschikbaar zijn) en dus hoeveel je wil bijverdienen! Lekker makkelijk vanuit huis te doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:16

12 euro is prima voor bij beunen, maar ik krijg dan dus die €9 en helaas van de belasting niks terug (vermogen waar ik voorlopig niet bij kan of iets positiefs aan heb) dus het blijft voor mij bij die 9 euro helaas.

Ah, YoungCapital ken ik wel kwa naam, zal eens kijken wat zij bieden! Als je dat op kort termijn nog kan doen is wel lekker. Toen ik voor Young ones keek was dat ook in de zomer periode, toen waren er ook meer studenten die dat deden denk ik.

Mette, via waar doe jij dat? Mag via pb hoor :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:11

Art_Ificious schreef:
Laulitz schreef:
Ik werk zelf voltijds in de administratie en daarnaast werk ik zaterdagavonden nog in een restaurant. In België mag je dat doen en het geld dat je daar verdiend is onbelast, dus dat is een lekker extraatje meegenomen.

Dan doe jij een flexijob

Ik ben ook van België maar doe naast full-time job ook een parttime job ingeschreven.
Ik val waarschijnlijk dan wel in een hogere belastingschijf.

Maar de overheid kijkt wel na of je wel een flexijob mag doen. Dus imo nog teveel controle om een centje bij te verdienen.

En daarom doe ik een flexijob. Een parttime erbij is enkel interessant als je daarin echt veel verdiend, bij een flexi heb je een max. dat je mag verdienen maar met enkel zaterdags te werken kom je daar echt niet aan. Zelfs als ik zaterdag en zondag zou werken zit ik nog niet aan de max.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:23

SdaphneS schreef:
Maar is dat dan wel rendabel? want je kunt daar geen loonheffing over doen dus betaal je veel belasting. Ik zou dan denken dat er weinig van het bijbaan salaris overblijft. Of is dat niet zo?

Dat idee kreeg ik ook. Ik deed naast m'n fulltime baan in de zomer vleermuiswerk erbij. Dat was savonds tot uur of 1 snachts en soms heel ochtrnd vroeg dus deed ik in de nachten als ik de opvolgende dag niet hoefte te werken.

Leuk centje erbij. Tot ik de belasting aangifte moest doen... Viel echt tegen wat ik weer moest betalen, terwijl ik het bij m'n 2e baantje wel goed had aangegeven dat er geen korting over moest qua belasting.

Natuurlijk is het nog altijd meer dan dat je niet had gewerkt. En ik vond het leuk dus nam t voor lief. Maar het viel me elke keer met de aangifte wel erg tegen.

Oh ik lees nu dat je in Duitsland woont. En 450 mag bijverdienen. Ik wil dat ook haha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:03

Je kan maar bij één baan korting aanvragen, maar je krijgt van je tweede baan het wél terug bij de belastingaangifte. Het is niet zo dat je dat dan kwijt bent. :)
Ik vind het dan wel bijzonder dat je bij moest betalen Tancreda? Kwam je in een andere schaal terecht, of was het niet goed ingevuld door je werkgever?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:10

Ik werk fulltime in de schepenverhuur en we hebben ook een eigen zeilschip, daarnaast werk ik in de winter als ski-lerares voor de kleintjes (t/m 4 jaar) en hele jaar door als DJ. En af en toe paardrijles.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:42

Ik zou ook heel graag een bijbaantje ernaast willen!

Werk nu 36 uur (op papier), maar dit loopt wel eens uit naar meer. Het is een baan met veel (hiërarchische) verantwoordelijkheid en werkdruk.

Zou best wel 32 uur of minder willen werken en het combineren met bijv bijbaantje in een paardenwinkel! Zal ongetwijfeld niet zoveel verdienen als nu, maar dat maakt me geen bal uit.

De afwisseling, andere collega’s, ander praat, andere werkzaamheden: lijkt me heel fijn!

Misschien dat eens gaan solliciteren….

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:36

Art_Ificious schreef:
Ik week full-time als Orderpicker in ploegendienst. Doe dit al 4 jaar met veel plezier.

Daarnaast ben ik dit jaar begonnen met een parttime job als melkveemedewerker. Dwz ik melk een 30-tal koeien ongeveer 3u duurt dit (melken, voeren, kalfjes drinken geven, opkuisen melkstal,...)
Ik doe dit zo'n 12 à 15u per week naast mijn full-time job.

Ik doe deze job ook met passie <3

Alles tesamen werk ik ongeveer 50u per week.

Dat lijkt me ook ontzettend leuk om te doen! Maar zoveel uur naast een fulltime baan is wel veel... doe je dat 's morgens vroeg?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:37

UMayDream schreef:
Ja, ik heb een bijbaan! Doe ik met name omdat ik het heel erg leuk vind, het is een interessante en leerzame afwisseling icm mijn kantoorbaan. En natuurlijk is een extra zakcentje leuk ;) Het is met name in de avonden en weekenden dus het kan perfect.

Wat doe je dan als bijbaan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:39

Mettee schreef:
Ik heb naast mijn baan van 40 uur nog een freelance “baan” als transcribent! Je kan zelf kiezen wanneer je een transcript pakt (er moet wel wat beschikbaar zijn) en dus hoeveel je wil bijverdienen! Lekker makkelijk vanuit huis te doen.

Heb je dan wel regelmatig een klus? Stel dat iemand best wat bij wil verdienen? Wat voor opdrachtgevers zijn het zoal?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:41

Tancreda4 schreef:
SdaphneS schreef:
Maar is dat dan wel rendabel? want je kunt daar geen loonheffing over doen dus betaal je veel belasting. Ik zou dan denken dat er weinig van het bijbaan salaris overblijft. Of is dat niet zo?

Dat idee kreeg ik ook. Ik deed naast m'n fulltime baan in de zomer vleermuiswerk erbij. Dat was savonds tot uur of 1 snachts en soms heel ochtrnd vroeg dus deed ik in de nachten als ik de opvolgende dag niet hoefte te werken.

Leuk centje erbij. Tot ik de belasting aangifte moest doen... Viel echt tegen wat ik weer moest betalen, terwijl ik het bij m'n 2e baantje wel goed had aangegeven dat er geen korting over moest qua belasting.

Natuurlijk is het nog altijd meer dan dat je niet had gewerkt. En ik vond het leuk dus nam t voor lief. Maar het viel me elke keer met de aangifte wel erg tegen.

Oh ik lees nu dat je in Duitsland woont. En 450 mag bijverdienen. Ik wil dat ook haha

Inmiddels is die €450 verhoogd naar €520 wat er belastingvrij bijverdiend mag worden. Het minimumloon is ook verhoogd naar €12. Zo kan men zijn uren blijven werken.
Ok, vleermuiswerk... wat houd dat in? Dat lijkt me echt interessant!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:53

GamblersCup schreef:
Door in Duitsland te wonen. Hier heb je de zog. €450-Job. Tot €450 mag je zo netto bijverdienen per maand.
Je draagt dan ook niks af, ook niet aan sociale verzekeringen.

Ben je daar wel zeker van?
Heb je dat echt uitgepluist qua Finanzamt?
Want zoals ik het zijlijns mee krijg bij vrienden en kennissen ( ben zelf van Duitse afkomst ) dan is dat meer bedoeld voor mensen die een uitkering krijgen , Hartz 4, enz.
Kan mij absoluut vergissen maar als ik jouw was zou ik dat toch nog eens goed onderzoeken ( bvb Steuerberater vragen), zodat jij niet voor een verrassing komt te staan

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:16

:D
Nee hoor, dat is écht hoe het werkt. Iedereen kan een minijob hebben.
Ik woon hier 20 jaar, heb ook al 20 jaar minijobs. Heb een Steuerberater hier in Duitsland wegens mijn (toendertijd) bedrijf en een Steuerberater in Nederland. Zelfs naast een eigen bedrijf kun je een minijob hebben. Juist de mensen met Hartz 4 moeten opletten ivm teveel verdienen naast de uitkering, want ook al is het belastingvrij, dan wordt het ingehouden. Dus nee, geen onverwachte verrassingen wat dat betreft :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:20

sasja0705 schreef:
GamblersCup schreef:
Door in Duitsland te wonen. Hier heb je de zog. €450-Job. Tot €450 mag je zo netto bijverdienen per maand.
Je draagt dan ook niks af, ook niet aan sociale verzekeringen.

Ben je daar wel zeker van?
Heb je dat echt uitgepluist qua Finanzamt?
Want zoals ik het zijlijns mee krijg bij vrienden en kennissen ( ben zelf van Duitse afkomst ) dan is dat meer bedoeld voor mensen die een uitkering krijgen , Hartz 4, enz.
Kan mij absoluut vergissen maar als ik jouw was zou ik dat toch nog eens goed onderzoeken ( bvb Steuerberater vragen), zodat jij niet voor een verrassing komt te staan

nee hoor dat is echt als minijob, enkel praktisch gezien doen de meeste mensen dat als bijverdienste naast de uitkering, juist omdat dit onbelast is. er zijn maar weinig mensen die naast een fulltime job nog een mini job ernaast nemen. maar het kan dus zeker wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:25

Oehlala schreef:
er zijn maar weinig mensen die naast een fulltime job nog een mini job ernaast nemen. maar het kan dus zeker wel.

Dat is niet waar, juist nu hebben enorm veel mensen een minijob naast hun hoofdbaan. Door alle kosten en prijzen die zo gestegen zijn. Er worden ook heel veel minijobs aangeboden, meer dan parttime jobs. Hier ook al jaren heel normaal, ik ken niet anders. Er zijn echt zóveel mensen die ik ken die al jaren een minijob hebben. Om voor dure dingen te sparen, om de spaarrekening aan te vullen, op vakantie te gaan... en helaas ook iemand om überhaupt rond te kunnen komen.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:01

Ik ben ook wel benieuwd wat je netto overhoudt aan een bijbaan als je deze naast een fulltime baan aanneemt. Weet iemand een site waarop meer informatie hierover staat of waarop berekeningen te vinden zijn? Ik kom er zelf niet uit.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:52

Ik werk 36 uur pw als HR Adviseur en heb er nog een bijbaantje in de Horeca bij. Ooit begonnen omdat ik extra geld nodig had toen ik uit huis ging en inmiddels al een jaar of 4 puur omdat ik het leuk vind :) Ik werk dan ook alleen als het me uit komt. Soms een paar weken achter elkaar een avond in het weekend, maar ook rustig een hele maand niet. Soms last minute een paar uurtjes. Werkt heel goed voor mij zo, vooral omdat hier uren maken voor mij niet noodzakelijk is en werkgever en ik allebei blij zijn in deze constructie :)

Omdat ik geen loonheffingskorting aan heb staan voor deze functie voelt het loon technisch af en toe meer als 'heitje voor een karweitje' aangezien het praktisch minimumloon betreft en ik er netto weinig aan over hou. Met de belastingaangifte wordt daarin wel wat rechtgetrokken. Ik werk daar echt omdat ik het leuk en gezellig vind en in mijn beval betreft het een wellnessresort waar ik gratis het hele jaar naar binnen mag. Voor mij een mooie arbeidsvoorwaarde om aan te houden ;)
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 12-01-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:53

Ik werk in de zorg en help zo nu en dan mee op stal met uitmesten, buitenzetten en voeren. Hier krijg ik een centje voor