Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:40

Waar staat dat je geen sjaal mag dragen, en waarom dan niet? Ik ben aan het zoeken maar kan dat niet zo snel vinden. Wat ik tot nu toe wel heb gezien is dat je een mondkapje wel zelf mag maken. En dan vraag ik me af waarom dat geen sjaal mag zijn, die je een paar keer dubbel gevouwen helemaal sluitend omdoet waarbij je er desnoods nog een zakdoekje, koffiefilter of whatever in kunt stoppen. Terwijl het als ik het goed begrijp wel zou mogen als je diezelfde sjaal verknipt en er met elastiekjes een mondkapje van knutselt :o?

Ik ga er dan trouwens vanuit dat ze met een sjaal niet een (al dan niet grof) gebreid winterding bedoelen.

Anoniem

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:45

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:49

Hier ga ik ze zelf maken. En moeders en haar partner. En 2 vriendinnen met hun gezinnen wouden ook hebben dus ik kan voorlopig ff aan de slag. Word ik blij van :) vraag voor hun maar kleine bijdrage voor de materialen en verzendkosten.
Patroon komt bij de libelle vandaan.
(Ja dees is te klein voor mij maar uitprobeersel) Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:05

:Y) In Luxemburg zijn ze verplicht in t openbaar vervoer en alle winkels /benzinepompen / dokter/zh en overal, waar je geen 2m afstand kunt houden.
Hebben van gemeente 5 maskers p.p. gekregen.

Heb inmiddels zelf een paar met motiefje besteld bij iemand. Stof,uitwasbaar. T gaat er toch vooral om, dat als iemand niest of hoest, die druppels niet meteen overal heen vliegen.

Of zoals ik gisteren hoorde: als persoon A tegen je blote been plast, is je been nat. Als hij tegen je broek plast, is ie ook nat. Als hij zelf n broek aan heeft ,wordt zijn broek nat en de jouwe niet :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:23

Getup schreef:
Of zoals ik gisteren hoorde: als persoon A tegen je blote been plast, is je been nat. Als hij tegen je broek plast, is ie ook nat. Als hij zelf n broek aan heeft ,wordt zijn broek nat en de jouwe niet :Y)

:')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:24

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:33

Twilight schreef:
Hier ga ik ze zelf maken. En moeders en haar partner. En 2 vriendinnen met hun gezinnen wouden ook hebben dus ik kan voorlopig ff aan de slag. Word ik blij van :) vraag voor hun maar kleine bijdrage voor de materialen en verzendkosten.
Patroon komt bij de libelle vandaan.
(Ja dees is te klein voor mij maar uitprobeersel) [ [url=m/BKhjWK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je van deze een patroon toevallig?
Woon aan de grens en in dld moet je die dingen dragen in alle winkels ed :(

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:34

Getup schreef:
:Y) In Luxemburg zijn ze verplicht in t openbaar vervoer en alle winkels /benzinepompen / dokter/zh en overal, waar je geen 2m afstand kunt houden.
Hebben van gemeente 5 maskers p.p. gekregen.

Heb inmiddels zelf een paar met motiefje besteld bij iemand. Stof,uitwasbaar. T gaat er toch vooral om, dat als iemand niest of hoest, die druppels niet meteen overal heen vliegen.

In Duitsland hetzelfde, alleen moesten wij ze wel zelf aanschaffen, dus niks van de gemeente.

Het is inderdaad wat je zegt, het maakt niet dat je niet ziek kunt worden, maar wel dat er minder verspreid wordt. Dat verhaaltje met de broek en het plassen doet hier ook ronde :')

Hier in Duitsland is een sjaal ook prima, als je neus en mond maar bedekt zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe dat precies in Nederland zit.
Een stoffen mondkapje kan ook prima, maar je moet dan eigenlijk wel zorgen dat ze dubbel zijn, omdat ze dan veel meer tegenhouden. Een ijzerdraadje voor over je neus is ook praktisch, dan blijft het beter zitten. En van een stoffen vind ik dat je toch meer ademruimte hebt en minder snel het gevoel dat het belemmert.

Enne, boodschappen en tanken in Duitsland mag eigenlijk niet op het moment ;) . Tenzij je eerst 2 weken in quarantaine bent geweest :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:37

Ik heb ook wasbare mondkapjes besteld, van katoen. Ik draai niet vaak een 60 graden was (woon alleen), maar heb ook wel gelezen dat je ze in een pan water kan koken... zou dat bij deze ook kunnen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:43

Chanen schreef:
Van een vriendin kreeg ik net het volgende filmpje toegestuurd. Ik heb geen naaimachine of zelfs maar naaigerei in huis, maar dit moet zelfs mij lukken. :+

https://www.ad.nl/buitenland/mondkapje- ... ~a53c6067/

Zou je daarmee ook in de trein mogen na 1 juni? Het zal niet veel tegen houden, maar is wel een mooie, goedkope, fool proof oplossing :j

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:49

Eske_B schreef:
Ik heb ook wasbare mondkapjes besteld, van katoen. Ik draai niet vaak een 60 graden was (woon alleen), maar heb ook wel gelezen dat je ze in een pan water kan koken... zou dat bij deze ook kunnen?

Ja! Gewoon 3 minuten uitkoken :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:54

De boerka zou nu toch ook goed van pas komen.. Aiii dat mag niet,,.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:02

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:10

Siesjuh schreef:
Enne, boodschappen en tanken in Duitsland mag eigenlijk niet op het moment ;) . Tenzij je eerst 2 weken in quarantaine bent geweest :P

Dat klopt absoluut :j alleen zitten onze dorpen met elkaar verweven. Zelfs vanuit de politiek in DL is er een uitzondering gemaakt op deze regel voor deze twee dorpen. Ik kom niet meer over de grens dan nodig en zal echt niet 10 km de grens over de stad in gaan maar bij ons voorkom je het eigenlijk niet dat je in dld terecht komt.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 07-05-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:12

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:13

Eske_B schreef:

Gewoon eens proberen. Ik draag die van mij in winkels (heb ook wegwerp handschoentjes aan), en als ik id auto ben doe ik eerst handschoenen in vuilniszakje dan in ander zakje mondkapje en die kook ik 15 minuten uit in een pannetje. Gaat perfect.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:21

Mijn vriendin is zzp'er in de zorg en had mondkapjes laten maken door een vriendin. Met een ruimte er in voor een filter. Zelf doet ze er een stuk stofzuiger filter in. Zij bood mij gisteren 3 mond kapjes aan dus ben voorzien.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:26

Ik vind het echt belachelijk ik werk in de gehandicapten zorgen en wij hebben helemaal niks. Pas bij de eerste besmetting dan komt er iets... en afstand houden van collega’s en bewoners is er echt niet bij hoor..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:32

joyce_eddy schreef:
Ik vind het echt belachelijk ik werk in de gehandicapten zorgen en wij hebben helemaal niks. Pas bij de eerste besmetting dan komt er iets... en afstand houden van collega’s en bewoners is er echt niet bij hoor..

Dat is ook belachelijk!

De kapjes van die mijn vriendin maakt en die ik hier eerder geplaatst hebt, zijn bekeken door een officiële organisatie. Ze blijken goede kwaliteit te hebben en hier vlak bij in de gehandicapten zorg worden ze door zorgpersoneel gebruikt. De directeur heeft voor al zijn personeelsleden een groot aantal besteld. Dus misschien kunnen jullie zelf goede mondkapjes maken. Goede mondkapjes bij goed gebruik, beschermen 10 - 15% minder als de mondkapjes die zorgpersoneel gebruikt. Dat is toch een goede score. Dus zitten de zorg mondkapjes op 90 - 95 procent, dan zitten de goede zelfgemaakte mondkapjes bij goed gebruik rond de 80% bescherming.
Ik vind zelf de kapjes met de touwtjes het fijnste want die zitten stevig, en dan kun je ook goed werken. Zelf, en dat doen ze ook in de zorg, doen ze er kwaliteit papieren zakdoekjes nog in. Het ademhalen gaat vlot en gemakkelijk. De kapjes zijn dubbel stof gemaakt en 100% katoen en mijn vriendin en ik koken ze gewoon 15 minuten uit (gesteriliseerd dus). Ze kunnen dus ook in de kookwas.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-05-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:32

blokje schreef:
Zelf doet ze er een stuk stofzuiger filter in.

Slim! Van mijn oude stofzuiger heb ik nog een aantal zakken over, maar ik was nog niet op het idee gekomen om die ik stukken te knippen en als filter in een mondkapje te gebruiken. Verder kan ik er toch niks meer mee. Goeie tip!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:33

Ik zie vaak langskomen dat een mondkapje helpt bij niezen. Hoe stelt men zich voor dan?
Bij niezen is een mondkapje niet geschikt, daar is de kracht van het niezen veel te hoog voor. Juist niezen met een mondkapje vraagt om een extreem handige gebruiker die dan nog steeds iets voor de neus/mond houdt en meteen zorgvuldig zijn mondkapje verwijderd, handen schoon maakt en een nieuwe plaatst.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:13

pluisje88 schreef:
Siesjuh schreef:

Dat klopt absoluut :j alleen zitten onze dorpen met elkaar verweven. Zelfs vanuit de politiek in DL is er een uitzondering gemaakt op deze regel voor deze twee dorpen. Ik kom niet meer over de grens dan nodig en zal echt niet 10 km de grens over de stad in gaan maar bij ons voorkom je het eigenlijk niet dat je in dld terecht komt.

Dat is wel top dat dat zo geregeld is. Het was ook geen beschuldiging ofzo hoor, ik las meerdere malen dat mensen voor die dingen de grens overgingen en ik dacht, laat ik even vermelden dat het officieel niet mag voor het geval dat er mensen niet van op de hoogte zijn en een boete riskeren :D . De 'Das habe ich nicht gewusst' en 'Wat bitte? Ich Nederlander' trappen ze niet heel erg meer in :')

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:54

Ik heb gisteravond via de online drogist 50 kapjes besteld voor €54,99. Mijn kinderen reizen met ov dus dan heb ik iig iets op voorraad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:01

Die woekerprijzen van wegwerpkapjes weiger ik te betalen, ik weet wat ze normaal kosten :')

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:11