De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:03

Je neemt Zweden als voorbeeld , ook zij hielden de zwakkeren zoveel mogelijk weg van Corona . Tja, meer dan de helft van de doden komen uit verpleegtehuizen daar , missie mislukt .

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:04

Whale schreef:
Zertab schreef:
@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.

Precies, ik heb hier al deze weken nog geen politie gezien. Niet op straat, niet op de weg. Afgelopen week was het hier blijkbaar druk in de binnenstad en daarover hadden een aantal mensen een bericht gestuurd naar de gemeente. Hun antwoord? Dat ze het gingen doorgeven aan de handhavers. Ehm... die hadden het toen al zelf kunnen zien of niet?

Wonen wij in dezelfde stad? Afgelopen weekend was het ontzettend druk in de stad, prullenbakken waren zelfs overvol. Mensen stonden buiten in de rij voor een winkel, waardoor je dus zeker niet met 1,5 meter kan passeren.

Ik vraag me ook af in hoeverre het realistisch is om altijd van alles en iedereen 1,5 meter afstand te houden. Zelfs in de supermarkt lukt het mij niet...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:05

Wees blij dat het er nu is, even door bijten en straks weer alles kunnen *\o/*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:05

bigone schreef:
Je neemt Zweden als voorbeeld , ook zij hielden de zwakkeren zoveel mogelijk weg van Corona . Tja, meer dan de helft van de doden komen uit verpleegtehuizen daar , missie mislukt .

Omdat personeel daar in en uit loopt. Vind ik ook heel slecht van Nederland. In Italië werd persoon samen met de bewoners opgesloten om het virus buiten te houden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:07

elnienjo schreef:
Zertab schreef:
@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.

Ik hoop dat er in de noodwet ook iets staat over hoe we de economie draaiende gaan houden. Dadelijk zijn we allemaal gered van de corona, maar zijn we allemaal werkloos en hebben we geen eten... Daar gaat echt te weinig aandacht naar uit in mijn ogen.

Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.

In bijna alle beelden van leken die mondkapjes dragen zie ik gevaarlijk gedrag die het gebruik van een mondkapje teniet doen, het viel me net nog op bij een filmpje uit Turkije van de NOS. Dan heb ik het over het mondkapje aanraken terwijl die 'op' zit, maaker onder de neus of onder de kin hangen. Ook hier supermarktpersoneel gezien die het duidelijk niet gewend zijn om met handschoenen te werken wat ook helemaal geen zin heeft wanneer je met die handschoenen steeds aan je gezicht en neus zit.
Dus ik zie een mondmasker echt niet als oplossing voor niet-medische contactberoepen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:09

Ik snap wel waar TS vandaan komt. 80% heeft milde klachten en er wordt nauwelijks getest. Hierdoor is er een vertekend beeld. Nieuwere onderzoeken komen op een sterftepercentage van 0.1-0.5% uit. Een stuk minder dan de eerder verwachte 3-4%

Ik vind dat we -zodra de IC capaciteit het aankan!- hier zo snel mogelijk uit moeten. Om een stille ramp te voorkomen: alle kankerbehandelingen die niet doorgaan, mensen die met veel pijn op een operatie wachten, psychische problemen, faillisementen, economische crisis waar we nog jaren van moeten herstellen, niet goed kunnen uitoefenen van geloof, niet goed afscheid nemen van overledenen, schending van rechten, ga zo maar door.

We willen de zorg niet overspoelen, maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

En zo'n noodwet geeft meer macht, zorgt voor meer controle. Dat is best ergens best eng.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:10

Astorga schreef:
elnienjo schreef:
Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.

In bijna alle beelden van leken die mondkapjes dragen zie ik gevaarlijk gedrag die het gebruik van een mondkapje teniet doen, het viel me net nog op bij een filmpje uit Turkije van de NOS. Dan heb ik het over het mondkapje aanraken terwijl die 'op' zit, maaker onder de neus of onder de kin hangen. Ook hier supermarktpersoneel gezien die het duidelijk niet gewend zijn om met handschoenen te werken wat ook helemaal geen zin heeft wanneer je met die handschoenen steeds aan je gezicht en neus zit.
Dus ik zie een mondmasker echt niet als oplossing voor niet-medische contactberoepen.

Wilde net zeggen, moet eerst iedereen op cursus want zoals ze nu doorgaans gebruikt worden is het echt een vals idee van veiligheid en wordt er er alleen minder veilig op :\

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:11

Voor degenen die het vrijwillig willen krijgen om daarna misschien immuniteit te hebben opgebouwd...
Serieus ?? :')
Met wat pech belandt je op de IC aan de toeters en bellen. En als je dan geluk hebt, kan je het achteraf nog navertellen...
Hoe het was om bijna geen lucht meer te krijgen en hoe die hele lange revalidatie verliep want al je spieren zijn weg.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:12

Zertab schreef:
Whale schreef:

Precies, ik heb hier al deze weken nog geen politie gezien. Niet op straat, niet op de weg. Afgelopen week was het hier blijkbaar druk in de binnenstad en daarover hadden een aantal mensen een bericht gestuurd naar de gemeente. Hun antwoord? Dat ze het gingen doorgeven aan de handhavers. Ehm... die hadden het toen al zelf kunnen zien of niet?

Wonen wij in dezelfde stad? Afgelopen weekend was het ontzettend druk in de stad, prullenbakken waren zelfs overvol. Mensen stonden buiten in de rij voor een winkel, waardoor je dus zeker niet met 1,5 meter kan passeren.

Ik vraag me ook af in hoeverre het realistisch is om altijd van alles en iedereen 1,5 meter afstand te houden. Zelfs in de supermarkt lukt het mij niet...

Ik woon in Amersfoort, dus misschien wel? Weet dat hier ook lange rijen stonden voor winkels waardoor je niet bepaald afstand kon houden. Waren nog wel meer steden waar het erg druk was die dag.

In de supermarkt is het ook al een ellende, daar hebben de meeste het al uit het raam gegooid :=

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:12

Zertab schreef:
bigone schreef:

Omdat personeel daar in en uit loopt. Vind ik ook heel slecht van Nederland. In Italië werd persoon samen met de bewoners opgesloten om het virus buiten te houden.

Ik heb hier één voorbeeld van gezien, was in Spanje dacht ik en een vrijwillige keuze van het personeel.
Als er iets niet strookt met onze grondwet is het wel zorgpersoneel gijzelen. Daarnaast, als medewerkers daar wel voor kiezen mag er wel een evenredige beloning voor klaar staan. Zo goed is het salaris van een helpende of verzorgende niet. En wat doen we dan met hun kinderen of de mensen die ze mantelzorg geven in hun vrije tijd?

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:13

Ik lees hier tussen de regels dat de aantasting van de grondwet dan buitengrondwettelijk om wel mag gelden voor een bepaalde groep, nl mensen met een zwakkere gezondheid en bijv het opsluiten van zorgpersoneel... dat kan dan ook niet de bedoeling zijn denk? :+

overigens, volgens mij mag je met een kleedje in een park zitten.. dus die vrijheid is er nog wel :j

En ik meen begrepen te hebben dat een mondmasker niet perse nodig is als je het virus niet verspreid.. je moet thuisblijven als je hoest, dus ook het horecapersoneel (hoestend horecapersoneel is ook wel een beetje een viezig idee natuurlijk :P )
Het gaat dan om het verkeer wat dan weer op straat loopt van en naar die horeca toe.
Er werden vanochtend een paar steden genoemd die daar moeite mee gaan krijgen zoals Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld.. dus dan ga je uitzonderingen moeten organiseren.. :j
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:15

De reguliere afspraken in de zorg worden steeds meer opgepakt is mijn eigen ervaring. Verder begrijp ik niet zo goed dat mensen zich beperkt voelen door de maatregelen die er nu zijn. Een noodwet is inderdaad een heftig middel in ons land, maar wat als er geen andere keus is? Een 2e (zwaardere) golf van besmettingen riskeren?

De mensen die er nu tegen zijn, zijn vaak ook degenen die zich minder aan de huidige maatregelen lijken te houden omdat het allemaal wel meevalt in hun ogen. En juist die houding zorgt er misschien wel voor dat we niet ontkomen aan een noodwet.

pol013

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:21

Wat ik me afvraag: wat denk de mensen die bang zijn voor deze wet (en het verlengen er van) dat onze regering voor belang er bij zou hebben om ons op 1,5 meter afstand van elkaar te houden ná corona?

Ik zie wel een aantal landen voor me die ik niet zou vertrouwen met, tijdelijk, meer bevoegdheden (maar die hebben ze dan vaak al). Maar als ik naar onze politici en cultuur kijk kan ik echt geen dictatuur voor me gaan zien. Dat zit er gewoon niet in. En dat hebben ze tot nu toe ook echt laten zien met de huidige maatregelen.

Dus ja, ik heb er oprecht vertrouwen in dat ze dit met goede bedoelingen doen en mij daarna zo snel mogelijk weer met rust laten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:28

Eske_B schreef:
Ik snap wel waar TS vandaan komt. 80% heeft milde klachten en er wordt nauwelijks getest. Hierdoor is er een vertekend beeld. Nieuwere onderzoeken komen op een sterftepercentage van 0.1-0.5% uit. Een stuk minder dan de eerder verwachte 3-4%

Ik vind dat we -zodra de IC capaciteit het aankan!- hier zo snel mogelijk uit moeten. Om een stille ramp te voorkomen: alle kankerbehandelingen die niet doorgaan, mensen die met veel pijn op een operatie wachten, psychische problemen, faillisementen, economische crisis waar we nog jaren van moeten herstellen, niet goed kunnen uitoefenen van geloof, niet goed afscheid nemen van overledenen, schending van rechten, ga zo maar door.

We willen de zorg niet overspoelen, maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.

En zo'n noodwet geeft meer macht, zorgt voor meer controle. Dat is best ergens best eng.

Zolang COVID nog rondwaart zijn bijv. chemobehandelingen beperkt. Dat heeft niet te maken met capaciteit van ziekenhuizen maar met het virus zelf. Wanneer je niet meer kunt genezen maar misschien kunt rekken met chemo wordt zo'n behandeling nu liever niet gestart. Als je het immuunsysteem platlegt en daarna COVID oploopt is de kans wel heel groot dat het direct klaar is.
Curatieve behandelingen gaan hier wel gewoon door, maar ook voor die mensen is het risico bij een COVID-besmetting levensgroot.

Ook voor deze groep is het dus van het grootste belang dat we het virus verder kunnen indammen en dat moet helaas met maatregelen zolang er nog geen vaccin is.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:32

Ann schreef:
Verder begrijp ik niet zo goed dat mensen zich beperkt voelen door de maatregelen die er nu zijn.

Dat is hopelijk een grapje? Er gaan bedrijven failliet, mensen raken hun inkomstenbron kwijt. Kleinkinderen kunnen geen afscheid nemen van hun stervende grootouder. De behandeling van kankersoorten waar je niet direct dood aan gaat, is uitgesteld. Er is aan alle kanten beperking!

Neemt niet weg dat als de maatregelen nodig zijn, we dat zeker in een noodwet moeten regelen.

@ pol013: die 1,5 meter zal mij worst wezen. Maar beperkingen op de vrijheid van vereniging (de burgermeester van Zwolle die een demonstratie verbood), inbreuken op de persoonlijke levenssfeer (boa's die plots huisbezoeken doen), de vrijheid van onderwijs (wat als je als ouder besluit dat je de situatie te onveilig vind om jouw kind op 11 mei weer naar school te sturen?). Allemaal onderwerpen waarvan ik het van het grootste belang acht dat er een hele duidelijke einddatum in die noodwet komt te staan. Maar dan liever een noodwet dan noodverordeningen omdat je op de 1e democratische invloed uit kunt oefenen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:45

Astorga schreef:
Eske_B schreef:

Zolang COVID nog rondwaart zijn bijv. chemobehandelingen beperkt. Dat heeft niet te maken met capaciteit van ziekenhuizen maar met het virus zelf. Wanneer je niet meer kunt genezen maar misschien kunt rekken met chemo wordt zo'n behandeling nu liever niet gestart. Als je het immuunsysteem platlegt en daarna COVID oploopt is de kans wel heel groot dat het direct klaar is.
Curatieve behandelingen gaan hier wel gewoon door, maar ook voor die mensen is het risico bij een COVID-besmetting levensgroot.

Ook voor deze groep is het dus van het grootste belang dat we het virus verder kunnen indammen en dat moet helaas met maatregelen zolang er nog geen vaccin is.

Oke, dat wist ik niet! Bedankt voor de uitleg :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:48

Ik ben oprecht benieuwd hoe dit gaat uitpakken van land tot land. Die 2 jaar in de UK vind ik neigen naar gemakzucht (laten we het maar lekker ruim nemen).

Eerst maar eens zien wat landen er zo in gaan schrijven.
In Zwitzerland willen ze nu juist weer af van de noodsituatie en de kantons weer zelf laten bepalen, dat is het omgekeerde van wat veel andere landen doen.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:49

Eske_B schreef:

Hier ben ik het mee eens! Ik maak me ook zorgen om de noodwet, de regering krijgt teveel macht en dat is echt niet goed!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:49

Gloa schreef:
@moonfish, ik zie geen reden om me zo aan te vallen.

Ik snap jouw zorgen om je familie en die is zeker terecht.

Maar voor het overgrote meerendeel van de samenleving is corona geen groot gevaar. En hoe ver wil je die groep incl een groot deel van de economie lam leggen?

Als je goed had gelezen ipv in een waas emotioneel reageren dan zou je mijn standpunt hierin ook gezien hebben: scherm de kwetsbare en zwakkeren goed af en laat het gezonde deel voor immuniteit zorgen. Dus iedereen die lekker in het park op een kleedje wil zitten, ga je gang maar blijf dan ook weg bij opa en oma!

Splits je samenleving op. De kwetsbaren krijgen eigen openingstijden voor de boodschappen en vitale activiteiten. De meute moet zich daaromheen maar aanpassen maar kunnen verder wel alles als normaal doen.

Sorry maar deze maatregelen afdoen als ‘zomaar’ vrijheden afpakken vind ik echt gestoord.
Het is niet zomaar, gewoon niét.
Ik ken zóveel mensen met kwetsbare familie, meer mét dan zonder.
En dat gaat veel verder dan opa en oma, juist doordat we zoveel kunnen tegenwoordig.
Waar je vroeger aan dood ging zijn nu best wat behandelingen voor, maar dan ben je met pech daarna blijvend de risicocategorie.

En gezonde mensen belanden ook op de ic met pech, en een fors deel onder de 50 jaar oud!
Maar ik zou zeggen bel een ziekenhuis voor een weekje verblijf op de covid afdeling, hopelijk pakt het goed voor je uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:00

Precies dan vraag ik me af onder welke steen mensen liggen die vinden dat de maatregelen zo erg nog niet zijn :x

Mijn man en ik werken beide bij de NS. Een bedrijf wat wel wat klappen kan hebben maar zoals het OV eruit moet komen te zien vraag ik me af hoe lang dat houdbaar is. Ik maak me vooralsnog geen zorgen om mijn baan maar dat geldt voor heel veel mensen niet :n .

Details weten we niet maar in grote lijnen is echt wel duidelijk wat zo'n noodwet mogelijk gaat maken.

En is het al die opoffering waard? Zowel voor je intrinsieke waarde als mens als de gigantische economische gevolgen?

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:03

Gloa schreef:
En is het al die opoffering waard? Zowel voor je intrinsieke waarde als mens als de gigantische economische gevolgen?

Komt misschien omdat ik in de zorg werk, maar die mensenlevens zijn het mij waard ja.
Ik zeg niet dat de economie hier geen keiharde klap van krijgt, en ja er lijden veel mensen onder de lockdown ook qua baan, maar er wordt nu net gedaan alsof de regering deze lockdown en toekomstige noodwet hebben afgeroepen om een wissewasje. Alsof het een of ander griepvirus is wat vanzelf wel weer over zal waaien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:05

Ik weet niet waarom er mensen zijn die altijd zo bezig zijn met wat er zogenaamd afgepakt wordt ipv te kijken naar waarom maatregelen worden genomen.
Er is ooit een amerikaanse demonstrant tegen helmdragen (op de motor) omgekomen omdat hij geen helm droeg en nog steeds vinden de demonstranten dat het je eigen keuze moet zijn. Want iets opgelegd krijgen is erger dan doodgaan?
Maatregelen omtrent covid-19 worden genomen om te voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast worden omdat iedereen die geavanceerde medische hulp nodig heeft, graag terecht wil kunnen in een ziekenhuis, ook tijdens een pandemie.
En dat gaat niet als alles vol ligt met corona patienten. Moet je ze dan maar een spuitje geven als ze het niet zonder ziekenhuis redden?

Het is gewoon makkelijker om te voorkomen dat teveel naar het ziekenhuis moeten.
Overigens worden ouderen helemaal niet meer getroffen en gaan ze ook niet sneller dood.
Het is vooral het ernstigst bij volwassen mannen die nog niet oud zijn. In die groep gaan ook de meesten dood.

Als je goed bent voorgelicht, kun je niet tegen maatregelen zijn, maar ze alleen maar toejuichen.
Het is de eigenwijsheid van de mensen die zorgt dat er straks een nog grotere golf komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:05

Of het de opoffering waard is weten we uiteraard pas achteraf. Maar zoals het er nu naar uitziet, met de informatie die nu bekend is, gaat het dit zeker waard zijn.
Achteraf kan het meevallen, en misschien zullen we zeggen; zie je wel, het was niet nodig. Maar liever dat dan achteraf enorme spijt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:06

Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat mensen klagen over 'vrijheidsbeperking'.

Ja, je hebt het echt heel zwaar met het dak boven je hoofd, je verwarmde huis, je eten in je koelkast, de techniek om in contact te zijn met geliefden.

Nee, de mensen in Afrika die kapot gaan van de honger, weg liggen te rotten in de modder aan de meest simpele ziekten, die willen echt niet met ons ruilen, want de VRIJHEID wordt beperkt.

Echt, stelletje verwende nesten. Je mag nog gewoon naar buiten, je mag nog gewoon een wandeling maken, boodschappen doen etc.

Sinds wanneer is de economie belangrijker dan de gezondheid van de mens? Ga je liever rijk dood dan arm ofzo? En natuurlijk zijn er verregaande gevolgen voor veel mensen. Maar daar komen wij als mensheid ook weer boven op. Tot nu toe hebben we iedere economische crisis overleefd en bestaat de aarde nog. Er zijn genoeg ziekten geweest die toch iets minder makkelijk te overleven waren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:06

Cer schreef:
Ik lees hier tussen de regels dat de aantasting van de grondwet dan buitengrondwettelijk om wel mag gelden voor een bepaalde groep, nl mensen met een zwakkere gezondheid en bijv het opsluiten van zorgpersoneel... dat kan dan ook niet de bedoeling zijn denk? :+

Ja dat viel mij ook al op. Je mag mensen dus wel in hun vrijheid beperken zolang ik het zelf niet ben? Het is tenslotte niet mijn schuld dat jij niet gezond bent? :+