Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Whale schreef:Zertab schreef:@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.
Precies, ik heb hier al deze weken nog geen politie gezien. Niet op straat, niet op de weg. Afgelopen week was het hier blijkbaar druk in de binnenstad en daarover hadden een aantal mensen een bericht gestuurd naar de gemeente. Hun antwoord? Dat ze het gingen doorgeven aan de handhavers. Ehm... die hadden het toen al zelf kunnen zien of niet?
bigone schreef:Je neemt Zweden als voorbeeld , ook zij hielden de zwakkeren zoveel mogelijk weg van Corona . Tja, meer dan de helft van de doden komen uit verpleegtehuizen daar , missie mislukt .
elnienjo schreef:Zertab schreef:@elnienjo: Ja daar heeft Rutte zeker een punt, maar mensen kan je niet stoppen. Tenzij er een lock down komt en overal politie op straat. Want eerlijk, in mijn dorp is nergens politie te bekennen.
Ik hoop dat er in de noodwet ook iets staat over hoe we de economie draaiende gaan houden. Dadelijk zijn we allemaal gered van de corona, maar zijn we allemaal werkloos en hebben we geen eten... Daar gaat echt te weinig aandacht naar uit in mijn ogen.
Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.
Astorga schreef:elnienjo schreef:Die mondkapjes daar moet echt haast mee worden gemaakt, want zodra er veilige op de markt zijn dan kun je weer naar kappers, fysio en andere contactberoepen.
En in horeca is ook meer mogelijk als de serveersters mondkapjes zouden dragen.
In bijna alle beelden van leken die mondkapjes dragen zie ik gevaarlijk gedrag die het gebruik van een mondkapje teniet doen, het viel me net nog op bij een filmpje uit Turkije van de NOS. Dan heb ik het over het mondkapje aanraken terwijl die 'op' zit, maaker onder de neus of onder de kin hangen. Ook hier supermarktpersoneel gezien die het duidelijk niet gewend zijn om met handschoenen te werken wat ook helemaal geen zin heeft wanneer je met die handschoenen steeds aan je gezicht en neus zit.
Dus ik zie een mondmasker echt niet als oplossing voor niet-medische contactberoepen.
Zertab schreef:Whale schreef:
Precies, ik heb hier al deze weken nog geen politie gezien. Niet op straat, niet op de weg. Afgelopen week was het hier blijkbaar druk in de binnenstad en daarover hadden een aantal mensen een bericht gestuurd naar de gemeente. Hun antwoord? Dat ze het gingen doorgeven aan de handhavers. Ehm... die hadden het toen al zelf kunnen zien of niet?
Wonen wij in dezelfde stad? Afgelopen weekend was het ontzettend druk in de stad, prullenbakken waren zelfs overvol. Mensen stonden buiten in de rij voor een winkel, waardoor je dus zeker niet met 1,5 meter kan passeren.
Ik vraag me ook af in hoeverre het realistisch is om altijd van alles en iedereen 1,5 meter afstand te houden. Zelfs in de supermarkt lukt het mij niet...
Zertab schreef:bigone schreef:Je neemt Zweden als voorbeeld , ook zij hielden de zwakkeren zoveel mogelijk weg van Corona . Tja, meer dan de helft van de doden komen uit verpleegtehuizen daar , missie mislukt .
Omdat personeel daar in en uit loopt. Vind ik ook heel slecht van Nederland. In Italië werd persoon samen met de bewoners opgesloten om het virus buiten te houden.

)
Eske_B schreef:Ik snap wel waar TS vandaan komt. 80% heeft milde klachten en er wordt nauwelijks getest. Hierdoor is er een vertekend beeld. Nieuwere onderzoeken komen op een sterftepercentage van 0.1-0.5% uit. Een stuk minder dan de eerder verwachte 3-4%
Ik vind dat we -zodra de IC capaciteit het aankan!- hier zo snel mogelijk uit moeten. Om een stille ramp te voorkomen: alle kankerbehandelingen die niet doorgaan, mensen die met veel pijn op een operatie wachten, psychische problemen, faillisementen, economische crisis waar we nog jaren van moeten herstellen, niet goed kunnen uitoefenen van geloof, niet goed afscheid nemen van overledenen, schending van rechten, ga zo maar door.
We willen de zorg niet overspoelen, maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
En zo'n noodwet geeft meer macht, zorgt voor meer controle. Dat is best ergens best eng.
Ann schreef:Verder begrijp ik niet zo goed dat mensen zich beperkt voelen door de maatregelen die er nu zijn.
Astorga schreef:Eske_B schreef:Ik snap wel waar TS vandaan komt. 80% heeft milde klachten en er wordt nauwelijks getest. Hierdoor is er een vertekend beeld. Nieuwere onderzoeken komen op een sterftepercentage van 0.1-0.5% uit. Een stuk minder dan de eerder verwachte 3-4%
Ik vind dat we -zodra de IC capaciteit het aankan!- hier zo snel mogelijk uit moeten. Om een stille ramp te voorkomen: alle kankerbehandelingen die niet doorgaan, mensen die met veel pijn op een operatie wachten, psychische problemen, faillisementen, economische crisis waar we nog jaren van moeten herstellen, niet goed kunnen uitoefenen van geloof, niet goed afscheid nemen van overledenen, schending van rechten, ga zo maar door.
We willen de zorg niet overspoelen, maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
En zo'n noodwet geeft meer macht, zorgt voor meer controle. Dat is best ergens best eng.
Zolang COVID nog rondwaart zijn bijv. chemobehandelingen beperkt. Dat heeft niet te maken met capaciteit van ziekenhuizen maar met het virus zelf. Wanneer je niet meer kunt genezen maar misschien kunt rekken met chemo wordt zo'n behandeling nu liever niet gestart. Als je het immuunsysteem platlegt en daarna COVID oploopt is de kans wel heel groot dat het direct klaar is.
Curatieve behandelingen gaan hier wel gewoon door, maar ook voor die mensen is het risico bij een COVID-besmetting levensgroot.
Ook voor deze groep is het dus van het grootste belang dat we het virus verder kunnen indammen en dat moet helaas met maatregelen zolang er nog geen vaccin is.
Eske_B schreef:Ik snap wel waar TS vandaan komt. 80% heeft milde klachten en er wordt nauwelijks getest. Hierdoor is er een vertekend beeld. Nieuwere onderzoeken komen op een sterftepercentage van 0.1-0.5% uit. Een stuk minder dan de eerder verwachte 3-4%
Gloa schreef:@moonfish, ik zie geen reden om me zo aan te vallen.
Ik snap jouw zorgen om je familie en die is zeker terecht.
Maar voor het overgrote meerendeel van de samenleving is corona geen groot gevaar. En hoe ver wil je die groep incl een groot deel van de economie lam leggen?
Als je goed had gelezen ipv in een waas emotioneel reageren dan zou je mijn standpunt hierin ook gezien hebben: scherm de kwetsbare en zwakkeren goed af en laat het gezonde deel voor immuniteit zorgen. Dus iedereen die lekker in het park op een kleedje wil zitten, ga je gang maar blijf dan ook weg bij opa en oma!
Splits je samenleving op. De kwetsbaren krijgen eigen openingstijden voor de boodschappen en vitale activiteiten. De meute moet zich daaromheen maar aanpassen maar kunnen verder wel alles als normaal doen.
. Gloa schreef:En is het al die opoffering waard? Zowel voor je intrinsieke waarde als mens als de gigantische economische gevolgen?
Cer schreef:Ik lees hier tussen de regels dat de aantasting van de grondwet dan buitengrondwettelijk om wel mag gelden voor een bepaalde groep, nl mensen met een zwakkere gezondheid en bijv het opsluiten van zorgpersoneel... dat kan dan ook niet de bedoeling zijn denk?