De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:39

Cer, kind tot in (nou ja, tot de deur van) de klas brengen mag bij onze basisschool tot en met groep 3. Dus ja, dat gebeurt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:40

Ik ben bang dat het financieel niet haalbaar is om musea , pretparken , bioscopen en dergelijk open te houden met de anderhalve meter regel.
De musea moet het al hebben van de topdagen om de stille dagen op te kunnen vangen.
Pretparken idemdito
Onze hele maatschappij zal er anders uit gaan zien en of dat gaat wennen ????

sureido

Als je goed kan lezen, dan zeg ik dat ik het niet volhoud als dit de nieuwe normaal word. Ik heb namelijk wel behoefte aan contact, naar vriendinnen gaan, lekker uiteten, stappen, leuke dingen doen. Als dat nooit meer gaat mogen, dan hoeft het van mij niet meer. Lekker dramatisch denk je misschien maar als ik alleen moet werken en dan verder niks leuks kan doen, heeft voor mij het leven weinig zin.

Ik liep altijd met een boog om de dorpsgek heen dus ja ik associeer dat iedereen met een boog om je heen loopt wel met dat je niet helemaal juist bent.

Cer
Bakkabouter

Kijk, die anderhalvemetermaatschappij gaat er komen, MvdEnde.. dus ook het OV zal veranderen :j
het zou zomaar kunnen dat het OV in jouw dorp dus vaker gaat rijden :j
Je kunt 'hoe het was' niet meer vergelijken met 'hoe het wordt'..

Die 1,5 meter in de supermarkt kan volgens mij prima als je ook een looprichting instelt. Dat wordt wel heel bijzonder :') maar uiteindelijk went alles..

Citaat:
Ik liep altijd met een boog om de dorpsgek heen dus ja ik associeer dat iedereen met een boog om je heen loopt wel met dat je niet helemaal juist bent.

Ja, maar ja, dat zit dan in jouw hoofd en dat mag je niet op anderen projecteren :)
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-04-20 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:41

Scholen kunnen dat trouwens toch ook niet, alle kinderen op 1,5 meter afstand houden. Past niet in een lokaal; houd kinderen (zeker jonkies) maar eens uit elkaar als ze gaan spelen; hoe moet je als juf dan een kind troosten of aanwijzingen geven?

sureido

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:42

Ja of scholen moeten opeens flink gaan uitbreiden. Lijkt me ook niet haalbaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:43

Dan zouden ze een eventuele bus kunnen laten rijden op de tijd dat de meeste kinderen er staan. Zou school moeten bespreken met de ov maatschappij.

Hier rijdt de bus momenteel 1 keer per uur en normaal om het half uur. Zit altijd stamp vol op normale dagen maar dit zijn nou eenmaal regels. Dan vergt van iedereen wat aanpassingsvermogen.

Onze maatschappij is er niet op ingericht maar het kan gewoon niet anders. Je kan wel roepen dat de bus volzit dus het kan niet maar veel mensen in de bus gaat de komende tijd toch niet mogen

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:44

Ik vind het wel top om te zien hoe de meeste mensen in 'kan niet' denken ipv hoe het wel zou kunnen, zodat alles wellicht op gang kan komen tegen de tijd dat het weer een beetje mag..

volgens mij werd er echt benadrukt dat het gáát veranderen.. dus "kan niet" zal geen optie zijn?
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:44

sureido schreef:
Cer schreef:
Als iedereen doet alsof je een viezerik bent? Hoe bedoel je dat?
Of wil je graag bij iedereen om zn nek hangen? Wat is het probleem er precies mee?

Tuurlijk niet, maar dat iedereen met een grote boog om je heen loopt. :)* Dat is toch niet zo lastig te snappen?

Het zal gewoon raar / niet mogelijk zijn om dat in het dagelijkse leven te doen. Bij boodschappen doen etc kan je daar prima rekening mee houden. Zelfs op restaurant is dat nog te doen, ik heb écht niet de behoefte om vlak bij vreemde mensen te gaan zitten.

Maar op het werk bv hebben we eigenlijk een groep vrij hechte collega's. Er wordt ook vaak afgesproken na werktijd, we zitten soms bij elkaar thuis etc.
Onze loungeruimte is op zich zo ingericht dat we ver uit elkaar zouden kunnen zitten, maar gezellig is anders. De bar (waar de koffiemachine, wastafel, etc is) heeft amper 1.5 ruimte ertussen. Dwz dat er maar 1 iemand tegelijk daar kan staan om koffie te nemen, want je kan elkaar niet ruim genoeg passeren, of de ene moet vanachter de bar uit om de andere te laten passeren. etc.
Prima om dat in theorie uit te werken, in praktijk moeilijk haalbaar. (Ook al omdat je dezelfde koffiemachine, koelkast, melkkan, kranen, etc aanraakt.)

Ik denk dat dit iets zal zijn dat de mensen in het "echte" openbaar wel zullen naleven (bv minder samenscholen, in de winkels met max zoveel tegelijk binnen, mss meer thuiswerk etc). Maar in de privé (achter gesloten deuren op de werkvloer, bij elkaar thuis) een stuk minder zullen / kunnen naleven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:49

Cer schreef:
Kijk, die anderhalvemetermaatschappij gaat er komen, MvdEnde.. dus ook het OV zal veranderen :j
het zou zomaar kunnen dat het OV in jouw dorp dus vaker gaat rijden :j
Je kunt 'hoe het was' niet meer vergelijken met 'hoe het wordt'..

Die 1,5 meter in de supermarkt kan volgens mij prima als je ook een looprichting instelt. Dat wordt wel heel bijzonder :') maar uiteindelijk went alles..

Citaat:

Ja, maar ja, dat zit dan in jouw hoofd en dat mag je niet op anderen projecteren :)

Dat die 1,5 economie er komt is inderdaad zeker.

Maar de vraag gaat zijn: voor hoelang?

Voor een maand of 2,3 misschien 4 is het voor iedereen wel te behappen denk ik.

Maar als we nog een jaar of langer hiermee door moeten, dan gaat dat voor veel mensen en bedrijven wel vervelend worden denk ik.

En of het ov hier in het dorp vaker zal gaan rijden? De bus is op die 2x per dag als het VMBO uit gaat, helemaal leeg.

Maar daar hebben de leerlingen van dat VMBO natuurlijk helemaal niets aan. Er rijdt sinds december ook een andere buslijn langs die school, dus hun hebben nu 2x per uur een bus. Maar met 1/3 van de capaciteit gaat dat toch lastig worden. Ook omdat de bus na die halte nog door het grootste dorp van de gemeente moet. Daar willen er ook altijd nog mensen mee.

Godzijdank heb ik sinds januari een eigen autotje, dus de bus gebruik ik niet veel meer.

Maar als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders zou gaan (Als de maatregelen zouden versoepelen), dan is met het ov goedkoper en dan pak ik waarschijnlijk dus de bus en trein.

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:52

Ik geef dansles aan mensen met een verstandelijke beperking.

Haha, 1,5 mtr is dan 2x een no-go, stijldansen op zo'n afstand kan natuurlijk niet en mensen met een verstandelijke beperking constant 1.5 mtr afstand laten houden is ook geen doen.

Voor nu dus geen dansles, de wedstrijd afgelast en vooral nu vraagbaak en aanspreekpunt voor ze. Even een ander gezicht dan de begeleiding en familie, maar dan online.
Krijg zelfs filmpjes van oefenende deelnemers thuis opgestuurd <3, voorzie die van commentaar of mijn eigen voeten als voorbeeld, dat is wel heel leuk!

Maar de 1.5 mtr samenleving, ik zie dat niet zitten. Natuurlijk bepaalde groepen en beroepen (mijn fulltime baan op kantoor) is dat geen probleem voor. Maar mensen met een beperking, contactberoepen, kinderen enz. Dat gaat nooit lukken.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:57

Cer schreef:
Ik vind het wel top om te zien hoe de meeste mensen in 'kan niet' denken ipv hoe het wel zou kunnen, zodat alles wellicht op gang kan komen tegen de tijd dat het weer een beetje mag..

volgens mij werd er echt benadrukt dat het gáát veranderen.. dus "kan niet" zal geen optie zijn?

Heeft toch niks te maken met niet willen? Ik denk ook graag in mogelijkheden ipv problemen. En die mogelijkheden zijn er ook wel, maar niet in alles (de zorg in brede zin, kappers, kinderopvang). Heeft niet te maken met iets niet willen zien. Er zullen vast ook uitzonderingen komen. Een leidster die een baby niet kan optillen is immers geen optie. Maar de opvang gesloten houden op de langere termijn ook niet, als bedrijven weer opstarten.

Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar deze praktische kant.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:01

Ik woon in België en hier is het heel normaal dat je je kind niet tot in de klas brengt.
Sterker nog; je bent als ouder ook niet gewenst op het schoolplein.
Kind afzetten tot maximaal bij het hek, als de school uit gaat worden de kinderen in rijen begeleid tot verschillende plekken om de school waar je ze op kan halen.
Heerlijk!

Ook is er hier een supermarkt waar je voor de Corona al contant kon betalen door je geld in een bakje van een betaalautomaat te doen, apparaat stort daarna het wisselgeld in een bakje terug.
Nooit meer kasverschil voor de kassieres en scheelt een contactmoment.
Ik sta ook liever even buiten in de rij zodat ik daarna rustig en vlot kan winkelen, dat mag wat mij betreft zo blijven.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:03

Ik heb het topic een klein beetje doorgelezen en zie vooral werkgerelateerde dingen staan. Ik zie mijn vriend vanwege het corona virus niet(Lange afstand, hij heeft vitaal beroep) en kan echt niet wáchten om hem een knuffel te geven. Net als mijn beste vriendin trouwens. Als deze 1,5 meter een jaar of misschien wel langer zal aanhouden, loop ik tegen vrij veel 'sociale' problemen aan. Mijn vriend 1,5 jaar niet zien vanwege corona.. wow

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:04

Cer schreef:

er zullen toch keuzes gamaakt moeten worden. Daarin krijg je toch de situatie dat voorlopig niet alles kan. Dus moet je kijken wat er dan nog wel kan. Sommige dingen zullen alleen nog op halve kracht mogelijk zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:07

Voor de contact beroepen wordt het lastig en dat zijn er veel. Ik zelf ben oa masseur, naast werkzaam in de zorg 24 uur. Voor mijzelf zou ik het fijn vinden om te weten of ik immuniteit heb opgebouwd. Als ik dan zelf ook de hygiene maatregelen goed in acht zou nemen zou ik het fijn vinden als ik op redelijke termijn ook het masseren weer op kan pakken. Heb in mijn klanten bestand mensen die het echt nodig hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:10

crow schreef:
Voor de contact beroepen wordt het lastig en dat zijn er veel. Ik zelf ben oa masseur, naast werkzaam in de zorg 24 uur. Voor mijzelf zou ik het fijn vinden om te weten of ik immuniteit heb opgebouwd. Als ik dan zelf ook de hygiene maatregelen goed in acht zou nemen zou ik het fijn vinden als ik op redelijke termijn ook het masseren weer op kan pakken. Heb in mijn klanten bestand mensen die het echt nodig hebben.

TZT. zullen er wel meer beschermingsmiddelen beschikbaar komen neem ik aan.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:10

Ryder schreef:
Cer schreef:

Heeft toch niks te maken met niet willen? Ik denk ook graag in mogelijkheden ipv problemen. En die mogelijkheden zijn er ook wel, maar niet in alles (de zorg in brede zin, kappers, kinderopvang). Heeft niet te maken met iets niet willen zien. Er zullen vast ook uitzonderingen komen. Een leidster die een baby niet kan optillen is immers geen optie. Maar de opvang gesloten houden op de langere termijn ook niet, als bedrijven weer opstarten.

Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar deze praktische kant.

Mag jij even de woorden "niet willen" in mijn post aanwijzen :j
want ik schrijf niet 'niet willen" namelijk. Ik heb het over 1 kant bekijken, namelijk de kant 'het kan niet'..

Wie weet is een percentage van een 1,5m samenleving voldoende? En als er meer testen komen, kunnen contactberoepen wellicht ook? Als ze beter weten hoe de besmetting werkt.. Dat je bijvoorbeeld, als je niet hoest, wel naar de kapper kan.
En wanneer er meer beschermingsmiddelen zijn, een Fysio goed beschermd zn werk kan doen.. zoiets?

Edit: wat loretta ook zegt :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:39

Maar serieus he, bussen minder vol. Treinen ook. In theorie kan het. Maar wat doe je op Utrecht CS als er veel mensen tegelijk in en uit willen?? Dan kun je die 1,5 meter niet in acht nemen. Buiten dat. Minder reizigers is minder inkomsten. Nu kan het allemaal uit. Maar als er minder mensen in mogen voor flink langere tijd mag er ook wel een beste bult geld bij. Veel vervoerders zitten nu al krap vanwege aanbestedingen. Dus ik zie daar wel hele grote problemen ontstaan.

Als we moeten accepteren dat dit virus niet meer weg gaat zoals veel experts zeggen ( oa Gommers net bij WNL) waarom ons dan zo in bochten wringen? Ok, nu is het nodig om de druk op de IC's te verkleinen. Maar dat kunnen we imo geen jaar of langer volhouden. We zullen toch echt moeten kijken hoe we wel de kwetsbaren kunnen beschermen, maar toch voor anderen zoveel mogelijk het normale leven weer op kunnen pakken. Geen grote bijeenkomsten is de enige aanpassing die ik als haalbaar zie. Maar ja, dan zit je ook al met pretparken, dierentuinen, het strand in de zomer. Er zitten zo veel haken en ogen aan. Testen en mensen vroegtijdig isoleren lijkt mij de best mogelijke optie. Maar dan moet de testcapaciteit flink omhoog. En moeten mensen die positief getest zijn ook daadwerkelijk in isolatie. En mensen die in contact zijn geweest ook testen. Goedwerkende app is dan ook een must.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:45

SusanH schreef:
Maar serieus he, bussen minder vol. Treinen ook. In theorie kan het. Maar wat doe je op Utrecht CS als er veel mensen tegelijk in en uit willen?? Dan kun je die 1,5 meter niet in acht nemen. Buiten dat. Minder reizigers is minder inkomsten. Nu kan het allemaal uit. Maar als er minder mensen in mogen voor flink langere tijd mag er ook wel een beste bult geld bij. Veel vervoerders zitten nu al krap vanwege aanbestedingen. Dus ik zie daar wel hele grote problemen ontstaan.

Als we moeten accepteren dat dit virus niet meer weg gaat zoals veel experts zeggen ( oa Gommers net bij WNL) waarom ons dan zo in bochten wringen? Ok, nu is het nodig om de druk op de IC's te verkleinen. Maar dat kunnen we imo geen jaar of langer volhouden. We zullen toch echt moeten kijken hoe we wel de kwetsbaren kunnen beschermen, maar toch voor anderen zoveel mogelijk het normale leven weer op kunnen pakken. Geen grote bijeenkomsten is de enige aanpassing die ik als haalbaar zie. Maar ja, dan zit je ook al met pretparken, dierentuinen, het strand in de zomer. Er zitten zo veel haken en ogen aan. Testen en mensen vroegtijdig isoleren lijkt mij de best mogelijke optie. Maar dan moet de testcapaciteit flink omhoog. En moeten mensen die positief getest zijn ook daadwerkelijk in isolatie. En mensen die in contact zijn geweest ook testen. Goedwerkende app is dan ook een must.

Als dat thuiswerken nou meer de norm gaat worden hoeven er minder mensen met het OV weg. Het is ook nog eens beter voor het milieu.

Voor de rest is het hopen op een vaccin. Een dierentuin lijkt me nog best een kanshebber voor een 1,5 meter maatschappij.

Wat het testen betreft.. er zijn wel meer testen. Gisteren last ik dat er een teststraat in Eindhoven geopend is voor zorgpersoneel. Ze konden 200 testen per dag doen, maar er werden er maar 30 gedaan. Gebruik dan de rest voor niet-zorg mensen, of is dat te simpel gedacht?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:45

Niet alleen hoe doe het in restaurants, cafés, op stations, in scholen, en ga zo maar door, maar ook: hoe ga je dat dan bekostigen. Als het duurder wordt omdat er minder mensen mogen zijn, dan geldt dat niet alleen voor restaurants, maar ook voor dagjes weg, voor het OV, etc. Dan mogen of de lonen ook wel omhoog, wat dan weer niet te betalen is voor de werkgever, óf je krijgt een nog veel en veel grotere kloof tussen 'arm' (die geen etentjes of dagjes weg kunnen betalen) en 'rijk' (die dat wel kunnen). Het is allemaal nog niet zo simpel gesteld, houd 1,5 meter afstand en we kunnen gewoon door. Die 1,5 is in veel gevallen gewoon heel erg lastig. En dan niet alleen praktisch, maar ook psychisch. Er zitten zoveel haken en ogen aan, en ja, 50 jaar geleden gingen we ook nog niet zoveel dagjes weg, naar restaurants, maar toen was de hele samenleving zó enorm anders dan nu. Je kunt niet zomaar in een paar weken tientallen jaren terug.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:50

Nou ja, als alle ( of veel) horeca, festivals etc omvallen gaan we terug de tijd in. Dan hebben we straks alleen nog een snackbar op de hoek en afhaal restaurants.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:51

Scum schreef:
SusanH schreef:

Als dat thuiswerken nou meer de norm gaat worden hoeven er minder mensen met het OV weg. Het is ook nog eens beter voor het milieu.

Voor de rest is het hopen op een vaccin. Een dierentuin lijkt me nog best een kanshebber voor een 1,5 meter maatschappij.

Wat het testen betreft.. er zijn wel meer testen. Gisteren last ik dat er een teststraat in Eindhoven geopend is voor zorgpersoneel. Ze konden 200 testen per dag doen, maar er werden er maar 30 gedaan. Gebruik dan de rest voor niet-zorg mensen, of is dat te simpel gedacht?

Als ik spreek voor mijn beroepsgroep (paramedisch), mogen wij alleen aanmelden voor een test als je klachten hebt. Let op: alléén als het voor de continuïteit van de zorg leveren noodzakelijk is dat je patiënten blijft zien én! je hebt klachten , dan mag je testen. En zelfs dan alleen in samenspraak met bedrijfsarts, vraag me niet hoe/waarom ze dat willen doen om de zorg te ontlasten want die snap ik ook niet. Als we zorg digitaal kunnen leveren moeten we dat blijven doen en mogen we niet testen.
Heb je koorts, moet je thuisblijven en mag je dus niet testen. Wil je laten testen om te kijken of je zonder dat je klachten hebt toch besmet bent, jammer dan, mag niet. Ook al moet je dus die zorg leveren en patiënten blijven zien. Imo een wassen neus dus die extra testen voor extramurale zorg.

ikkedus
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:51

Tja, de zomer en het strand/meer/ zwembad kwam ook in mijn gedachten op. De openbare gelegenheden zijn moeilijk te handhaven denk ik.
We zullen er evenwel in moeten vinden denk ik.
Ik ben heel benieuwd wat die weg dan is. Ik ben leerkracht op een basisschool en vind het nu extra zwaar. De verzonnen opties die ik nu voorbij zie komen, maken mijn werk mogelijk nog zwaarder, dus ik hou mijn hart vast.

Ann
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:54

Ik zou echt niet weten hoe een anderhalve meter samenleving zou kunnen werken als de maatregelen versoepeld worden. Nu werkt het al niet 100%.
De economie en de mentaliteit in Nederland zijn ook niet geschikt voor een anderhalve meter samenleving imo.

In mijn persoonlijke situatie zou het geen groot probleem zijn, maar die is niet bepaald representatief voor de rest van Nederland.
Ik hoop daarom op een vaccin of medicatie waardoor het virus blijvend onder controle is te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ann op 10-04-20 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt