Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Hoger salaris dan collega, hoe ga je daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:45

Ja dat is altijd lastig... Op mijn vorige werk werd er ook veel over gesproken. Mensen vergeten dat je allemaal anders binnenkomt, met elk hun eigen studie, expertise en ervaring. Daarnaast kun je zelf nog onderhandelen. Je gaat uiteindelijk akkoord met het salaris wat je krijgt, dan moet je niet blijven kijken naar het salaris van je collega's.

TS ik zou het ook gewoon kort houden en afkappen. Jij kan er niets aan doen dat hij ontevreden is. Dat moet hij met zijn manager bespreken, niet met jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:01

Janine1990 schreef:
Bernoe schreef:
Eeehm, misschien zie ik iets over t hoofd... Maar wat heb jij te maken met t salaris van je collega en het feit dat er iets mis gegaan lijkt te zijn? Raar dat ie jou appt.
Zou t lekker naast je neerleggen dit weekend (en daarna :') ). Wellicht hem even een app terug sturen dat jij niet degene bent die over zijn salaris gaat...

Ja ik heb geen idee... Het ene moment ben ik ontzettend naïef en vervolgens vraag hij me weer om raad. Ik kan daar ook heel slecht mee omgaan... En zeker als het om dit soort dingen gaat...

Ik heb hem meerdere keren moeten appen dat ik hier in het weekend geen zin in heb en dat hij dit met onze leidinggevende moet bespreken. Krijg ik terug dat ik makkelijk praten heb en meer begrip moet tonen voor hoe de brief op hem over is gekomen. -O-

Erkenning tonen voor zijn gevoel, zeggen dat je het vervelend voor hem vindt, maar daarna meteen grenzen aangeven en erbij zeggen dat hoe vervelend ook, jij niet in staat bent iets te veranderen omdat dat iets is voor de leidinggevende. Dat je nu andere dingen aan je hoofd hebt en graag wil genieten van het weekend.
Hem succes wensen mocht die nog gaan onderhandelen met de leidinggevende.

Kill them with kindness is een beetje de key in dit soort gevallen. Daarbij wel duidelijk je grenzen aangeven, maar verder aardig/vriendelijk/begripvol doen is wel de grootste kans dat die grenzen ook gerespecteerd worden.....

En als dat niet zo is, dan lekker negeren.... Zo zou ik het doen. Daarbij moet ik wel zeggen dat jij je absoluut niet schuldig hoeft te voelen. Iedereen heeft een andere onderhandelngspositie.

Ik heb bij mijn huidige baan 25% van mijn vorige loon ingeleverd omdat ik dit veel leuker vind, maar verdien nog steeds flink meer dan andere collega’s die voor een minimum loon werken. Tja, jammer voor hun.... Maar je bent uiteindelijk toch ook wel een beetje zelf verantwoordelijk voor je CV-building en onderhandelingspositie (Zelfs al is het gedeeltelijk een kwestie van domme pech en puur geluk) .

Kans dat ik bij een evt. volgende baan weer op mijn oude loon kom te zitten is ook miniem, maar da’s puur de consequentie van mijn eigen keuzes :P

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:22

Helaas is deze situatie pijnlijk herkenbaar voor mij.

Vorig jaar zomer werd er ook op een behoorlijke directe manier naar mijn tantieme gevraagd, die hoger was dan die van een college en tevens vriendin. Ook dit heeft geresulteerd in een niet zo hele vriendelijke whatsapp woordewisseling van hoofdzakelijk haar kant. Iemand heeft toen tegen mij gezegd 'Onthoud; het is niet aan jou gericht maar aan de baas', iets wat een beetje heeft geholpen. Vervolgens wist ik dat een college in een soort van dezelfde positie zit (jong, al een hoge functie en snelle promoties, oudere mensen onder zich) met een bijbehorend loon. Met haar heb ik het er ook overgehad, zij houdt haar mond namelijk wel. Dit luchtte ook wel op, gewoon verhaal even kwijt kunnen. Heb jij misschien ook zo iemand in je omgeving?

Voor de rest zou ik het gewoon negeren, eventueel blokken en naar je baas verwijzen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:27

Blijheid schreef:
linoleum schreef:
Simpel. Niks. Jij bent niet degene die heeft bepaald dat hij minder verdient dan jij. Verwijzen naar leidinggevende en punt. Ik zou niet in discussie gaan.

Dit. Je leidinggevende bepaald en jij niet. Laat hen het maar samen uitzoeken.

Precies dit inderdaad. Het is niet jouw probleem :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:28

Mijn eerste reactie was ook dat die kerel het waarschijnlijk gewoon irritant vindt dat een jonge vrouw meer verdient dan hijzelf. Maar dat is wel zijn probleem en zorg dat je het niet het jouwe laat worden!

Ik herken het trouwens wel, op een gegeven moment heb ik ook een flinke stap gemaakt in salaris en ik ben/was daar meestal best open over, maar ondertussen niet meer omdat ik gemerkt heb dat met name mannen dat heel vervelend vinden als ze er achter komen dat een vrouw meer verdient dan zijzelf. In deze maatschappij waarin de meeste mannen ook nog steeds meer verdienen dan vrouwen is dat nog een soort van begrijpelijk ook :+

Ondertussen ben ik wel wat jaartjes verder en heb ik bij mijn laatste overstap naar een nieuwe werkgever zelfs een schaal hoger uitonderhandeld dan ze eigenlijk in gedachten hadden. Omdat ze me graag wilden hebben, hebben ze het gedaan. Maar ik vond het spannend hoor...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:30

Rocamor schreef:
Janine1990 schreef:
En dat maakt dat ik deze situatie zo lastig vind... Voorheen had ik mezelf echt lange tijd schuldig gevoeld over het te veel verdienen.

Deze zin triggerde mij in je hele lap tekst.

Jij verdient niet teveel. Jij krijgt wat je toekomt / waar je recht op hebt.

Als jouw manier van werken jouw salaris niet zou rechtvaardigen, had je dit er nooit uit kunnen onderhandelen / hadden ze je dit nooit geboden.

Ik vind het jammer voor jou om te lezen dat al die complimenten die jou indirect of rechtsreeks worden gegeven, niet echt binnenkomen. Maar dat je je zo uit het veld laat slaan door één vent zonder ballen...

Kijk gewoon eens in de spiegel en lach naar en om jezelf. Dat ben je, gezien de reacties van je lg en overige collega's, gewoon waard +:)+

Dit :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:47

Janine1990 schreef:
Lara_Silver schreef:
Hoe zijn alle collega's dan achter jouw salaris gekomen? Dat gaat toch nienand aan? Dat is toch iets wat strikt privé blijft binnen een bedrijf? En jou topic is ook het bewijs waarom. Ik zou jouw collega ook heel duidelijk zeggen te stoppen met jou lastig te vallen met iets wat jij niet beslist. Als hij het niet eens is met zijn salaris moet hij dit met de HR/ directie bespreken en niet vingertje wijzen naar een collega die beter verdient. Gewoon lekker van je af zetten en van je weekend gaan genieten hoor.

We hebben een hele leuke afdeling, niemand heeft geheimen voor elkaar. Dit kwam ter sprake doordat die ene collega aan het pleiten was voor een hogere inschaling. En de bewuste collega die lager zit specifiek ging doorvragen waar ik zat. Als iedereen dat in getallen (CAO+functiejaren) noemt, dan vind ik het wat raar om er geheimzinnig over te doen, zeker bij deze collega die al enorm achterdochtig en nieuwsgierig is.

Collega van buiten de afdeling is bijvoorbeeld een dag vrij en zegt dat zonder verder invulling te geven aan die dag. Dan vraag hij meteen: Oh ga je *insert hobby van desbetreffende persoon* doen?
En dat laat hij ook niet rusten, dus ik dacht: Ik zeg het maar, ben ik er maar weer vanaf.

En in principe heeft hij er nog maar 2 keer iets over gezegd, het niet eerlijk zijn daarvan, zonder daarmee naar mij te wijzen, meer het aan me mede te delen. Dus het was tot op heden niet persoonlijk.

Lijkt me een heel instabiel en onaangenaam persoon. Lijkt ook zeer weinig scrupules en sociale intelligentie te bezitten. Dit zijn echt mensen waar je níet op in wilt gaan en waar het standaard antwoord 'dat gaat je niks aan' en 'dat moet je met de leidinggevenden bespreken, niet met mij' zou moeten zijn als hij weer rare vragen gaat stellen. Want dit soort mensen zijn ook in staat nare roddels te verzinnen voor hun eigen ego als je laat zien dat je beinvloedbaar bent. Geen paniek, maar goed mee oppassen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:42

Sonja_vR schreef:
Rocamor schreef:
Deze zin triggerde mij in je hele lap tekst.

Jij verdient niet teveel. Jij krijgt wat je toekomt / waar je recht op hebt.

Als jouw manier van werken jouw salaris niet zou rechtvaardigen, had je dit er nooit uit kunnen onderhandelen / hadden ze je dit nooit geboden.

Ik vind het jammer voor jou om te lezen dat al die complimenten die jou indirect of rechtsreeks worden gegeven, niet echt binnenkomen. Maar dat je je zo uit het veld laat slaan door één vent zonder ballen...

Kijk gewoon eens in de spiegel en lach naar en om jezelf. Dat ben je, gezien de reacties van je lg en overige collega's, gewoon waard +:)+

Dit :)

Hier wordt nu natuurlijk wel aan gewerkt met coaching he ;)
Dat is in principe boven komen borrelen door het werk, maar daar ligt een patroon aan ten grondslag wat ik nu leer te doorbreken om een beter basispatroon neer te leggen.

Wel heel lief van jullie :+:

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:02

Ik zie echt voor me hoe deze collega bij de pisbakken ook even over het schotje loert om te vergelijken.

Vervelend voor hem dat ie onzeker is, maar laat dat vooral zijn probleem blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:30

Janine: ik herken het echt ook gewoon veel te goed hoor , vandaar dat ik die van Rocamor het quoten waard vond ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:48

Je hoeft je in het weekend sowieso niet verplicht te voelen om werkgerelateerde whatsappjes te beoordelen.
En: geen reactie is ook een reactie. Maak 1 keer je punt en laat hem lekker in zijn sop gaar koken. Komt over als een peuter met een driftbui. Gedurende de werkweek genoeg tijd om er op terug te komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 21:36

Ik krijg net appjes, niet werk-gerelateerd, van hem... Het idee dat hij mijn stemming aan het peilen is. Nou, nu ff niet, het is nog weekend voor mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:46

Jeetje die heeft echt een bord voor zijn hoofd...

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:02

Doei, als die vraagt waarom je niet reageert lag je vast te slapen ofzo.

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Freyr op 29-03-20 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 22:03

Freyr schreef:
Doei, als die vraagt waarom je njet reageert lag je vast te slapen ofzo.

Hij heeft al blauwe vinkjes, lijkt me voldoende reactie toch? :P
(ik heb het gevoel dat ik aan het werkend leren ben :') )

Het betrof een Peaky Blinders quarantaine filmpje op FB, had hij me ook gewoon in kunnen taggen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:26

Freyr schreef:
Doei, als die vraagt waarom je niet reageert lag je vast te slapen ofzo.

Edit: typfoutje

Waarom liegen. Het is weekend / geen werktijd...

Het is dus aan de ontvangende partij of hij antwoord krijgt of niet.

Ik geloof dat hij een goede leermeester is voor je, ts.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:19

Janine1990 schreef:
Freyr schreef:

Het betrof een Peaky Blinders quarantaine filmpje op FB, had hij me ook gewoon in kunnen taggen.

Ik zou hem op stille meldingen zetten en negeren buiten werktijd. Is het uberhaupt nodig om hem op de whatsapp te hebben? Anders zou ik hem blokkeren.

Verder super goed gedaan dat je zo'n mooi salaris hebt. Zolangs ze ermee akkoord gaan, vinden ze dat je het gewoon waard bent! *\o/* Topper!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:44

Hier ook iemand die het fijn vind om te lezen dat een vrouw eens meer verdient dan een man :D
Volgens mij pak je het prima aan!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:56

Janine1990 schreef:
Freyr schreef:

Kan ook zijn manier van "goedmaken" zijn.
Enneh. prima dat je meer verdient. houden zo, is al veel te vaak andersom +:)+ Doe ik ook in mijn team ( als enige vrouw) Ik heb er geen gezeur over ( zouden ze niet durven :D )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:32

In ieder geval wordt maar weer bevestigd dat je nooit collega's moet vertellen wat je verdient . En als iemand je onder druk zet dat te vertellen: dat is dan een manipulator, nooit aan toegeven, krijg je gedoe/ellende van, zoals je merkt, en ja, zo iemand draait het zo dat jij je schuldig voelt.

M97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:38

Snap idd niet dat je überhaupt hebt verteld hoeveel je verdient. Nooit doen, zeker niet als je verwacht dat dit (waarschijnlijk) meer is dan je collega's.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:38

Ik heb in de schoenen van je collega gestaan. Was een iets andere situatie maar kwam erop neer dat ik lager ingeschaald bleek te zijn dan een aantal mensen waar ik leiding aan gaf. Plus dat ik veel meer werkervaring had en hoger opgeleid was.

Ik heb die kennis meegenomen en vervolgens keihard onderhandeld. Ben uiteindelijk veel en veel hoger ingeschaald en zat fors boven wat eerder genoemde collega's kregen.

Dat is ook het enige wat jouw collega kan doen. Het is niet netjes om jou hiermee op te zadelen, Het is namelijk niet jouw probleem. Jij verdient wat jij verdient en als je collega van mening is dat hij datzelfde bedrag of meer moet verdienen, dan moet hij dat maar onderbouwen voor jullie leidinggevende. Dus niet stressen maar afkappen en naar jullie leidinggevend verwijzen. Ga daar maar zeuren.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:55

Wat onbeschoft dat hij jou hier mee lastig valt. Immers heeft hij zelf ook verantwoordelijkheid voor het aangaan van z'n contract.

Ik zou heel simpel reageren. Zeggen dat je je jiet met zijn situatie gaat bemoeien en dat hij die vragen die hij stelt bij z'n leidinggevende neer moet leggen en niet bij jou. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid en als hij er verandering in wil zal hij daar zelf voor aan de bak moeten bij de juiste persoon. Jij krijgt niet te veel,je krijgt waar je voor werkt. Klaar. En als hij blijft appen moet je heel resoluut reageren dat je het vervelend begint te vinden dat hij jou daarmee lastig valt, dat je hem naar de juiste persoon hebt gestuurd en als jij appje blijft krijgen je hier melding van gaat maken. Hij hoeft jou daar niet mee lastig te vallen, collega of niet.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:40

Hoe is het gegaan op het werk TS?

Je moet je niet schamen voor je salaris. Ik ken de situatie, ik verdien ook meer dan wat oudere mannelijke concollega’s (solofunctie). Dat is gewoon zoals het is en ik ga mij er niet schuldig om voelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 09:25

Lolacabana schreef:
Hoe is het gegaan op het werk TS?

Je moet je niet schamen voor je salaris. Ik ken de situatie, ik verdien ook meer dan wat oudere mannelijke concollega’s (solofunctie). Dat is gewoon zoals het is en ik ga mij er niet schuldig om voelen.

Lief dat je er naar vraagt…

Betreffende collega zit ziek thuis, waarschijnlijk corona.
Daardoor mogen wij (laatste contact moment vorige week dinsdag) ook niet naar kantoor komen.

Zelf ben ik na vandaag een week vrij en mag ik pas de 15e weer naar kantoor. Dus we gaan het zien…