Goedkope laptop, niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:07

nessinator schreef:
Daarom zei ik al eerder: aan alleen de prijs kunnen we niet zien of de laptop echt bagger is of niet! Wat voor harde schijf (HDD/SSD) zit erin, hoeveel geheugen, hoeveel werkgeheugen, zit er misschien een tweede schijf in voor data-opslag (niet waarschijnlijk voor die prijs), welke processor zit erin (een i3 is nou niet echt een hele geweldige), hoeveel cores heeft die processor etc etc...

Waarom is i3 niet een hele geweldige? Voor huis-tuin-en-keuken gebruik moet dat toch voldoende zijn? :)

Bambelien

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:18

X_spekkie_x, dat dacht ik ook.

Maar zo zie je maar hoe lastig het is om als relatieve leek een laptop te kopen.
Want de ene (zelfbenoemde) ‘expert’ komt met nog meer en hogere eisen dan de andere.

Terwijl ik nu gewoon op zoek ben naar een laptop voor studie en wat internetgebruik, waar ik een fatsoenlijke hoeveelheid documenten op kan opslaan (meeste bewaar ik toch op USB).
De één raad dit aan, de ander dat... ik weet het niet meer. Terwijl ik nou ook weer niet zo’n enorm krap budget heb...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 13:59

Wat een boel reacties. Maakt het er niet gemakkelijker op. Ga er van het weekend eens rustig voor zitten. Feit is wel dat ik er niet heel veel op/mee ga doen. Geen zware boekhoudprogramma’s, geen films kijken of gamen. Maar echt iedereen heel erg bedankt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:30

Spekkie en Bambelien:
Ja, voor htk-bezigheden is een i3 inderdaad prima, maar de processor op zich zit in het lage segment qua prestatie. Dat is voor mijn werkzaamheden helaas onvoldoende.
Dat is overigens ook 1 van de redenen dat mensen voor de duurdere gaan: op den duur kan zo'n i3 de nieuwere updates van bepaalde programma's (in mijn geval destijds Chrome) niet meer draaien, en hoe beter de processor, hoe langer het duurt voordat je processor programma's niet of slecht aankan (dan wordt je computer dus traag). Maar dat is dus denk ik voor standaard gebruik sowieso niet echt een issue, de meeste van jullie zullen niet standaard vele programma's (of tabbladen) tegelijk hebben draaien.

TL;DR: hoe beter(duurder)* de computer, hoe langer hij meegaat. Je moet je afvragen wat de optimale balans is tussen aanschafprijs en levensduur.
*Uitgezonderd MacBooks (die zijn buiten proportie duur)

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:38

nessinator, voor een studie en wat internetten is een i5 of hoger toch wel aan te raden?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:41

Zelfs dood eenvoudig door Windowsupdates of virusscan updates wordt een I3 snel super traag. Ik merk dit aan de laptop van mijn vader. Dat is een I3. Hij gebruikt hem enkel voor internet gebruik. Er staat wel office 2016 op maar dat is dan meer in reserve voor mij dan. Want zelf kan hij niet met word of iets dergelijks werken. Laatst kloeg hij weeral dat die laptop zo traag is geworden. 70% van zijn geheugen is nog vrij omdat er zo goed als geen documenten of foto's op staan. Toch wordt hij retetraag. Zelfs mijn vriend die IT'er is krijgt hem niet meer sneller. Tegenwoordig zou je toch echt een I7 moeten kiezen om toch enkele jaren safe te zitten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:10

In mijn Chromebook zit niet eens een i3, maar een m3. Draait echt prima met 8GB geheugen. +:)+ Eens kijken hoeveel jaar die het vol kan houden. In mijn 7 jaar oude desktop PC zit wel een i7. Denk een 4770K. Die begint ook al wat traag te worden met foto/video, maar heb ik maar te accepteren, want wil nog even geen nieuwe desktop PC kopen. :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:03

Buiten wat er aan processoren in zit en of dat deugdelijk is liet bij mijn goedkope laptop vooral ook de behuizing het snel afweten. Scherm brak af, toetsenbord werkte slecht, sommige toetsen liepen snel vast. Ik ben echt iemand die heel zuinig is op m'n spullen, ik doe 4/5 jaar met een smartphone, jaaaren met een ipad die ik ook voor werk gebruik, macbook gaat ook al jaren mee, maar zo'n goedkoop ding kon ik niet heel houden.

Dus dan maakt het uiteindelijk niet uit of je 'm voor htk gebruik hebt, als het scherm afbreekt moet je toch weer een monitor neerzetten, en als het toetsenbord het begeeft dan heb je er gewoon niks meer aan.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:11

Ik koop altijd bij hardware4sale, super spul, goed betaalbaar en fijn advies.
Inmiddels mijn 3de daar gekocht, jaren plezier van.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:19

petraaken schreef:
Tegenwoordig zou je toch echt een I7 moeten kiezen om toch enkele jaren safe te zitten.

Dit is echt niet waar, maar je moet wel goed kijken wat je precies koopt. Er zit namelijk nogal wat verschil tussen alle types die in elke categorie zitten. Er waren vroeger i7's die niet spectaculair veel beter waren dan de betere i5's, binnen de laptopprocessoren weliswaar.
Daarbij moet je ook kijken naar wat er naast die processor in zit. De processor is lang niet het enige onderdeel dat snelheid bepaalt.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:11

Bambelien schreef:
nessinator, voor een studie en wat internetten is een i5 of hoger toch wel aan te raden?

Hangt van de studie af, maar over het algemeen inderdaad heb je gelijk. Bèta's willen zelfs graag i7 (of natuurlijk de AMD-tegenhanger). Ik heb zelf een i7 in mijn laptop zitten, en die doet het met IT-werk, modelleren en ander zwaar werk na 5 jaar nog prima.
Wat Petraaken zegt is ook wat ik probeerde uit te leggen, xHaithi, maar ja, de processor is niet de enige factor in een lang, aangenaam leven van je laptop. Dat is waarom ik, voor de derde keer, aangeef dat we niet kunnen inschatten of een laptop goed is zonder te weten welke processor, hoe veel geheugen, hoeveel werkgeheugen, wat voor schijf (SSD/HDD) etc etc erin zit.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:23

nessinator schreef:
Wat Petraaken zegt is ook wat ik probeerde uit te leggen, xHaithi, maar ja, de processor is niet de enige factor in een lang, aangenaam leven van je laptop. Dat is waarom ik, voor de derde keer, aangeef dat we niet kunnen inschatten of een laptop goed is zonder te weten welke processor, hoe veel geheugen, hoeveel werkgeheugen, wat voor schijf (SSD/HDD) etc etc erin zit.

Ik ontken haar algemene ervaring niet. Ik ben het alleen niet eens met die specifieke uitspraak die ik gequote heb.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:38

Ik volg even want ben ook op zoek naar een laptop. Heb al jaren geen computer meer want doe alles op mijn telefoon. Sinds kort heb ik ook een tablet.
Maar binnenkort ga ik een opleiding starten en dan heb ik een laptop nodig. Alleen ik zie echt door de bomen het bos niet.

Ik lees over processors, geheugen en werk geheugen.
Maar wat is nu het beste?
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen welke specificaties het beste zijn zodat ik weet waar op te letten? :o
Dus bijvoorbeeld hoeveel werkgeheugen heb je toch wel echt nodig? Welke processor is wel snel en welke echt laten staan? Dan zie ik bijvoorbeeld pentium of celeron staan en het zegt me werkelijk niks.

De laptop zal dus gebruikt worden voor school maar als ik bijvoorbeeld ook wat vakantie filmpjes kan knippen en plakken en foto's uitzoeken zou wel fijn zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:09

Ik zou eigenlijk aanraden tweakers erbij te pakken. Die hebben regelmatig vergelijkingen van laptops in laag-midden-hoog segment.

Verder is het eigen voorkeur, welk toetsenbord vind je fijn bijv, en wacht een leuke actie af. Zelf vind ik bijv een verlicht toetsenbord een must en een mat scherm.

Stellen dat hoe duurder, hoe langer de laptop mee gaat kan in mijn ervaring niet.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:56

Voor dit budget kun je eens kijken bij Lenovo. Dit is een bedrijf die voorheen altijd computers (en andere techniek zoals telefoons) voor bedrijven maakten. Nu zijn ze vrij "recent" doorgegaan naar particulieren en verkopen goede producten voor een relatief lage prijs! Zeker voor hetgeen wat jij er mee wilt, zijn ze super

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:36

Yacintha schreef:
Voor dit budget kun je eens kijken bij Lenovo. Dit is een bedrijf die voorheen altijd computers (en andere techniek zoals telefoons) voor bedrijven maakten. Nu zijn ze vrij "recent" doorgegaan naar particulieren en verkopen goede producten voor een relatief lage prijs! Zeker voor hetgeen wat jij er mee wilt, zijn ze super

Vind ze ontzettend traag, hij hoeft bij mij heus niet hard te werken maar klapt zo uit als hij het te zwaar heeft. Updates blijft hij oneindig doen etc etc. Heb de oude Macbook van mijn vriend in gebruik nu voor school etc en dat is echt perfect.
Heb de Lenovo nu helemaal leeg gegooid en kan er nu eindelijk een spelletje van 10 jaar oud op spelen zonder dat hij uitvalt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:41

November108 schreef:
Yacintha schreef:

Vind ze ontzettend traag, hij hoeft bij mij heus niet hard te werken maar klapt zo uit als hij het te zwaar heeft. Updates blijft hij oneindig doen etc etc. Heb de oude Macbook van mijn vriend in gebruik nu voor school etc en dat is echt perfect.
Heb de Lenovo nu helemaal leeg gegooid en kan er nu eindelijk een spelletje van 10 jaar oud op spelen zonder dat hij uitvalt.

Die ervaring heb ik niet... heb hier nu een paar jaar een Lenovo laptop staan die het uitstekend doet, snel, stabiel, goed scherm, niet te zwaar ook. Maar die was wel wat duurder dan het bedrag dat TS noemt.

Van mijn werk heb ik sinds kort een chromebook en ik moet zeggen dat ik best aangenaam verrast ben eigenlijk. Zoiets kan ook een optie zijn voor TS...

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:11

Ik heb nu sinds een halfjaar ook een Lenovo (daarvoor een HP die ook heel fijn was) en ik ben er tevreden over! Hij is iets minder goed dan mijn HP, maar hij was dan ook 400 euro goedkoper. Maar ik vind mijn Lenovo snel schakelen tussen programma's, hij start programma's snel op, updates duren helemaal niet, scherm is mooi. Dus ik ben tevreden over Lenovo :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:13

Hier een Lenovo tweedehands voor 550 euro gekocht, was nieuw 1000 dus echt wel een goed ding, maar wel echt een gaming laptop. Ik zou het dus in de tweedehands/refurbished sector gaan kijken als je het budget niet omhoog wilt schroeven TS. Want als je er ook foto's op wilt zetten enzo dan heb je aan bvb hierboven genoemde 8 GB lang niet genoeg. En ik zou voor minstens een SSD schijf gaan, want mijn ervaring met HDD is dat die vooral als je de laptop veel meeneemt na een jaar de geest geeft. En dan moet er alsnog een SSD in.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:23

Ik heb ook paaraanden geleden weer een Lenovo gekocht, en die is echt super! Ja kunt her natuurlijk zo gek maken als je wilt. En zijn laptops van 200 euro, maar ook voor 1000... Maar net wat je wilt van zo'n ding!
Die van mij was ook zo rond de 400 euro en doet het super

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:05

Die van mij is ook een Lenovo en snel genoeg!

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:55

Duhelo schreef:
Ik heb voor mijn werk een microsoft surface laptopje (tablet en laptop in een)
Ik heb er een klein toetsenbord bij voor onderweg,en op het werk en thuis heb ik een station met poorten zodat er externe schermen,toetsenborden etc kunnen aangesloten worden.
Werkt prima voor normaal gebruik, ook erp pakketten en boekhoudpakketten werken er prima op.

https://www.coolblue.be/nl/product/8161 ... 28-gb.html

Gaan ook wel rond de 600-700 euro, maar misschien vind je ze wel al tweedehands.

Duhelo, ik heb ook naar een surface gekeken. Misschien een domme vraag, maar is het een laptop waar je het toetsenbord vanaf kan halen of moet je deze echt meer zien als een tablet welke je neer kan zetten en ook wel een toetsenbord aan kan koppelen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:41

Bambelien schreef:
Duhelo schreef:
Ik heb voor mijn werk een microsoft surface laptopje (tablet en laptop in een)
Ik heb er een klein toetsenbord bij voor onderweg,en op het werk en thuis heb ik een station met poorten zodat er externe schermen,toetsenborden etc kunnen aangesloten worden.
Werkt prima voor normaal gebruik, ook erp pakketten en boekhoudpakketten werken er prima op.

https://www.coolblue.be/nl/product/8161 ... 28-gb.html

Gaan ook wel rond de 600-700 euro, maar misschien vind je ze wel al tweedehands.

Duhelo, ik heb ook naar een surface gekeken. Misschien een domme vraag, maar is het een laptop waar je het toetsenbord vanaf kan halen of moet je deze echt meer zien als een tablet welke je neer kan zetten en ook wel een toetsenbord aan kan koppelen?

Beide. Ik heb een klein toetsenbord eraan vast dat je ook zo kan losklikken. En met behulp van mijn station koppel ik er een gewoon toetsenbord, muis, schermen aan vast.
Met een bluetooth toetsenbord en muis heb je zo een station in principe niet nodig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:51

Een surface (of die vergelijkbare versie van HP) vond ik ook echt super fijn! Lag bij mij alleen boven budget.
Hier ook al meerdere Lenovo's, zowel van het werk als privé. De enige langzame en eigenlijk waardeloze laptop is de minilaptop zonder SSD. Dat ding is echt alleen geschikt voor tekstverwerking en een beetje internet. Maar verder niet. De thinkpads die ik hier heb zijn wel heel fijn.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:54

Duhelo, bedankt voor je reactie! Hmmm dat maakt het niet makkelijker.

Deze leek mij ook wel wat:
https://www.coolblue.nl/product/859229/ ... c486t.html

De Asus Vivibook flip. Iemand hier ervaring mee? Zijn deze specificaties een beetje geschikt voor tekstverwerking, internetten en een incidenteel filmpje?

TO, ik merk dat ik je topic gebruik, maar vind het zonde om een nieuwe te openen. Indien het stoort doe ik dit alsnog!