buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:07

@ Narcissa : Lijkt mij van wel wat dan blijf je ter plaatse. Of je nu naar daar gaat om je paard te verzorgen, de stal te doen of in de piste te rijden lijkt me weinig verschil te maken. Denk dat ze echt bedoelen bosritten van een uur, of 2, of een hele dag ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:08

Niet iedereen kan thuis trainen ;)

Met 1 van mijn paarden loop ik beduidend minder risico op valpartijen met buitenrijden dan wanneer ik thuis train. Dat neem ik dan ook in mijn overweging mee. Daarbij werk ik in de zorg en heb ik mijn ontspanning hard nodig.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:09

_Penotti schreef:
Gini schreef:

Je hoeft natuurlijk niet te wachten op de overheid om je gezond verstand te gebruiken. :D

Klopt.
En een buitenrit met 1 of 2 personen in een niet druk gebied valt gewoon onder gezond verstand :)


En vertrekkende van de eigen stal. Inderdaad.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:09

Het ligt nogal aan je situatie.
Ik kan beter een rondje door het bos lopen (aan de hand, paard is nog niet zadelmak) dan op stal blijven kwa contact. Onze stal ligt dan ook letterlijk midden in het bos. Als je door de drukke randstadbosjes wil rijden zou ik dat nu niet doen.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:11

Ik heb de buitenrit af geslagen. De bos bij ons is vrij druk bezocht. Grote kans dat ze het miss daar zelf dicht gooien.

Ik blijf nog wel gewoon rijden want dat mag. En ik heb een heel relax paard. Tuurlijk kan je daar ook van afvallen. Maar met z’n bijna 22 maak hij geen gekke sprongen meer. (Heeft hij nooit echt gedaan)

En wandelen kan ik door de wijk.. dan vind ik bos net te ver (15 min stappen)
Laatst bijgewerkt door plutolover op 24-03-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:11

Inderdaad niet met de trailer weg, ik ga me inderdaad niet extra verplaatsen.

Maar wandelen mag wel hier, dus waarom niet wandelen, al dan niet er op, zou niet mogen?
Natuurlijk wel :)

Nu woon ik dus niet in een druk gebied, dan zou ik ander redeneren.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:16

Wij mogen van de pension eigenaren het erf niet af. Alleen bij noodzakelijke dingen in overleg met hen, zoals een bezoek aan de da.

Ik vind dat geen verkeerde regel eerlijk gezegd. Je kan hier te paard alleen door het dorp, anders moet je trailer pakken en dat willen ze dus niet.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:19

In een dorp vind ik dat ook een verstandige regel :j
Wij lopen echter letterlijk meteen het bos in vanuit de wei en ik ben daar al regelmatig verdwaald zonder iemand tegen te komen die ik de weg kon vragen :+

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:23

Ik ook hoor. Andere situatie. Als het goed is mogen anderen ook het erf niet meer op, er staan wat paarden aan huis om ons heen doe geen eigen bak hebben en normaal bij ons komen. Maar dat weet ik niet zeker, want die regel geldt niet voor mij haha.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:40

Wij rijden ook direkt het bos in,de straat loopt er dood op. Maar wij gaan niet meer naar buiten,mede omdat het erg druk is in het bos.Veel wandelaars met honden ,veel mountainbikers.Dus het risico op een ongeluk is groter.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:41

In Vlaanderen is paardrijden als recreatieve activiteit volledig verboden momenteel.
https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... privesfeer

Een erg ingrijpende maatregel voor ons als paardenliefhebbers, en uiteraard gaan ze hier geen uitgebreide controles op kunnen doen. Toch hoop ik dat deze regel wel degelijk gerespecteerd wordt, en al zeker in de openbare ruimte. Ik vrees dat als mensen te creatief blijven omspringen met de regels, we ons aan nog strengere maatregelen gaan moeten verwachten, en daar is niemand mee geholpen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:48


pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:01

Robijntjah schreef:
Niet iedereen kan thuis trainen ;)

Met 1 van mijn paarden loop ik beduidend minder risico op valpartijen met buitenrijden dan wanneer ik thuis train. Dat neem ik dan ook in mijn overweging mee. Daarbij werk ik in de zorg en heb ik mijn ontspanning hard nodig.


+:)+ +:)+ +:)+ Vooral blijven doen meid. Je knapt zo op van paardrijden en we hebben je te hard nodig in de zorg. Dus je bent heel goed bezig dat je zorgt dat je zelf ook aan je ontspanning toe komt.

Hier ook een paard die levensgevaarlijk wordt binnen bak of wei rijden en super lief en braaf is met buiten rijden. Hij is ook daarvoor geboren.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:02

bij ons op stal mogen er Max drie in de bak rijden en onze ruiterpaden liggen in de duinen direct naast stal en ver van de fietspaden ed af... Ik voel me buiten dus prettiger dan in de bak... mijn paard is buitenritten gewend en in de bak haalt ie raardere capriolen uit dan buiten in de duinen... Dus ja ik ga liever met mijn vaste maatje naar buiten... We maken een vast rondje van een half uur tot Max een uurtje....wat je normaal ook in de bak doet qua tijd en zet hem dan direct in de wei. we houden denk wel 5-10 meter afstand van elkaar ( deden we altijd al) dus in mijn optiek ben ik daar beter af dan in de binnenbak met twee anderen..... Wat rutte ook zei.. je mag best naar buiten,, rondje om.. frisse neus halen stukje hardlopen...hond uitlaten... maar hou het klein en in je eigen omgeving.. ik vind dan persoonlijk dat ik ook een half uurtje naar buiten kan met mijn paard... of ik nu ga hardlopen.. wandelen.. of blokje om met het paard.... ik zie het verschil niet.. We maken geen grote groepen en komen op stukken waar ik geen andere mensen tegen kom.....

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:05

Zelfs hier in Frankrijk met de volledige lock down is dit nog toegestaan daar het safe is. Idem als joggen in je eentje, wandelen etc. Wel allemaal niet te ver van je huis af. Uurtje rondje is geen probleem hier.

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:06

Voor degenen die in groepen naar buiten gaan, hebben jullie wel in de gaten dat die 1,5 meter geldt voor binnenshuis zonder wind? Wanneer degene voor je in galop zit en hoest, en jij galoppeer er vrolijk achteraan op 3 meter, kan je alsnog een en ander binnen krijgen. Ik zou daarom eerder nu naast iemand rijden dan ervoor of achter.

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:20

Oppassen is inderdaad belangrijk, maar laten we eerlijk zijn, nu boodschappen doen of wat te denken van tanken is linker als paardrijden in het bos met zijn twee tjes. Denk eens aan al die microben, bacteriën en virussen die overal op en aan zitten zoals winkel wagentjes, handvat om te tanken etc. En dan heb ik het nog niet aan al die mensen om je heen, het pinnen etc.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:24

Ik was afgelopen zondag nog een rondje buiten doen met een vriendin, beide enorm brave paarden, afstand gehouden van elkaar en evt. mensen die we in het bos tegenkwamen.

Rijden we in de berm langs de weg, stopt er een auto. Man stapt uit, komt naar ons toe gelopen om ons te bekritiseren dat we niet buiten mochten rijden met onze paarden vanwege de corona.

Vond dat toch wel een beetje overdreven. :')

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:48

mylittlejoy schreef:
Voor degenen die in groepen naar buiten gaan, hebben jullie wel in de gaten dat die 1,5 meter geldt voor binnenshuis zonder wind? Wanneer degene voor je in galop zit en hoest, en jij galoppeer er vrolijk achteraan op 3 meter, kan je alsnog een en ander binnen krijgen. Ik zou daarom eerder nu naast iemand rijden dan ervoor of achter.


Als ik ga is het met mijn vriend, waarmee ik samenwoon. Dus als hij het heeft, ben ik sowieso de pineut.
Ik rij niet met anderen of helemaal alleen voor de maatregelen zijn opgeheven en ook niet in drukke gebieden, het strand bijvoorbeeld komen wij nu niet. Gelukkig zijn onze ruiterpaden vrijwel altijd leeg. Zelfs voor corona kwamen we amper anderen tegen. Naar mijn auto wandelen is cru gezegd (maar wel waarheid) riskanter dan een buitenrit.

Verder blijf ik binnen en ga ik nergens heen. De paarden zijn letterlijk het enige waarvoor ik nog uit huis kom.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:53

Hier ook. Ik heb zoveel extra werk door Corona (belastingadviseur voor vooral ondernemers), heb kantoor aan huis, werk momenteel van 's morgens 09.00 tot 12.00 'snachts. Maar probeer toch minimaal drie keer per week een buitenrit te maken. Het bos waar ik rijd kom je ook bijna niemand tegen en je rijdt er zo de stal uit naar toe. Op de pensionstal hoef je als je niet wilt ook niet dichtbij anderen te komen. Wil dat zeker blijven doen, dat doet je zo goed momenteel en is alleen maar goed voor je weerstand.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:54

pien_2010 schreef:
Zelfs hier in Frankrijk met de volledige lock down is dit nog toegestaan daar het safe is. Idem als joggen in je eentje, wandelen etc. Wel allemaal niet te ver van je huis af. Uurtje rondje is geen probleem hier.

Nee ook in Frankrijk mag (en mocht) dat echt niet meer. Wandelen en hardlopen (in je eentje) mag nog tot een straal van 1 km om je huis. Jagen en houtkappen mag ook niet meer. Dat is allemaal niet essentieel.

Ik ben met je eens dat op het platteland in Frankrijk je geen kip tegenkomt....maar het mag niet!

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:16

Volgens mij is deze informatie van jou echt niet waar. Ik heb mijn attestation op zak met datum en ik heb het van meerdere mensen (dierenartsen etc) gehoord, dat dit echt wel mag.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:19

pien_2010 schreef:
Volgens mij is deze informatie van jou echt niet waar. Ik heb mijn attestation op zak met datum en ik heb het van meerdere mensen (dierenartsen etc) gehoord, dat dit echt wel mag.

Dat was misschien een paar dagen geleden nog het geval.
Nu zijn er striktere maatregelen:
http://www.leparisien.fr/politique/coro ... UifQ%3D%3D

pien_2010

Berichten: 44025
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:28

Dan zit ik toch goed.
In een cirkel van 1 Km achter mijn huis zijn alleen maar weggetjes en kun je gemakkelijk allerlei routes doen waarbij ik 1 uurtje kan rijden. Nog nooit in de afgelopen 7 jaar ben ik ook maar iemand tegen gekomen want we wonen zeer afgelegen. Laat staan de afgelopen week. Het enige wat ik niet meer doe is door dorpjes gaan wat ik voor de crisis wel deed en ik ga alleen nog achter mijn huis.
Hier heb ik in al die weken nog 0,0 gendermerie gezien, zelfs niet als ik naar het stadje reed voor boodschappen of werk. Iedereen houdt zich er prima aan.
Limoges bij ons daar worden de regels door de jeugd moeilijk opgevolgd en daar zijn de regels enorm strict geworden.
Vanochtend boodschapjes gedaan, dat voelde echt niet ok en onveilig als het om corona gaat. Niet te vergelijken met rijden met Chic over de paadjes waar auto's niet kunnen komen.

Anoniem

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:43

Ik ga niet. Niet zozeer vanwege besmetting, want daarvoor ben je te ver van iedereen af te paard. Maar puur voor het feit, dat mocht er wel iets gebeuren (en dat kan met het makste paard van stal, het blijven dieren) het een extra belasting is voor dezorg en die mensen hebben nu wel wat anders te doen.