Ben ik jaloers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:33

ELpatcho schreef:
Mijn ouders woonden ook in een boerderij waar ze een X aantal jaar geleden de schuur hebben om gebouwd tot extra woonruimte. Hier is mijn broer ook ingetrokken. Is de overlegd met ons? Nee niet perse, wij gunde hem dat wel. Hij had het vaak erover dat hij dit wou. Wij hebben zoiets nooit kenbaar gemaakt. Geen probleem toch, ik had mijn rijbak en de paarden (waar mijn ouders ook in geïnvesteerd hebben, iets waar mijn broers geen gebruik van maakten.) Niet alles hoeft op een weegschaal gelegd te worden toch?

Het is fijn als het zo kan gaan, alleen verschilt denk ik bij jullie de situatie in het feit dat TS al wel had aangegeven daar te willen gaan wonen maar dat dat niet kon omdat het een rookhok was en omdat er wel eens een feestje werd gegeven. Nu kan dat allemaal ineens wel opgegeven worden.
Het was voor TS wel zo prettig geweest als ze in deze niet gepasseerd was geweest, dan was het gevoel voor haar wellicht ook anders geweest als er wel naar haar toe een uitleg was geweest.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:36

ik snap je wel, klinkt alsof ze je vergeten zijn. Misschien is jaloers niet het goede woord, maar misschien voel je "niet belangrijk" of "er toe doen"

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:45

_San87_ schreef:
Withers schreef:
Je gevoel is begrijpelijk, maar zonder de ruimere context van jullie gezin denk ik niet dat iemand verder kan beoordelen of het 'juist' is.
Het gesprek rustig aangaan is sowieso het enige dat je echt kan ondernemen hierin.

Verder misschien een onpopulaire mening, maar er is ook niemand je iets verschuldigd. Het is heel fijn ouders te hebben die het goed met je voor hebben en alles eerlijk willen verdelen en dergelijke, maar het is niet je 'recht'. Je bent meerderjarig en je ouders mogen zo oneerlijk zijn als ze willen. Daarmee bedoel ik dat als de thuissituatie verder ook soms moeilijk is, je weleens meer kan verliezen (niet meer gratis in kunnen wonen, geen steun bij uit huis gaan en dergelijke) als je dit gesprek eisend voert ipv het bij jezelf houden en vertellen wat je gevoel bij de situatie is.

Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, ouders kunnen theoretisch zo oneerlijk zijn als zij willen, maar daar zitten natuurlijk gewoon consequenties aan. Je kunt het als ouder niet maken kind nummer 1 veel meer te geven/toe te staan dan kind 2, helemaal wanneer beide nog thuis wonen. Dat zet kwaad bloed, niet alleen tussen de twee kinderen, maar ook tussen ouders en kind.

Inderdaad, je mag er niet zomaar vanuit gaan dat de ouders van slechte wil zijn, maar andersom werkt het ook niet in elk gezin (ik zou durven zeggen vaak niet) zo rooskleurig als het in de reacties hierboven geopperd wordt. Ik zou bijvoorbeeld niet bij mijn ouders moeten aankloppen of ze mijn broer nu wel of niet of hoeveel dan moeten laten betalen, daar beslissen ze zelf over en zijn mijn zaken niet. Daarom dat ik opper het gesprek aan te gaan zonder eisen. Het is makkelijk de voordelen van een ander te zien, en voorbij te gaan aan wat je zelf krijgt. Het leven is niet eerlijk, als je boos moet worden over al het vermeende onrecht gooi je ook veel moois weg. Wie weet leggen ze een deel in bij een aankoop van een huis later, of zorgen ze ervoor dat dat dan een groter bedrag zou zijn voor jou dan je broer. Ik zeg maar wat, maar mijn punt is dus dat zij daarover de plak zwaaien, je mag je daar benadeeld bij voelen en dat communiceren, maar je kan als meerderjarig kind niet de rekening maken voor je ouders.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:48

Withers schreef:
_San87_ schreef:

Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja, ouders kunnen theoretisch zo oneerlijk zijn als zij willen, maar daar zitten natuurlijk gewoon consequenties aan. Je kunt het als ouder niet maken kind nummer 1 veel meer te geven/toe te staan dan kind 2, helemaal wanneer beide nog thuis wonen. Dat zet kwaad bloed, niet alleen tussen de twee kinderen, maar ook tussen ouders en kind.

Inderdaad, je mag er niet zomaar vanuit gaan dat de ouders van slechte wil zijn, maar andersom werkt het ook niet in elk gezin (ik zou durven zeggen vaak niet) zo rooskleurig als het in de reacties hierboven geopperd wordt. Ik zou bijvoorbeeld niet bij mijn ouders moeten aankloppen of ze mijn broer nu wel of niet of hoeveel dan moeten laten betalen, daar beslissen ze zelf over en zijn mijn zaken niet. Daarom dat ik opper het gesprek aan te gaan zonder eisen. Het is makkelijk de voordelen van een ander te zien, en voorbij te gaan aan wat je zelf krijgt. Het leven is niet eerlijk, als je boos moet worden over al het vermeende onrecht gooi je ook veel moois weg. Wie weet leggen ze een deel in bij een aankoop van een huis later, of zorgen ze ervoor dat dat dan een groter bedrag zou zijn voor jou dan je broer. Ik zeg maar wat, maar mijn punt is dus dat zij daarover de plak zwaaien, je mag je daar benadeeld bij voelen en dat communiceren, maar je kan als meerderjarig kind niet de rekening maken voor je ouders.

Maar TS zegt ook nergens dat ze even haar ouders een veeg uit de pan wil geven. Ze vraagt zich af of ze jaloers is of niet, of ze een punt heeft en hoe ze daarmee om moet gaan.

Vervolgens zeg jij dat ouders oneerlijk mogen zijn, waarop mijn reactie volgt. En we hebben het hier niet over de een krijgt een trui en de ander niet, het gaat om een huis. Een huis.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:20

Simbaa schreef:
Pfff, wat ben ik blij dat ik uit een groot gezin kom, waar we elkaar de wereld gunnen. Ik zou blij zijn dat mijn zusje geen huur hoeft te betalen. Wat heb ik er aan als ze dat wel zou moeten doen?

Dit zou bij ons dus echt geen issue zijn en als ik hier de reacties lees, besef ik me maar weer eens hoe veel geluk ik heb met mijn familie :j

Wat fijn maar vind je reactie ook kort door de bocht. Ik heb ook kinderen die elkaar alles gunnen maar als wij voor 1 van de 3 wel de huur betalen en voor de andere niet kan ik me voorstellen dat daar over na gedacht wordt. Zou gewoon ook niet in mij op komen om dat zo te doen. Dan moet 1 van de kinderen financieel erg moeilijk zitten en dan is die hulp door iedereen in het gezin sowieso te begrijpen.

anjali

Re: Ben ik jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:19

@San87, maar er staat nergens dat de broer van ts die woning KRIJGT. Hij mag er kennelijk (met zijn vriendin) in wonen. En ts woont ook gratis geeft ze aan. Hier gaat wel een enorm probleem ontstaan als de ouders zouden overlijden en de erfenis verdeeld moet worden.De wortels voor een forse familieruzie worden nu al gelegd.Als ik ts was zou ik zorgen een rechtsbijstandverzekering te hebben....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:25

anjali schreef:
@San87, maar er staat nergens dat de broer van ts die woning KRIJGT. Hij mag er kennelijk (met zijn vriendin) in wonen. En ts woont ook gratis geeft ze aan. Hier gaat wel een enorm probleem ontstaan als de ouders zouden overlijden en de erfenis verdeeld moet worden.De wortels voor een forse familieruzie worden nu al gelegd.Als ik ts was zou ik zorgen een rechtsbijstandverzekering te hebben....

Hij mag gratis in een woning wonen. Een ruime woning ook nog eens. Samen met zijn vriendin. Gratis. Geen huur, geen gwl.

Niet echt vergelijkbaar met een slaapkamer bij je ouders thuis, eh :D.

Dus ja, imo krijgt de zoon een woning voor onbepaalde tijd in gebruik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:36

@San87, ik ben het niet geheel met je eens.Iets gratis mogen gebruiken is nog heel wat anders dan iets in eigendom krijgen.Om het even in paardentermen te vertalen, als iemand een paard gratis mag gebruiken,wat veel voorkomt, dan wordt het nog geen eigendom van die persoon.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:38

anjali schreef:
@San87, ik ben het niet geheel met je eens.Iets gratis mogen gebruiken is nog heel wat anders dan iets in eigendom krijgen.Om het even in paardentermen te vertalen, als iemand een paard gratis mag gebruiken,wat veel voorkomt, dan wordt het nog geen eigendom van die persoon.

Lees mijn laatste zin nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:43

anjali schreef:

Ik denk dat de vergelijking eerlijker is moest je stellen dat de zoon een paard te leen krijgt van zijn ouders waarmee hij mag doen en laten wat hij wil. Daartegenover mag de dochter 1 uurtje per week eens rijden.

Hij krijgt inderdaad de woning niet op papier. Maar mag wel gratis wonen. Een cadeau van om en nabij de €1000/per maand? Als het daarbij stopt. Hier in België tik je voor zoiets inclusief kosten nog makkelijk €1500 voor af. Om nog maar te zwijgen over de extra pricacy etc. Daartegenover staat dan een slaapkamer en eten... Zeker niet eerlijk omdat Ts al had aangegeven om daar te willen wonen wat helemaal niet kon, maar voor zoonlief kan het wel?

Moest dit topic gaan over TS die een cadeau van €30 had gekregen en haar broer 1 van €50 kan ik perfect denken: Ach joh, neem je verlies. Maar gratis mogen wonen in een ruim huis waarbij ook nog eens gas, water, electra etc worden betaald? Dat zie je toch ook wel dat dat enorm krom is?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 12:14

Ik heb het voorgelegd aan bijde ouders:

Mijn moeder wil eigenlijk wel dat hij huur gaat betalen (of in iedergeval gwl) maar ze is bang dat ze mijn broertje er dan nooit meer uit krijgt

Mijn vader doet er een beetje lacherig over maar snapt mij wel.

Ik ga over een jaar waarschijnlijk in Den Bosch studeren, en ook wonen dus waarschijnlijk willen ze me daar bij ondersteunen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:23

LiannePuthzy schreef:

Mijn moeder wil eigenlijk wel dat hij huur gaat betalen (of in iedergeval gwl) maar ze is bang dat ze mijn broertje er dan nooit meer uit krijgt

Ik ga over een jaar waarschijnlijk in Den Bosch studeren, en ook wonen dus waarschijnlijk willen ze me daar bij ondersteunen

Fijn dat je het aan hebt durven kaarten. Voelt het goed zo voor jou?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:25

anjali schreef:

Maar als 1 een paard gratis mag gebruiken en de ander stalgeld moet betalen is het ook wel wat vreemd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:26

LiannePuthzy schreef:

Goed van je.
Als ze je daar bij ondersteunen komt ook wel weer wat op hetzelfde neer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:28

_Penotti schreef:
anjali schreef:

Maar als 1 een paard gratis mag gebruiken en de ander stalgeld moet betalen is het ook wel wat vreemd.

Maar ts betaalt toch ook niets.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:30

anjali schreef:
Maar ts betaalt toch ook niets.

Maar woont ook niet in een apart gedeelte.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:33

LiannePuthzy schreef:

Ts, jouw moeder heeft er meer inzicht in! Het zou inderdaad zo zijn dat als die broer en zijn vriendin huur gaan betalen,dan hebben ze recht op huurbescherming en krijg je ze er inderdaad niet meer zomaar uit.En als de relatie op de klippen zou lopen,en de vriendin zou claimen meebetaald te hebben, dan krijg je haar er ook niet meer uit.Over zoiets is laatst nog een topic geweest op Bokt.Dat een vriend waarmee het uit was in de woning bleef zitten en de rechtmatige eigenaresse van de woning bij een vriendin moest gaan logeren....Dit soort zaken zijn niet eenvoudig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:44

Dan maak je er kostgeld van. Het is niet zo moeilijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:49

Ik vind het wel eerlijk. Zij een goedkoop woonadres en jij ondersteuning in je studie!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 13:53

Knert schreef:
Ik vind het wel eerlijk. Zij een goedkoop woonadres en jij ondersteuning in je studie!

Studie ondersteuning krijgen we ook bijde, maar meer in de zin van dat mijn ouders dan waarschijnlijk een deel van de huur van een kamer/appartement betalen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:47

Maar jij gaat binnenkort elders studeren.Dus de woning gekoppeld aan je ouderlijk huis daar ga je toch niet in wonen.waarschijnlijk heb jij goed gesitueerde gulle ouders en zul je zelf ook niets tekort komen.En na afronden van je studie wil je ook niet meer daar wonen denk ik vanwege verdere carriere.Ik ken jullie familie uiteraard niet, maar zoals ik al zei denk ik dat zolang jullie ouders leven er geen reden is om je druk te maken,maar kun je beter van je leven genieten en een toekomst naar je wensen opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:03

Waarschijnlijk, denk ik, denk ik. Wat een aannames... :n

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:22

LiannePuthzy schreef:
Knert schreef:

Studie ondersteuning krijgen we ook bijde, maar meer in de zin van dat mijn ouders dan waarschijnlijk een deel van de huur van een kamer/appartement betalen

Beide.

Ik vind het een oneerlijke situatie. Ik vind dat ouders geen onderscheid moeten maken tussen hun kinderen. 1 huis en studie betalen, is ook 2 huizen en studies betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:32

Maar vaak wil niet elk kind studeren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:45

anjali schreef:
LiannePuthzy schreef:

Ts, jouw moeder heeft er meer inzicht in! Het zou inderdaad zo zijn dat als die broer en zijn vriendin huur gaan betalen,dan hebben ze recht op huurbescherming en krijg je ze er inderdaad niet meer zomaar uit.En als de relatie op de klippen zou lopen,en de vriendin zou claimen meebetaald te hebben, dan krijg je haar er ook niet meer uit.Over zoiets is laatst nog een topic geweest op Bokt.Dat een vriend waarmee het uit was in de woning bleef zitten en de rechtmatige eigenaresse van de woning bij een vriendin moest gaan logeren....Dit soort zaken zijn niet eenvoudig.

Ook zonder betaling zou ik de huurbescherming niet uitsluiten.
En het kostgeld noemen heeft geen zin, heeft het de kenmerken van huur, dan vindt de wet het huur, hoe je het ook noemt.