Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:27

https://www.visualcapitalist.com/infect ... d19-curve/

Een (semi-interactieve) grafiek waarin het verloop per land wordt weergegeven, met van alle landen de dag dat ze 100 bevestigde besmettingen hadden als 0 punt.

Je ziet hier welke landen nog in de extreme stijging zitten, bij welke er afvlakking is en vanaf welk moment, en je ziet ook dat de snelheid van verspreiding niet in ieder land exact gelijk is.

Ik ga ervan uit (niet gecontroleerd overigens!) dat hier de officiële gegevens die landen vrijgeven gebruikt worden.

Hoeveel er getest wordt heeft uiteraard invloed op de totalen.

Maar toch is het aardig om de landen zo te kunnen vergelijken.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:29

Ik ga ook volgen
Hoop interessante dingen komen er voorbij :j

Echwel

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:31

Femke weet jij het antwoord op mijn vraag eerder, over de Mexicaanse griep?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:38

linda_hans schreef:
Ik volg hier al een hele tijd. Ik ben iemand die graag wetenschappelijke onderbouwing ziet en al het geschreeuw probeert buiten te sluiten.
Ik heb wel een vraagje:
Italie is bijna 2 weken geleden in lockdown gegaan. Hoe komt het dat daar de gevallen nog steeds zo exponentieel oplopen? Zou daar nu zo langzamerhand geen terugloop moeten komen?
Heeft iemand hier een antwoord op?

In China zag je ook pas ongeveer 2 weken na de maatregelen dat het aantal besmettingen per dag begon af te nemen.

Ik vermoed dat dat deels (niet volledig) samenhangt met de incubatieperiode.

Stel we gaan vandaag 100% in lockdown, en dan echt 0 overdracht meer mogelijk (dit is dus een hypothetische situatie, geen reële)
Dan zul je de mensen die in hun incubatieperiode zitten nog ziek zien gaan worden.

De mensen die dus al wel besmet waren, maar nog geen ziekte verschijnselen hadden.

Die incubatieperiode is 2 tot 14 dagen bij dit virus.
Dus de mensen die in de dagen voor dat exacte moment besmet geraakt zijn, en nog niet ziek waren, die zie je na die lockdown nog ziek worden.

Daarnaast is het ook zo dat je bij deze ziekte niet op dag 1 al heel ziek bent. Pas na enige dagen/week.
Dus de eerste dagen melden die mensen zich nog niet bij het ziekenhuis.

Die factoren spelen denk ik een grote rol.

Maar dit is op basis van eigen logica, géén formele bron.

De bedoelde bron:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
(Aangepast tot 13-3)
Opiniestuk, en daarom heb ik even getwijfeld om deze bron op te nemen.
Maar er staan zoveel verhelderende grafieken, bronnen en berekeningen in, dat ik hem toch deel in dit overzicht.
Voor iedereen zelf om het kritisch te lezen.
Hij is hier en daar vrij kort door de bocht met zijn conclusies en berekeningen. Vergeet mijns inziens wat belangrijke parameters hier en daar.
Maar op zich toch interessant, omdat er veel cijfermateriaal is.
Met name het grafiekje uit China met de (achteraf bepaalde, door tests) werkelijke aantal zieken op een bepaald moment, en het aantal waarvan dat op dat moment bekend was.
Inclusief het moment waarop China lock down maatregelen nam, en hoe en wanneer die effect hadden.
En wanneer je dat effect ook daadwerkelijk in terug zag.
Hij legt ook goed uit hoe groot het verschil kán zijn, (op basis van theoretische modellen dus) van 1 dag eerder of 1 dag later alles op slot gooien.
Heel kort kun je stellen dat hij aangeeft dat er enorm veel meer besmette mensen zijn, dan dat uit de tests komt, en waarom dat zo is.
Hij legt op zich ook duidelijk uit waarom het zo belangrijk is om de besmetting over langere periode uit te smeren.

Met een screenshot van de specifiek bedoelde grafiek uit dit artikel:

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:39

Echwel schreef:
Femke weet jij het antwoord op mijn vraag eerder, over de Mexicaanse griep?

Ik ga zo even naar die vraag kijken, er is nog 1 post waar ik eerst even op wil reageren, en dan kijk ik even!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:42

Klinkt inderdaad logisch. Dus in Italie zou men dit dan wel snel moeten gaan zien? Binnen een paar dagen dan neem ik aan?
Hopelijk nemen hier eind volgende week ook de aantallen af...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:43

linda_hans schreef:
Ik volg hier al een hele tijd. Ik ben iemand die graag wetenschappelijke onderbouwing ziet en al het geschreeuw probeert buiten te sluiten.
Ik heb wel een vraagje:
Italie is bijna 2 weken geleden in lockdown gegaan. Hoe komt het dat daar de gevallen nog steeds zo exponentieel oplopen? Zou daar nu zo langzamerhand geen terugloop moeten komen?

Een gedeelte van het antwoord kan zijn dat de Italianen zich niet aan de regels houden, ze bleven doorgaan met elkaar opzoeken en de cafe's bezoeken, ondanks de oproep om dat niet te doen. En de gezinsopbouw is anders, veel meer generaties die samen in één huis wonen. Dus veel meer besmettingen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:44

linda_hans schreef:
Ik heb wel een vraagje:

De aantallen lopen nog op. Maar je ziet daar de groeifactor wel teruglopen (dus percentueel komen er langzaam aan iedere dag minder besmette mensen bij, in absolute aantallen zijn het er dan nog wel iedere dag meer, maar dat komt omdat het geen lineaire maar exponentiele groei is)
Dat zie je ook in het grafiek die Femke_Tweety gedeeld heeft: daar begint de lijn van Italie langzaamaf te buigen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:45

Shiloh schreef:
Had net besloten alle topics links te laten liggen. Wordt er nogal depressief van. Maar meer inhoudelijk vind ik het nog wel interessant.

Ook bedankt voor de linkjes.

Femke_Tweety schreef:
https://m.medicalxpress.com/news/2020-0 ... ients.html
Antibodies from COVID-19 survivors could be used to treat patients, protect those at risk
March 16, 2020 by Katie Pearce, Johns Hopkins University
Korte samenvatting, men is bezig met testen of bloedplasma van mensen die Corona te boven zijn gekomen, kan helpen bij patiënten die ziek zijn.
In China en Japan zijn de eerste echte tests geweest, en die zijn hoopgevend.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101 ... 13.990226v
17-3-2020
Allereerste wetenschappelijke onderzoeken (op apen)naar herbesmetting, laten zien dat hereinfectie na een volledig uitgeziekte Covid19 besmetting niet voorkomt.
Voorlopige conclusie (ook bij de mens) is dus dat herbesmetting niet mogelijk is.

Deze twee vielen we met name op. Als de aanpak van de eerste zou werken, heeft dat natuurlijk wel een stérk effect op de tweede.

Toegediend plasma en dus antilichamen zorgt er wel voor dat je zélf geen immuniteit op bouwt maar dat je wordt beschermd door passieve immuniteit via het bloedplasma. Dan ben je dus niet immuun en kun je wel opnieuw besmet raken.

Klopt natuurlijk.

En ik denk ook dat je het eerste vooral moet zien als een curatief medicijn, of in ieder geval iets dat mogelijk enigszins kan helpen bij mensen die ernstig ziek zijn.

Het tweede is meer een eerste onderzoek naar of er überhaupt immuniteit opgebouwd wordt.
Antwoord uit dit onderzoek bij rhesusapen is ja.
Maar, en dat is wel een belangrijke, het onderzoeksaantal is hier natuurlijk heel laag. (3 apen)
Maar wel de eerste echte bewijzen.

Het zijn twee losse onderzoeken, die niet per se aan elkaar gekoppeld zijn. (Behalve dan dan het om dezelfde ziekte gaat)

In het ideale geval

Is straks iedereen die goed door Covid19 heengekomen is, in ieder geval enige tijd beschermd tegen het virus.

En is er voor de mensen die wel heel ziek worden op relatief korte termijn iets dat kan helpen om te genezen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:48

nicole_floor schreef:
Ik wil me ook graag melden, ga vooral meelezen denk ik. Ik ben medische analist als beroep, en werk nu vooral in de immunologie. Dus dit is best wel in mijn straatje zeg maar.

Super, iemand met veel ervaring op dit gebied dus!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 13:49

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 14:02

Echwel schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met Corona en waarom nu meer maatregelen worden getroffen

Ik vermoed dat het met het gedrag van het virus te maken heeft.

Besmettelijkheid, incubatieperiode, ernst, mogelijkheid tot behandeling en ook de gedeeltelijke immuniteit die er bij Mexicaanse griep wel was, en bij SARS-COV2 (nog) niet.

Maar dit zijn eigen vermoedens.
Ik heb even gekeken of ik vlot een mooi artikel kon vinden hierover, maar ik vind alleen nietszeggende artikeltjes in de gauwigheid.

(En om nu zelf volledig in het verloop van de Mexicaanse griep te duiken vind ik nou ook weer zo wat, op dit moment)

Dus ik heb geen wetenschappelijk sluitend antwoord.

Wellicht iemand anders wel?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:09

Waar ik graag een antwoord op zou willen, is dat er in Duitsland relatief weinig mensen zijn overleden tegen over het aantal besmettingen. 15.000 besmettingen en 44 mensen aan overleden. Wat is er anders?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:09

Wolfgang Wodarg, een Duitse arts, ziet weinig verschil met diverse griepvirussen. Ik zag een filmpje waarin hij dat uitlegt. Weet nog niet wat ik er van moet denken. Het filmje is hier te vinden, Engels ondertiteld.
https://www.wodarg.com/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 14:16

mysa schreef:
Wolfgang Wodarg, een Duitse arts, ziet weinig verschil met diverse griepvirussen. Ik zag een filmpje waarin hij dat uitlegt. Weet nog niet wat ik er van moet denken. Het filmje is hier te vinden, Engels ondertiteld.
https://www.wodarg.com/

Ik heb van hem eerder een filmpje gezien waar ik niet blij van werd.
Deze niet gekeken.

Wiki is uiteraard niet erg betrouwbaar, maar als ik hem daar opzoek en dan zijn publicaties opzoek, dan gaan die er allemaal al jaren over dat pandemieën fake zijn of niet bestaan.

En dat maakt dat ik toch iets twijfel aan zijn betrouwbaarheid, of hij niet een beetje tunnelvisie heeft/ 1 stokpaardje steeds tevoorschijn haalt.

Maar wéten doe ik het niet natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:19

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:22

Jadybabe schreef:
Waar ik graag een antwoord op zou willen, is dat er in Duitsland relatief weinig mensen zijn overleden tegen over het aantal besmettingen. 15.000 besmettingen en 44 mensen aan overleden. Wat is er anders?

Wellicht heeft dat te maken met het verschil in testbeleid.
In Duitsland wordt nog uitgebreider getest (en contact onderzoek gedaan) dan hier: vriendin van mij woont in Keulen, in haar dochters klas is gisteren iemand positief bevonden. Daarmee was haar dochter " 1e contactpersoon" (ook al had ze het betreffende meisje al 7 dagen niet meer gezien), en werden zij " 2e contactpersoon".

Daarmee krijg je veel meer positieve resultaten waarbij er slechts lichte (of geen) verschijnselen zijn, dan als je alleen maar test op mensen die met uitgebreidere klachten zich bij de huisarts / ziekenhuis gemeld hebben.
En dat verschil zul je ook zien in het sterftecijfer.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:29

Femke_Tweety schreef:
https://www.visualcapitalist.com/infect ... d19-curve/

Een (semi-interactieve) grafiek waarin het verloop per land wordt weergegeven, met van alle landen de dag dat ze 100 bevestigde besmettingen hadden als 0 punt.

Je ziet hier welke landen nog in de extreme stijging zitten, bij welke er afvlakking is en vanaf welk moment, en je ziet ook dat de snelheid van verspreiding niet in ieder land exact gelijk is.

Ik ga ervan uit (niet gecontroleerd overigens!) dat hier de officiële gegevens die landen vrijgeven gebruikt worden.

Hoeveel er getest wordt heeft uiteraard invloed op de totalen.

Maar toch is het aardig om de landen zo te kunnen vergelijken.

Mooie bron. Ook wel positief om te zien dat de Curve van Belgïe daarop toch ook al een andere vorm begint aan te nemen. Ik hou mijn hart al vast voor Spanje, want dat ziet er daar ook niet echt goed uit ..

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:33

linda_hans schreef:
Klinkt inderdaad logisch. Dus in Italie zou men dit dan wel snel moeten gaan zien? Binnen een paar dagen dan neem ik aan?
Hopelijk nemen hier eind volgende week ook de aantallen af...

https://youtu.be/7FXEOyticDQ

Ik meen dat het in dit filmpje eenvoudig wordt uitgelegd, het verschil in aanpak dan tussen verschillende gebieden in Italië. Bij 2.55 minuut, maar hele filmpje is de moeite waard.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:42

Jadybabe schreef:

In Nederland wordt slechts een select aantal mensen getest (ernstig ziek/risico groep/zorg medewerker). Als ik het me goed herinner wordt er in Duitsland meer getest. In Nederland zal het werkelijke aantal besmettingen hoger liggen dan wat door het RIVM gerapporteerd wordt, dus je krijgt een wat verschoven beeld (if that makes sense)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:50

Over de mexicaanse griep: het virus is destrijd vrij beperkt gebleven in Mexico met enkele gevallen daarbuiten. Je zou het dus kunnen vergelijken met de eerdere situatie van het Coronavirus (waarbij enkele gevallen werden vastgesteld, en er eigenlijk behalve tracering en thuisisolatie geen maatregelen werden genomen). Pas toen bleek dat het virus ook in andere regio's zeer snel spreidde en ook ziekte veroorzaakte zijn er bijkomende maatregelen genomen. De WHO heeft een draaiboek van hoe te handelen in welke fase van een epidemie: https://www.who.int/publications-detail ... r-covid-19. Bij COVID19 zitten we nu in community transmission, bij de Mexicaanse Griep hebben we dit stadium in Nederland nooit echt behaalt. Waarom COVID wel en H1N1/InfluenzaA/Mexicaanse Griep niet is nog de vraag, maar zal later wel blijken uit onderzoeken over hoe het virus zich gedraagd.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:55

Ik ga hier ook even meelezen. Geen wetenschapper, wel arts en ik volg nu ook het NEJM.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:00

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:04

Heel interessant dit! Al wordt ik voor Nederland niet echt blij als ik de curve bekijk waar we mee te maken gaan hebben. Lijkt iets te veel op die van Italië tot nu toch?

Dat er in verhouding in Duitsland veel minder mensen zijn overleden viel mij ook op! Het testbeleid is daar een goede verklaring voor. Ik laat me niet bang maken door allerlei (niet onderbouwd) nieuws maar deze curves baren mij wel zorgen..

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:19

Ik volg ook een topic op het viva forum waar deze vraag over Duitsland voorbij kwam, daar werd op gereageerd met o.a.=
Er wordt behandeld met Remdesivir:
Der Wirkstoff des Mittels ähnelt den RNA-Bausteinen, die RNA-Viren wie SARS und Mers-CoV zur Vervielfältigung ihres Erbgutes benötigen. Wird von den viralen Oberflächen-Enzymen Remdesivir in die Viren-RNA, dem Träger der Erbinformation, eingebaut, kann sich das Virus nicht mehr Vermehren
Daarnaast gebruikt men ook medicatie tegen HIV-infecties, soms gecombineerd met Remdesivir.
En in Duitsland overweegt men een nieuw ontwikkeld medicijn tegen Ebola eerder toe te laten en dat heeft ook het bestanddeel Remdesivir.
Het geeft ook goede resultaten bij ouderen, dus vandaar misschien het lagere sterftecijfer?