Intrekken bij schoonmoeder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: Intrekken bij schoonmoeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:00

Bij intrekken denk ik aan alleen een slaapkamer en dus bijna altijd samen in de woonkamer, dat zou ik nooit doen.
Maar zoals jullie eigenlijk je eigen appartement zullen hebben, is een andere situatie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:03

Het klinkt alsof alle voorwaardes om dit te laten slagen wel aanwezig zijn:

- iedereen kan goed met elkaar opschieten
- schoonmoeder niet te bemoeiziek
- vriend niet te afhankelijk van moeder / moederskindje
- echt een geheel eigen deel van de woning waardoor je je eigen plek hebt en meer als buren leeft
- goede afspraken maken van ieders verwachtingen

En dat jullie het zelf in mogen richten, en moeders er dan ook nog wat aan heeft als jullie over een paar jaar echt iets leuks voor jezelf willen zoeken. Win-win situatie lijkt mij dit, als je goede, duidelijke afspraken maakt waar iedereen zich fijn bij voelt en iedereen zich aan houdt :j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-20 11:08

Boras schreef:
Nee, dat niet.

Je leest wel eens over situaties waarin het mis gaat en waar de man niet duidelijk partij wil/kan trekken voor zijn vriendin/vrouw. De houding tegenover de ouder is er bv niet naar op in opstand te komen of het is een moederskindje.

Jij moet je wel gesteund kunnen voelen door je partner bij eventuele problemen met je schoonmoeder.

Die kans is het grootst als de partner veelal op 1 lijn zit met jouw ipv met zijn ouder. En wanneer de partner een sterke persoonlijk is die op kan en wil tegen zijn ouder als dat nodig mocht zijn.

Ooh op die manier :) Het is wel een klein beetje een mamaskindje, haha, geeft ook niet want ik voel me wel gesteund hoor. We hebben ook afgesproken, vanaf er problemen komen of één van ons is niet meer gelukkig daar, verhuizen we.

Pikeur & miramii, is misschien wel een goed idee om inderdaad even daar te gaan wonen zonder al te verbouwen, zal ik zeker voorstellen!

Hij doet trouwens zelf de schoonmaak, was, koken, boodschappen, ... Dus is niet dat hij helemaal terug thuis woont of zo :) Denk dat die zelfstandigheid ook moeilijk op te geven zou zijn na 6+ jaar :)

Aleeneh schreef:
Ik heb twee jaar lang bij mijn schoonouders gewoond, en dat ging eigenlijk ontzettend goed. Het zijn niet per sé de meest eenvoudige mensen, maar we hebben allemaal ons best gedaan om het werkbaar te maken en houden en dat ging heel fijn. Ben net zo van ze gaan houden alsof het mijn eigen ouders zijn.

Toch moet ik zeggen, dat het ook ontzettend goed voor ons allemaal is, dat we nu wel ons eigen plekje hebben en niet meer 24/7 bij elkaar op de lip zitten. Het was voor ons niet werkbaar voor altijd geweest.

Leuk om ook een goed verhaal te horen! Want ik kreeg toch vooral de indruk dat de mensen die het effectief gedaan hebben, het afraden... Denk inderdaad dat het wel belangrijk is om nog te benadrukken bij hen misschien dat dat wel een dingetje is en dat ik dat graag op voorhand wil benoemen zodat er ook open over gesproken kan worden als er problemen komen :)

_Penotti schreef:
Zijn er ook echt ruimtes die verplicht gezamenlijk zijn.
Of heb je een eigen ingang.
Kun je alles wat apart maken is het meer als buren dan als inwonen.

Enkel de gang voor het binnenkomen, de tuin en de kelder (voor de wasmachine) zijn gedeeld, de rest is allemaal gescheiden :)

Misschien voor de volledigheid: mijn schoonmoeder woont er ook met haar vriend en heeft ook zelf best een druk leven, haha, dus het idee van echt komen moeien met haar zoon is er niet zo hard hoor :)

Dankjewel iedereen voor de reacties trouwens! Ben een enorme twijfelkont, haha. Komt daar nog eens bij dat ik de laatste 2 jaar best veel verhuisd ben door omstandigheden (afstuderen, paar maand in het buitenland, jaartje werken, terug gaan studeren, ... :+ ) en het bij eentje ook wel misgelopen is. Dus wil nu natuurlijk voorzichtig zijn want dit is een relatie die ik niet wil zien mislopen :) (zowel met mijn vriend als zijn mama :) )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:34

Mijn vriend en ik hebben ook ruim een half jaar bij mijn moeder gewoond zodat we nog konden sparen voor ons koophuis.
Als je duidelijke afspraken maakt hoeft het geen probleem te zijn, mijn moeder vond het wel gezellig omdat zij alleen woonde.
En het scheelde ons ruim een half jaar huur en natuurlijk betaalde we haar gewoon "kostgeld" en deed ik vaak de boodschappen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:13

Bij mijn wederhelft en ik, schoonmoeders en moeders, zou het goed kunnen. Ok wij zijn ook een tikkie ouder, maar ik kan heel goed met mijn schoonmoeder (die is hier regelmatig op vakantie geweest) en mijn eigen moeder vereerd zo ongeveer mijn wederhelft :D :+
Zolang je goede afspraken maakt, zowel financieel als voor de dagelijkse omgang. Moeders ook de afstand kan houden zodat je gewoon je eigen leven hebt. Je goed met elkaar overweg kan. Zou ik het wel aandurven. Wel zou ik, helemaal omdat er de mogelijkheid ervoor is (aan en afvoer in elke kamer) een eigen wasmachine willen hebben. Als appartement/2ehuis in mamma's castle ook echt alles apart houden.
En ik zou een plan maken wie wat bekostigd voor de verbouwing. En voor jezelf dan ook bedenken en rekening mee houden dat je dat geld kwijt bent als zijnde investering in het huis. Zodat er dan niet mochten jullie eruit gaan gebakkelei over, maar dit is van ons wij hebben betaald krijgt. In een huurhuis kan je bepaalde verbeteringen ook er niet uithalen als je gaat verhuizen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:27

anjali schreef:
Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Klopt alleen zijn sommig schoonmoeders wel heel erg vasthoudend aan hun zoon en is het vaak niet snel goed genoeg voor hun kindje, want ja zo zien ze hem nog altijd ook al is hij volwassen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:29

Bij een ander inwonen zou ik alleen doen als er hele goede en duidelijke afspraken kunnen worden gemaakt. In jullie geval is de ruimte niet een nadelig iets dus dat scheelt echt al heel veel dat je niet op elkaars lip hoeft te zitten, op den duur geeft dat toch ergernissen als je niet je eigen privacy hebt.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:31

Hoi!
Ik woon sinds 2 jaar met mijn vriend in een appartement dat bij het huis van zijn ouders zit.
Bevalt me echt super, goede manier van als jong stel samen wonen zonder grote financiële investering.
Zou op termijn natuurlijk wel een eigen plek met hem willen, maar dat is nu nog even niet aan de orde.
Kan het je dus absoluut aanraden als je goed overweg kunt met de familie van je vriend.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:58

Ik woon naast mijn moeder, zou ik nooit meer doen.Bij mijn schoonmoeder in trekken zou ik al helemaal niet doen.Soms gaat het goed maar dat weet je niet van te voren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:58

Ik zou ook bij schoonmoeder intrekken en met duidelijke afspraken.

Ik zie mijn schoonmoeder ook elke dag en soms meerdere keren maar heb me er eigenlijk nooit aan gestoord omdat ze een geweldige hulp is met sommige dingen en ze bemoeit zich nergens mee.

Het sparen wat je dan kunt doen is namelijk zeer verstandig.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 22:01

Waarschijnlijk gaan we inderdaad daar "intrekken", na het maken van afspraken en paar dingen (zoals persoonlijke ruimte en zo) nog eens benoemen. Ik denk dat ik een lijstje maak met de dingen die ik zeker nog even wil aanstippen voor iedereen :)
Momenteel ga ik daar niet heen door Corona, dus zal wel even moeten wachten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:43

anjali schreef:
Ik snap echt niet wat velen toch tegen hun schoonmoeder hebben. je houdt toch allebei van dezelfde man?

Mijn schoonmoeder is zijn stiefmoeder... En heeft hem op zn 17e het huis uitgezet door diverse puberale acties (licht tot laat aan, achter pc tot diep in de nacht, eigen wil, ondankbaar voor het eten dat ze maakte etc).
Schoonpapa zei er niets van helaas. De band is niet zo, kun je wel stellen. :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:20

Ik heb zelf twee keer bij verschillende schoonouders ingewoond. De eerste keer bij schoonvader alleen samen met mijn ex en dat was drama omdat schoonvaders continu de aandacht op eiste en zich niet aan afspraken hield. Dit werkte dus ook niet en toen wij we vertrokken.

Later bij een andere ex ruim 1 jaar bij schoonouders ingewoond en dit ging echt perfect. We hadden duidelijke afspraken, kregen van hun de ruimte die we nodig hadden en kijk nog steeds met een heel fijn gevoel terug op die fijne tijd met hun ondanks dat die relatie al bijna 10 jaar uit is.

Het klinkt alsof jullie over de situatie hebben nagedacht dus ik zou er zeker voor gaan!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:24

Zelf hebben wij 5 jaar geleden mijn vriend zijn appartement verkocht en samen een nieuwbouw huis gekocht.
Het huis moest nog gebouwd worden en zodoende zijn we een jaar bij mijn schoonouders ingetrokken.
Beide werkten we fulltime, dus heel veel thuis waren we niet.
We zijn extreem verwend, hebben mega kunnen sparen maar een jaar was lang genoeg. Je mist toch die privacy van even in je nakie naar de badkamer kunnen lopen en lekker samen kunnen eten.
Desalniettemin zijn wij hun mega dankbaar dat we dat jaar hebben mogen overbruggen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:40

anjali schreef:

helaas is dat bij sommige ook echt het enige wat overeenkomt haha

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:17

Ik zou ook niet bij mijn moeder in willen wonen hoor :)

Anders natuurlijk als je compleet op kunt splitsen.
Al moet ik zeggen, eerst woonde in hetzelfde dorp als moeder en schoonmoeder en ik vind het heerlijk dat er nu 30 km tussen zit :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:47

anjali schreef:

Sommige vrouwen kunnen niet delen... :+ Dus ik ben actief op zoek naar een wees als volgende partner. :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:58

MarlindeRooz schreef:
anjali schreef:

Sommige vrouwen kunnen niet delen... :+ Dus ik ben actief op zoek naar een wees als volgende partner. :j

Was ik ook naar op zoek maar nu heb ik de liefste schoonmoeder die er is. Dus het kan echt! Geloofde het na de vorige ook niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:59

Ik dacht 3 jaar lang ook dat ik dat had. :=

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:09

Mijn schoonzusje is na ongeveer een half jaar relatie tijdelijk bij mijn broertje en moeder in huis getrokken tot ze een eigen huis hadden. En nu wonen ze bij haar om de hoek. Zolang je maar niet op elkaars lip zit kan het best goed gaan. En ik heb natuurlijk ook een hele toffe moeder :D